» Katte forum |
|
|
» Hunde shop |
|
|
Afstemning, ny hundelov... hvad mener HFs brugere?Hunde debat om Afstemning, ny hundelov... hvad mener HFs brugere? i Debat forummet, som er en del af Hundehuset kategorien; Med en ny hundelov på trapperne, og ansporet af utallige debatter, har jeg fået den ide at spørge: hvad mener ...
|
Se afstemning resultater: Hvad ser du gerne af forholdsregler mod hundeoverfald (vælg alle svar du går ind for)
|
|
Forbud mod visse hunderacer - fremover (nuværende hunde får lov at leve)
|

|
27 |
30,00% |
|
Forbud mod visse hunderacer - tilbagevirkende kraft (krav om aflivning af nuværende hunde)
|

|
5 |
5,56% |
|
Visse hunderacer kun tilladte med stamtavle (kontrolleret avl)
|

|
33 |
36,67% |
|
Båndtvang for alle racer (alle hunde, uanset race, skal altid føres i snor)
|

|
17 |
18,89% |
|
Båndtvang for visse racer (hunde af bestemte racer skal altid føres i snor)
|

|
24 |
26,67% |
|
Mundkurvstvang for alle racer (alle hunde, uanset race, skal altid bære mundkurv udenfor egen grund)
|

|
1 |
1,11% |
|
Mundkurvstvang for visse racer (hunde af bestemte racer skal altid bære mundkurv udenfor egen grund)
|

|
28 |
31,11% |
|
Krav om 'kørekort til hund', uanset race (alle hundeejere skal tage et kursus i det at holde hund)
|

|
41 |
45,56% |
|
Krav om 'kørekort til hund', visse racer (tilladelse til hund af visse racer, kræver et kursus)
|

|
25 |
27,78% |
|
Tvungen kastration/sterilisation af visse racer
|

|
13 |
14,44% |
|
Loven er god nok, den skal bare bruges (politi og myndigheder må prioritere anderledes)
|

|
29 |
32,22% |
|
Dyrepoliti (der skal oprettes et dyrepoliti så nuværende lov kan håndhæves)
|

|
59 |
65,56% |
|
Der er ikke brug for ændringer
|

|
2 |
2,22% |
 |
|

08.02.2010, 22:59
|
|
Kongelig
|
|
Tilmeldings Dato: 03-05-08
Beliggenhed: Århus
Køn: Mand
Tak: 214
Modtaget tak 1.867 gange i 673 indlæg
|
|
Afstemning, ny hundelov... hvad mener HFs brugere?
Med en ny hundelov på trapperne, og ansporet af utallige debatter, har jeg fået den ide at spørge: hvad mener HFs brugere egentlig vil være de bedste tiltag overfor det stigende antal hundeoverfald? Er forbud løsningen? Eller er det mundkurvstvang? Dyrepoliti, måske?
Stem på alle de muligheder du personligt går ind for. Jo flere der medvirker, desto bedre billede vil resultatet give. Nej, HF er ikke 'Danmarks befolkning', men det burde kunne give et fingerpeg om, hvad 'engagerede danske hundefolk' egentlig mener...
Atstemningen er 'hemmelig', så du kan frit udtrykke din mening. Bemærk at teksten flere gange nævner 'visse racer' eller 'bestemte racer' - dette skyldes, at der langtfra er enighed om hvilke racer der bør 'sanktioneres' (hvis nogle) og frem for, at svarene kommer til at afspejle om brugeren mener at race a, b eller c bør omfattes, ønskes i stedet en tilkendegivelse af den rent principielle holdning.
Sidst redigeret af ThomasTBO; 08.02.2010 kl 23:25
Årsag: tilføjelse/uddybelse
|

08.02.2010, 23:15
|
 |
Helgen
|
|
Tilmeldings Dato: 28-04-08
Beliggenhed: midtjylland
Køn: Kvinde
Tak: 5.563
Modtaget tak 3.360 gange i 1.637 indlæg
|
|
Re: Afstemning, ny hundelov... hvad mener HFs brugere?
Skynder mig lige at ændre... har stemt: Loven er god nok, den skal bare bruges (politi og myndigheder må prioritere anderledes)

|

08.02.2010, 23:30
|
 |
Kongelig
|
|
Tilmeldings Dato: 14-04-09
Beliggenhed: Mårslet, Århus
Tak: 1.593
Modtaget tak 1.051 gange i 634 indlæg
|
|
Citat:
Oprindeligt skrevet af ThomasTBO
Jeg mener man bør:
|
Uden at vide om det vil hjælpe på nogen måde, synes jeg måske det kunne være godt med krav til førerbevis - man har jo alligevel så meget ventetid og så mange udgifter til en hvalp, at et lille kursus i pleje, adfærd og ansvar som ejer, ikke ville være helt umuligt at tage for evt. kommende hundeejere.
Det vil selvfølgelig ikke hjælpe på de i forvejen "tabte" tilfælde, præcis som det heller ikke hjælper dem, at blive belært om ansvaret ved at være fører af et motorkøretøj..  .. men måske kan det få nogen af de kun "halvtabte" tilfælde til at indse, hvad det indebærer at være hundeejer?!
Jeg synes også der burde være krav om førerbevis til cykel, begge ting der sikkert ikke falder i god smag hos den større del af befolkningen grundet omkostningerne og besværet.. men ja, måske bare flere resourcer til politiet, så de har råd til at få nogle eksperter ud i "felten" og opdrage på dem der overtræder de gældende regler omkring ansvarligt hundehold..
|

08.02.2010, 23:31
|
|
Kongelig
|
|
|
|
Citat:
Oprindeligt skrevet af n1nna
Uden at vide om det vil hjælpe på nogen måde, synes jeg måske det kunne være godt med krav til førerbevis - man har jo alligevel så meget ventetid og så mange udgifter til en hvalp, at et lille kursus i pleje, adfærd og ansvar som ejer, ikke ville være helt umuligt at tage for evt. kommende hundeejere.
Det vil selvfølgelig ikke hjælpe på de i forvejen "tabte" tilfælde, præcis som det heller ikke hjælper dem, at blive belært om ansvaret ved at være fører af et motorkøretøj..  .. men måske kan det få nogen af de kun "halvtabte" tilfælde til at indse, hvad det indebærer at være hundeejer?!
Jeg synes også der burde være krav om førerbevis til cykel, begge ting der sikkert ikke falder i god smag hos den større del af befolkningen grundet omkostningerne og besværet.. men ja, måske bare flere resourcer til politiet, så de har råd til at få nogle eksperter ud i "felten" og opdrage på dem der overtræder de gældende regler omkring ansvarligt hundehold.. 
|
Husk at stemme!
|

08.02.2010, 23:34
|
 |
Kongelig
|
|
Tilmeldings Dato: 14-04-09
Beliggenhed: Mårslet, Århus
Tak: 1.593
Modtaget tak 1.051 gange i 634 indlæg
|
|
Citat:
Oprindeligt skrevet af ThomasTBO
Husk at stemme! 
|
kom til at stemme på to ting  "kørekort" uanset race og flere resourcer til politiet..
|

08.02.2010, 23:37
|
|
Kongelig
|
|
|
|
Citat:
Oprindeligt skrevet af n1nna
kom til at stemme på to ting  "kørekort" uanset race og flere resourcer til politiet..
|
Det er også helt efter hensigten. Afstemningen skulle gerne vise hvilke ideer der er opbakning til, så hvis man går ind for 5 forslag, så stemmer man 5 gange
|

09.02.2010, 00:17
|
 |
Kongelig
|
|
Tilmeldings Dato: 09-07-08
Beliggenhed: Thy
Tak: 753
Modtaget tak 946 gange i 623 indlæg
|
|
Jeg har stemt på to som jeg ville kunne forholde mig til, efter det system vi har nu og hvad der evt. kan og må gøres for at få bugt med problemerne, efter mit eget lille hoved
Stemte på "kørekort" til visse racer, nærmere tænkt som en form for tilladelse, med "glatbane" og hele lortet. Jeg er også tilhænger af at denne kommer til at gælde for rotter og andre "tungere" vogterhunde som ikke ses som et problem idag...
Og så den varme kartoffel som hedder dyrepoliti, for vores nuværende politi syntes jeg ikke skulle berebyrdes med flere opgave end de iforvejen har, og i grovere dyreværnssager kommer de jo per automatik med ind over. Hensigten med dette nye politi vil være en blidere form for RSPCA eller hvad de nu hedder i verden, der kommer til at lave generel "fart"kontrol og tjek på tilladelser. Disse skal så også varetage alle de andre dyr i det ganske land. Jeg er overbevist om at vi ikke kan få staten til at finansiere hele gildet, så en privat/eller delvis privat enhed ville jeg sagtens kunne se for mig, i tæt samarbejde med resten af myndighederne (fødevarestyrelsen, skovognatur, og politiet)...
|

09.02.2010, 04:30
|
 |
Holdbar
|
|
Tilmeldings Dato: 29-03-09
Beliggenhed: Faster
Tak: 39
Modtaget tak 110 gange i 49 indlæg
|
|
Der mangles bare spørgsmålet om chipmærkning af alle hvalpe ved 8 uger.
Plus betaling af hundeskat, ved første mærkning.
Det ville jo nok sætte en stopper for meget ukontrolleret avl.
|

09.02.2010, 07:23
|
 |
Helgen
|
|
Tilmeldings Dato: 05-11-07
Beliggenhed: Skanderby
Tak: 1.760
Modtaget tak 3.904 gange i 1.979 indlæg
|
|
Jeg har bl.a. stemt kørekort til hund uanset race og kørekort til hund for visse racer ... fordi jeg mener at det ville være godt med et grundlæggende kursus - og et udviddet som var mere racespecifikt
Ligesom man kan tage kørekort til personbil - og til lastbil og til lastbil med hænger .... og det er ikke helt det samme man lærer vil jeg tro ...
|

09.02.2010, 09:15
|
 |
Langtidsholdbar
|
|
Tilmeldings Dato: 01-11-08
Beliggenhed: Næstved
Tak: 118
Modtaget tak 152 gange i 74 indlæg
|
|
Ideen om et hunde "kørekort" er egentlig en god ide, men jeg kan også se problematikken i hvem skal kontrollere om man har et? er det opdrætteren hvor man vil købe sin hvalp? for tror desværre ikke at dem som måske har mest brug for et "kørekort" handler hund disse steder, men nok ofte køber dem på anden vis.
Det kunne også være politiets opgave? men kommer man ikke tit først i kontakt med politiet, når skaden er sket??
|
 |
|
| Tråd Værktøjer |
|
|
| Visnings metode |
Lineær Mode
|
|