Hop til indhold

Førstehjælp til hund


Gæst Bette
 Share

Recommended Posts

Jeg kom lige til at tænke på, en aften hvor jeg og nogle kollegare som er redningshunde fører, kom til at stå og snakke om, hvordan man entlig giver livredende 1.-hjælp til en hund?

 

Altså en forbinding ol, er ikke stort anderledes end på et menneske, så langt kunne vi hurtigt komme, men brystkassen på en hund er altså ikke flad på samme måde som vores (og vores hun har en ekstrem spids brystkasse) Og frekvensen (antal tryk i minuttet) samt dybten, er da vel heller ikke den samme?

 

Yder mere er det lavet så der nu er endnu længere i mellem hund og menneske, i og for sig med at trygstedet på et menneske nu er midt mellem brystvorterne direkte oven på brust benet (helle for ikke at finde midten på en hund)

 

Og hvad med at puste? det forsvinder fra mennesker om ikke så længe (og er pt 30 tryk og 2 pust hos voksne mennesker)

 

Nå men hvordan giver man en hund hjertemassage?

 

Og lige et tillægs spørgsmål, nogen der ved, hvorfor 1.-hjælp til hunde ikke er en del af redningshude udd´en? Jeg ved godt de som udgangspunkt ikke lever et farligere liv end andre hunde, men ufarligt er altså heller ikke ligefrem, risikoen for skader er langt højere end for en alm familie hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige til at tænke på, en aften hvor jeg og nogle kollegare som er redningshunde fører, kom til at stå og snakke om, hvordan man entlig giver livredende 1.-hjælp til en hund?

 

Altså en forbinding ol, er ikke stort anderledes end på et menneske, så langt kunne vi hurtigt komme, men brystkassen på en hund er altså ikke flad på samme måde som vores (og vores hun har en ekstrem spids brystkasse) Og frekvensen (antal tryk i minuttet) samt dybten, er da vel heller ikke den samme?

 

Yder mere er det lavet så der nu er endnu længere i mellem hund og menneske, i og for sig med at trygstedet på et menneske nu er midt mellem brystvorterne direkte oven på brust benet (helle for ikke at finde midten på en hund)

 

Og hvad med at puste? det forsvinder fra mennesker om ikke så længe (og er pt 30 tryk og 2 pust hos voksne mennesker)

 

Nå men hvordan giver man en hund hjertemassage?

 

Og lige et tillægs spørgsmål, nogen der ved, hvorfor 1.-hjælp til hunde ikke er en del af redningshude udd´en? Jeg ved godt de som udgangspunkt ikke lever et farligere liv end andre hunde, men ufarligt er altså heller ikke ligefrem, risikoen for skader er langt højere end for en alm familie hund.

 

Hjertemassage til hunde gives som til mennesker 30/2, dog er trykstedet i armhulen, og det er underordnet hvilken side du bruger:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt nok *ss* (bringer det vidre, til ham der startede vores lille snak) Men hvad med frekvensen, hvor mange tryk i minuttet? En hunds hjerte slår jo hurtigere end vores. Dybten er den det samme som ved os?

Link til indlæg
Del på andre sites

I bogen "Førstehjelp til hund" af J. Ingebrigtsen og W. Bredal (Canis Forlag) står der, at dyb- eller fladbrystede hund bør hjertemasseres i sideleje. Hunde med tøndeformet brystkasse bør hjertemasseres i rygleje.

Hjertet findes lige under og lige bag hundens albueled. Der skal udføres 15 kompressioner med 2 indblæsninger imellem, ialt min. 80-100 kompressioner pr. min. Brystkassen skal presses 1/5 ned af brystkassens totale højde.

 

I øvrigt en udmærket bog (på norsk) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I bogen "Førstehjelp til hund" af J. Ingebrigtsen og W. Bredal (Canis Forlag) står der, at dyb- eller fladbrystede hund bør hjertemasseres i sideleje. Hunde med tøndeformet brystkasse bør hjertemasseres i rygleje.

Hjertet findes lige under og lige bag hundens albueled. Der skal udføres 15 kompressioner med 2 indblæsninger imellem, ialt min. 80-100 kompressioner pr. min. Brystkassen skal presses 1/5 ned af brystkassens totale højde.

 

I øvrigt en udmærket bog (på norsk) :-)

 

:5up:Tusinde tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er mistanke om iltmangel (drukneulykker, brad/røg) puster man først 1 gang, inden pågebyndning af hjertemassage...

 

Ved hvalpe uden livstegn men hjerteslag, kan man forsøge sig ved at puste ganske let ind i munden på hvalpen, og samtidigt rytmisk bevæge bagbene frem mod brystkassen så lungerne frigiver den luft man har pustet ind. Denne metode virker ganske fint på svagelige nyfødte smågrise, så mon ikke at det også kan virke på hvalpe;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Tror det er vigtigere bare at komme igang, end hvor mange i minuttet - har set brandmand, der gav kunstigt åndedræt og det var hele snuden ind i munden og så puste - godt det ikke var en stor langsnudet mynde :-D

 

Stor, stærk brandmand med sod i hovedet - redder lille hjælpeløs hundehvalp med kunstigt åndedræt efter han har båret den ud af en brændende bygning..

 

Maustiques æggestokke klaprer... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...