Hop til indhold

Vi har endelig besluttet os for nyt foder!


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Ellers så har Acana varianterne Grasslands og Prairie Harvest... de skulle være all lifte stages hundefoder... de indeholder ikke havre eller ris.

 

Jeg må indrømme at jeg er mere tiltrukket af acana frem for Orijen.. mængden af protein i orijen skræmmer mig lidt på jeg indrømme..

 

Der er også mere glukosamin i acana frem for orijen, og jeg synes at fosfor - kalcium balancen er bedre i acana.

 

Tænker bare at foderet er så målrettet lavet, så at der da MÅ være forskel på hvad en hvalp og en voksen hund skal have?

 

Ja, man skal vel holde øje med om hunden tager unødvendigt på, men med alt det krudt buddha har..... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sad og læste en artikel i går om, at moderne hundefoder er spækket med vitaminer og kalcium og kalorier, som gør at store hunderacer vokser sig hurtigere større end de er beregnet til, og derfor lider de under dysplasia. Men nu må I ikke komme efter mig igen. Jeg siger det bare, og jeg har ingen holdning til det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Havre er ikke en skidt ting.. Har I prøvet den test der var her:

 

http://www.paintedmagic.dk/Hvalpetips_Fodring.html#Evaluering

 

Der skal man faktisk lægge point til, hvis der er byg eller havre i:-D

 

Har selv overvejet Orijen, men har bare hørt om mange, hvor proteinen er for høj.. Så regner med at prøve Acana, når fryseren er ved at være tom

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver lige at lave testen, men jeg tror ikke jeg forstår det med biprodukt...er det alt bortset fra hovedingrediensen?

 

EDIT: ignorede lige den del og i så fald så klarede Acana Small breed sig fremragende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver lige at lave testen, men jeg tror ikke jeg forstår det med biprodukt...er det alt bortset fra hovedingrediensen?

 

EDIT: ignorede lige den del og i så fald så klarede Acana Small breed sig fremragende.

 

Hvis der er biprodukter i, så står det nævnt som "animalsk biprodukter" eller "vegetabilske biprodukter". Det er alskens former for biprodukter fra slagtedyr fx og uidentiicerbart - og derfor negativt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Havre er ikke en skidt ting.. Har I prøvet den test der var her:

 

http://www.paintedmagic.dk/Hvalpetips_Fodring.html#Evaluering

 

Der skal man faktisk lægge point til, hvis der er byg eller havre i:-D

 

Har selv overvejet Orijen, men har bare hørt om mange, hvor proteinen er for høj.. Så regner med at prøve Acana, når fryseren er ved at være tom

 

 

De skriver sådan her under Kulhydrater:

Det anbefales at man vælger et tørfoder, som indeholder kulhydrat kilder af god kvalitet, så som havre, hirse og brune ris. Byg og kartofler er også anvendelige som kulhydrat kilder. Man bør samtidig være opmærksom på at hele korn, dvs. inklusiv kim, bør benyttes.

 

Og:

vilde hunde/ulve får primært dækket deres kulhydrat behov fra blod samt ved nedbrydning af proteiner fra kødet. Hunde/ulve har derfor svært ved at fordøje rene kulhydrat kilder.

Desværre ser man dog alt for hyppigt at selv mærker som betegner sig som superpremium indeholder langt flere kulhydratkilder end protein kilder og det er yderst begrænset hvad man kan få af fodertyper, som indeholder en naturlig lav kulhydrat mængde.

De eneste hunde som faktisk har brug for et tilskud af kulhydrater er hunde som lever et meget aktivt liv eller er udsat for stressede situationer (fødsel mv.).

Pga. af den lave optagelse af kornprodukter er disse at betegne som rene fuldstoffer, der oftest tilsættes for at gøre foderproduktionen billigere.

 

 

Bliver havre ikke omsat til kulhydrater, eller er jeg helt galt på den?

Umiddelbart skulle størstedelen af kulhydrater vel komme fra den protein som ikke bliver optaget?

 

Det var i hvert fald det jeg mente med, at jeg gerne vil have kød som nr. 1, 2 og 3 på ingredienslisten.

Og hvis der er meget kød i foderet, behøves der vel ikke være en stor mængde "ekstra" kulhydrat.

 

Jeg tænker på om havre mon ikke betegnes som en god kilde, fordi den hører under de langsomme kulhydrater (modsat sukker), men stadig - hvis man kan få det samme fra kød?

 

Ohh det er forvirrende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter intet af hvad du der skriver:oops:

 

Ej undskyld :lol: Kom lige herind for at skrive at det er en vildt god side du linkede til - har siddet og læst derinde en time nu!

 

For det første føler jeg ikke rigtigt at jeg kan sammenligne acana og orijen - for det er forskellige principper der ligger bag.

 

 

Men det jeg prøvede at skrive, jeg tror bestemt at Acana er et godt foder. Det er bare ikke lavet efter barf-ideen, og det er nok den jeg hælder lidt til.

 

Det med havren, tror i har ret i at det ikke er skidt, og her kommer så hele smøren med kulhydrater :-D

 

En del af proteinen fra kød bliver optaget af hunden. Det den IKKE optager, omsætter den en del af til kulhydrater.

De kulhydrater den ikke forbrænder ved motion, leg etc bliver omsat til fedt.

For meget fedt - for tyk hund...

 

 

De fleste protesterer mod for meget korn, hvede osv, i hundefoder da det ikke giver den store mening at putte det i til at starte med, hundens fordøjelse er ikke gearet til det, det mætter hurtigt men det ryger også hurtigt ud igen - hvilket vel bare resulterer i at hunden spiser mere end den egentlig burde..

 

Havre er, som jeg kan læse mig frem til, komplekse kulhydrater.

Her er min teori at havre, ligesom kulhydrat fra protein, bliver langsomt optaget og derfor kan hunden faktisk få noget ud af det.

 

Så i sidste ende handler det jo bare om, hvorvidt man synes at hovedbestanddelen af kulhydrat skal komme fra kød eller fra havre.

 

 

Måske giver dette ligeså lidt mening......... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille bitte spørgsmål ...

 

Er du sikker på, at Buddha kan lide Orijen??? :mrgreen:

 

Det sagde han at han godt kunne :blink:

 

Han kan lide det meste, så længe det lugter lidt af kød - men hvis han ikke kan, ja så sælger vi ham og beholder foderet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige til sidst..... kan se at kalorie indholdene (energi) som sådan ikke er vildt langt fra hinanden i sidste ende:

 

Orjien: 4200 kcal/kg

Acana: 3950 kcal/kg (ME)

Olivers: 3800 pr kg (ME)

 

(Metaboliserbar energi el1er omsættelig energi (ME):

ME er bruttoenergi minus afføring og urin. Det er den betegnelse, der oftest vil være angivet.)

 

Sov sødt! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har købt 7 kilo orijen nu! Snakkede rigtig godt med ejeren af hundebutikken, han havde virkelig læst op på lektien! Elsker når jeg møder nogen som simpelthen ved ALT om sine produkter... :-D

 

Nå, han sagde angående Acana (som han også forhandlede), som i selv har skrevet, at havren klart bedre fordi den er dampet = allerede udvidet en gang. At den så lige præcis ikke bliver udvidet i maven og at den rigtigt nok er en kompleks kulhydrat - så den bliver optaget langsomt (i modsætning til hvede fx, tænk på en franskbrødsmad med syltetøj, så har i det rigtige billede).

 

Så Acana skulle bestemt være et godt produkt :5up:

 

Men det er Orijen også, jeg ved ikke helt hvad i mener med at i er nervøse for det høje protein indhold? Jeg mener ikke at det er skidt, så længe hunden er aktiv.. men kan ske i tænker på noget andet.

 

Han sagde at vi skulle fortsætte med dette orijen hvalpefoder indtil Buddha er 18 måneder. For det er forkert at tro at hunden stopper med at vokse når han fylder et år, og i hvalpefoder gør de mere ud af at sørge for at alt er dækket ind, kalk osv, end de gør i voksenfoderet.

 

Det eneste jeg havde spekuleret på var om der var nok kalk i orijen, jeg har sikkert blandet nogle sider jeg har læst om at barfe ind i det, men det sagde han at der var. Vi giver rå kødben fra slagteren engang imellem, han sagde at det kunne vi sagtens fortsætte med for hyggens skyld, men orijen indeholder sådan set alt hvad hunden har brug for :mums:

 

Buddha spiste glad sin nye mad :-D (Sorry Bernerazuro :engel:) Blandet med det gamle foder selvfølgelig, men han syntes bestemt det lugtede meget spændende da jeg åbnede posen. Han hjalp også med at hælde det over i spanden - med hele hovedet og en åben mund :rolleyes:

 

I skulle have set katten og hunden da jeg kom hjem med nyt foder til dem begge og mærkelige godbidder, katten går i gang med at springe rundt i alle møbler i evig glæde bare ved tanken om at nu kommer der vådkost, hunden stod næsten på hovedet nede i posen for at lugte til det hele :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har købt 7 kilo orijen nu! Snakkede rigtig godt med ejeren af hundebutikken, han havde virkelig læst op på lektien! Elsker når jeg møder nogen som simpelthen ved ALT om sine produkter... :-D

 

Nå, han sagde angående Acana (som han også forhandlede), som i selv har skrevet, at havren klart bedre fordi den er dampet = allerede udvidet en gang. At den så lige præcis ikke bliver udvidet i maven og at den rigtigt nok er en kompleks kulhydrat - så den bliver optaget langsomt (i modsætning til hvede fx, tænk på en franskbrødsmad med syltetøj, så har i det rigtige billede).

 

Så Acana skulle bestemt være et godt produkt :5up:

 

Men det er Orijen også, jeg ved ikke helt hvad i mener med at i er nervøse for det høje protein indhold? Jeg mener ikke at det er skidt, så længe hunden er aktiv.. men kan ske i tænker på noget andet.

 

Han sagde at vi skulle fortsætte med dette orijen hvalpefoder indtil Buddha er 18 måneder. For det er forkert at tro at hunden stopper med at vokse når han fylder et år, og i hvalpefoder gør de mere ud af at sørge for at alt er dækket ind, kalk osv, end de gør i voksenfoderet.

 

Det eneste jeg havde spekuleret på var om der var nok kalk i orijen, jeg har sikkert blandet nogle sider jeg har læst om at barfe ind i det, men det sagde han at der var. Vi giver rå kødben fra slagteren engang imellem, han sagde at det kunne vi sagtens fortsætte med for hyggens skyld, men orijen indeholder sådan set alt hvad hunden har brug for :mums:

 

Buddha spiste glad sin nye mad :-D (Sorry Bernerazuro :engel:) Blandet med det gamle foder selvfølgelig, men han syntes bestemt det lugtede meget spændende da jeg åbnede posen. Han hjalp også med at hælde det over i spanden - med hele hovedet og en åben mund :rolleyes:

 

I skulle have set katten og hunden da jeg kom hjem med nyt foder til dem begge og mærkelige godbidder, katten går i gang med at springe rundt i alle møbler i evig glæde bare ved tanken om at nu kommer der vådkost, hunden stod næsten på hovedet nede i posen for at lugte til det hele :lol:

 

PIS! :megaked:

 

Jeg kommer og putter adder ulækker eddike i foderet uden du ser det og så gider Buddha det ikke længere - og så kommer han hjem til mig :klap2:

 

Egon har en plan :blink:

 

Ei, spøg til side - godt at høre, at Buddha er så glad for det nye foder :5up: Møffe synes også Acana smager godt, købte nogle prøvepakker inden jeg fik ham.. Men på den anden side... Hvad synes han ikke smager godt? Havde blandet vel ca. 100gr tørkost og 100gr laksekrønch sammen til træning i dag og vi løb tør. Så var der kun alminelig, kedelig tørkost tilbage uden iblandet laksekrønch... Og tror du ikke, at kræet arbejdede lige så effektivt for det?! :shock: Selvom han egentlig burde være stop mæt!

Link til indlæg
Del på andre sites

PIS! :megaked:

 

Jeg kommer og putter adder ulækker eddike i foderet uden du ser det og så gider Buddha det ikke længere - og så kommer han hjem til mig :klap2:

 

Egon har en plan :blink:

 

Ei, spøg til side - godt at høre, at Buddha er så glad for det nye foder :5up: Møffe synes også Acana smager godt, købte nogle prøvepakker inden jeg fik ham.. Men på den anden side... Hvad synes han ikke smager godt? Havde blandet vel ca. 100gr tørkost og 100gr laksekrønch sammen til træning i dag og vi løb tør. Så var der kun alminelig, kedelig tørkost tilbage uden iblandet laksekrønch... Og tror du ikke, at kræet arbejdede lige så effektivt for det?! :shock: Selvom han egentlig burde være stop mæt!

 

:lol::lol::lol: Sejt Egon!

 

Buddha spiser foder med eddike på.... Buddha får meget dårlig mave... heldigvis bor Buddha nu sammen med Møffe og co. så Buddhas ejer slipper for at tørre numse :mrgreen:

Buddhas ejer går nu rundt med en spand med foder i, med hjul under, og snakker meget om hvor lydig denne foderbøtte faktisk er i forhold til sin alder! :engel:

 

Det sjove her er, at jeg sagtens kan give hunden tørkost på turene ude, men manden kan ikke? Seriøst spyttede Buddha det UD en dag?? :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol::lol::lol: Sejt Egon!

 

Buddha spiser foder med eddike på.... Buddha får meget dårlig mave... heldigvis bor Buddha nu sammen med Møffe og co. så Buddhas ejer slipper for at tørre numse :mrgreen:

Buddhas ejer går nu rundt med en spand med foder i, med hjul under, og snakker meget om hvor lydig denne foderbøtte faktisk er i forhold til sin alder! :engel:

 

Det sjove her er, at jeg sagtens kan give hunden tørkost på turene ude, men manden kan ikke? Seriøst spyttede Buddha det UD en dag?? :rolleyes:

 

Ååååh nej, har godt hørt om problematikken samojede-dårlig mave :???: Nå, mon ikke vi overlever? Sådan lige akkurat - og så må vi ud og være tilskuere til Buddhas ejer der lufter foderspand :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Ej undskyld :lol: Kom lige herind for at skrive at det er en vildt god side du linkede til - har siddet og læst derinde en time nu!

 

For det første føler jeg ikke rigtigt at jeg kan sammenligne acana og orijen - for det er forskellige principper der ligger bag.

 

 

Men det jeg prøvede at skrive, jeg tror bestemt at Acana er et godt foder. Det er bare ikke lavet efter barf-ideen, og det er nok den jeg hælder lidt til.

 

Det med havren, tror i har ret i at det ikke er skidt, og her kommer så hele smøren med kulhydrater :-D

 

En del af proteinen fra kød bliver optaget af hunden. Det den IKKE optager, omsætter den en del af til kulhydrater.

De kulhydrater den ikke forbrænder ved motion, leg etc bliver omsat til fedt.

For meget fedt - for tyk hund...

 

 

De fleste protesterer mod for meget korn, hvede osv, i hundefoder da det ikke giver den store mening at putte det i til at starte med, hundens fordøjelse er ikke gearet til det, det mætter hurtigt men det ryger også hurtigt ud igen - hvilket vel bare resulterer i at hunden spiser mere end den egentlig burde..

 

Havre er, som jeg kan læse mig frem til, komplekse kulhydrater.

Her er min teori at havre, ligesom kulhydrat fra protein, bliver langsomt optaget og derfor kan hunden faktisk få noget ud af det.

 

Så i sidste ende handler det jo bare om, hvorvidt man synes at hovedbestanddelen af kulhydrat skal komme fra kød eller fra havre.

 

 

Måske giver dette ligeså lidt mening......... :engel:

 

 

Okay, det her risikerer at blive en lang smørre! (siger den studerende i ernæring og sundhed :blink:)

 

Mht Oriien, så er det ganske rigtigt at kloge mennesker mener, at et for højt proteinindtag i vokseperioden, kan skabe vækstforstyrrelser og muligvis ledforandringer mv.

 

Så længe kroppens led og knogler ikke er fuldt udviklet, er det i høj grad vigtigt med et afstemt makro-næringsindtag. Det er det nu også i restens af levetiden, men her vil knoglerne være "sat" og kan ikke ændre form uanset proteinniveau. Det protein der indtages kan nemlig ikke oplagres som protein og vil derfor bruges til primært opbygning og resten udskilles som urea.

 

Nu til det markeret i din tekst:

 

Det er ikke korrekt at protein der ikke optages af hunden omdannes til kulhydrater. Det ville svare til at kylling (som primært består af protein) kunne omdanne sig til et æble (som primært består af kulhydrat) såfremt hunden ikke har behov for kylling men faktisk æble.....

 

Og ja, det giver jo ingen mening vel? :rolleyes: Så ville der ikke være en pointe med at fodre korrekt.

 

Rent biokemisk kan der forekomme gluconeogenesis, hvor der dannes glucose vha. bla. aminosyrer. (aminosyrer udvindes af proteinet)

 

Glucose er brændstof til hjernen og er det eneste energi denne kan bruge udover over ketonstoffer, som dannes ved glucosemangel (fx faste over længere tid)

 

Dog forekommer gluconeogenesis kun ved lavt blodsukker.

 

Normalt udvines glucose nemlig fra kulhydrater, som bla. er kornprodukter, grønt og frugt.

 

Overskud af protein udskilles i urinen.

 

Det er sådan at organismen kan danne de fleste aminosyrer selv. For at disse kan dannes skal der hele tiden et flow at proteiner tilført, da disse´s egenskab er at opbygge nye aminosyrer. Den del organismen ikke selv kan danne er derfor selvsagt de vigtigste proteiner at få tilført.

 

Disse proteiner er isoleucin, leucin, lysin, methionin, phenylalanin, theronin, tryptophan, valin, histidin.

 

Deraf kan man konkludere at det i særdeleshed er selve proteinkvaliteten i kødet tilsat foderet, der er afgørende for en sund muskelopbygning og organisme.

 

En anden god ting ved protein er at det virker mere mættende end kulhydrater. Grunden hertil er at kulhydrater indgår i energifrigivendeprocesser med det samme det indtages. Omdannes til glucose som kroppen og hjernen bruger. Resten oplagres i depoter og tæres på mellem måltider.

 

Kulhydrater er således også et meget vigtigt makronærringsstof, eftersom hjernen lever af glucose.

 

Hunde der yder meget kan have brug for ekstra kulhydratindtag.

 

De protester mod hvede, soya, majs bunder ikke i at det er foderfyld, som du siger. Men nærmere, at mange hunde udviser allergiske reaktioner overfor disse produkter.

 

Havre er ikke deriblandt. Og er faktisk en rigtig letfordøjelig kulhydratkilde. Brune ris er endvidere et ganske udemærket "fyldfoder" (som du kalder det)

 

Fyldfoder, mener nogle er roetrævler mv. .

 

Og nu bliver jeg vist lige nødt til at opsummere!

 

Såvidt jeg ved, giver de der BARFér også kulhydrater - men i form af frugt, grønt, ris eller lignende? Men oplys mig gerne hvis jeg tager fejl.

 

Jeg vil bestemt mene, at hunden har brug for alle makronæringstoffer.

 

I princippet kan man sagtens fodre udelukkende med kød, men den risiko der er ved at fodre uden kulhydrater er at der gøres plads til en masse fedt. Energien fra kulhydrat skal jo fyldes ud på en eller anden måde.

 

Og problemet herved er at fedtet i kød somregel er en masse mættet fedt.

 

Så ligepræcis derfor kan kulhydrater være et udemærket "fyldfoder" (hvilket det jo i bund og grund ikke er, eftersom det udvinder en masse glucose).

 

Så mit råd er, tænk over selve kvaliteten i råvarerne. Kvalitet af kød (proteinkilde), kvalitet af kulhydratkilde, kvalitet af fedtsyrer. Er der tilsat essentielle proteiner, i så fald hvilke? Og stemmer mineral og vitamin indhold overens med anbefalinger.

 

Og ja det blev en lang smørre. Beklager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et udmærket indlæg...

 

Men jeg får knopper når man kalder fedt, protein og kulhydrater for makro næringsstoffer.

Ikke fordi det er forkert, for det gør man indenfor menneskelig ernæring.

Men fordi man indenfor biologien bruger samme udtryk om de grundstoffer der indgår i næringskredsløb.

 

Det betyder bla. at alle de forskellige kemiske forbindelser som anvendes som næringsstoffer, består af adskillige mikro- og makro-næringsstoffer.

Eksempelvis består protein af mindst 4 makronæringsstoffer. Svovl, kulstof, ilt og kvælstof.

 

Men hva... Dén slags skal åbenbart ikke være standardiseret.

 

 

 

 

Jeg er dog faldet over at du skriver at protein udskilles som Urea (altså urinstof)

Og dét kan jeg ikke få til at harmonere med noget som helst, eftersom tæt på 90% af protein-indtaget omdannes til aminosyrer, hvoraf noget bruges, og resten omdannes yderligere og udskilles derefter. Det er derfor ikke direkte fra protein til Urea. Det kan rent kemisk slet ikke lade sig gøre.

 

Det er ikke korrekt at protein der ikke optages af hunden omdannes til kulhydrater. Det ville svare til at kylling (som primært består af protein) kunne omdanne sig til et æble (som primært består af kulhydrat) såfremt hunden ikke har behov for kylling men faktisk æble.....

Åh ja... Den sammenligning mener jeg så ikke heeelt holder vand..

Konklusionen er ganske rigtig, meeeennn at sammenligne protein og glukose med kyllinger og æbler....

 

ej vel.

 

Så ligepræcis derfor kan kulhydrater være et udemærket "fyldfoder" (hvilket det jo i bund og grund ikke er, eftersom det udvinder en masse glucose).

Dén må du lige forklare engang...

 

Hvordan kan sukkerarter som fællesbetegnelse (kulhydrater) udvinde glukose (et monosakkarid, der findes i ret mange forskellige sukkerforbindelser) ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det her risikerer at blive en lang smørre! (siger den studerende i ernæring og sundhed :blink:

 

Mht Oriien, så er det ganske rigtigt at kloge mennesker mener, at et for højt proteinindtag i vokseperioden, kan skabe vækstforstyrrelser og muligvis ledforandringer mv.

 

Så længe kroppens led og knogler ikke er fuldt udviklet, er det i høj grad vigtigt med et afstemt makro-næringsindtag. Det er det nu også i restens af levetiden, men her vil knoglerne være "sat" og kan ikke ændre form uanset proteinniveau. Det protein der indtages kan nemlig ikke oplagres som protein og vil derfor bruges til primært opbygning og resten udskilles som urea.

Det er ikke korrekt at protein der ikke optages af hunden omdannes til kulhydrater. Det ville svare til at kylling (som primært består af protein) kunne omdanne sig til et æble (som primært består af kulhydrat) såfremt hunden ikke har behov for kylling men faktisk æble.....

 

Og ja, det giver jo ingen mening vel? :rolleyes: Så ville der ikke være en pointe med at fodre korrekt.

 

Rent biokemisk kan der forekomme gluconeogenesis, hvor der dannes glucose vha. bla. aminosyrer. (aminosyrer udvindes af proteinet)

 

Glucose er brændstof til hjernen og er det eneste energi denne kan bruge udover over ketonstoffer, som dannes ved glucosemangel (fx faste over længere tid)

 

Dog forekommer gluconeogenesis kun ved lavt blodsukker.

 

Normalt udvines glucose nemlig fra kulhydrater, som bla. er kornprodukter, grønt og frugt.

 

Overskud af protein udskilles i urinen.

 

Det er sådan at organismen kan danne de fleste aminosyrer selv. For at disse kan dannes skal der hele tiden et flow at proteiner tilført, da disse´s egenskab er at opbygge nye aminosyrer. Den del organismen ikke selv kan danne er derfor selvsagt de vigtigste proteiner at få tilført.

 

Disse proteiner er isoleucin, leucin, lysin, methionin, phenylalanin, theronin, tryptophan, valin, histidin.

 

Deraf kan man konkludere at det i særdeleshed er selve proteinkvaliteten i kødet tilsat foderet, der er afgørende for en sund muskelopbygning og organisme.

 

En anden god ting ved protein er at det virker mere mættende end kulhydrater. Grunden hertil er at kulhydrater indgår i energifrigivendeprocesser med det samme det indtages. Omdannes til glucose som kroppen og hjernen bruger. Resten oplagres i depoter og tæres på mellem måltider.

 

Kulhydrater er således også et meget vigtigt makronærringsstof, eftersom hjernen lever af glucose.

 

Hunde der yder meget kan have brug for ekstra kulhydratindtag.

 

De protester mod hvede, soya, majs bunder ikke i at det er foderfyld, som du siger. Men nærmere, at mange hunde udviser allergiske reaktioner overfor disse produkter.

 

Havre er ikke deriblandt. Og er faktisk en rigtig letfordøjelig kulhydratkilde. Brune ris er endvidere et ganske udemærket "fyldfoder" (som du kalder det)

 

Fyldfoder, mener nogle er roetrævler mv. .

 

Og nu bliver jeg vist lige nødt til at opsummere!

 

Såvidt jeg ved, giver de der BARFér også kulhydrater - men i form af frugt, grønt, ris eller lignende? Men oplys mig gerne hvis jeg tager fejl.

 

Jeg vil bestemt mene, at hunden har brug for alle makronæringstoffer.

 

I princippet kan man sagtens fodre udelukkende med kød, men den risiko der er ved at fodre uden kulhydrater er at der gøres plads til en masse fedt. Energien fra kulhydrat skal jo fyldes ud på en eller anden måde.

 

Og problemet herved er at fedtet i kød somregel er en masse mættet fedt.

 

Så ligepræcis derfor kan kulhydrater være et udemærket "fyldfoder" (hvilket det jo i bund og grund ikke er, eftersom det udvinder en masse glucose).

 

Så mit råd er, tænk over selve kvaliteten i råvarerne. Kvalitet af kød (proteinkilde), kvalitet af kulhydratkilde, kvalitet af fedtsyrer. Er der tilsat essentielle proteiner, i så fald hvilke? Og stemmer mineral og vitamin indhold overens med anbefalinger.

 

Og ja det blev en lang smørre. Beklager.

 

Hehe :mrgreen: Tak for den! Men spændende.

 

 

Nogle af tingene du skriver fatter jeg intet af...... men altså:

Jo det kan jeg da godt se, hunden udvinder GLUKOSE og energi af proteinerne.

Nu går jeg fluks ud fra at urea er udskillelse gennem urinen?

 

Men protein bliver stadig (også) brugt til energi. Ligesom kulhydrater.

 

Kroppen udvinder energi fra 3 kilder: Protein, kulhydrat og fedt.

Protein indeholder 17 kJ/g (4 kcal/g), kulhydrater indeholder 17 kJ/g (4 kcal/g) og fedt indeholder 37 kJ/g (9 kcal/g).

Groft sagt får hunden lige meget energi fra et gram protein og fra et gram kulhydrat, mens den får 2 gange så meget energi fra et gram fedt.

 

Jeg har bl.a. læst på denne side:

 

Kulhydrater inddeles i sukker, stivelse og kostfibre. Hunde har egentlig ikke brug for kulhydrat og kan da sagtens æde et foder, der ikke indeholder kulhydrat. Hunden danner glukose ud fra kulhydrat, glukose kaldes også blodsukker. Hvis hunden ikke får kulhydrat, kan den danne glukose ud fra protein og fedt. Hvis din hund ikke får kulhydrat i sit foder, vil den derfor automatisk bruge foderets protein og fedt til at danne glukose.

Dette kan dog ikke betale sig, hverken for hunden eller for foderproducenten. Hundens krop skal nemlig bruge ekstra energi for at omdanne protein og fedt til glukose, og foderproducenten skal lave et foder der indeholder ekstra protein. Proteiner er dyrere end kulhydrater. Der findes derfor ofte kulhydrater i hundefoder, også selvom hunden i kan leve foruden.

Nogle typer kulhydrat sikrer at din hund forbliver sund og rask, ligesom de kan være med til at forebygge forskellige sygdomme. For store mængder kulhydrat, særligt kostfibre, kan give din hund diarre.

Da visse typer kulhydrater er en god energikilde, findes der dog kulhydrater i det meste hundefoder. Kogte kulhydrater fra de omtalte kornsorter har alle vist sig at være let fordøjelige for hunde, dog undtagen byg, hvor de ser ud til at være lidt sværere fordøjelige.

 

Et andet sted læste jeg dette: "Hvalpefoder indeholder altid en mindre mængde kulhydrat end voksenfoder. Grunden til dette er: modvirke indtag af overflødige kalorier, voksne hunde acceptere et højere kulhydratindhold bedre end hvalpe, eftersom hvalpes evne til at fordøje og optage kulhudraterne endnu ikke er færdigudviklet."

 

Det med at det bliver dyrere ved jeg ikke.

I Orijen er der også ærter og bær, som jo er kulhydrater, det er bare ikke en lige så stor del som i mange andre mærker.

Men hvis min hvalp alligevel ikke får det store udbytte af kulhydrater, hvorfor så have det som nummer 2 på ingredienslisten?

 

 

Jo nogle barf'ere fodrer med grønt nogle dage, men andre gør ikke. Så vidt jeg indtil nu har fanget...

 

 

Til sidst, dette er tal fra en tabel hvor man kan se vejledende, anbefalede energibehov (ME) i kJ pr. dag. Er gået ud fra hundens vægt er 14 kilo.

 

Normalt aktiv (kJ): 3799.8

Aktiv (kJ): 4559,7

 

Her er hvad fodermærkerne skriver de har i deres:

Orjien: 4200 kcal/kg (ved ikke hvordan man omregner det til ME?)

Acana: 3950 kcal/kg (ME)

 

Så ingen af produkterne er vel helt ved siden af?

 

 

Undskyld hvis jeg har sprunget over noget relevant du har skrevet, men blev liiidt forvirret undervejs :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er biprodukter i, så står det nævnt som "animalsk biprodukter" eller "vegetabilske biprodukter". Det er alskens former for biprodukter fra slagtedyr fx og uidentiicerbart - og derfor negativt :-)

Arh.....

 

Biprodukter dækker nu også over ting som vi gladeligt vil putte i hunden, men som i Danmark normalvist ikke bruges til menneskelig fortæring.

 

Negativt behøver det såmænd ikke være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh.....

 

Biprodukter dækker nu også over ting som vi gladeligt vil putte i hunden, men som i Danmark normalvist ikke bruges til menneskelig fortæring.

 

Negativt behøver det såmænd ikke være.

 

Jeg ved godt, at alle biprodukter ikke absolut er negative - som jeg skriver, er det uidentificerbart og det er derfor det er negativt. For man ved ikke, hvad man propper i hunden, når der bare står animalske biprodukter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mio er vokset op med Orijen LB puppy, og det har vi været rigtig glade for - Jeg vurderer ikke det høje proteinindhold som noget dårligt - fedme er derimod dårligt under opvæksten (og selvf også senere).

 

Vi overvejede at skifte til Acana Grasslands nu her, fordi Orijen Regional Red er ret pebret i prisen, men så faldt vi over WolfsBlut Blue Mountain, som vi synes lød spændende. :5up:

 

Orijen og Acana er forresten samme producent:

 

While there are many differences between ACANA and ORIJEN, both diets reflect our belief in “Biologically Appropriateness, and “Fresh Regional Ingredients”.

 

Five of the main points of difference are summarized below:

  1. MEAT CONCENTRATION: ORIJEN is made with 70-75% meat ingredients while ACANA has between 40 to 65%, depending on the formula.
  2. AMOUNT OF PROTEIN: ORIJEN diets range between 38% and 42% protein, while ACANA features protein levels of 29-34%.
  3. AMOUNT OF CARBOHYDRATE: ORIJEN diets range from 18-22% of carbohydrate, while ACANA diets are typically in the 28-30% carbohydrate range.
  4. AMOUNT OF FRESH MEAT: ORIJEN is made with 28-35% of fresh meats, compared with ACANA which ranges from 9-15% of fresh meats.
  5. VARIETY OF FRESH MEAT: ORIJEN contains a minimum of 5 fresh meats, compared to ACANA which contains 3 different fresh meat ingredients.

Put simply, we believe ORIJEN is the best dry dog or cat food available worldwide. Although lower in protein and total fresh meat content than ORIJEN, ACANA provides unbeatable value and a price point that makes Biologically Appropriate pet foods accessible to a wide range of pet lovers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...