Hop til indhold

Vi har endelig besluttet os for nyt foder!


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Ej nu kommer jeg lige tilbage til start igen......

 

JEG kan finde dette om glukose:

 

Glukose (druesukker) er et simpelt sukkerstof (et monosakkarid)....Det er det grundlæggende kulhydrat, der bliver fremstillet i fotosyntesen.

 

Er jeg fuldstændig galt på den når jeg stadig tror at protein bliver omdannet til glukose som er et kulhydrat??

 

 

 

Lillefod:

Det med kalcium, det lyder da ikke godt? Kan se at der er 1,1% i Olivers og 1,4% i Orijen - giver det virkelig så stor forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ej nu kommer jeg lige tilbage til start igen......

 

JEG kan finde dette om glukose:

 

Glukose (druesukker) er et simpelt sukkerstof (et monosakkarid)....Det er det grundlæggende kulhydrat, der bliver fremstillet i fotosyntesen.

 

Er jeg fuldstændig galt på den når jeg stadig tror at protein bliver omdannet til glukose som er et kulhydrat??

 

Glukose er et af de grundlæggende sukkerstoffer.

 

Ligesom fruktose, laktose, saccarose osv.

 

Glukose forekommer i mange forbindelser. Herunder også protein.

 

Men protein omdannes som udgangspunkt ikke til glukose, under nedbrydningen.

 

 

Og lad nu for pokker være med at spekulere så meget, og blande tingene sammen.

Dét der er vigtigt, er hvorvidt hunden trives på et foder eller ej. Og dét kan alverdens tal ikke fortælle dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er jeg fuldstændig galt på den når jeg stadig tror at protein bliver omdannet til glukose som er et kulhydrat??

 

Ja du er galt på den :mrgreen:

 

For at kroppen kan udnytte proteinerne fra maden, må de først nedbrydes til aminosyrer, disse opbygges herefter til proteinstoffer, som menneskekroppen består af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glukose er et af de grundlæggende sukkerstoffer.

 

Ligesom fruktose, laktose, saccarose osv.

 

Glukose forekommer i mange forbindelser. Herunder også protein.

 

Men protein omdannes som udgangspunkt ikke til glukose, under nedbrydningen.

 

 

Og lad nu for pokker være med at spekulere så meget, og blande tingene sammen.

Dét der er vigtigt, er hvorvidt hunden trives på et foder eller ej. Og dét kan alverdens tal ikke fortælle dig.

 

Stopper ikke med at spekulere over det - kan sagtens skrive og holde øje med pølseformen samtidig :engel:

 

 

Ok fatter så godt efterhånden at jeg ikke må kalde glukose for et kulhydrat, men det må stadig høre sammen eller i hvert fald virke på lidt samme måde.... ved godt at glukose også gør ting som kulhydrater ikke gør (og omvendt).

 

Protein -> (blandt andet!) glukose -> glukose = druesukker -> druesukker = en sukkerart..

 

De forskellige kulhydrater

 

Kulhydrater findes i forskellige former ..... Det er sukkerarter, som indeholder ét, to eller flere sukkermolekyler. I daglig tale benævnes sukkerarterne dog sjældent efter deres størrelse og antal af sukkermolekyler. De omtales oftere efter deres brug og den måde, man får dem på. For eksempel bordsukker, frugtsukker, mælkesukker og druesukker.

 

Blodsukkeret er blodets innhold av glukose (druesukker).

 

 

:bigsmile:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stopper ikke med at spekulere over det - kan sagtens skrive og holde øje med pølseformen samtidig :engel:

 

 

Ok fatter så godt efterhånden at jeg ikke må kalde glukose for et kulhydrat, men det må stadig høre sammen eller i hvert fald virke på lidt samme måde.... ved godt at glukose også gør ting som kulhydrater ikke gør (og omvendt).

 

Protein -> (blandt andet!) glukose -> glukose = druesukker -> druesukker = en sukkerart..

 

De forskellige kulhydrater

 

Kulhydrater findes i forskellige former ..... Det er sukkerarter, som indeholder ét, to eller flere sukkermolekyler. I daglig tale benævnes sukkerarterne dog sjældent efter deres størrelse og antal af sukkermolekyler. De omtales oftere efter deres brug og den måde, man får dem på. For eksempel bordsukker, frugtsukker, mælkesukker og druesukker.

 

Blodsukkeret er blodets innhold av glukose (druesukker).

 

 

:bigsmile:

 

Hvor har du disse ting fra ? for der er altså noget der halter:-D

 

Glukose er kulhydrat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stopper ikke med at spekulere over det - kan sagtens skrive og holde øje med pølseformen samtidig :engel:

 

 

Ok fatter så godt efterhånden at jeg ikke må kalde glukose for et kulhydrat, men det må stadig høre sammen eller i hvert fald virke på lidt samme måde.... ved godt at glukose også gør ting som kulhydrater ikke gør (og omvendt).

 

Protein -> (blandt andet!) glukose -> glukose = druesukker -> druesukker = en sukkerart..

 

De forskellige kulhydrater

 

Kulhydrater findes i forskellige former ..... Det er sukkerarter, som indeholder ét, to eller flere sukkermolekyler. I daglig tale benævnes sukkerarterne dog sjældent efter deres størrelse og antal af sukkermolekyler. De omtales oftere efter deres brug og den måde, man får dem på. For eksempel bordsukker, frugtsukker, mælkesukker og druesukker.

 

Blodsukkeret er blodets innhold av glukose (druesukker).

 

 

:bigsmile:

 

Glukose er et kulhydrat... De kulhydrater man spiser er oftest oligosaccharider (dvs flere enheder sat sammen til en). De nedbrydes til enkelte enheder kaldet monosaccharider. Alle kylhydrater ender med at blive nedbrudt til galactose, fructose og glukose.

 

Protein bliver ikke omdannet til kulhydrater. Det bliver nedbrudt til peptider og amino syrer - amino syrer er de enheder et protein (og peptid) er bygget op ad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du disse ting fra ? for der er altså noget der halter:-D

 

Glukose er kulhydrat.

 

Tak....

 

Tror vi snakker forbi hinanden, ved godt det med aminosyrer, mener ikke at protein KUN bliver lavet til glukose, jeg har bare dybt forsimplet alle processerne og taget én del ud af sammenhængen - det hele startede med at vi diskuterede hvorvidt der var brug for kulhydrater i hundefoder....

Jeg sprang nok over hvor gærdet var lavest, da alle de kemiske betegnelser for det ene eller det andet gør debatten lidt svær at følge med i, medmindre man ved enormt meget om emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak....

 

Tror vi snakker forbi hinanden, ved godt det med aminosyrer, mener ikke at protein KUN bliver lavet til glukose, jeg har bare dybt forsimplet alle processerne og taget én del ud af sammenhængen - det hele startede med at vi diskuterede hvorvidt der var brug for kulhydrater i hundefoder....

Jeg sprang nok over hvor gærdet var lavest, da alle de kemiske betegnelser for det ene eller det andet gør debatten lidt svær at følge med i, medmindre man ved enormt meget om emnet.

 

Kulhydrater bruges til energi. Det er dem der fungerer i glykolysen, glykoneogenese og krebs cyklus.

 

Ganske som vi mennesker har et dagligt behov for kulhydrater, så har hunde også behov for dem. Og derfor skal der være kylhudrater i foderet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Glukose er et kulhydrat... De kulhydrater man spiser er oftest oligosaccharider (dvs flere enheder sat sammen til en). De nedbrydes til enkelte enheder kaldet monosaccharider. Alle kylhydrater ender med at blive nedbrudt til galactose, fructose og glukose.

 

Protein bliver ikke omdannet til kulhydrater. Det bliver nedbrudt til peptider og amino syrer - amino syrer er de enheder et protein (og peptid) er bygget op ad...

 

Postede dette på forrige side, mener det er fra hundeleksikon.dk

 

Kulhydrater inddeles i sukker, stivelse og kostfibre. Hunde har egentlig ikke brug for kulhydrat og kan da sagtens æde et foder, der ikke indeholder kulhydrat. Hunden danner glukose ud fra kulhydrat, glukose kaldes også blodsukker. Hvis hunden ikke får kulhydrat, kan den danne glukose ud fra protein og fedt. Hvis din hund ikke får kulhydrat i sit foder, vil den derfor automatisk bruge foderets protein og fedt til at danne glukose.

Dette kan dog ikke betale sig, hverken for hunden eller for foderproducenten. Hundens krop skal nemlig bruge ekstra energi for at omdanne protein og fedt til glukose, og foderproducenten skal lave et foder der indeholder ekstra protein. Proteiner er dyrere end kulhydrater. Der findes derfor ofte kulhydrater i hundefoder, også selvom hunden i kan leve foruden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Postede dette på forrige side, mener det er fra hundeleksikon.dk

 

Kulhydrater inddeles i sukker, stivelse og kostfibre. Hunde har egentlig ikke brug for kulhydrat og kan da sagtens æde et foder, der ikke indeholder kulhydrat. Hunden danner glukose ud fra kulhydrat, glukose kaldes også blodsukker. Hvis hunden ikke får kulhydrat, kan den danne glukose ud fra protein og fedt. Hvis din hund ikke får kulhydrat i sit foder, vil den derfor automatisk bruge foderets protein og fedt til at danne glukose.

Dette kan dog ikke betale sig, hverken for hunden eller for foderproducenten. Hundens krop skal nemlig bruge ekstra energi for at omdanne protein og fedt til glukose, og foderproducenten skal lave et foder der indeholder ekstra protein. Proteiner er dyrere end kulhydrater. Der findes derfor ofte kulhydrater i hundefoder, også selvom hunden i kan leve foruden.

 

Det er fordi at produktet af glykoneogenese er glucose, og glukogene amino syrer kanbruges som start substrat i denne signalvej... Glykoneogenesen er dog primært i aktion når man faster (eksempelvis). Som der også står ovenstående, så er det en mere energikrævende proces at lave glukose ad den vej

 

Edi: Så i forhold til at proteiner ikke bliver omdannet til glukose. Det gør de ikke umiddelbart. kun hvis omstændighederne gør det nødvendigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kulhydrater bruges til energi. Det er dem der fungerer i glykolysen, glykoneogenese og krebs cyklus.

 

Ganske som vi mennesker har et dagligt behov for kulhydrater, så har hunde også behov for dem. Og derfor skal der være kylhudrater i foderet...

 

Hunden er et af eneste dyr der faktisk selv danner kulhydrater i leveren, og har derfor ikke brug for at få kulhydrater tilført via kosten:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Edi: Så i forhold til at proteiner ikke bliver omdannet til glukose. Det gør de ikke umiddelbart. kun hvis omstændighederne gør det nødvendigt...

 

Hunden er et af eneste dyr der faktisk selv danner kulhydrater i leveren, og har derfor ikke brug for at få kulhydrater tilført via kosten:-D

 

Se hvor spændende denne tråd udvikler sig! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden er et af eneste dyr der faktisk selv danner kulhydrater i leveren, og har derfor ikke brug for at få kulhydrater tilført via kosten:-D

 

Mennesker kan jo også, men det er jo kun hvis vi ikke indtager kulhydrater nok :)

 

Men jeg vidste ikke at hundenes glykoneogenese også virkede selvom de ikke fastede eller lignende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 11 years later...

Spændende tråd, som jeg gik glip af i 2009.
Jeg er meget interesseret i at høre hvordan det er gået med jeres hunde/fodring i mellemtiden. Kunne det ikke være spændende med vores egen lille fodertest... ud fra vores erfaring?
 
Min Collie fra 2007, blev aldrig glad for de 3 hvalpefodermærker, jeg fik prøvet, så da hun kunne gå over på voksenfoder, prøvede vi Oliver's selected fish (anbefalet til allergiske og kræsne hunde)
Hun elskede det øjeblikkeligt, endda så jeg også kunne bruge det som godbidder.
Foderets lidt lave protein mængde, læste jeg først om flere år senere, men var reelt lettet, da jeg altid gav hende lidt råt kød når jeg lavede mad, og bagefter lidt tilberedte kød/grønt rester.
I dag er hun 13 år og 8 mdr. og elsker stadig hendes Oliver's fisk. Hun har dog det sidste års tid, fået knap halvdelen af sit foder, som et nyre- leverskånende foder, for at forebygge sådanne alders skader.
Vi har kortvarigt afprøvet flere gode fodermærker i løbet af hendes liv, men hun foretrak sit Oliver's. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...