Hop til indhold

hjælp til træning


Gæst Marta
 Share

Recommended Posts

hej

jeg er meget interesseret i at skulle træne min hund, som er en olg english bulldog når han bliver lidt ældre (han er 16 uger nu) mit spørgsmål er bare - hvornår kan jeg begynde at motionstræne lidt med ham? er det for meget for en bully at få lidt løbetræning? jeg tænker mere på hofterne osv?

 

håber der er nogen som kan hjælpe <3

 

på forhånd tak.

 

hilsen marta

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

jeg er meget interesseret i at skulle træne min hund, som er en olg english bulldog når han bliver lidt ældre (han er 16 uger nu) mit spørgsmål er bare - hvornår kan jeg begynde at motionstræne lidt med ham? er det for meget for en bully at få lidt løbetræning? jeg tænker mere på hofterne osv?

 

håber der er nogen som kan hjælpe <3

 

på forhånd tak.

 

hilsen marta

 

Du skal vente til han er 1 til 1,5 år gammel, da du ellers risikerer at ødelægge hans hofter.

 

Så i stedet for motionstræning, så vil jeg foreslå dig noget lydighedstræning som kan trætte ham mentalt

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er meningen at du gerne vil løbetræne med din hund, er jeg bange for at du har valgt den forkerte race :hmm:

Engelsk Bulldog er ikke bygget til løb - deres knoglestruktur og deres flade snude tillader simpelthen ikke mere end korte spurter. Du risikerer at din hund får varige skader på bevægeapparatet hvis du overmotionerer den.

 

I øvrigt bør ingen hvalpe løbetræne! De bør kun have lige så mange minutters daglig gåtur som de er gamle i uger - lidt mere for små racer, lidt mindre for tunge racer som f.eks. Engelsk Bulldog.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er ikke fordi jeg vil læbetræne med ham 10 km om dagen.. men bare generelt giver ham lov til at fise den af når han har lyst. holder ham lidt igen med alt det vilde løberi som han jo så gerne vil - netop fordi han er hvalp og jeg tænker meget på hans hofter. kan godt se min første besked er meget vildledende:-) det må i undskylde.

men har sprudler jo med energi og løber rigtig meget rundt på markerne og jeg bliver næsten helt nervøs for hans knogler og hofter netop fordi han er så ung?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe han selv bestemmer hvor meget og hvor lidt han løber, det vil sige at du ikke kaster en bold eller på anden måde opmuntrer ham til at løbe, så ville jeg selv lade ham styre hvor meget han gider spæne rundt.

 

Jeg ville dog forhindre ham i at spurte op og ned af trapper, eller andre forhøjninger. Men så længe han bare laller rundt i sit eget tempo og hygger sig, så kan jeg ikke se problemet

Link til indlæg
Del på andre sites

Ganske enig med Lonny - bortset fra det med forhøjninger. Spurten op og ned af glatte trapper ville jeg forsøge at holde hunden fra, men taler vi naturlige forhøjninger i landskabet og lignende, så ville jeg stadig bare lade hunden bestemme tempoet.

 

Det er min personlige holdning, at vi skal være påpasselige med at pakke vores dyr for meget ind i vat. Den gamle af mine hunde var hvalp i en tid hvor der ikke var så stor fokus på HD, og hvor jeg heller ikke selv syntes det havde en betydning. Så hun har ikke haft restriktioner i forhold til sine fysiske udfoldelser. At vi på det tidspunkt boede på en lav førstesal gav heller ikke de store trappebekymringer. Og hun har A/A hofter.

 

Den lille som nu er knap halvandet har vi i en andensals lejlighed, og jeg gad ærligt talt ikke bære hende op og ned af trapperne efter en eller to måneder. Om det er ris til egen røv vil tiden vise, for der er da en snarlig HD fotografering på vej...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...