Hop til indhold

Hvor langt kan min hund løbe ?


Gæst Karina Chewme
 Share

Recommended Posts

Gæst Karina Chewme

Hej

 

Jeg er den lykkelige ejer, af en skøn lille blanding af chihuahua/papillion. Hun er en aktiv og livlig lille hund, som fungerer perfekt i hverdagen.

 

Hun er nu næsten et år, og er selvfølgelig færdigudvokset. Hun vejer nu lige under 4 kg.

 

Jeg selv er inkarneret løber og løber gerne 10-12 km i et træningspas. Det er jeg godt klar over, at min lille prinsesse ikke kan klare.

 

MEN - hvor langt kan hun løbe ??

 

Jeg ved godt, at hun skal trænes op til at løbe med og løbe pænt ved siden af, så jeg vil starte med små ture, til hun er kommet i form.

 

Mit mål vil være, at hun kan løbe med på en 5 km på 25-30 minutter. Er det realistisk ??

 

Hvis ikke, hvad er så jeres bud på, hvor langt hun kan trænes op til at løbe ??

 

Glæder mig til at høre jeres bud.

 

Hilsen Karina

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det handler om træning, træning, træning :blink:

 

Du er jo selv trænet i at løbe så langt på så kort tid, så du kan ikke forvente at din hund bare KAN det uden træning i det.

 

Du må starte med små ture og gøre dem længere og længere, ligesom du selv gjorde i starten :blink:

 

Som en klog man sagde, så kan selv små hunde løbe langt og havde en god udholdenhed bare de er trænet til det :mrgreen: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karina Chewme

Hej igen

 

Tja - så er vi altså startet på vores løbetræning. Chewme var med lørdag formiddag, da jeg spændte løbeskoene på.

 

Hun fik lige lov at tisse af og det store, og så var det ellers igang.

 

I starten var det sjovt at hoppe rundt efter linen, men efterhånden gik det rigtig godt. Det sværeste for hende var, ikke at stoppe ved hver en lugt og snuse. Jeg måtte holde hende igang, og det gik også fint.

 

Vi holdt små pauser, men ellers løb vi i roligt tempo. Efter 1,5 km kunne hun løbe fri. Det gik helt fint, og hun fulgte godt med, da hun jo ikke ville risikere, at mor løb væk .

 

Vi nåede omkring 3 km på en halv time. Og jeg er sikker på, at hun kunne ha' løbet længere.

 

Nå, men jeg er fuld af fortrøstning om, at hun sagtens kan blive en god løbepartner over de næste par måneder.

 

Hilsen Chewme og Karina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karina Chewme

Hej

 

Jeg giver dig helt ret, men det kommer jo an på, hvilken hund vi taler om. Jeg er ikke sikker på, om du fik fat i, hvilken hund vi taler om ??

 

Det er en chihuahua/papillion blanding på næsten et år.

 

De små hunde er jo noget hurtigere færdige, end store hunde. Bl.a. fordi, de ikke skal vokse så meget.

 

Selvfølgelig skal jeg være opmærksom på overbelastningsskader, men nu skal hunden jo heller ikke pakkes ind i vat. Det er noget andet med agility, hvor hunden udsættes for spring og vrid i kroppen. Her vil jeg klart vente, til hun er de anbefalede 14 mdr. før vi starter.

 

På en gåtur på stranden på 1 time, er jeg sikker på, at hun løber mere end 3 km. Men det er selvfølgelig i hendes eget tempo.

 

Jeg er egentlig ikke i tvivl om, OM hun kan løbe med, men mere hvor langt jeg kan træne hende op til at løbe over det næste halve år.

 

Men tak for din bekymring for min lille hundebasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

jo fik fat i det, min iagttagelse er at de små er færdig udvokset ved 1½ år...men jeg kan da også tage fejl :-)

 

men fint du tænker på langsom tilvænning :5up:

 

og som du selv skriver, der er forskel på løb under gå turer, der er det jo meget løb, stop,løb ect.

 

Og undskyld jeg ikke kan svare på hvor langt du kan nå at træne hende til :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...