Hop til indhold

Hund og allergi


crumpetsy
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Er ny herinde så venligst bær over med, hvis dette indlæg ikke lige ligger det rigtige sted :genert:

Skriver fordi jeg altid gerne har villet have hund, og efter jeg er flyttet ud til et sted hvor det faktisk er muligt, og tjener penge så det kan lade sig gøre, vokser drømmen sig bare endnu større.

 

Der er bare et lille problem... eller det er det jeg vil finde ud af, om det reelt set er. Min søde kæreste jeg bor sammen med, lider nemlig af forskellige allergier, mest af alt overfor græs, bynke, birk, pollen, men også for katte, som han slet ikke kan være i rum med, før øjnene begynder at klø. Han er pt. på daglig medicinsk behandling, for at se om han kan formindske de andre allergier, denne behandling afslutter han til sommer.

 

Hund har dog i midlertidig aldrig været noget han har reageret overfor - skal lige siges at han som barn har haft hund i 10 år, hvor han aldrig har haft problemer med den. Han har også været ved lægen og testen viser negativ ved hundeallergi - så han er ikke allergisk overfor hunde.

 

Problemet for ham ligger lidt i den risiko han mener han tager, ved at vi anskaffer os hund. Han har haft samtaler med både læger og allergieksperter der kraftigt fraråder ham at anskaffe hund - på trods af, at han faktisk ikke er allergisk overfor dem, og på trods af at han har haft hund i godt halvdelen af sit liv.

 

Vi har snakket om, at hvis vi endelig skulle anskaffe en hund, skulle det nok være en bichon havanais - Vi er godt klar over, at der ikke findes 'allergivenlige' hunde, men at forskellen ligger i hundens pels og hvad den udskiller.

Vi har rent lægeligt fundet al den information vi har ledt efter, men min kæreste er stadig meget skeptisk omkring anskaffelse af hund, da han mener risikoen for at han udvikler allergi eller astma er meget stor.

 

Derfor leder vi lidt efter nogle historier fra jer derude, som måske kender nogle eller selv har været ude for at have allergi men alligevel med succes haft en hund - eller omvendt. Selv kender jeg en familie med en far der nærmest var dødeligt allergisk, og de anskaffede sig to coton de tulears og der har aldrig været noget med ham siden.

 

Håber I vil være med til at dele jeres historier, positive som negative, så vi kan få noget statistik på, hvorvidt risikoen egentlig er stor ved at anskaffe sig hund.

 

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anettesb. Ja, han er testet og fundet negativ for hund står der...

Så han kan ikke engang gå ud og afprøve om han kan være sammen med nogle bestemte racer....

 

Crumpetsy.. Øu altså...

 

Har din kæreste aldrig haft hund? Heller ikke som barn?

Hvor gamle er I?

 

"Hund har dog i midlertidig aldrig været noget han har reageret overfor - skal lige siges at han som barn har haft hund i 10 år, hvor han aldrig har haft problemer med den."

Link til indlæg
Del på andre sites

Min storebror er meget allergisk over for kat og pollen, har haft mange problemer med astma som barn

 

Han er så som voksen flyttet til USA og har nu ingen astmaproblemer, da pollen og klima er helt anderledes derover. Men han kan stadig ikke tåle kat

 

Vi har dog haft hund hele hans barndom og nu har de en chihuahua og han har absolut ingen problemer med hunde.

 

 

Jeg selv har hunde allergi. Fået som teenager. Ingen problem med kat. Men min hunde allergi er bestemt til at styre. Det er kun bestemte hunde/ racer jeg får problemer af. Har også læst mig til at hunde allergi sjældent er så slemt som for kat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok den del af sætningen har jeg så lige missed på tlf.

Læste bare han havde haft som barn og ikke reageret.

 

 

Største udfordring jeg ser i denne sammenhæng er at hunden også skal luftes når der er pollen, og at pollen kan sætte sig i pelsen.

evt at kryds allergi kan udvikles, men når han før har haft hund er det vel mindre muligt?

 

Men absolut værd at finde en race som har en pels mange allergiker har det ok med, sindet skal dog stadig passe jer.

En bichon eller content ville jeg holde i kort pels for at undgå pollen i pelsen, har også hørt at nogle allergikere kan tåle nogle ruhåret hunde, men ved ikke hvor meget der er i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Exen havde allergi, der også udviklede sig til hundeallergi.. Han blev vaccineret uden virkning.. Men vi havde også samtidig to store berner sennen..

Sønneke fik allergi overfor stort set de samme ting som far.

Datter har også en smule allergi, men kun over for visse pollen..

 

Ex har døjet rigtig meget med bihulebetændelse og pandehulebetændelse..

Sønneke har konstant røde øjne og snottet næse.. Han er ret ligeglad og er ikke testet..

 

Man er nødt til at overveje, at de valg man træffer, også kan påvirke eventuelle børn engang.....

Og en lille hund kan nemt leve i 15-16 år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Exen havde allergi, der også udviklede sig til hundeallergi.. Han blev vaccineret uden virkning.. Men vi havde også samtidig to store berner sennen..

Sønneke fik allergi overfor stort set de samme ting som far.

Datter har også en smule allergi, men kun over for visse pollen..

 

Ex har døjet rigtig meget med bihulebetændelse og pandehulebetændelse..

Sønneke har konstant røde øjne og snottet næse.. Han er ret ligeglad og er ikke testet..

 

Man er nødt til at overveje, at de valg man træffer, også kan påvirke eventuelle børn engang.....

Og en lille hund kan nemt leve i 15-16 år...

 

Sandt, også derfor jeg siger de skal være klar til konsekvensen hvis allergi udvikler sig.

 

Dog syntes jeg ikke man kan holde sig fra alt bare fordi allergi kan udvikle sig.... så var der alt for meget jeg ikke skulle gøre, bla kæle en kat, have hund, spise citrusfrugt. ..

 

Men klart en overvejelse, der skal huskes

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar og erfaringer hidtil. :-) Min kæreste har fået taget priktest omkring hund, og det var den der var negativ. Han har som barn haft en springer spaniel hvor der ingen problemer har været. Ved godt at det nok ikke tæller for meget, men når vi er sammen med forskellige hunderacer i en dag ex. vis. så reagere han heller ikke. Så det hele handler lidt om den risiko han tager, og også for hundens skyld, da det jo ville være synd den skifte familie, hvis han så reagerer. Vi er hhv. 25 og 22 år gamle, og trods situationen begge meget interesseret i at få en hund, men vil bare gerne have lidt flere historier omkring det før vi fører overvejelserne til næste step. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Exen havde allergi, der også udviklede sig til hundeallergi.. Han blev vaccineret uden virkning.. Men vi havde også samtidig to store berner sennen..

Sønneke fik allergi overfor stort set de samme ting som far.

Datter har også en smule allergi, men kun over for visse pollen..

 

Ex har døjet rigtig meget med bihulebetændelse og pandehulebetændelse..

Sønneke har konstant røde øjne og snottet næse.. Han er ret ligeglad og er ikke testet..

 

Man er nødt til at overveje, at de valg man træffer, også kan påvirke eventuelle børn engang.....

Og en lille hund kan nemt leve i 15-16 år...

 

Det er vi også godt klar over, derfor en overvejelse der indtil videre har været 2 år undervejs, og der kan sikkert snildt gå 2 år mere, selvom vi snart har undersøgt det så grundigt man kan, tror jeg. Har dog læst et sted engang at børn ved at være involveret med dyr i hjemmet fra baby faktisk kan blive mere resistente overfor allergener fordi de altid har været sammen med dyrene? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi også godt klar over, derfor en overvejelse der indtil videre har været 2 år undervejs, og der kan sikkert snildt gå 2 år mere, selvom vi snart har undersøgt det så grundigt man kan, tror jeg. Har dog læst et sted engang at børn ved at være involveret med dyr i hjemmet fra baby faktisk kan blive mere resistente overfor allergener fordi de altid har været sammen med dyrene? :-)

 

Det en af resultaterne, men børn disponeret kan på den anden side have øget sensibilitet, og dermed udvikle det pga for meget i deres hverdag.... det svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...