Hop til indhold

Indtager pladser, knurrer


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Selfie (snart 7 måneder) er begyndt at indtage udvalgte pladser. Eksempelvis sengen (hvor han normalt ikke må komme). Og ja så knurrer han godt og grundigt efter os.

 

Har da læst lidt om det. Hvordan takler vi det bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sørg for at den har et bur, kurv, kasse som er dens område. Hvor den har ro og lad være med at forstyrre den der.

Kommander den ned fra seng, sofa osv omgående når den opføre sig sådan.

Jeg ville nok tage en periode hvor den slet ikke måtte komme op.

Beløn den så for at ligge i sin kurv.

Hvordan reagere den på når i vil klippe negle, se tænderne, ørene osv?

Lav en masse tilknytningstræning som indkald, touch, tricks osv hvor I skal samarbejde tæt.

Lad den meget gerne arbejde for sit foder på den måde.

Så den bliver helt klar over at det er jer der har maden og den kan tjene den ved korrekt opførsel.

Undgå at den bliver udsat for overgreb fra store hunde i hundeskov m.m. så den bliver usikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak. Jeg er også kold og han ryger ned. Men i aftes var han voldsomt stresset af bla tordenvejr og fuldstændig "ude af den", endte med at bide efter mig og snappe efter ansigtet.

 

Vi kan normalt røre ham overalt, men han er begyndt at knurre når vi en sjælden gang flytter på ham. Han kan også finde på at knurre når ungerne Ligger med ham på sækkestol. Altså hvis de kommer til at indikere at de vil flytte ham eller noget. Han får altid lov til at ligge og sove uden at nogen rører ham.

 

Jeg er fuldstændig enig i at den opførsel ikke skal tolereres. Spurgte blot til hvordan jeg skulle håndtere det bedst.

 

Tak for hjælpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok passe på ikke at eskalere situationen. Hvis hunden bliver mødt med aggressivitet hver gang han selv er aggressiv, får han jo ikke lært andre redskaber.

 

Personligt ville jeg kalde ham væk fra det sted, han har erobret - simpelthen ved at kalde, ikke flytte korporligt på ham, og belønne med ros og godbid så snart han flytter sig. Evt. benytte lejligheden til at indlære en ny kommando, "ned" el. lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak. Jeg er også kold og han ryger ned. Men i aftes var han voldsomt stresset af bla tordenvejr og fuldstændig "ude af den", endte med at bide efter mig og snappe efter ansigtet.

 

Vi kan normalt røre ham overalt, men han er begyndt at knurre når vi en sjælden gang flytter på ham. Han kan også finde på at knurre når ungerne Ligger med ham på sækkestol. Altså hvis de kommer til at indikere at de vil flytte ham eller noget. Han får altid lov til at ligge og sove uden at nogen rører ham.

 

Jeg er fuldstændig enig i at den opførsel ikke skal tolereres. Spurgte blot til hvordan jeg skulle håndtere det bedst.

 

Tak for hjælpen

 

Jeg syntes faktisk i skal få ham tjekket ved dyrlæge og kiropraktor. For det kunne da tyde på at han har ondt siden han er så bange for at blive flyttet.

Hvis det blot er hans grænser der overskrides når han rykkes lidt. Er det meget vigtigt at han har et fast sted hvor han kan ligge uden at I skal rykke ham eller røre ham.

Jeg ville købe et stofbur og vænne ham til at ligge i det. Det skal stå et sted hvor i opholder jer meget men stadig lidt i fred.

Det skal bare være åben, men han skal stole på at der aldrig er nogen der forstyrre ham når han ligger der.

Hvis han er så stresset af torden skal I arbejde med lyddesibillisering. Man kan købe diverse lyd cd'er. Og træne ved torden, skud i det fjerne.

Går I til træning med ham?

Han lyder til at han skal bruge sit hovede til noget fornuftigt. Og at I skal knytte bånd. Det sker lettest ved træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak. Jeg er også kold og han ryger ned. Men i aftes var han voldsomt stresset af bla tordenvejr og fuldstændig "ude af den", endte med at bide efter mig og snappe efter ansigtet.

 

Vi kan normalt røre ham overalt, men han er begyndt at knurre når vi en sjælden gang flytter på ham. Han kan også finde på at knurre når ungerne Ligger med ham på sækkestol. Altså hvis de kommer til at indikere at de vil flytte ham eller noget. Han får altid lov til at ligge og sove uden at nogen rører ham.

 

Jeg er fuldstændig enig i at den opførsel ikke skal tolereres. Spurgte blot til hvordan jeg skulle håndtere det bedst.

 

Tak for hjælpen

Lige det her indlæg får mig til at tænke på om han er blevet flyttet ved at I simpelthen har løftet ham eller lignende? Nogle hunde synes nemlig det kan være ret grænseoverskridende at blive flyttet på, så måske er hans knurren mere et forsøg på at undgå at blive flyttet end fordi han har ejerfornemmelser over sengen?

Det kan også være han bare er en ganske almindelig unghund, som prøver grænser af, men eksemplet med sækkestolen synes jeg godt kunne lyde som en hund, der virkelig ikke gider flyttes, så jeg ville lige nævne det :-)

 

Og ja, i en situation hvor han i forvejen er lidt oppe at køre og er bange som i tilfældet med tordenvejret, så ville jeg nok bare lade ham være, hvis det er muligt. Alternativt kalde ham ned og sidde med ham et andet sted. Han er jo bange og jeg tror det er en rigtig dårlig situation at begynde at hive hunden ned, fordi det bare øger presset hunden allerede er under.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Buster havde en kort periode hvor han brummede hvis nogen ville skubbe til ham.

Vi gjorde det, at han fik en stor pude under et bord i hjørnet hvor han altid kunne ligge i total fred. Vi rørte ham aldrig når han lå der.

Det viste sig så at han havde en skade i ryggen som krævede behandling ved kiropraktor og derefter har han aldrig sagt noget til at vi rykkede ham lidt. Han ligger altid i sengen nu så det er altså nødvendigt at flytte ham lidt i ny og næ.

 

I skal være meget obs på hundens sprog. Den udviser flere advarsler før den bliver sur. Som stivner, smalle øjne, stramme mundviger osv. Hvis dette overses følger:

Nr.1 knurre = første advarsel og den skal man respektere og handle ud fra. Hvis man skælder ud for at knurre viser man hunden at det ikke nytter noget at advare.

Og at den bare skal gå direkte til nr2. markering eller nr 3 BID

en hund der ikke har disse normale forvarsler bliver pludselig til en farlig hund.

 

Så undgå at hunden skal knurre ved at respektere dens signaler.

Kald den ned fra sengen eller sofaen. hvis den ligger i vejen.

Men få ham lige undersøgt ved kiropraktor. For de små vilde gårdhunde kommer altså let til at lave et vrid eller andet når de tonser rundt og springer op og ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres gode svar. Til Annetteg. Ja vi går til træning med ham, ja han elsker at træne og vi knytter bånd. Han skal nemlig stimuleres og aktiveres i hovedet. Der er nogle faktorer i øjeblikket der gør at han ikke nødvendigvis har fået SÅ meget opmærksomhed som han plejer. Han er en god hund, dygtig af hans alder (siger hundetrænere, dyrlæge mm). Men han er også fræk (alderen?) og vil gerne have sin vilje. Det er vi OBS på og afleder og roser i stedet for at optrappe konflikter.

 

Hjemme har han rolige steder (bla en hvalpegård han frivilligt sover i og går ind og ud som det passe ham) hvor han kan være i 100 procent fred.

 

Så vi prøver at være OBS på det hele. Men tror at han prøver kræfter. Han skal ikke bestemme nej, og det er så den øvelse som vi skal lære. Han lytter for det meste, men han får sommetider et flip. Her er det svært ikke at bruge "magt", men det lader ikke til at have en langsigtet effekt.

 

Han har aldrig været vild med at blive båret eller taget op. Og det er heller ikke noget vi gør det store i.

 

Jeg tror at det kan skyldes flere faktorer. Han er en virkelig glad hund, men er begyndt at blive lidt smånervøs for underlige ting igen. Det er nok alderen og vi træner / øver blot videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok passe på ikke at eskalere situationen. Hvis hunden bliver mødt med aggressivitet hver gang han selv er aggressiv, får han jo ikke lært andre redskaber.

 

Personligt ville jeg kalde ham væk fra det sted, han har erobret - simpelthen ved at kalde, ikke flytte korporligt på ham, og belønne med ros og godbid så snart han flytter sig. Evt. benytte lejligheden til at indlære en ny kommando, "ned" el. lign.

 

Præcis, for det lyder allerede som om at han knurrer når han bliver fysisk håndteret og det kommer tit af at man bestemt har flyttet dem væk fysisk. Hvilket er temmelig unaturligt for en hund at skulle finde sig i. Uden at have opbygget en meget stor tillid til vedkommende og være tolerant anlagt.

 

Jeg vil gerne vide hvornår han knurrer? Er det bare i går forbi sengen eller først når i indikerer at i vil flytte ham

 

Han skal simpelthen bare lære et signal for at hoppe ned når i beder om det på en pæn måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun når vi indikerer (hænderne kommer tæt på og tager rundt om ham) at vi vil flytte ham

 

Undskyld, men det er en typisk "lille hund-ejer" fejl. Man synes det er "nemmere", bare at flytte rundt på hunden end det er at træne den til at adlyde, og så er det resultatet, man får. Jeg har set det flere gange end jeg gider tænke på.

 

Din hund er ikke en ting, den er et levende væsen. Hvad ville du selv synes om at en stor stærk person pludselig løftede dig op fra din stol og smed dig ned på gulvet medens du sad og slappede af?

 

Det er vigtigt at respektere at hunde også har en personlig grænse. Behandling som det, du beskriver her, er grunden til at små hunde har fået ry for at være hysteriske. Knurren og snappen er åbenbart det eneste, deres ejere har respekt for.

Ville det alligevel ikke være meget nemmere, hvis du kunne kalde på din hund, eller sige "ned", og den så adlød hver gang, uden ballade? Det kræver kun lidt omtanke.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Uha. Godt ord igen! Og fortsat god sommer!

 

PS. Hvorfor tror du egentlig at jeg spurgte?

Jeg kan godt forstå, at det kan være træls at høre, men der er nu noget om snakken. Der er mange, som kommer til at overskride deres hundes grænser og jeg tror, det er endnu lettere at komme til, når hunden er lille, fordi der ikke altid skal så meget til, før hunden synes det er for meget. En god tommelfingerregel ville nok være, at hvis man ikke ville kunne gøre det med en stor hund, bør man heller ikke gøre det med en lille hund, f.eks. at løfte den.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå, at det kan være træls at høre, men der er nu noget om snakken. Der er mange, som kommer til at overskride deres hundes grænser og jeg tror, det er endnu lettere at komme til, når hunden er lille, fordi der ikke altid skal så meget til, før hunden synes det er for meget. En god tommelfingerregel ville nok være, at hvis man ikke ville kunne gøre det med en stor hund, bør man heller ikke gøre det med en lille hund, f.eks. at løfte den.

 

Nu har vi altid kun haft store hunde, som folk heldigvis ikke gider, at slæbe rundt på. Vi har lært dem fra start, at hoppe ned eller undlade, at hoppe op på kommando. Aslan drillepind i lømmel alderen, kan dog godt finde på, at stå og glo dumt med et frækt udtryk i ansigtet og teste om jeg virkelig mener det. Så gentager jeg "ned" eller "ikke op" og det virker i reglen. De få gange han ignorerer mig har jeg taget ham i halsbåndet og vist ham vejen. Uden han har brokket sig. En ven prøvede, at gøre det samme, da vennen og Aslan var lidt uenige om hvem der havde ret til sofaen. Der blev der knurret, men så kom jeg ind i stuen igen og bad ham smutte i sin kurv. - Det er helt klart, at foretrække hunden har lært klar kommando på hvornår den ikke skal være i møblerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev umulia det måske lidt kontant, men det var netop derfor jeg spurgte dig om hvornår. For det var lidt det jeg formodede var sket og som så slet ikke har noget at gøre med at han vil bestemme. Og derfor heller ikke skal håndteres som de første svar du fik i tråden.

 

I lærer ham blot at hoppe ned på signal. Lav det som en øvelse. Op på en stol. Ned fra en stol. Dygtig og godbidder. Op i sofaen og ned fra sofa. Og så bruger i blot samme signal når han skal ned fra et sted han ikke må være.

 

Og meget ros når han gør det selvfølgelig.

 

Jeg løfter eller trækker aldrig i mine hunde forum at få dem ned. Vil de ikke en gang i mellem, så sætter jeg mig bare ved siden af og blive ved at pege på gulvet og sige ned. Roligt. Til sidst er jeg vist tilpas irriterende til at de opgiver.

 

Og så skal i have lært ham at hænder er gode og ikke betyder at han bliver løftet.

 

Så stille og roligt klø ham lidt 3-5 sekunder af gangen og hold pause og hold øje med hans reaktion. Vil han have mere eller være i fred? Denne regel er fantastisk. Og giver tillid når hunden opdager at i ser hans små signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...