Hop til indhold

Hvornår er tidligst og er det for tidligt?


Gæst Chaddin
 Share

Recommended Posts

Gæst Chaddin

I hvilken alder kan en hanhund tidligst blive kastareret og hvornår er det bedst for hunden at den bliver det? Er det bedst at gøre så tidligt som mulig og hvornår er det? Eller skal man vente lidt mere?

 

Hjælp :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/debat/10653-steralisering.html

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/10356-kastration-inden-konsmodning.html

 

 

På et internationalt forum har vi haft lignende diskussioner. Hér var der én der arbejder for spaniel-rescue i England, som lige havde været på en konference omkring samme emne.

Oversættelse af hans beretning herfra.

"Jeg deltog fornyligt i en konference hvor der var en debat omkring fordele kontra ulemper ved kastration og sterilisation.

 

Modstandernes debat bestod generelt af folks "erfaringer", hvorimod fortalerne havde gode solide videnskabelige argumenter i deres debat, noget modstanderne ganske enkelt manglede, ja faktisk var der ikke én eneste reference der talte imod kastration/sterilisation, jeg kan kun antage at årsagen er at de ikke er solide og velfunderede.

 

Fortaler-debatten blev ført af en dyrlæge som arbejder på et dyrehospital, som har udført næsten 100,000 kastrationer/sterilisationer igennem 20 år, hvoraf han havde udført de 35.000 selv. Detaljerede noter var blevet ført, og statistikker ført udfra dem.

 

Traditionelt ventede folk med at få steriliseret/kastreret, indtil hunden havde haft et kuld, Dét er ikke baseret på grundlag af en videnskabelig bevist gevinst, og tjener reelt kun en overproduktion af hvalpe.

Jeg har hørt om én gammel dyrlæge, der stadig praktiserer, der giver dette råd, heldigvis går han snart på pension.

 

En anden årsag til at folk ventede, var at bedøvelser ikek var så effektive og præcise som de er idag. Moderne bedøvelser er meget mere sikre, ligesåvel som procedurerne bag dem.

 

Tidlig kastration/sterilisation, elelr præpubertets- ka/st, minimerer risiciene ved bedøvelsen, operationen, såvel som sikrer en bedre og hurtigere restituering fra både bedøvelsen såvel som operationen.

 

Ka/st før puberteten, reducerer risici for alle tumorer til 0,5%

Efter pubertets ka/st, reducerer tumorricici til 8%

 

Der er INGEN kliniske beviser, der støtter myten om inkontinens efter ka/st, ejheller der støtter ideen om ændring af pelslaget elelr temperement.

 

"Beviserne" for disse ulempers eksistens er udelukkende anekdoter fra ejere.

 

Mellem 2005 og 2007, blev 7221 tæver registreret ved lægen. Det drejede sig om 4038 intakte tæver, og 3183 steriliserede.

 

Totalt blev 85 tæver behandlet for inkontinens (både intakte og steriliserede red.). 2,7%

 

153 af de intakte havde livmoderbetændelse

96 af de intakte havde brystkræft

84 havde brug for kejsersnit

(tal for steriliserede mangler hér, de er dog ikke relevante, da en hund uden livmoder ikke får livmoderbetændelse etc. red.)

 

ka/st hunde lever i snit 3,3 år længere end intakte hunde, de er involverede i færre ulykker, færre brækkede knogler, antageligt fordi de har mindre tendens til at strejfe. 90% af alle hunde der påkøres i trafikken, er intakte hunde. (i England. red.)

 

Tidlig ka/st har ingen indflydelse på knoglevækst eller anden fysisk vækst og udvikling, ejhelelr nogen indflydelse på psyken elelr adfærden.

 

Dyrlæger uden erfaring med tidlig ka/st er dem der anbefaler at vente mindst én løbetid.

 

Fordelene ved kaastration og sterilisering opvejer langt ulemperne herved.

.........

 

 

.......Hvis du overvejer at avle på en hund, der kunne være værd at avle på, så er du naturligvis nødt til at vente til alle tests, prøver og praktisk brug kan bedømmes....

 

....Der er ikke nogen pointe i at avle på en køn hund, der er ubrugelig i marken. Jeg mener du har brug for mindst 2 gode sæsoner, før du overhovedet bør overveje avl.

 

ka/st før pubertet, har ingen indflydelse på hundens modning, andet end dens seksuelle modning.

Den eneste fysiske ændring, er at vækstpladerne i knoglerne nogen gange tager længere tid om at lukke ved en ka/st hund.

Det betyder at hunden kan fortsætte med at vokse lidt længere tid, og dermed resultere i at den bliver lidt højere.

Hvis ikke du udstiller, så er det lidt ligemeget.eyes.gif

 

Jeg sender dig gerne en præsentation for begge debatter. Du vil se at der ikke er nogen videnskabelig/klinisk data der bakker op om modstanden.

Du kan gøre din egen research på pro-siden af debatten. Der er temmelig megen research at læse igennem ;-) (nej. Jeg har IKKE de præsentationer. red.)

 

"

Fra en anden debat: Hér
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay nu har jeg læst alle trådene osv. og jeg tror at jeg har fattet det hele sådan nogenlunde :-)

 

Men hvornår sådan cirka bliver en mellemstor hanhund (ca. på størrelse med en Samojed) kønsmoden? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvornår sådan cirka bliver en mellemstor hanhund (ca. på størrelse med en Samojed) kønsmoden? :hmm:

 

Det kommer lidt an på hvor man læser, men mener det er i 4-5 mdr den halve kønsmodning er, 7-10 mdr den fysiske kønsmodning og så endelig den psykiske omkring 18+ måneders alderen.

 

...hilsen mig som ikke gider beslutte om min hund skal kastreres før jeg står i en situation hvor jeg kan forholde mig til det. Ser ingen grund til at kastrere huj og hast, hvis der ikke er en grund til det... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...