Hop til indhold

En opkørt hund ved velkomst


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Nu er det ikke Buddha det handler om, men læste noget som jeg syntes var ret interessant. En anden måde at gribe hilse scenen an på!

 

I stedet for at ignorere eller vende ryggen til hunden, skulle man give et klap på hovedet, sige hej og så smide noget foder eller godbidder, til at søge!

 

Tanken bag, var at sammenligne med ulve, hvor 1. en ulv ville aldrig ignorere sine flokmedlemmer (og for mig giver det mening at hunden ikke forstår hvis ejer ignorerer de første 5 min i velkomsten).

 

2. i en ulveflok vil den ulv som har været ude, højst sandsynligt komme hjem med et bytte. Så er det jo bare bonus at de fleste fodersøg jo rent faktisk har en beroligende effekt.

Men bruger man denne måde, skal man så også blive mens hunden laver fodersøget, man må ikke bare smide det og så gå...

 

Synes selv det lyder ret godt! Hvad synes i?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så aldrig praktiseret at ignorere hunden ved velkomsten... Jeg siger hej til hende, sætter mine ting fra mig og sætter mig så ned på gulvet og siger ordentlig goddag...

 

Fodersøg / kaste godbidder vil sikkert virke rigtigt fint ved en madglad hund - Karla ville dog være hujende ligeglad med dem - det er mig hun er interesseret i, ikke mad, på det tidspunkt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke Buddha det handler om, men læste noget som jeg syntes var ret interessant. En anden måde at gribe hilse scenen an på!

 

I stedet for at ignorere eller vende ryggen til hunden, skulle man give et klap på hovedet, sige hej og så smide noget foder eller godbidder, til at søge!

 

Tanken bag, var at sammenligne med ulve, hvor 1. en ulv ville aldrig ignorere sine flokmedlemmer (og for mig giver det mening at hunden ikke forstår hvis ejer ignorerer de første 5 min i velkomsten).

 

2. i en ulveflok vil den ulv som har været ude, højst sandsynligt komme hjem med et bytte. Så er det jo bare bonus at de fleste fodersøg jo rent faktisk har en beroligende effekt.

Men bruger man denne måde, skal man så også blive mens hunden laver fodersøget, man må ikke bare smide det og så gå...

 

Synes selv det lyder ret godt! Hvad synes i?!

 

Jeg siger: Det virker herhjemme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu er det ikke Buddha det handler om, men læste noget som jeg syntes var ret interessant. En anden måde at gribe hilse scenen an på!

 

I stedet for at ignorere eller vende ryggen til hunden, skulle man give et klap på hovedet, sige hej og så smide noget foder eller godbidder, til at søge!

 

Tanken bag, var at sammenligne med ulve, hvor 1. en ulv ville aldrig ignorere sine flokmedlemmer (og for mig giver det mening at hunden ikke forstår hvis ejer ignorerer de første 5 min i velkomsten).

 

2. i en ulveflok vil den ulv som har været ude, højst sandsynligt komme hjem med et bytte. Så er det jo bare bonus at de fleste fodersøg jo rent faktisk har en beroligende effekt.

Men bruger man denne måde, skal man så også blive mens hunden laver fodersøget, man må ikke bare smide det og så gå...

 

Synes selv det lyder ret godt! Hvad synes i?!

 

Jeg synes det virker for fortolket.

 

Det virker glimrende for rigtigt mange hunde at kaste lidt foder til dem, men den med at det sammenlignes med at ulven kommer hjem med mad er ikke helt gangbar.

Langt de fleste jagter ender uden held = intet mad

En enlig ulv som drager af kan ikke klare et bytte større end den selv kan æde og vil derfor næppe tage det med hjem.

 

Når jeg har haft flere hunde og den ældste har være ude bliver den hilst på ved hjemkomsten af de andre. Jeg har aldrig set hundene hilse tilbage. De har taget det som en "hyldest" virker det som og er bare gået videre.

 

Men, naturligvis skal vi hilse på vore hunde ved hjemkomst for det styrker og bekræfter båndene mellem os :-D

 

Her i huset er det ikke mad jeg bruger til at undgå de helt store hysteriske gensynsscener, men mine bilnøgler som Pelle får i munden og meget stolt spankulerer rundt med, mens vi hilser.

 

Derefter bytter jeg med en tyggepind og har faktisk på den måde indlært apportering, men det er en anden historie

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det virker for fortolket.

 

Det virker glimrende for rigtigt mange hunde at kaste lidt foder til dem, men den med at det sammenlignes med at ulven kommer hjem med mad er ikke helt gangbar.

Langt de fleste jagter ender uden held = intet mad

En enlig ulv som drager af kan ikke klare et bytte større end den selv kan æde og vil derfor næppe tage det med hjem.

 

Når jeg har haft flere hunde og den ældste har være ude bliver den hilst på ved hjemkomsten af de andre. Jeg har aldrig set hundene hilse tilbage. De har taget det som en "hyldest" virker det som og er bare gået videre.

 

Men, naturligvis skal vi hilse på vore hunde ved hjemkomst for det styrker og bekræfter båndene mellem os :-D

 

Her i huset er det ikke mad jeg bruger til at undgå de helt store hysteriske gensynsscener, men mine bilnøgler som Pelle får i munden og meget stolt spankulerer rundt med, mens vi hilser.

 

Derefter bytter jeg med en tyggepind og har faktisk på den måde indlært apportering, men det er en anden historie

 

Jeg tænkte nu heller ikke så meget på historien bag da jeg svarede, og jeg er egentlig også ligeglad med historien bagved, det virker, og det er det vigtigeste :-D

 

Herhjemme søgte vi længe efter en måde at få minimeret det kaos der opstod når vi kom hjem, og det med straks at smide en masse godbidder på gulvet har heldigvis løst problemet hos os :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tænkte nu heller ikke så meget på historien bag da jeg svarede, og jeg er egentlig også ligeglad med historien bagved, det virker, og det er det vigtigeste :-D

 

Herhjemme søgte vi længe efter en måde at få minimeret det kaos der opstod når vi kom hjem, og det med straks at smide en masse godbidder på gulvet har heldigvis løst problemet hos os :5up:

 

Ingen tvivl om at det virker og at det er positivt.

 

Jeg gør bare lidt oprør over alle de fortolkninger, der ofte er overfortolkninger, som den Buddha har læst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl om at det virker og at det er positivt.

 

Jeg gør bare lidt oprør over alle de fortolkninger, der ofte er overfortolkninger, som den Buddha har læst.

 

Jeg er også enig med dig i at det nok er en overfortolkning, jeg tror mere at det er fordi at hunden har muligheden for at rette sin opmærksomhed på noget andet end dig, og så er det samtidig en beskæftigelse der virker beroligende på hunden.

 

Jeg kan mærke på mine hunde at de selv er glade for at komme ud af den ophidsede tilstand de let kommer i ved en hilse situation, så de er selv meget motiverede for at begynde fodersøget og få genetableret roen. Og hvis jeg i stedet beder dem om at sitte og få godbidder som belønning for at sidde, så kan jeg simpelthen bid for bid mærke hvordan de slapper mere af. Så jeg tror at det har mere med det at tygge (som virker beroligende) at gøre, end med nogle gamle ritualer.

 

Men jeg har ingen belæg for ovenstående, det er bare mine egne erfaringer og gætteri :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er også enig med dig i at det nok er en overfortolkning, jeg tror mere at det er fordi at hunden har muligheden for at rette sin opmærksomhed på noget andet end dig, og så er det samtidig en beskæftigelse der virker beroligende på hunden.

 

Jeg kan mærke på mine hunde at de selv er glade for at komme ud af den ophidsede tilstand de let kommer i ved en hilse situation, så de er selv meget motiverede for at begynde fodersøget og få genetableret roen. Og hvis jeg i stedet beder dem om at sitte og få godbidder som belønning for at sidde, så kan jeg simpelthen bid for bid mærke hvordan de slapper mere af. Så jeg tror at det har mere med det at tygge (som virker beroligende) at gøre, end med nogle gamle ritualer.

 

Men jeg har ingen belæg for ovenstående, det er bare mine egne erfaringer og gætteri :blink:

 

Ja hunden får kanaliseret sin energi ud via anden adfærd.

Jeg er enig med dig.

 

Selvfølgelig skal vi hilse på vore hunde ved hjemkomst, vi skal bare være opmærksom på, at jo mere vi gør ud af det des større markering bliver der af "alene" og "ikke alene".

 

Så en meget stor velkomst vil for nogle hundes vedkommende direkte medvirke til at øge deres separationsulyst/problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet kan stoppe Petrines lykke, hun logrer så hun ikke kan holde balancen, hopper og skriger - heldigvis kan hun nu holde på vandet :-D jeg synes det er dejligt med glæden og bruger bare den tid det tager at køle hende ned (mad, ignorering, gåtur, træning virker ikke nedkølende)

 

Jeg tror også at det er lettere at håndtere den voldsomme gensynsglæde fra en mindre hund som Petrine er, men når du har 2 hunde på hver 26 kilo, som begge opfører sig som du beskriver Petrine, så virker det altså en lille smule mere voldsomt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver bare Tyson en kort hilsen, når jeg kommer hjem - jeg siger "hej, ven" og giver ham et hurtigt nus bag øret. Han henter gerne et pivedyr eller lignende og kommer logrende hen og viser det til mig, og så siger jeg "ja, den er fin". Derefter går jeg i gang med en rolig aktivitet, hvor jeg ikke giver ham opmærksomhed. Hvis han får for meget opmærksomhed i velkomstsituationen kører han for meget op og bliver stresset. Når jeg så står og laver noget andet, finder han en bidering, et tyggeben e.l. og giver sig til at gnave i det. På den måde får han afløb for sin overskudsenergi, og det virker til at få ham til at falde ned. Af samme grund har jeg altid et eller andet "bidevenligt" liggende, når han skal være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Nej tænkte heller ikke at det virkede på alle hunde, og ja elsker også selv hilse scenen, men nu er den så også forholdsvis rolig her, buddha sætter sig med ørene helt tilbage og så sætter vi os på hug ved ham og kysser og kæler og snakker.. så længe det varer :mrgreen:

 

Men om det er overfortolket? Det var bare tanken bag, det er totalt taget ud af kontekst undskyld hehe, men linket er her: http://www.paintedmagic.dk/Hvalpetips_Lederskab.html

I mit hoved virkede tanken bare logisk. Ved godt at min hund ikke er en ulv, men skal man endelig forsøge at forstå hunden, er det vel ikke helt skidt at tage nogle af udgangspunkterne i ulve adfærd.. nogle, vel at mærke.

 

Og det med jagten, Ninjamor, jo hunnen kommer da hjem med mad til hvalpene. Nej ikke forevigt, men nu tvinger vi jo så også hundene til at forblive "hvalpe" hele livet, de bliver ikke lært at jage deres egen mad og det hører vel til sjældenhederne at de overhovedet får lov til det.

 

Neej, jeg ved godt at vi ikke har ulve, men synes det var en dejligt anderledes ide:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Og det med jagten, Ninjamor, jo hunnen kommer da hjem med mad til hvalpene.

 

Flokken kommer hjem med føde, som de gylper op til hvalpene når de bliver provokeret til det.

 

Det er petitesser, men den ene overfortolkning tager gerne den næste med sig :-D

 

Nej ikke forevigt, men nu tvinger vi jo så også hundene til at forblive "hvalpe" hele livet, de bliver ikke lært at jage deres egen mad og det hører vel til sjældenhederne at de overhovedet får lov til det.

 

Fodersøg er da en slags jagt

 

Neej, jeg ved godt at vi ikke har ulve, men synes det var en dejligt anderledes ide:-D

 

Hjemkomsten mener du?

Det er absolut i den "gode ende" at sprede lidt foder, men den der ignorering troede jeg ikke var særlig udbredt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Sjovt du (Ninjamor) nævner det med nøglerne - Her får Emil også ret tit nøglerne (der er et mindre gummiben i, som han griber om)

 

Så han spankulerer også stolt rundt med nøglerne dinglende og larmende i munden. Ser ret så sjovt ud. :-D Han får dem dog også tit på hjemturen. en dag havde han nær slynget dem i en å! :shock::shock:

 

Nå, men her hilser vi også bare helt normalt. Krammer, nusser og siger hej.

 

Oftes kommer han til os. Men hvis vi ikke har været væk ret længe ligger han ofte bare inde i sengen. Og så går jeg da også altid lige ind og siger hej. Hvem kan ignorere en lydløs logrende hale i soveværelset? :mrgreen:

 

Men jo ideen med at aflede med godbidder/foder er sikkert god til nogle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at det er lettere at håndtere den voldsomme gensynsglæde fra en mindre hund som Petrine er, men når du har 2 hunde på hver 26 kilo, som begge opfører sig som du beskriver Petrine, så virker det altså en lille smule mere voldsomt :blink:

 

hehe... :lol: jaa men det kan stadig være irriterende :blink::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt du (Ninjamor) nævner det med nøglerne - Her får Emil også ret tit nøglerne (der er et mindre gummiben i, som han griber om)

 

Så han spankulerer også stolt rundt med nøglerne dinglende og larmende i munden. Ser ret så sjovt ud. :-D Han får dem dog også tit på hjemturen. en dag havde han nær slynget dem i en å! :shock::shock:

 

Nå, men her hilser vi også bare helt normalt. Krammer, nusser og siger hej.

 

Oftes kommer han til os. Men hvis vi ikke har været væk ret længe ligger han ofte bare inde i sengen. Og så går jeg da også altid lige ind og siger hej. Hvem kan ignorere en lydløs logrende hale i soveværelset? :mrgreen:

 

Men jo ideen med at aflede med godbidder/foder er sikkert god til nogle hunde.

 

:lol: ret fedt mentalt billede :5up: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sjovt du (Ninjamor) nævner det med nøglerne - Her får Emil også ret tit nøglerne (der er et mindre gummiben i, som han griber om)

 

Pelle får gerne nøgleholderen i munden, men nogle gange tager han fat om bilnøglen og åbner og lukker, åbner og lukker centrallåsen :-D

 

Så han spankulerer også stolt rundt med nøglerne dinglende og larmende i munden. Ser ret så sjovt ud. :-D Han får dem dog også tit på hjemturen. en dag havde han nær slynget dem i en å! :shock::shock:

 

Uuuu, den havde været grim

 

Nå, men her hilser vi også bare helt normalt. Krammer, nusser og siger hej.

 

Oftes kommer han til os. Men hvis vi ikke har været væk ret længe ligger han ofte bare inde i sengen. Og så går jeg da også altid lige ind og siger hej. Hvem kan ignorere en lydløs logrende hale i soveværelset? :mrgreen:

 

Men jo ideen med at aflede med godbidder/foder er sikkert god til nogle hunde

.

 

Man skal da også hilse på sin hund.

 

Hvis Pelle en dag ikke kom til døren når jeg kom hjem ville jeg vide der var noget galt med ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Lex og Indy bliver bare sådan "almindeligt glade" når vi kommer hjem. Hvis Martins familie kommer på bes¢g, bliver Lex helt vildt (hun ELSKER sin familie) og hun tager et ben eller leget¢j i munden, og l¢ber skrigende/jodlende (schæfer ejere ved hvilken lyd jeg mener) rundt i huset mens hun er ved at slå knuder på sig selv i glæde. Det tager kun nogle minutter f¢r hun stopper igen, og det er ikke noget jeg nogensinde vil stoppe, elsker bare den glæde :hjerte:

Indy er mere rolig, også overfor gæster hun er meget glad for, det er mere noget med at hoppe op og give dem met kram.

Charlie er lidt mere smertefuld :shock:... han bider i arme, men det er blevet MEGET bedre, og han bider ikke længere hårdt (da han var mindre lavede han store blå mærker på flere mennesker i pensionen, og et par stykker blev lidt bange for ham). Nu er det mest bare lidt hvalpetyggen, og det g¢r han også hvis man leger med ham. Jeg siger AV og han slipper med det samme... Hvis man ikke hilser på ham vil han nok bare blive mere frustreret, og vi kan ikke smide foder på gulvet, da han ikke gerne deler!

Så han får et roligt hejsa (altså han har jo ikke været rigtigt alene endnu, men når vi kommer nedenunder om morgenen, eller henter ham i kennelen etc) og så lever vi med lidt hyggetyggen, som han hurtigt overf¢rer til et ben eller leget¢j. Det er slet ikke et problem for os :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, jeg synes nu ikke man kan sammenligne fodersøg med jagt :blink: Mad spredt ud på en plæne vs. jagte en hare over stok og sten..?

 

Er helt, helt enig i at man skal hilse på sin hund! Men nu skrev jeg indlægget bl.a. med ham som havde en lille hund der tissede indenfor i tankerne, han skrev at når han kom hjem, var hunden helt vild og han ignorerede den mens han gik en runde i huset.... måske ser han dette indlæg og måske kunne det hjælpe ham og hans hund.

For den anden, ret udbredte måde at gøre det på, er at vende ryggen til hunden når den hopper op, eller som skrevet, ignorere hunden indtil den forholder sig rimeligt roligt.

Lyder bare rarere (især for hunden) hvis roen kunne komme af lidt fodersøg i stedet for at blive ignoreret. Skrev også at man ikke skulle smide maden og så gå - man bliver der, og når hunden er færdig er den måske (hvis man er heldig) roligere - og der kan hilses med kys og klap.

 

 

Pinpoynter, du har sikkert skrevet det i et andet indlæg, men har i sådan Charlie hjemme ved jer hver dag? Er det fordi i gerne vil have ham eller er det fordi han ikke har godt af at være på pensionen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...