Hop til indhold

HJÆLP!!


Gæst AnneBauerJohansen
 Share

Recommended Posts

Gæst AnneBauerJohansen

Kære alle sammen.

 

HJÆLP! Vi har købt Baloo hos dyrenes beskyttelse for små 4 uger siden. Det var kærlighed ved første blik.:hjerte: Normalt er han jordens dejligste og mest kærlige hund - men.....

 

Problemet er at han, når vi er ude og gå pludselig får et flip! Så begynder han at fare frem og tilbage (vi har ham jo i snor), bider i snoren og så springer han op og bider os i armen. Det virker som om han ikke selv forstår hvad han gør.

 

Han gør det overfor både min forlovede og mig, men ikke hver gang! Vi havde på fornemmelsen at han gjorde det når han kunne lugte en tæve i løbetid, men det er der vist ikke hold i.

 

Nu har vi kontaktet en dyreadfærdsterapeut, men han har selvfølgelig først tid om en uge. :-( På hundeskolen har vi fået at vide at vi skal sige bestemt NEJ men hvad gør man når det ikke hjælper!

 

Hvad gør vi? Har vi købt en aggressiv hund?

 

Håber der er nogle der kan komme med et godt råd!

 

Forresten: Baloo er en rundkørsel - vi og dyrlægen mener at han er en blanding af broholmer og labrador. Han er lige blevet kastreret.

 

Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

hejsa og velkommen til.. :vinken: det var da virkelig træls med jeres problem.. har ikke rigtig nogen løsning på problemet, men vil lige spørge om det måske kunne skyldtes, at han bliver bange for noget? held og lykke med ham... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære alle sammen.

 

HJÆLP! Vi har købt Baloo hos dyrenes beskyttelse for små 4 uger siden. Det var kærlighed ved første blik.:hjerte: Normalt er han jordens dejligste og mest kærlige hund - men.....

 

Problemet er at han, når vi er ude og gå pludselig får et flip! Så begynder han at fare frem og tilbage (vi har ham jo i snor), bider i snoren og så springer han op og bider os i armen. Det virker som om han ikke selv forstår hvad han gør.

 

Han gør det overfor både min forlovede og mig, men ikke hver gang! Vi havde på fornemmelsen at han gjorde det når han kunne lugte en tæve i løbetid, men det er der vist ikke hold i.

 

Nu har vi kontaktet en dyreadfærdsterapeut, men han har selvfølgelig først tid om en uge. :-( På hundeskolen har vi fået at vide at vi skal sige bestemt NEJ men hvad gør man når det ikke hjælper!

 

Hvad gør vi? Har vi købt en aggressiv hund?

 

Håber der er nogle der kan komme med et godt råd!

 

Forresten: Baloo er en rundkørsel - vi og dyrlægen mener at han er en blanding af broholmer og labrador. Han er lige blevet kastreret.

 

Anne

 

Hej og velkommen :-D Det lyder da ikke så hyggeligt? Hvordan går det ellers med at have ham?

 

Hvor gammel er han? Kan du sige mere om hvad der sker / lige er sket når han gør det? Er han ellers god til at gå i snor? Er han bange når det er mørkt? Er der lige kørt en scooter/lastbil forbi etc.

Det er ikke sikkert i kan huske om der er sket noget umiddelbart før, men prøv at læg mærke til det fra nu af. Og det kan altså godt være sket et par minutter før, men reaktionen er først én ting og derefter jeres arme.

 

Det lyder sikkert lidt skørt det her, men vores hvalp gør lidt det samme med skoene - han er selvfølgelig stadig hvalp, men sjovt nok gør han det mest hvis vi fx lige har sagt at han ikke må spise det-der-ubestemmelige 5-10 skridt tidligere..

Det som oftest hjælper er at aflede med en godbid (gå pænt eller andet lignende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder umiddelbart som meget almindelig unghunde-adfærd, men nu ved jeg jo ikke hvor gammel Jeres hund er.

Som regel gør de det for at afreagere hvis de f.eks. bliver stressede eller ikke forstår hvad man vil have dem til. Det har intet med aggression at gøre.

 

Bortset fra at det ikke alene behøver at være unghunde adfærd, så er min erfaring også at det skyldes stress, som oftest fordi at hunden enten ikke aner hvad det er man vil have den til, eller fordi turen har været for lang eller for oplevelsesrig.

 

Så jeg ville begynde at lægge mærke til hvad der sker lige før han går i gang med at opfører sig sådan, hvad er det der får ham til at reagerer sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneBauerJohansen

Hej igen..

 

Øhh Baloo er født den 24.3.2009 altså næsten 7 måneder. Alt går ellers fint. Han er sød og meget kærlig. Det er bare dybt fustrerende at vi ikke kan få ham til at holde op med det.

 

I dag har han og jeg været ude og gå en tur og så kommer der 2 unge mænd gående fordi. Baloo sætter sig pænt, men da de så er gået forbi går der pludselig en djævel i ham. Han løber frem og tilbage og bliver bremset af snoren, han bider i snoren og pludselig hopper han op og bider sig fast i mit ærme - så hårdt at jeg trods vinterjakke har blå mærker efter hans tandsæt.

 

Jeg forstår ikke at så sød en hund pludselig kan få den adfærd. Det er simpelthen fusterende.

 

Kh. Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneBauerJohansen

Hej igen..

 

Øhh Baloo er født den 24.3.2009 altså næsten 7 måneder. Alt går ellers fint. Han er sød og meget kærlig. Det er bare dybt fustrerende at vi ikke kan få ham til at holde op med det.

 

I dag har han og jeg været ude og gå en tur og så kommer der 2 unge mænd gående fordi. Baloo sætter sig pænt, men da de så er gået forbi går der pludselig en djævel i ham. Han løber frem og tilbage og bliver bremset af snoren, han bider i snoren og pludselig hopper han op og bider sig fast i mit ærme - så hårdt at jeg trods vinterjakke har blå mærker efter hans tandsæt.

 

Jeg forstår ikke at så sød en hund pludselig kan få den adfærd. Det er simpelthen fusterende.

 

Kh. Anne

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, det lyder som om han måske på en lidt for hårdhændet måde har lært at man ikke må tage kontakt med fremmede, og derfor får opbygget noget stress, som han afreagerer når den "kritiske" situation er overstået.

 

Prøv at tage nogle godbidder med på gåtur, og afled hans opmærksomhed med kontakt og ros når der opstår situationer som han normalt ville reagere på. I skal helst komme ham lidt i forkøbet, så I kan nå at belønne ham for at være rolig, inden han begynder på bideriet.

 

I det hele taget er det meget vigtigt at belønne unghunde for at være rolige. De fleste lærer hurigt at der kun er guffer i lommen når de skal være aktive, f.eks. til træning, og så ryger aktivitetsniveauet hurtigt i vejret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen..

 

Øhh Baloo er født den 24.3.2009 altså næsten 7 måneder. Alt går ellers fint. Han er sød og meget kærlig. Det er bare dybt fustrerende at vi ikke kan få ham til at holde op med det.

 

I dag har han og jeg været ude og gå en tur og så kommer der 2 unge mænd gående fordi. Baloo sætter sig pænt, men da de så er gået forbi går der pludselig en djævel i ham. Han løber frem og tilbage og bliver bremset af snoren, han bider i snoren og pludselig hopper han op og bider sig fast i mit ærme - så hårdt at jeg trods vinterjakke har blå mærker efter hans tandsæt.

 

Jeg forstår ikke at så sød en hund pludselig kan få den adfærd. Det er simpelthen fusterende.

 

Kh. Anne

 

Nåhja, det kunne jeg jo ikke vide. Men så må han da også være lige omkring hele den unghunde alder, som nogle andre også skriver.

Prøv at kig rundt herinde, der er mange indlæg om unghunde/teenagere.

 

Synes Umulias forslag er godt, med godbidder, det er sådan set også det eneste der virker med vores lille fis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tror helt sikkert også Umulia har fat i noget, med at det måske bygger på stress og utryghed.

 

Det kan måske også hjælpe at ignorere ham når han gør det.

 

Simpelthen krydse armene over kors, og vende ryggen til ham, indtil han er faldet til ro igen, og så belønne med godbidder. Ofte skal man dreje rundt om sig selv nogle gange, for at have ryggen til hunden, og have en jakke på, der godt må gå i stykker, de første par gange.

 

Det kan godt være det kan blive værrer før det bliver bedre, men kender mange det har virket for, når de holdt ud. (bla. os selv)

 

Problemet med at skælde ud HVIS det skyldes stress, eller utryghed, er at det gør adfærden værrer, og forstærker jeres hund i, at der er grund til at køre op i det røde felt. Så før i ved hvad det skyldes, så ville jeg passe på med at skælde for meget ud, når han gør det.

 

Men det lyder bestemt ikke som noget uoverkommeligt problem, eller som om det på nogen måde er en agressiv hund, men det kan godt være frustrerende når man ikke aner hvad man skal gøre ved det.

 

Rigtig dejligt at høre, at i så tidligt har taget kontakt til en adfærdsbehandler - I vil med garanti lære en masse om jeres hund, og hvordan i kan give ham det bedste hjem.

Især når han er "genbrug" for der følger ofte mange ting med, man ikke lige havde regnet med, da man jo ikke kender hele hundens baggrund, og der kan en adfærdsbehandler ofte være en stor hjælp.

 

Men pøj pøj med det, og velkommen til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det har noget med hormoner at gøre - Alto var ligesådan i en periode - og det kan godt passe at det startede da han var ca. 7-8 mdr.

 

Mit råd til jer indtil i får tid hos adfærd - på med en gammel jakke - vend ryggen til, stands op og stå stille (kedelig) og prøv at ignorerer det så godt i kan, ved godt at det kan være ufattelig svært :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desensibilisering er vejen frem. Det er, som Umulia skriver, et spørgsmål om at indlære hunden, at den skal opholde sig i ro i givne situationer/ikke reagere på objekter og andet. I den nævnte situation vil jeg gå frem som Umulia skriver. Beløn ham for rigtig adfærd, lær ham at stille fokus på jer kan betale sig.

 

Og nej, det er IKKE en aggressiv hund I har fået jer. Og nu spørger jeg måske dumt, men når man får sådan en hund fra et internat, er der så intet tilbud om opfølgning med? X antal træningsgange eller tilbud om et par "adfærdsbesøg"? Eller i det mindste information omkring hundens udvikling fysisk og mentalt gennem dens liv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig dejligt at høre, at i så tidligt har taget kontakt til en adfærdsbehandler - I vil med garanti lære en masse om jeres hund, og hvordan i kan give ham det bedste hjem.

Især når han er "genbrug" for der følger ofte mange ting med, man ikke lige havde regnet med, da man jo ikke kender hele hundens baggrund, og der kan en adfærdsbehandler ofte være en stor hjælp.

 

Det kommer sandelig an på hvem adfærdsbehandleren er... Har lige læst et sted om nogle der, af en adfærdsbehandler, havde fået det råd at kaste deres hund om på ryggen :shock:

Det er et broget marked!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneBauerJohansen

Hej igen.

 

Tusinde tak for alle jeres råd. Problemet med Baloo er at det ikke er hver gang eller af samme grund hver gang.

 

Jeg synes det lyder klogt at det kan være for mange indtryk og for lang tur der gør at han gør det plus selvfølgelig det at han er i lømmelalderen. Selvfølgelig vil jeg/vi være ekstra opmærksomme på om det har noget med utrykhed/usikkerhed at gøre.

 

Jeg ser frem til at Troels - vores hundeadfærdsterapeut kommer om en uge. Har kun hørt gode ting om ham. :-)

 

Om internatet: Man får besøg 1 gang inden for det første år. Vi har intet information kunnet få om Baloo. Man har ikke vidst noget. Det har blandt andet været medvirkende til at vi har ringet efter en hundeadfærdsterapeut. Vi ønsker kun det bedste for Baloo, men det kan virke lidt svært når man ingenting ved. :-)

 

Men endnu én gang tak for alle jeres svar. Det gør mig lidt glad at ingen af jer mener det er aggressivitet.

 

De bedste hilsner

 

Anne & Baloo

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...