Hop til indhold

''lejlighedshund''


Gæst MissRiie
 Share

Recommended Posts

En gøende race... skulle det være et problem??... den kan da bare de-barkes som de gør i USA.... ej "spøg" (eller hvis man kan kalde det, det) til side... synes vare det ER så skrækkeligt at de indgreb finder sted..:megaked:

 

Hvad med en shar pei... synes ikke at jeg mindes den race at gø overhovedet:hmm:... størrelsen er også fin, især hvis du vælger en tæve...

 

den der med de-barking, må lige uddybes. Er der her tale om det elektroniske halsbånd (eller noget), eller drejer det sig om et kirurgisk indgreb?!

 

Til debatten:

 

Jeg har en papillon. Hun sagde ikke et kvæk de mange første uger, men hun er ved at komme efter det. Gør og knurrer "alarmerer" gerne af folk der går forbi os på vores gåture, og ellers når hun hører noget hun ikke lige synes er naturligt. Så kommer der nogle små bjæf, eftersom hun godt ved at jeg ikke vil have det. Så det med at træne det væk, er ikke helt muligt selvfølgelig, men tror på det kan lade sig gøre til en vis grad. Men nu er hun heller ikke mere end 5 måneder:P Så må se hvad det udvikler sig til med tiden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej alle. :)

 

Jeg flytter hjemmefra lige om lidt, og har besluttet mig for, at min egen perle Rico, skal blive boende hos mine forældre på landet, ganske enkelt fordi han har alt for meget energi, til at skulle bo i en lejlighed.

 

Og jeg kender mig selv godt nok, til at vide, at der ikke går lang tid, før jeg begynder at savne at have hund !

 

Af den grund, hvilke hunde vil I så anbefale, til at have boende i en lejlighed? Det er en stor lejlighed, på 139 km2, men på første sal, så den skal også være mulig at bære rundt på, for en lille pige. :D

 

Det er ikke lejlighed eller beliggenhed, der er mest afgørende for, om du kan have en hund, og eventuelt hvilken.

 

Men når du bor alene, så er der et problem med at være alene hjemme?

Selskabshunde skal nok ikke være alene i 8 timer daglig.

Og hvalpe kan slet ikke være alene i flere timer i den første tid.

Hvis man bare lader en hvalp være alene mens man går på arbejde, så risikerer man, at den hyler og tuder og gøer af angst og sorg og savn. Og så er det ikke sikkert, at den nogensinde kommer over det.

 

Nogle hvalpe lærer tidligt at være alene. Andre lærer det aldrig.

Hvis man bor i eget hus, opdager man måske kun at hvalpen er bange hvis den også bider ting i stykker når den er alene. Men i en lejlighed kan man ikke undgå, at en grædende hvalp forstyrrer naboerne.

 

Hvordan har du tænkt dig at klare alene hjemme-problemet? Har du mulighed for en hundedagpleje?

 

 

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du HAR jo allerede en hund. Og bare fordi du flytter, så holder Rico jo ikke op med at være din hund. Og han vil da sikkert savne dig.

Kunne du ikke lave en deleordning med dine forældre, så du kunne have Rico en gang imellem? Hvis dine forældre ikke har andre hunde og Rico er så aktiv, så kunne du jo ligefrem aflaste dem lidt ved at tage ham hjem på week-end, eller på ferie en gang imellem.

 

At starte helt forfra med en helt ny hvalp når du er alene og har fuldtidsjob, det synes jeg ikke er nogen særlig god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
den der med de-barking, må lige uddybes. Er der her tale om det elektroniske halsbånd (eller noget), eller drejer det sig om et kirurgisk indgreb?!

 

Til debatten:

 

Jeg har en papillon. Hun sagde ikke et kvæk de mange første uger, men hun er ved at komme efter det. Gør og knurrer "alarmerer" gerne af folk der går forbi os på vores gåture, og ellers når hun hører noget hun ikke lige synes er naturligt. Så kommer der nogle små bjæf, eftersom hun godt ved at jeg ikke vil have det. Så det med at træne det væk, er ikke helt muligt selvfølgelig, men tror på det kan lade sig gøre til en vis grad. Men nu er hun heller ikke mere end 5 måneder:P Så må se hvad det udvikler sig til med tiden :)

 

Jeg svarer lige i en besøgsbesked, da jeg ikke vil lave alt for meget OT..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie

Side 3:

Ammocca -

Ja okay, tak. :D

 

Jeannett25 -

Så skal det ihvertfald ikk være Pomeraneren. :D

Mopsen har ejg undersøgt, og den kunne sagtens være noget.. Den er jeg blevet ret skudt i . :D

Cavalier KC Spaniel - Overvejede jeg på et tidspunkt, men har jeg også lidt droppet igen. :)

Det kan godt være vi godt må have de franske, jeg vil da ihvertfald undersøge det. :)

Vil undersøge på de andre. :)

Er ikke så interresseret i en stor hund, eftersom jeg har katte + jeg er meget lille. :D

Ja, selvfølgelig kan alle finde sig til rette, uden tvivl. Men jeg arbejder og sådan også jo, hvilket gør jeg ikke har SÅ meget tid, som jeg gerne ville have. :)

Det skal bare være selskab.. ;)

Tusind tak for svaret - det ga en hel del ! :)

 

Littlemisssunshine -

Selvfølgelig kan træning gøre meget, men det vil hellere vælge en, som ikke er ''kendt'' for at gø. :)

Selvom jeg altså eeelsker chihuahua.. :D

 

JeannetteH -

Det kan jeg da også godt forstå.. Meeen, det gør jeg så, eftersom jeg ellers har boet på landet. :)

 

Belzique -

Jeg tjekker lige hjemmesiden. :) Tak!

 

Littlemisssunshine (Igen) -

Ja, det har jeg også, og der er jeg virkelig faldet i med begge ben. :D

 

Lusen -

Jeg har undersøgt rigtig mange racer, men som du også siger, er det rart at høre noget om folks erfaringer. :)

 

Gryn -

Overvejede på puddel før i tiden, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at klippe en hund.. :(

 

Side 4:

Lusen (igen) -

Hahaa, alt for nice billede. :D

 

Side 5:

Freya3010 -

Den vil jeg undersøge på. :)

 

Maustique -

Tak for svaret. :)

 

Side 6:

Birgitta -

Jeg har mulighed, for at have den med på arbejde, så den kommer ikke til at være alene. :)

Ja, jeg har allerede en hund, som mine forældre nu har fået.

Han er ikke slem, at have i vores hus, have osv, hvis bare han bliver gået nok med, så tror faktisk bare han ville være ked af at komme i lejlighed, og ikke have mulighed for at kunne komme ud, når han havde lyst - desuden er han rigtig glad for mine heste, kaniner & katte - og derfor syntes jeg det ville være synd, hvis han skulle være alene med mig & 2 ''kedelige'' katte (de andre er nogenting mere aktive...)

- Jeg tror nu ærlig talt ikke det er noget problem. Jeg gjorde det også da jeg fik Rico i 2008, så at jeg bor et andet sted nu, tror jeg ikke er noget problem. Godt nok gik jeg i skole den gang, men der er så bare lektierne, så det tager i alt længere tid, end arbejdet gør..

Desuden vil jeg gerne priotere, at mit valg omkring Rico, er virkelig hårdt ! - Men nogengange må man gøre hvad der er bedst for dyret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Side 3:

Ammocca -

Ja okay, tak. :D

 

Jeannett25 -

Så skal det ihvertfald ikk være Pomeraneren. :D

Mopsen har ejg undersøgt, og den kunne sagtens være noget.. Den er jeg blevet ret skudt i . :D

Cavalier KC Spaniel - Overvejede jeg på et tidspunkt, men har jeg også lidt droppet igen. :)

Det kan godt være vi godt må have de franske, jeg vil da ihvertfald undersøge det. :)

Vil undersøge på de andre. :)

Er ikke så interresseret i en stor hund, eftersom jeg har katte + jeg er meget lille. :D

Ja, selvfølgelig kan alle finde sig til rette, uden tvivl. Men jeg arbejder og sådan også jo, hvilket gør jeg ikke har SÅ meget tid, som jeg gerne ville have. :)

Det skal bare være selskab.. ;)

Tusind tak for svaret - det ga en hel del ! :)

 

Littlemisssunshine -

Selvfølgelig kan træning gøre meget, men det vil hellere vælge en, som ikke er ''kendt'' for at gø. :)

Selvom jeg altså eeelsker chihuahua.. :D

 

JeannetteH -

Det kan jeg da også godt forstå.. Meeen, det gør jeg så, eftersom jeg ellers har boet på landet. :)

 

Belzique -

Jeg tjekker lige hjemmesiden. :) Tak!

 

Littlemisssunshine (Igen) -

Ja, det har jeg også, og der er jeg virkelig faldet i med begge ben. :D

 

Lusen -

Jeg har undersøgt rigtig mange racer, men som du også siger, er det rart at høre noget om folks erfaringer. :)

 

Gryn -

Overvejede på puddel før i tiden, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at klippe en hund.. :(

 

Side 4:

Lusen (igen) -

Hahaa, alt for nice billede. :D

 

Side 5:

Freya3010 -

Den vil jeg undersøge på. :)

 

Maustique -

Tak for svaret. :)

 

Side 6:

Birgitta -

Jeg har mulighed, for at have den med på arbejde, så den kommer ikke til at være alene. :)

Ja, jeg har allerede en hund, som mine forældre nu har fået.

Han er ikke slem, at have i vores hus, have osv, hvis bare han bliver gået nok med, så tror faktisk bare han ville være ked af at komme i lejlighed, og ikke have mulighed for at kunne komme ud, når han havde lyst - desuden er han rigtig glad for mine heste, kaniner & katte - og derfor syntes jeg det ville være synd, hvis han skulle være alene med mig & 2 ''kedelige'' katte (de andre er nogenting mere aktive...)

- Jeg tror nu ærlig talt ikke det er noget problem. Jeg gjorde det også da jeg fik Rico i 2008, så at jeg bor et andet sted nu, tror jeg ikke er noget problem. Godt nok gik jeg i skole den gang, men der er så bare lektierne, så det tager i alt længere tid, end arbejdet gør..

 

Man kan komme på klippekurser i pudelklubben :blink:

Jeg får klippet min ved en frisør

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Shih Tzu - den fælder IKKE - overhovedet IKKE - med mindre du friserer/børster den, så sidder der en del i børsten, men det er nok ret normalt.

Den kræver til gengæld en del pelspleje, hvis ikke man klipper den korthåret, så er det en halv til en time om ugen.

Jeg klipper selv min nu - har købt en maskine til det.

 

Den er også kendt for ikke at gø særlig meget. F.eks. gøer de ikke, når de leger. Vi har besøgt nogle, der havde 3 hunde inde i stuen, der tumlede rundt og legede - men vi kunne slet ikke høre dem, der kom ingen gøen fra nogen af dem.

Vores vil gerne gø, når hun er i haven og der går nogle forbi - især hvis de har en hund med. Men det arbejder vi på ligenu. Hun gøer ikke, når hun går indenfor.

Og så giver hun et bjæf fra sig - hvis der ligger noget af hendes legetøj på et bord eller et andet sted, hvor hun ikke kan nå det. Og hun gøer indtil jeg har taget det til hende. Men det er vel bare ligesom børn, der siger: mor hjælp mig lige med at nå mit legetøj :-)

En Shih Tzu er også noget af det kærligste man kan tænke sig. De er ret kloge kan lære mange ting. De kræver ikke særlig megen motion, men kan til gengæld godt tåle nogle gode ture - og elsker dem også.

De kan også godt lide børn - og mennesker i øvrigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie

Gryn - Det vil jeg gøre, når jeg er flyttet, faldet på plads, og ikke længere kan undværre hunden. :D

Frandsen - det lyder lækkert. :) jeg har desværre ikke fået læst om den endnu, men det gør jeg snarest. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst astridmarie

Altså.. mht. chihuahua og gøen. Ja racen er en vagthund og den gøede i sin tid for at varsle. Men hundens vagtinstinker er med tiden avlet væk, og den er dermed blevet en såkaldt selskabshund. Min chihuahua gøer MEGET sjældent. virkelig. det har selvfølgelig noget med opdragelse at gøre, og racen er generelt mere gøende end f.eks. en labrador. Men den gør ikke så meget så den er umulig at have i en lejlighed. på ingen måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Jeg vil foreslå en Bichon Frise.

Den vil være meget egnet til lejlighed, og er hele livet nem at bære på i hht. trapperne. Jeg havde selv en Bichon og hun blev 20 (måske 21, vi er lidt i tvivl, haha ) år gammel, så der er potentiale for et laaangt venskab. :)

 

Det er en meget glad og tilfreds hund, god med fremmede, andre hunde og børn. Den er bedårende af udseende og meget charmerende at leve sammen med. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er vigtigt at du bærer din hund op og ned af trapperne i voksealderen.

 

Hvorfor må hunde ikke selv gå op ad trapperne før de er voksne?:shock:

Er der en aldersgrænse der skal overholdes?

 

Jeg vil nødigt gøre noget forkert, min 11 uger gamle foxterrier tager selv trapperne op, skal jeg bære hende fremover?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hvorfor må hunde ikke selv gå op ad trapperne før de er voksne?:shock:

Er der en aldersgrænse der skal overholdes?

 

Jeg vil nødigt gøre noget forkert, min 11 uger gamle foxterrier tager selv trapperne op, skal jeg bære hende fremover?

 

Det er for at skåne deres led. Jo større hund bliver som voksen jo vigtigere er det at skåne ledene. Det er meget vægt de lægger på albuerne på vej ned at trapper fx. Det var faktisk en overvejende grund til at jeg valgte en hunderace jeg kunne bære. En schæfer kan jeg jo ikke bære når den er 5 måneder.

 

Nura var en 6 måneder da jeg lod hende tage trapperne selv (hun er voksen nu og vejer lige knap 11 kg) Jeg bor på 2. sal.

 

Nu bliver en Fox Terrier ikke så tung - og med mindre du bor på 8 etage eller hunden på anden måde har svage led tror jeg ikke der sker noget ved lidt trapper engang imellem. Bare med måde og ikke alt for vildt.

 

Mht til aldersgrænser så mener jeg at man siger ca. 1 år. Jeg ved fx at store hunde ikke kan begynde til agility før de er 1,5 år af samme grund. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

grunden til at hunde ikke må begynde til agility før de er fuldt udvoksede, skyldes, at vækstpladerne endnu ikke er vokset sammen mens de er hvalpe... de er ligesom den bløde plet menneskebabyer har ovenpå hovedet...

 

forkert eller for voldsom belastning af de åbne / bløde vækstplader kan gøre, at hunden vokser "forkert sammen"....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Ja okay. :) Troede faktisk det var meget dyrere.

Så er en puddel da igen med i mine overvejelser. :)

 

Jeg prøver at lære at trimme min cocker selv - det skal nemlig gøres med fingrene og kan snildt koste på den anden side af 1.000 kr hvis man vil have en anden til at gøre det.

 

Hvis ikke pudlen skal være til udstilling kunne du jo tage et kursus og så ellers bare prøve dig frem med maskinen selv. Hunden er jo ligeglad om det er lidt hakket - og det vokser ud igen så du kan øve dig :roll:

 

En puddel fælder heller ikke - og de overrasker virkelig positiv, sådan sind-mæssigt, når man er kommet ud over fordommen at det er en mormorhund :lol:

 

Jeg ville vælge den hund du gerne vil have - og så bare huske at du skal kunne skåne hofterne og at den helst ikke må gø så meget at du får klager. Min svigerinde har en New Founderlænder/landseer blanding i en lille toværelses og det går findt. Det er jo udenfor hunden skal have motionen og oplevelserne og så længe den kan vende i stuen er der plads nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er for at skåne deres led. Jo større hund bliver som voksen jo vigtigere er det at skåne ledene. Det er meget vægt de lægger på albuerne på vej ned at trapper fx. Det var faktisk en overvejende grund til at jeg valgte en hunderace jeg kunne bære. En schæfer kan jeg jo ikke bære når den er 5 måneder.

 

Nura var en 6 måneder da jeg lod hende tage trapperne selv (hun er voksen nu og vejer lige knap 11 kg) Jeg bor på 2. sal.

 

Nu bliver en Fox Terrier ikke så tung - og med mindre du bor på 8 etage eller hunden på anden måde har svage led tror jeg ikke der sker noget ved lidt trapper engang imellem. Bare med måde og ikke alt for vildt.

 

Mht til aldersgrænser så mener jeg at man siger ca. 1 år. Jeg ved fx at store hunde ikke kan begynde til agility før de er 1,5 år af samme grund. ;-)

 

Der kan man bare se det vidste jeg ikke, tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Hvorfor må hunde ikke selv gå op ad trapperne før de er voksne?:shock:

Er der en aldersgrænse der skal overholdes?

 

Jeg vil nødigt gøre noget forkert, min 11 uger gamle foxterrier tager selv trapperne op, skal jeg bære hende fremover?

 

Ja, jeg vil også foreslå, selvom det er en lille hund, at du løfter hende de fleste gange. Især hvis du bor højere end 1. sal. Desuden er det også smart altid at have hunden i snor, så tempoet kan blive lidt langsommere og mere skånsom for hendes led, når hun endelig selv går på trapper. :)

 

Men det er samtidig også smart at hun kender trapper, og det er ikke sådan at hvis i møder 3 trin - eksempelvis udendørs - at i ikke kan gå der. Det kan hun sagtens, men det er rigtig godt at være opmærksom på din lille vaps og trapper, ind til hun er ½-1 år. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...