Hop til indhold

Gø halsbånd


Gæst Læder mor
 Share

Recommended Posts

Undskyld. Men jeg forstår ikke at det er et problem at stoppe hundens gøen.

Er det fordi man ikke ved hvad man skal gøre, eller ikke har tålmodighed til at lære hunden det??

 

Hvis lexus gøer formeget i haven har vi lært han "slut" og han stopper, er der andre hunde der gøer i området og han bliver ved med at gø i haven bliver han kaldt ind problem løst ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst topsytop
Hvis du kan lære dine hunde at være stille pga. omtalte halsbånd, kan du også lære dem det uden. Læring er læring, det er bare midlet dertil der adskiller sig ved enten at være positivt eler negativt.

 

Jeg er ikke enig i, at dine midler er positive og halsbåndet negativt, men ellers er vi enige, og du synes selvfølgelig at det er bedre på din måde. Det skal du naturligvis have lov til (sjovt nok har jeg nemlig ikke den samme fanatiske indstilling at KUN MIN metode er den rigtige).:mrgreen:

 

Jeg synes det er synd at så mange her på HF er så snæversynede mht. træningsmetoder, men jeg tror det skyldes manglende erfaringer fra det virkelige liv. Jeg genkender såmænd en del af det, fra dengang for maaange år siden, da jeg fik min første hund og slugte hundebøger bl.a. af Anders Hallgren. Dengang troede jeg jo osse at nu havde jeg set lyset og DEN RIGTIGE måde at håndtere hunde på.:oops:

Siden hen er jeg blevet klogere, har haft flere hunde, set masser af andre folk håndtere deres forskellige hunde, og set en hel del mere til forskellige måder at gøre tingene på. Talt og trænet med nogle af DKs dygtigste hundeførere, og set hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Derfor er jeg ikke så skråsikker på at MIN metode er DEN RIGTIGE, men åben for at metoderne skal passe til den individuelle hund og situation.

Det tragikomiske ved at læse med herinde er, at mange træningsværktøjer er fuldt ud accepterede, f.eks. seler og snore som jo forhindrer hunden i at løbe som den selv vil. Man kunne argumentere at: "seler og snore kun er for den dovne hundeejer som ikke gider have nok fokus på sin hund til at lære den at blive på plads.

Bure er kun for den dovne hundeejer som ikke gider træne sin hund til at blive hvor man ber' den om, det kan sagtens læres hvis man har tilstrækkelig fokus på hunden osv."

Alle de argumenter jeg har læst her på HF mod antigø-halsbåndet kan bruges ligeså godt på snore og bure.

Men den slags værktøjer er helt OK.

Gø-halsbåndet derimod, DET er slemt !

 

Jeg har kun et skuldertræk til overs for den slags snæversynede holdninger.

 

Men jeg synes det er synd for de uerfarne folk der forvilder sig herind med deres problemer, får en masse ubrugelige råd og ender med at have kæmpe problemer med deres hund og måske skiller sig af med den. Når en simpel lille ting som et antigø-halsbånd måske kunne have løst problemet.:roll:

Derfor, og kun derfor gider jeg stadigvæk skrive om antigø-halsbåndet herinde.:roll: Jeg har da osse allerede haft den første henvendelse fra een, som havde forsøgt sig alle jeres "gode" råd, uden at det virkede på hendes hunde. Hun turde ikke nævne antigø-halsbåndet åbent her på HF (og det forstår jeg godt), men ville gerne høre om mine erfaringer med det, hvilket hun selvfølgelig fik i en pb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Måske det også er lidt nemmere med en enkelt hund man har fra hvalp af, end 3 hunde der er købt som 2-2-3 års, ved det ikke,men mine gør af postens bil som hverdag kører rundt på vores stikveje, det var ved at blive en pestilens for det tager immervæk posten noget tid af komme breve i tre villaveje.

de gøer af de hunde der bliver luftet nede på vejen, der behøver bare være en enkelt hund ude som opdager det så går hele flokken grassat igen og i lang tid, nu har posten lige været her - et gø så var det slut - skønt.

 

min tanke med halsbåndet er de skal have det på en periode, så de lærer kun at gø en gang i de situationer jeg har nævnt, derefter en periode uden halsbåndene hvis de begynder at gø mere efter noget tid så ryger halsbåndet på igen, på den måde kan man afkorte de perioder med halsbånd fordi deres gøen hele tiden bliver taget i opløbet.

 

det undrer mig at i alle er enige om at det nærmest er et totur halsbånd, hvor mange af jer har egentlig set det i funktion inden i dømmer det så hårdt, en ting er at sige det skal min hund aldrig prøve en anden er at nærmest sammenligne det med et totur instrument, nærmest uden man aner hvordan det ser ud....og aldrig har set hvordan det virker i praksis

det andet svarer jo til at at i blander jer negativt i feks. om folk med psykisk sygdom til have chok behandlinger eller ej - uden at kende en dyt til det i praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites

kort og godt, et elektrisk halsbånd giver en form for udbehag og straf for en adfærd der kan trænes væk på anden måde.

Det er da ikke fanatisk at mene man kan træne noget med positive metoder i stedet for straf? det kalder jeg omsorg/empati/kærlighed for sine dyr og ting i den duer.

 

At træne sin hund til at være i et bur kan ikke sammenlignes :shock: hunden for ikke stød eller andet fordi den skaber sig i buret eller vil ud, den vænnes stille og roligt til det ect.

 

en mere korrekt sammenligning ville være at i nogle lande bruger flere og flere seler til deres børn, fordi de ikek går pænt..jamen wtf :shock: lær da selv barnet at gå pænt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er ikke enig i, at dine midler er positive og halsbåndet negativt, men ellers er vi enige, og du synes selvfølgelig at det er bedre på din måde. Det skal du naturligvis have lov til (sjovt nok har jeg nemlig ikke den samme fanatiske indstilling at KUN MIN metode er den rigtige).:mrgreen:

 

Du kan naturligvis vælge denne diskussion til eller fra, men fortsætter vi bliver det uden dine kommentarer om min person.

 

Jeg kunne kalde dig lige så fanatisk, som du mener jeg er, men det holder jeg mig for god til. I bund og grund kender jeg dig ikke og kan ikke vide hvorvidt du er det ene eller det andet.

Vi kan diskutere EMNET eller intet.

Dit valg...

 

Mht. mine metoder ifm. at lære hunde at være stille i haven har jeg svært ved at se hvad hunden skulle opfatte som negativt?

 

Jeg synes det er synd at så mange her på HF er så snæversynede mht. træningsmetoder, men jeg tror det skyldes manglende erfaringer fra det virkelige liv. Jeg genkender såmænd en del af det, fra dengang for maaange år siden, da jeg fik min første hund og slugte hundebøger bl.a. af Anders Hallgren. Dengang troede jeg jo osse at nu havde jeg set lyset og DEN RIGTIGE måde at håndtere hunde på.:oops:

Siden hen er jeg blevet klogere, har haft flere hunde, set masser af andre folk håndtere deres forskellige hunde, og set en hel del mere til forskellige måder at gøre tingene på.

 

Tjah... min oplevelse af langt de fleste herinde er at de er søgende og åbent for nyt.

Det er ikke at være snævertsynet, tværtimod.

 

Hvad får dig til at tro, at du skulle være den eneste hundeejer herinde med erfaring fra flere hunde?

 

 

Talt og trænet med nogle af DKs dygtigste hundeførere, og set hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Derfor er jeg ikke så skråsikker på at MIN metode er DEN RIGTIGE, men åben for at metoderne skal passe til den individuelle hund og situation.

 

Hvad gør disse personer til landets dygtigste? Konkurrenceresultater?

 

Det der debatteres her er ikke hvad der fungerer eller ikke fungerer. Men HVORDAN det fungerer og hvilken holdning til det at have og opdrage hund hver enkelt har.

 

 

Det tragikomiske ved at læse med herinde er, at mange træningsværktøjer er fuldt ud accepterede, f.eks. seler og snore som jo forhindrer hunden i at løbe som den selv vil. Man kunne argumentere at: "seler og snore kun er for den dovne hundeejer som ikke gider have nok fokus på sin hund til at lære den at blive på plads.

 

En sele forhindrer da ikke hunden i at løbe som den selv vil?

 

Mht. den om linen så kan den ikke være henvendt til mig, så...

 

Bure er kun for den dovne hundeejer som ikke gider træne sin hund til at blive hvor man ber' den om, det kan sagtens læres hvis man har tilstrækkelig fokus på hunden osv."

 

Det er dig selv der bringer ordet doven ind.

Ikke desto mindre så kan hunde sagtens lære ikke at være i bur uden at have/give problemer.

Det er et ligeså stort arbejde at lære hunden at være i bur via positive metoder som det er at lære den at kunne være alene i hjemmet uden bur.

 

Alle de argumenter jeg har læst her på HF mod antigø-halsbåndet kan bruges ligeså godt på snore og bure.

Men den slags værktøjer er helt OK.

Gø-halsbåndet derimod, DET er slemt !

 

Dels ser det forbudt dels så giver det en NEGATIV påvirkning, det gør en sele ikke.

 

Jeg har kun et skuldertræk til overs for den slags snæversynede holdninger.

 

Det er det nemmeste at betragte andre for at være snævertsynede

 

Men jeg synes det er synd for de uerfarne folk der forvilder sig herind med deres problemer, får en masse ubrugelige råd og ender med at have kæmpe problemer med deres hund og måske skiller sig af med den. Når en simpel lille ting som et antigø-halsbånd måske kunne have løst problemet.:roll:

 

Eller træning!

 

Jeg synes til gengæld, det er synd for nytilkomne at de skal læse om et apparat som antigøhalsbåndet i stedet for at blive motiverede til at arbejde tæt og positivt med deres hunde omkring problemstillinger.

 

Det er os selv der sørger for at vore hunde får mulighed for at udvikle uønsket adfærd som f.eks. utidig gøen i haven. Hvorfor ikke påtage sig ansvaret for dette og lede hunden til ikke at gø i stedet for at straffe den for noget vi selv har tilladt den at få vane for?

 

Derfor, og kun derfor gider jeg stadigvæk skrive om antigø-halsbåndet herinde.:roll: Jeg har da osse allerede haft den første henvendelse fra een, som havde forsøgt sig alle jeres "gode" råd, uden at det virkede på hendes hunde. Hun turde ikke nævne antigø-halsbåndet åbent her på HF (og det forstår jeg godt), men ville gerne høre om mine erfaringer med det, hvilket hun selvfølgelig fik i en pb

 

Tjah, hvis vedkommede har forsøge alle rådene uden held, så kunne h*n spørge ind til hvorfor skidtet ikke virkede. Muligvis har h*n sprunget fra det ene råd til det andet i stedet for at bygge systematisk op, hvem ved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

jeg mener iøvrigt mine hunde har det bedste af det bedste, de snorker i vores seng hver nat, er alene hjemme i meget få timer og bliver stimuleret både mentalt og fysisk dag, de får dyrt foder specille godbider bestilt hjem fra england fordi det er de eneste de vil gå gennem ild og vand for at få - jeg bruger godbider til både træning og spor søg på en mark.

kun dette gøen vil jeg bare ikke have, jeg er helt sikker på de selv ville vælge min løsning frem for at miste nogle af de priveligere jeg kan tilbyde dem

ja mine har et gø halsbånd men hold op de ellers lever et liv på luksus klasse

måske en lidt dårlig forklaring, men det skrevne ord er en svær ting :-D

jeg vil egentlig frem til de lever et rigtigt godt liv med det jeg kan tilbyde dem - også med gø halsbånd.

det gøen vil jeg så bare ikke have under nogen omstændigheder, mine naboer bliver også trætte af det, så ja for husfredens skyld både vores eget men også vores naboer har vi nu en hverdag næsten uden gøen, det synes jeg er et ok ´´offer´´ de skal give i forhold til hvor meget jeg ´´invisterer´´ i deres velbefindende feks rigelig motion, sporsøg, få alene hjemmetid hver dag osv. jeg har til dels indrettet vores liv efter hundene ved at gå ned i arbejdstimer osv. nu må de så finde sig i at indrette sig lidt efter det gøen skal stoppe nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Måske det også er lidt nemmere med en enkelt hund man har fra hvalp af, end 3 hunde der er købt som 2-2-3 års, ved det ikke,men mine gør af postens bil som hverdag kører rundt på vores stikveje, det var ved at blive en pestilens for det tager immervæk posten noget tid af komme breve i tre villaveje.

de gøer af de hunde der bliver luftet nede på vejen, der behøver bare være en enkelt hund ude som opdager det så går hele flokken grassat igen og i lang tid, nu har posten lige været her - et gø så var det slut - skønt.

 

min tanke med halsbåndet er de skal have det på en periode, så de lærer kun at gø en gang i de situationer jeg har nævnt, derefter en periode uden halsbåndene hvis de begynder at gø mere efter noget tid så ryger halsbåndet på igen, på den måde kan man afkorte de perioder med halsbånd fordi deres gøen hele tiden bliver taget i opløbet.

 

det undrer mig at i alle er enige om at det nærmest er et totur halsbånd, hvor mange af jer har egentlig set det i funktion inden i dømmer det så hårdt, en ting er at sige det skal min hund aldrig prøve en anden er at nærmest sammenligne det med et totur instrument, nærmest uden man aner hvordan det ser ud....og aldrig har set hvordan det virker i praksis

det andet svarer jo til at at i blander jer negativt i feks. om folk med psykisk sygdom til have chok behandlinger eller ej - uden at kende en dyt til det i praksis.

 

Jeg har set det i brug og selv holdt et i hænderne og mærket pustet.

 

Udover at det er forbudt, men det er åbenbart lige meget bare det virker? så påfører det hunden ubehag.

 

Jeg kan sagtens se det problematiske i at overtage voksne hunde som gør. Jeg gider sgu heller ikke høre på det, det er hamrende irriterende!

 

Men afledning og træning giver samme effekt + at man får trænet sammen med sine hunde, man laver noget positivt udover det andet man laver med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

det er ikke et strøm halsbånd...., det giver en svag rysten af ultralyd og det må være meget svagt, vi kan ihvertfald ikke mærke en dyt når vi står med det i hånden og aktiverer det

de er absolut ikke ulovlige i Dk, de kan købes i mange butikker, det er STRØM halsbånd der er ulovlige i DK

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. træning ser jeg halsbåndet som det , det er ok du gøer 2 gange med så stopper du også ellers får du et pift lemon i stedet for en gang skæld ud.

fordelen er når alle tre går agurk ude i haven, reagerer det straks hvor jeg ikke har en jordisk chance for at gøre noget indenfor den tid så hunden kan forbinde de to ting hænger sammen.

Skæld ud hjælper heller ikke ret meget. Det gør en positivt indlært kommando til gengæld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo så brugt halsbåndet siden foråret, og det virker stadigvæk ligeså godt som i starten.:lol: Det har været den bedste sommer vi har haft i årevis. :lol: Hele den lange varme dejlige sommer har vi kunnet hygge os og slappe af i haven sammen med hundene.:lol: Havedøren har stået åben næsten hele tiden, og hundene har nydt at kunne løbe ud og ind som det passede dem.:lol:

Før i tiden var det mere stress end afslapning at være i haven.:(

 

At tale om at "løse problemet og finde ud af hvad der er årsagen er" jo noget vrøvl i den her sammenhæng! Nogen hunde er avlet til at være mere vagtsomme end andre og er af natur mere gøende end andre, og når de tvinges til at bo hvor der er megen trafik af folk og hunde forbi deres territorie, så gør de naturligvis meget. Det er så et problem for deres omgivelser. "Løsningen" for sådanne hunde er at flytte til et sted hvor de ikke hele får udfordret deres territoriegrænser.

Meen nu er der jo så sådan nogen som mig selv (og TS) der er så slemme, dovne, og elendige hundeejere at de ikke bare vil sælge huset og flytte til et sted uden naboer osv.:slem: I stedet for vil vi have hundene til at holde op med at gø, og forstå at de må bevogte deres territorie på en mere tavs måde. Det er præcis hvad halsbåndet træner hunden til. Den lærer at den må gerne være i haven, den må gerne løbe langs hegnet når der kommer nogen forbi, den må bare ikke gø.

At det skulle være bedre for hunden at den ikke må være i haven, eller at blive trænet til ikke at gø ved diverse mere eller mindre intelligente metoder som I folk her på HF foreslår, kan jeg overhovedet ikke se. :hmm:

 

Måske skulle man selv prøve at bo sådan et sted eller have sådan en gøende hund, førend man fordomsfuldt kalder det "på grænsen til dyremishandling osv." Men det er jo altid nemt at være skinhellig når man ikke selv har oplevet problemet :mrgreen:

Hvis vi skal debattere emnet, vil jeg bede dig om at lade være med at kalde mig uintelligent og skinhellig.
Link til indlæg
Del på andre sites

det undrer mig at i alle er enige om at det nærmest er et totur halsbånd, hvor mange af jer har egentlig set det i funktion inden i dømmer det så hårdt, en ting er at sige det skal min hund aldrig prøve en anden er at nærmest sammenligne det med et totur instrument, nærmest uden man aner hvordan det ser ud....og aldrig har set hvordan det virker i praksis

det andet svarer jo til at at i blander jer negativt i feks. om folk med psykisk sygdom til have chok behandlinger eller ej - uden at kende en dyt til det i praksis.

Nu skal jeg fortælle dig hvorfor chok behandlinger ikke er en skide smart måde at omgå psykiske problemer, det hjælper kun i en begrænset tid, og derved skal der igen behandles og der skal gerne være andre former for behandling eller medecin til at hjælpe. Hvis der kun bliver brgt chok behandlinger, bliver hjernen så og sige "ristet" og manipuleret med på den dårlige måde...

 

Så hvad tror du at hunden vil gøre når du tror at den har lært det nu, med det dersens halsbånd, og den opdager at den kan gø uden at der kommer en konsekvens af det???

Link til indlæg
Del på andre sites

det er ikke et strøm halsbånd...., det giver en svag rysten af ultralyd og det må være meget svagt, vi kan ihvertfald ikke mærke en dyt når vi står med det i hånden og aktiverer det

de er absolut ikke ulovlige i Dk, de kan købes i mange butikker, det er STRØM halsbånd der er ulovlige i DK

 

Nopa, automatisk udløste aggregater er ulovligt, så snart de tilføjer hunden væsentlig ulempe - det er så relativt, men det må det jo tilføje væsentlig ulempe, siden det begrænser hundens adfærd! Hunden ville jo ikek stoppe med at gø så hurtigt, hvis den ikke fandt det ganske ubehageligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

det undrer mig at i alle er enige om at det nærmest er et totur halsbånd, hvor mange af jer har egentlig set det i funktion inden i dømmer det så hårdt, en ting er at sige det skal min hund aldrig prøve en anden er at nærmest sammenligne det med et totur instrument, nærmest uden man aner hvordan det ser ud....og aldrig har set hvordan det virker i praksis

det andet svarer jo til at at i blander jer negativt i feks. om folk med psykisk sygdom til have chok behandlinger eller ej - uden at kende en dyt til det i praksis.

Nu skal jeg fortælle dig hvorfor chok behandlinger ikke er en skide smart måde at omgå psykiske problemer, det hjælper kun i en begrænset tid, og derved skal der igen behandles og der skal gerne være andre former for behandling eller medecin til at hjælpe. Hvis der kun bliver brgt chok behandlinger, bliver hjernen så og sige "ristet" og manipuleret med på den dårlige måde...

 

Så hvad tror du at hunden vil gøre når du tror at den har lært det nu, med det dersens halsbånd, og den opdager at den kan gø uden at der kommer en konsekvens af det???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Nopa, automatisk udløste aggregater er ulovligt, så snart de tilføjer hunden væsentlig ulempe - det er så relativt, men det må det jo tilføje væsentlig ulempe, siden det begrænser hundens adfærd! Hunden ville jo ikek stoppe med at gø så hurtigt, hvis den ikke fandt det ganske ubehageligt.

 

Jeg tror du har fået udtrykt dig nu! :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Nopa, automatisk udløste aggregater er ulovligt, så snart de tilføjer hunden væsentlig ulempe - det er så relativt, men det må det jo tilføje væsentlig ulempe, siden det begrænser hundens adfærd! Hunden ville jo ikek stoppe med at gø så hurtigt, hvis den ikke fandt det ganske ubehageligt.

 

Det går skide godt for dig med de indlæg, hva' bernerzaurus :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det er ikke et strøm halsbånd...., det giver en svag rysten af ultralyd og det må være meget svagt, vi kan ihvertfald ikke mærke en dyt når vi står med det i hånden og aktiverer det

de er absolut ikke ulovlige i Dk, de kan købes i mange butikker, det er STRØM halsbånd der er ulovlige i DK

 

Undskyld, jeg troede vi talte citronlufthalsbånd..

 

Det er ultralyden der virker så.

 

Har du en ide om hvorfor det virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Forstår simpelthen ikke hvorfor jeg ikke har modtaget noget af det der karma halløj i løbet af denne her lange og spændende tråd :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Du kunne måske indtjene karma hvis du besvarede mit spørgsmål i forrige indlæg: Hvad mener du det er i utralydshalsbåndet der får hunden til at stoppe med at gø?

Link til indlæg
Del på andre sites

min tanke med halsbåndet er de skal have det på en periode, så de lærer kun at gø en gang i de situationer jeg har nævnt, derefter en periode uden halsbåndene hvis de begynder at gø mere efter noget tid så ryger halsbåndet på igen, på den måde kan man afkorte de perioder med halsbånd fordi deres gøen hele tiden bliver taget i opløbet.

 

En overgang gik Tyson og jeg tur med en kvinde, der havde to hunde. Den ene af hundene gøede utrolig meget af andre hunde (af samme grund går vi ikke tur sammen længere, da hendes hund "smittede" Tyson). Hun fortalte, at hun nogle gange brugte citronhalsbånd. I de perioder, hvor hunden havde halsbåndet på, gøede den ikke. Når den så i en periode ikke havde halsbåndet på, begyndte den ret hurtigt at gø igen. Så fik den igen en periode med halsbåndet osv.

 

Som det fremgår lærte hunden faktisk ikke at lade være med at gø. Den lærte bare, at lade være med at gø, når halsbåndet var på. Men den førte ikke læringen videre, til når den ikke blev straffet af halsbåndet. Sikkert fordi det netop bare var symptombehandling.

 

Tyson har også været rigtig slem til at gø i forskellige situationer, så jeg ved hvor belastende det kan være. Men nu er han efterhånden vha. træning blevet ret god i de fleste situationer. Og her ser jeg det som "rigtig" læring, da han jo tager adfærden med sig, selv når vi er færdige med træningen, f.eks. at kunne gå forbi "skumle" mænd uden at gø af dem. Nogle situationer træner vi fortsat på, f.eks. at passere tæt forbi en stor hund på fortovet uden at gø. Men det kan faktisk lade sig gøre nu, hvilket det ikke kunne tidligere, og selv hvis jeg resten af livet skulle blive ved med at træne på den situation, så foregår det jo vha. positive metoder, hvilket jeg langt foretrækker end at påføre ham ubehag i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En overgang gik Tyson og jeg tur med en kvinde, der havde to hunde. Den ene af hundene gøede utrolig meget af andre hunde (af samme grund går vi ikke tur sammen længere, da hendes hund "smittede" Tyson). Hun fortalte, at hun nogle gange brugte citronhalsbånd. I de perioder, hvor hunden havde halsbåndet på, gøede den ikke. Når den så i en periode ikke havde halsbåndet på, begyndte den ret hurtigt at gø igen. Så fik den igen en periode med halsbåndet osv.

 

Som det fremgår lærte hunden faktisk ikke at lade være med at gø. Den lærte bare, at lade være med at gø, når halsbåndet var på. Men den førte ikke læringen videre, til når den ikke blev straffet af halsbåndet. Sikkert fordi det netop bare var symptombehandling.

 

Tyson har også været rigtig slem til at gø i forskellige situationer, så jeg ved hvor belastende det kan være. Men nu er han efterhånden vha. træning blevet ret god i de fleste situationer. Og her ser jeg det som "rigtig" læring, da han jo tager adfærden med sig, selv når vi er færdige med træningen, f.eks. at kunne gå forbi "skumle" mænd uden at gø af dem. Nogle situationer træner vi fortsat på, f.eks. at passere tæt forbi en stor hund på fortovet uden at gø. Men det kan faktisk lade sig gøre nu, hvilket det ikke kunne tidligere, og selv hvis jeg resten af livet skulle blive ved med at træne på den situation, så foregår det jo vha. positive metoder, hvilket jeg langt foretrækker end at påføre ham ubehag i situationen.

 

Hvilet jo egentlig også bare vil bekræfte ham i at hans følelse i situationen er velberettiget :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Hvis man kæder halsbåndet sammen med et nej hver gang hunden gør, så vil den jo forbinde halsbåndet med at den vibrere når den gør noget den ikke må. (altså gør).

 

Men jeg vil så sige, at min hund er radselslagen for alt hvad der vibrerer og derfor ville jeg aldrig give hende sådan et på.

 

Det er jo meningen at hunden skal reagere men ikke blive bange, for prøv at tænk på hvis det var dig selv, og du ikke forstod hvad der foregik og du kunne ikke få det skide halsbånd af.

 

Jeg mener også at hunde bør have lov til at bruge det sprog de er blevet givet, selvfølgelig ikke når de står udenfor og gør af nogen der f.eks. går forbi.

Men min hund får lov til at udtrykke sig med sin gøen når hun leger med sit legetøj (indenfor selvfølgelig).

 

Som mange andre har sagt - Træning, Træning, Træning.

 

Selv syntes jeg det er skide irriterende når Amy gør, men jeg ved også godt at hvis jeg virkelig ikke vil have at hun gør så må jeg lætte mig fra sofaen og gøre noget selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Jeg har en blød hund og en robust hund rent mentalt altså, det er den ´´bløde´´ hund der gører mest og derfor sætter hele flokken op op til ballade, feks. når der kommer en hund gående ude på vejen - den får alt hvad vovserne kan trække i at bekræftige hinanden i at den hund trænger til en god gang gøen så kan den nemlig lære det kan den....

 

lige for at være sikker vi snakker samme sprog, den ultralyd der udsendes er ikke strøm i hundes hals, der er jo heller ikke strøm når vi går med et almindeligt armbåndsur, selvom der er batterier i.

 

min opskrift på virkningen ( omsat til menneskesprog er :

hunden gøer en gang - intet sker = det er ok du advarer vovse, hunden gøer igen, mærker en vibration = ok nu har du advaret en gang og det er nok. hunden gøer tredije gang, et pift citrus sprøjtes ud = du overhørte vist der blev sagt stop efter du gøede 2 gang.

 

Opdatering.

nu har jeg haft gø halsbåndene i en uge, ingen af hundene har reageret med frygt . heller ikke den bløde hund og som sagt kan vi mennesker ikke mærke ultralyden - det kan siges med sikkerhed - hvem mon der har siddet med halsbåndet om sin hals og gøet på livet løs - jeg nævner ingen navne :shock::lol:

 

den ene hund og mindst gøende af dem, havde kun halsbåndet på den første dag, og her på 7 dagen virker det stadig uden halsbåndet

den anden har stadig halsbåndet på men det er allerede han ingengang får et pift lemon hver dag, så han er så småt ved at finde ud af det.

 

om det virker på længere sigt må tiden vise, men jeg holder da gerne de der ønsker det opdaterede.

 

jeg mener stadig halsbåndet er en forstærknig af mine signaler, i det jeg ikke siger noget til hunden gør 1 gang, 2 gang siger jeg stop sammen med ultralyden 3 gang får han så citrusduften, men gøer han ikke 3 gang roses han for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har en blød hund og en robust hund rent mentalt altså, det er den ´´bløde´´ hund der gører mest og derfor sætter hele flokken op op til ballade, feks. når der kommer en hund gående ude på vejen - den får alt hvad vovserne kan trække i at bekræftige hinanden i at den hund trænger til en god gang gøen så kan den nemlig lære det kan den....

 

lige for at være sikker vi snakker samme sprog, den ultralyd der udsendes er ikke strøm i hundes hals, der er jo heller ikke strøm når vi går med et almindeligt armbåndsur, selvom der er batterier i.

 

min opskrift på virkningen ( omsat til menneskesprog er :

hunden gøer en gang - intet sker = det er ok du advarer vovse, hunden gøer igen, mærker en vibration = ok nu har du advaret en gang og det er nok. hunden gøer tredije gang, et pift citrus sprøjtes ud = du overhørte vist der blev sagt stop efter du gøede 2 gang.

 

Opdatering.

nu har jeg haft gø halsbåndene i en uge, ingen af hundene har reageret med frygt . heller ikke den bløde hund og som sagt kan vi mennesker ikke mærke ultralyden - det kan siges med sikkerhed - hvem mon der har siddet med halsbåndet om sin hals og gøet på livet løs - jeg nævner ingen navne :shock::lol:

 

den ene hund og mindst gøende af dem, havde kun halsbåndet på den første dag, og her på 7 dagen virker det stadig uden halsbåndet

den anden har stadig halsbåndet på men det er allerede han ingengang får et pift lemon hver dag, så han er så småt ved at finde ud af det.

 

om det virker på længere sigt må tiden vise, men jeg holder da gerne de der ønsker det opdaterede.

 

jeg mener stadig halsbåndet er en forstærknig af mine signaler, i det jeg ikke siger noget til hunden gør 1 gang, 2 gang siger jeg stop sammen med ultralyden 3 gang får han så citrusduften, men gøer han ikke 3 gang roses han for det..

 

Tak for svar.

 

Min pointe er at hvis en påvirkning (en stimulus) er 100% neutral for hunden og den blot afledes gennem overraskelse og derfor tier, vil den uønskede adfærd vise sig igen på længere sigt, idet påvirkningen ingen betydning får for hunden.

 

Derfor skal der mere til for at skabe en permanent virkning.

 

Som du beskriver virkningen, kunne du lige så godt skabe den overraskelse ved f.eks. at kaste noget med en markant lyd i nærheden af hundene, så de ville stoppe deres gøen for at undersøge hvor lyden kom fra.

 

Det der kan komme til at virke i din beskrivelse er at du roser, når hundene tier.

 

Stadigvæk mener jeg at det er voldsomt at anvende disse halsbånd - og så er det også forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...