Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Afstemning, ny hundelov... hvad mener HFs brugere?

Hvad ser du gerne af forholdsregler mod hundeoverfald (vælg alle svar du går ind for) 307 stemmer

1. 1. Hvad ser du gerne af forholdsregler mod hundeoverfald (vælg alle svar du går ind for)

• Forbud mod visse hunderacer - fremover (nuværende hunde får lov at leve)
      8%
      27
    • Forbud mod visse hunderacer - tilbagevirkende kraft (krav om aflivning af nuværende hunde)
      1%
      5
    • Visse hunderacer kun tilladte med stamtavle (kontrolleret avl)
      11%
      34
    • Båndtvang for alle racer (alle hunde, uanset race, skal altid føres i snor)
      5%
      17
    • Båndtvang for visse racer (hunde af bestemte racer skal altid føres i snor)
      7%
      24
    • Mundkurvstvang for alle racer (alle hunde, uanset race, skal altid bære mundkurv udenfor egen grund)
      0%
      1
    • Mundkurvstvang for visse racer (hunde af bestemte racer skal altid bære mundkurv udenfor egen grund)
      9%
      28
    • Krav om 'kørekort til hund', uanset race (alle hundeejere skal tage et kursus i det at holde hund)
      13%
      42
    • Krav om 'kørekort til hund', visse racer (tilladelse til hund af visse racer, kræver et kursus)
      8%
      25
    • Tvungen kastration/sterilisation af visse racer
      4%
      13
    • Loven er god nok, den skal bare bruges (politi og myndigheder må prioritere anderledes)
      9%
      30
    • Dyrepoliti (der skal oprettes et dyrepoliti så nuværende lov kan håndhæves)
      19%
      59
    • Der er ikke brug for ændringer
      0%
      2

Log ind eller register dig som bruger for at stemme i denne afstemning.

Featured Replies

Besvaret

Med en ny hundelov på trapperne, og ansporet af utallige debatter, har jeg fået den ide at spørge: hvad mener HFs brugere egentlig vil være de bedste tiltag overfor det stigende antal hundeoverfald? Er forbud løsningen? Eller er det mundkurvstvang? Dyrepoliti, måske?

Stem på alle de muligheder du personligt går ind for. Jo flere der medvirker, desto bedre billede vil resultatet give. Nej, HF er ikke 'Danmarks befolkning', men det burde kunne give et fingerpeg om, hvad 'engagerede danske hundefolk' egentlig mener...

Atstemningen er 'hemmelig', så du kan frit udtrykke din mening. Bemærk at teksten flere gange nævner 'visse racer' eller 'bestemte racer' - dette skyldes, at der langtfra er enighed om hvilke racer der bør 'sanktioneres' (hvis nogle) og frem for, at svarene kommer til at afspejle om brugeren mener at race a, b eller c bør omfattes, ønskes i stedet en tilkendegivelse af den rent principielle holdning.

Redigeret af ThomasTBO
tilføjelse/uddybelse

• Svar 58
  • Visninger 6,8k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Skynder mig lige at ændre... har stemt: Loven er god nok, den skal bare bruges (politi og myndigheder må prioritere anderledes)

:lol:

Besvaret

Jeg mener man bør:

Uden at vide om det vil hjælpe på nogen måde, synes jeg måske det kunne være godt med krav til førerbevis - man har jo alligevel så meget ventetid og så mange udgifter til en hvalp, at et lille kursus i pleje, adfærd og ansvar som ejer, ikke ville være helt umuligt at tage for evt. kommende hundeejere.

Det vil selvfølgelig ikke hjælpe på de i forvejen "tabte" tilfælde, præcis som det heller ikke hjælper dem, at blive belært om ansvaret ved at være fører af et motorkøretøj.. :roll: .. men måske kan det få nogen af de kun "halvtabte" tilfælde til at indse, hvad det indebærer at være hundeejer?! :vedikke:

Jeg synes også der burde være krav om førerbevis til cykel, begge ting der sikkert ikke falder i god smag hos den større del af befolkningen grundet omkostningerne og besværet.. men ja, måske bare flere resourcer til politiet, så de har råd til at få nogle eksperter ud i "felten" og opdrage på dem der overtræder de gældende regler omkring ansvarligt hundehold.. :hmm:

Besvaret
Uden at vide om det vil hjælpe på nogen måde, synes jeg måske det kunne være godt med krav til førerbevis - man har jo alligevel så meget ventetid og så mange udgifter til en hvalp, at et lille kursus i pleje, adfærd og ansvar som ejer, ikke ville være helt umuligt at tage for evt. kommende hundeejere.

Det vil selvfølgelig ikke hjælpe på de i forvejen "tabte" tilfælde, præcis som det heller ikke hjælper dem, at blive belært om ansvaret ved at være fører af et motorkøretøj.. :roll: .. men måske kan det få nogen af de kun "halvtabte" tilfælde til at indse, hvad det indebærer at være hundeejer?! :vedikke:

Jeg synes også der burde være krav om førerbevis til cykel, begge ting der sikkert ikke falder i god smag hos den større del af befolkningen grundet omkostningerne og besværet.. men ja, måske bare flere resourcer til politiet, så de har råd til at få nogle eksperter ud i "felten" og opdrage på dem der overtræder de gældende regler omkring ansvarligt hundehold.. :hmm:

Husk at stemme! :vinken:

Besvaret
Husk at stemme! :vinken:

kom til at stemme på to ting :genert: "kørekort" uanset race og flere resourcer til politiet..

Besvaret
kom til at stemme på to ting :genert: "kørekort" uanset race og flere resourcer til politiet..

Det er også helt efter hensigten. Afstemningen skulle gerne vise hvilke ideer der er opbakning til, så hvis man går ind for 5 forslag, så stemmer man 5 gange ;-)

Besvaret

Jeg har stemt på to som jeg ville kunne forholde mig til, efter det system vi har nu og hvad der evt. kan og må gøres for at få bugt med problemerne, efter mit eget lille hoved:mrgreen:

Stemte på "kørekort" til visse racer, nærmere tænkt som en form for tilladelse, med "glatbane" og hele lortet. Jeg er også tilhænger af at denne kommer til at gælde for rotter og andre "tungere" vogterhunde som ikke ses som et problem idag...

Og så den varme kartoffel som hedder dyrepoliti, for vores nuværende politi syntes jeg ikke skulle berebyrdes med flere opgave end de iforvejen har, og i grovere dyreværnssager kommer de jo per automatik med ind over. Hensigten med dette nye politi vil være en blidere form for RSPCA eller hvad de nu hedder i verden, der kommer til at lave generel "fart"kontrol og tjek på tilladelser. Disse skal så også varetage alle de andre dyr i det ganske land. Jeg er overbevist om at vi ikke kan få staten til at finansiere hele gildet, så en privat/eller delvis privat enhed ville jeg sagtens kunne se for mig, i tæt samarbejde med resten af myndighederne (fødevarestyrelsen, skovognatur, og politiet)...

Besvaret

Der mangles bare spørgsmålet om chipmærkning af alle hvalpe ved 8 uger.

Plus betaling af hundeskat, ved første mærkning.

Det ville jo nok sætte en stopper for meget ukontrolleret avl.

Besvaret

Jeg har bl.a. stemt kørekort til hund uanset race og kørekort til hund for visse racer ... fordi jeg mener at det ville være godt med et grundlæggende kursus - og et udviddet som var mere racespecifikt

Ligesom man kan tage kørekort til personbil - og til lastbil og til lastbil med hænger .... og det er ikke helt det samme man lærer vil jeg tro ...

Besvaret

Ideen om et hunde "kørekort" er egentlig en god ide, men jeg kan også se problematikken i hvem skal kontrollere om man har et? er det opdrætteren hvor man vil købe sin hvalp? for tror desværre ikke at dem som måske har mest brug for et "kørekort" handler hund disse steder, men nok ofte køber dem på anden vis.

Det kunne også være politiets opgave? men kommer man ikke tit først i kontakt med politiet, når skaden er sket??

Besvaret
Ideen om et hunde "kørekort" er egentlig en god ide, men jeg kan også se problematikken i hvem skal kontrollere om man har et? er det opdrætteren hvor man vil købe sin hvalp? for tror desværre ikke at dem som måske har mest brug for et "kørekort" handler hund disse steder, men nok ofte køber dem på anden vis.

Det kunne også være politiets opgave? men kommer man ikke tit først i kontakt med politiet, når skaden er sket??

Det kunne jo bare være et papir / bevis man fik udleveret til sidst i forløbet, som skulle fremvises for at få den lovpligtige ansvarsforsikring, eller første gang ved dyrlægen - sammen med diverse andre papirer.

Jeg synes Dyrepoliti er en super ide. Så handler det KUN om dyr, faren ved at give politiet opgaven er, at de vedligeholder pligten i et stykke tid... og så går det lidt i glemmebogen..

Besvaret

Jeg har stemt:

Båndtvang af visse racer

Kørerkort til hund, uanset race

Dyrepoliti

Besvaret

jeg har stemt at den nuværende lovgivning fungerer fint, men at der er behov for flere ressourcer for at håndhæve den.

kørekort til hund, såvel som et dyrepoliti finder jeg mildest talt latterlige.

Hvem skal stå for at afholde et hundekortskursus?

Hvad skal der undervises i?

Hvem skal tage det?

Uanset hvad man vælger som svar på de tre spørgsmål er der liige et par ting der gør det til en utopi. Og en hjernedød en af slagsen.

Dyrepoliti... Tåbeligt. De lande der alelrede HAR et sådant politivæsens halløj, er al rigelig bevis for at det ikke virker. Det ser knaldgodt ud på papiret, giver godt tv. men det virker ikke. Iøvrigt er det, medmindre grundloven ændres, ikke en mulighed.

For ikke at forglemme at der den dag idag allerede sidder en betjent i hver eneste politikreds, som ér uddannet til at tage sig af dén slags sager.

Men fordi man ikek bevilger pengene til at aflønne dé arbejdstimer, kommer de ikke ud og udfylder deres funktion som en slags "dyrepoliti".

Hvad i alverden skulle et helt nyt "korps" kunne gøre, ift. hvad der allerede KAN gøres, hvis der bevilges penge til det?

Det kræver trods alt også penge at oprette og drive et nyt korps. Mange penge! Husk nu på at al opstart koster mindst dobbelt så meget som man regnede med, og det man regnede med er altid dobbelt så meget som man egentlig vil give i første omgang. For slet ikke at tale om de øgede omkostninger til administrering og meget mere der kommer ifbm løbende drift, fordi man partout vil have det samme man allerede havde... bare under nye faner...

Hvorfor ikke bare stikke de penge derover hvor de egentlig burde være i første omgang, og iøvrigt sørge for at der er sat timer af til de opgaver.

Besvaret

Jeg er nok den eneste, der har stemt det nederste, vil trods alt helre have resourcerne bliver brugt på vold og overfald, ser ikke længre end mit eget lokalområde :cool:

Besvaret
Jeg er nok den eneste, der har stemt det nederste, vil trods alt helre have resourcerne bliver brugt på vold og overfald, ser ikke længre end mit eget lokalområde :cool:

dén havde jeg så ikke set :stupid: :lol:

Besvaret

Hvorfor virker et dyrepoliti ikke i andre lande? Hvad er det, der gør, at det ikke fungerer?

Besvaret
Hvorfor virker et dyrepoliti ikke i andre lande? Hvad er det, der gør, at det ikke fungerer?

Dyrepolitiet i andre lande har, ligesom et dyrepoliti her i danmark ville få det, ikke beføjelser til at gøre noget som helst, uden at der er enten en betjent med, elelr en dommerkendelse. (med ganske få undtagelser)

Det betyder bl.a. at der reelt set ryger 2 mand ud, for at gøre hvad én dertil uddannet betjent kunne gøre selv. Dobbeltbetaling, for én opgave. Det er lidt spild af ressourcer, er det ikke.

Udover det, så er der det faktum at der ikke er nogen af de andre dyrepolitigrupper der reelt gør noget, der ikke er prestige i. Det i ser i fjernsynet er så langt fra virkeligheden, som at sige at axel sheriff altid følger loven.

RSPCA eksempelvis, rører ikke en finger, medmindre de er sikre på at de kan få en retssag og en avisoverskrift ud af det.

Tror man ikke på dét, så kan jeg kun anbefale at kigge lidt rundt på nettet, og så logge på et amerikansk og et engelsk forum engang, og tage en debat omkring de 2 landes dyrepoliti engang.

Men spørger man regeringen i Danmark, og naturligvis de folk der promoverer sig selv på et dyrepoliti, så fungerer det jo knaldgodt det hele.

Bare ærgeligt at dem der rent faktisk går og beskæftiger sig selv, med reelle dyreværnsopgaver, såsom labrador rescue, eller springer rescue i england, ikke helt har samme oplevelser med dyrepolitiet. Dém gider man abre ikke høre på, elelr man hører dem bare ikke, for de punger ikke penge ud på reklamer og selvretfærdig propaganda.

Det sidste kunne man jo så sige, at det jo selvfølgelig ikke bliver tilfældet i lillebitte danmark....

Hvortil jeg kun kan spørge: gør det ikke????

Har du fulgt med i hvad forskellige dyreværnsorganisationer her i danmark reelt gør, og ikek gør, og ikke mindst hvordan de arbejder?

Jeg har. Fra første parket endda. Og det er ikke kønt, ikke godt, ikke fungerende, og det er dælme også uetisk og uansvarligt fra langt de fleste kanter af. RSPCA én gang om igen.

Og sådanne folk vil man have til at blive til et dyrepoliti i Danmark? For det bliver jo sådanne folk, hvis ikke det rent faktisk bliver netop de folk, hvis man vælger at gå den vej.

Hvorfor ikke istedet bevilge de oceaner af penge man ville have brugt på at få noget lort op at stå, til politiet istedet, øremærket til mandetimer på dyreværnsopgaver. Man ville for det første få langt mere arbejde for pengene, og man ville have sikret sig at dem der udfører disse opgaver, også rent faktisk har beføjelserne til at gøre noget ved det, når de nu får lov til at komme ud.

Besvaret

Sjovt at se hvor mange stemmer der er til nogle holdninger, der ikke normalt kommer frem i diskussionerne her på forum... :hmm:

Besvaret

Jeg er nummer to der har stemt "aflivning med tilbagevirkende kraft" så dem der er her nu også kan blive aflivet...kan nævne en anden ideologi der også engang støttede det koncept...hell no...:mrgreen:

Jeg stemte at hundeloven er fin som den er, med det "men" at politiet skal have midler til at håndhæve det...

Har snakket med politiet masser af gange, i kraft af de stopper mig konstant i bilen...og kun én gang har de bedt om at se registerkort...

Besvaret

Dyrepolitiet i andre lande har, ligesom et dyrepoliti her i danmark ville få det, ikke beføjelser til at gøre noget som helst, uden at der er enten en betjent med, elelr en dommerkendelse. (med ganske få undtagelser)

Det betyder bl.a. at der reelt set ryger 2 mand ud, for at gøre hvad én dertil uddannet betjent kunne gøre selv. Dobbeltbetaling, for én opgave. Det er lidt spild af ressourcer, er det ikke.

Jo, det er det da helt sikkert.

Udover det, så er der det faktum at der ikke er nogen af de andre dyrepolitigrupper der reelt gør noget, der ikke er prestige i. Det i ser i fjernsynet er så langt fra virkeligheden, som at sige at axel sheriff altid følger loven.

RSPCA eksempelvis, rører ikke en finger, medmindre de er sikre på at de kan få en retssag og en avisoverskrift ud af det.

Tror man ikke på dét, så kan jeg kun anbefale at kigge lidt rundt på nettet, og så logge på et amerikansk og et engelsk forum engang, og tage en debat omkring de 2 landes dyrepoliti engang.

Jeg tror da på det - spørger bare af interesse, fordi jeg ikke ved noget om det :-)

Men spørger man regeringen i Danmark, og naturligvis de folk der promoverer sig selv på et dyrepoliti, så fungerer det jo knaldgodt det hele.

Bare ærgeligt at dem der rent faktisk går og beskæftiger sig selv, med reelle dyreværnsopgaver, såsom labrador rescue, eller springer rescue i england, ikke helt har samme oplevelser med dyrepolitiet. Dém gider man abre ikke høre på, elelr man hører dem bare ikke, for de punger ikke penge ud på reklamer og selvretfærdig propaganda.

Det sidste kunne man jo så sige, at det jo selvfølgelig ikke bliver tilfældet i lillebitte danmark....

Hvortil jeg kun kan spørge: gør det ikke????

Har du fulgt med i hvad forskellige dyreværnsorganisationer her i danmark reelt gør, og ikek gør, og ikke mindst hvordan de arbejder?

Jeg har. Fra første parket endda. Og det er ikke kønt, ikke godt, ikke fungerende, og det er dælme også uetisk og uansvarligt fra langt de fleste kanter af. RSPCA én gang om igen.

Nej, det har jeg ikke. Det er som sagt bl.a. derfor jeg spørger - for at blive klogere :blink:

Og sådanne folk vil man have til at blive til et dyrepoliti i Danmark? For det bliver jo sådanne folk, hvis ikke det rent faktisk bliver netop de folk, hvis man vælger at gå den vej.

Hvorfor ikke istedet bevilge de oceaner af penge man ville have brugt på at få noget lort op at stå, til politiet istedet, øremærket til mandetimer på dyreværnsopgaver. Man ville for det første få langt mere arbejde for pengene, og man ville have sikret sig at dem der udfører disse opgaver, også rent faktisk har beføjelserne til at gøre noget ved det, når de nu får lov til at komme ud.

Udfra det du har fortalt her og i dit forrige indlæg, kan jeg da kun erklære mig enig i, at det sandsynligvis ikke ville fungere med et dyrepoliti.
Besvaret
Sjovt at se hvor mange stemmer der er til nogle holdninger, der ikke normalt kommer frem i diskussionerne her på forum... :hmm:

Ja, det er nemlig interessant at få lidt tal på, specielt når man (i modsætning til normalt) kan være anonym.

Jeg håber tråden kan holdes relativt fri for diskussioner for/imod hvert enkelt punkt, men begrundelser for, hvorfor hver enkelt har stemt som han/hun har gjort, er helt fine - selvom anonymiteten jo dermed ryger.

Det meste interessante at konstatere indtil nu, er for mig, at der, med en enkelt undtagelse, faktisk ikke engang kan samles simpelt flertal (over 50% for noget som helst) - det fortæller virkelig om, hvor svært det vil blive at gennemføre ændringer, der ikke medfører vild folkelig opstandelse.

Det eneste der synes at være flertal for (knap 65%) er indførelse af dyrepoliti. Næststørst opbakning (knap 42%) er der til krav om kørekort for alle hunde.

Redigeret af ThomasTBO
huskede tal forkert, ups!

Besvaret

Det lagde jeg også mærke til. Tror kun at jeg kan komme i tanker om 2, der har udtalt sig for et forbud udover mig selv, men der lader til at være en hel del flere. Så er HF måske alligevel ikke så langt fra den virkelige verden. Speak up people! :mrgreen:

Besvaret

Det lagde jeg også mærke til. Tror kun at jeg kan komme i tanker om 2, der har udtalt sig for et forbud udover mig selv, men der lader til at være en hel del flere. Så er HF måske alligevel ikke så langt fra den virkelige verden. Speak up people! :mrgreen:

Men det kan jo også være fordi folk ikke rigtig orker de kamphundedebatter herinde, hvor rigtig meget går op i at beskylde hinanden for at sige det ene og det andet - ingen nævnt og ingen glemt:mrgreen:

Besvaret
jeg har stemt at den nuværende lovgivning fungerer fint, men at der er behov for flere ressourcer for at håndhæve den.

kørekort til hund, såvel som et dyrepoliti finder jeg mildest talt latterlige.

Hvem skal stå for at afholde et hundekortskursus?

Hvad skal der undervises i?

Hvem skal tage det?

Uanset hvad man vælger som svar på de tre spørgsmål er der liige et par ting der gør det til en utopi. Og en hjernedød en af slagsen.

Dyrepoliti... Tåbeligt. De lande der alelrede HAR et sådant politivæsens halløj, er al rigelig bevis for at det ikke virker. Det ser knaldgodt ud på papiret, giver godt tv. men det virker ikke. Iøvrigt er det, medmindre grundloven ændres, ikke en mulighed.

For ikke at forglemme at der den dag idag allerede sidder en betjent i hver eneste politikreds, som ér uddannet til at tage sig af dén slags sager.

Men fordi man ikek bevilger pengene til at aflønne dé arbejdstimer, kommer de ikke ud og udfylder deres funktion som en slags "dyrepoliti".

Hvad i alverden skulle et helt nyt "korps" kunne gøre, ift. hvad der allerede KAN gøres, hvis der bevilges penge til det?

Det kræver trods alt også penge at oprette og drive et nyt korps. Mange penge! Husk nu på at al opstart koster mindst dobbelt så meget som man regnede med, og det man regnede med er altid dobbelt så meget som man egentlig vil give i første omgang. For slet ikke at tale om de øgede omkostninger til administrering og meget mere der kommer ifbm løbende drift, fordi man partout vil have det samme man allerede havde... bare under nye faner...

Hvorfor ikke bare stikke de penge derover hvor de egentlig burde være i første omgang, og iøvrigt sørge for at der er sat timer af til de opgaver.

Hvor vil du finde flere ressurcer og penge i den danske stat:vedikke:

Besvaret
Men det kan jo også være fordi folk ikke rigtig orker de kamphundedebatter herinde, hvor rigtig meget går op i at beskylde hinanden for at sige det ene og det andet - ingen nævnt og ingen glemt:mrgreen:

Det skal da nok passe. :lol::lol:

Men modstanderne af et forbud gider åbenbart godt.