Hop til indhold

Spørgsmål om racer


Gæst Lul
 Share

Recommended Posts

Jeg leder efter en hund, og kunne godt tænke mig at høre hvilke i ville tro er gode til mig.

Her er mine "kriterier":

- Den skal være lille (chihuahua/papillon størrelse)

- Jeg er førstegangs ejer, og den skal derfor ikke være for svær :)

- Den skal ikke kræve utrolig meget pelspleje

- Det skal være en selvskabshund ..

 

Hvis i har nogle hunderacer som i tror vil matche, så hold jer endelig ikke tilbage - og skriv meget gerne en side hvor jeg kan finde mere info om racen :D

 

For lidt tid siden så jeg en lille hvid hund på omkring 20 cm. over ryggen, med en lidt pjusket pels og hale .. Har i noget bud på hvad det kan være for én?

 

 

Jeg er i forvejen faldet lidt for pudlen og papillonen .. Men andre forslag modtages med kyshånd :)

Lidt spg. om pudlen:

Det skulle nok være den mindste størrelse - hvor stor er den ca? Og er der ikke noget med at pudler ikke har den samme skæl-type som andre hunde - så de er bedre for allergigere (bare af interesse) ? :D Hvor meget motion og aktivering kræver de ca. ?

 

Papillon:

Er der nogle der ved noget om hvor store de bliver, sådan ca? Og om de er nemme at lære ting ? Og hvor meget motion og aktivering kræver de ?

 

 

PS. Mine forældre vil støtte mig i det, og vil også hjælpe med pasning, træning osv. Dog skal jeg selv stå for at gå ture med hunden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

Ifølge racebekrivelserne så er standardhøjden 28 cm, med en vægt på omkring 3-5 kilo.

 

Den er meget lærenem og samarbejdsvillig. Og skulle være rigtig god til eks. agility.

 

Den kræver motion og aktivering ligesom alle andre racer, men det er en nem hund i kraft af, at den ikke er avlet til at være brugshund. Så den kræver ikke en masse stimuli i mange timer i løbet af dagen. Nogle gode gåture, leg og lidt udfordringer i løbet af dagen, så er min pap ihvertfald rolig og tilfreds.

 

Indtil nu har udfordringerne mest bestået i bare at lære forskellig ting, da hun ikke er så gammel, men ellers foder i en bold, søge godbidder osv. Det er perfekt for sådan en. De er meget opmærksomme og "problemløsende".

Mille har været meget ihærdig med at regne ud, hvad der skal til for at udløse den godbid, jeg har i hånden, når vi har trænet nye ting, og derfor har hun lært tingene ret hurtigt.

 

Jeg har oplevet papillonen som en god "førstegangshund" til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lille hund du har set kunne være en Malteser. Det er en dejlig lille hund, som ikke er "svær" den kræver dog en del pelspleje.

Da den ikke er så almindelig herhjemme skal du skrives op til en hvalp og regne med ventetid.

Den koster omkring 14000 kr med DKK stambog.

 

Held og lykke med projektet.

 

Hilsen Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudelen:

Toy er er ca. 26 cm, og må max være 28.

Dværg ligger på 28-35 cm.

 

Min Groa er en blanding mellem Toy og dværg, hun er 31,5 cm og vejer 4,5 kg. Hun er spinkel efter toy.

 

Hvis du vil gå til aggility bør du nok vælge en dværg.

 

Den lille kræver ca. en times motion og så en masse udfordringer ( hjernegymnastik). Pudel er utrolig klog og lærenem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leder efter en hund, og kunne godt tænke mig at høre hvilke i ville tro er gode til mig.

Her er mine "kriterier":

- Den skal være lille (chihuahua/papillon størrelse)

- Jeg er førstegangs ejer, og den skal derfor ikke være for svær :)

- Den skal ikke kræve utrolig meget pelspleje

- Det skal være en selvskabshund ..

 

Hvis i har nogle hunderacer som i tror vil matche, så hold jer endelig ikke tilbage - og skriv meget gerne en side hvor jeg kan finde mere info om racen :D

 

For lidt tid siden så jeg en lille hvid hund på omkring 20 cm. over ryggen, med en lidt pjusket pels og hale .. Har i noget bud på hvad det kan være for én?

 

 

Jeg er i forvejen faldet lidt for pudlen og papillonen .. Men andre forslag modtages med kyshånd :)

Lidt spg. om pudlen:

Det skulle nok være den mindste størrelse - hvor stor er den ca? Og er der ikke noget med at pudler ikke har den samme skæl-type som andre hunde - så de er bedre for allergigere (bare af interesse) ? :D Hvor meget motion og aktivering kræver de ca. ?

 

Papillon:

Er der nogle der ved noget om hvor store de bliver, sådan ca? Og om de er nemme at lære ting ? Og hvor meget motion og aktivering kræver de ?

 

 

PS. Mine forældre vil støtte mig i det, og vil også hjælpe med pasning, træning osv. Dog skal jeg selv stå for at gå ture med hunden. :)

 

Den lille hvide hund, du har set, kan være mange forskellige..

Måske var det en hvalp?

 

Men her kan du se en række af små racer.

http://www.canis-minor.dk/

Mange af dem er hvide.

 

Papillonen har sin egen klub:

 

http://www.papillon-klubben.dk/

 

Og det har Lhasa Apsoen også..

Lhasa Apsoen kan også være hvid. Og den er megasød og med en lille pjusket hale, når den er hvalp...

Men alle hvalpe er altså søde.............

 

http://www.lhasaapso.dk/starter.html

 

Klubbernes hjemmesider har altid links til andre klubber OG til opdrættere..

 

Du kan også bruge denne side til at finde en race:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

 

Den går ikke så meget i dybden. Men ved de fleste racer er der links til klubber med nærmere beskrivelser og flere billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Jeg vil også foreslå dig at tage kontakt til opdrættere af de racer du kigger på - de har under alle omstændigheder erfaring med hundene og kan sikkert også fortælle dig noget om sygdomme m.m. du skal være opmærksom på.

 

Ellers er det jo fint at lave sådan en tråd her, hvor folk kan fortælle om deres personlige erfaringer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene !

Jeg tror det var en Lhasa Apsohvalp jeg så :)

 

Gryn har været så sød at give mig nogle link på lidt pudel-opdrættere .. Men er der nogle som kender nogle gode opdrættere af papillon på Sjælland/Lolland/Falster ? :D

I må meget gerne sende dem i en pm :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene !

Jeg tror det var en Lhasa Apsohvalp jeg så :)

 

Gryn har været så sød at give mig nogle link på lidt pudel-opdrættere .. Men er der nogle som kender nogle gode opdrættere af papillon på Sjælland/Lolland/Falster ? :D

I må meget gerne sende dem i en pm :)

 

Dansk Kennelklub har en opdrættervejviser.

Der kan du selv se, hvem der ligger nærmest.

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_veiviser.html?ARTICLE_ID=1163153047360

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene !

Jeg tror det var en Lhasa Apsohvalp jeg så :)

 

Gryn har været så sød at give mig nogle link på lidt pudel-opdrættere .. Men er der nogle som kender nogle gode opdrættere af papillon på Sjælland/Lolland/Falster ? :D

I må meget gerne sende dem i en pm :)

 

Dansk Kennelklub har en opdrættervejviser.

Der kan du selv se, hvem der ligger nærmest.

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_veiviser.html?ARTICLE_ID=1163153047360

 

Tak for linket .. Men der er kun tre opdrættere på Sjælland og øerne, skriver den .. Og det kan jeg ikke helt forstå ..

Er det ikke lidt flere? Hvis i kender nogle - skriv meget gerne en pm :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene !

Jeg tror det var en Lhasa Apsohvalp jeg så :)

 

Gryn har været så sød at give mig nogle link på lidt pudel-opdrættere .. Men er der nogle som kender nogle gode opdrættere af papillon på Sjælland/Lolland/Falster ? :D

I må meget gerne sende dem i en pm :)

 

Dansk Kennelklub har en opdrættervejviser.

Der kan du selv se, hvem der ligger nærmest.

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_veiviser.html?ARTICLE_ID=1163153047360

 

Tak for linket .. Men der er kun tre opdrættere på Sjælland og øerne, skriver den .. Og det kan jeg ikke helt forstå ..

Er det ikke lidt flere? Hvis i kender nogle - skriv meget gerne en pm :D

 

Hvis du kikker på den første af de kenneler, der er registreret hos DKK, Kennel Blicci, så har de en side med links. Og der er der en række af kenneler, både i DK og i andre lande:

 

http://www.blicci.dk/links.htm

 

Næsten alle de kenneler, der har hjemmesider, har også links til andre kenneler... Men selvfølgelig er det tit de samme, der går igen.

På Bliccis side er der links til 16 danske kenneler....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Tak for linket .. Men der er kun tre opdrættere på Sjælland og øerne, skriver den .. Og det kan jeg ikke helt forstå ..

Er det ikke lidt flere? Hvis i kender nogle - skriv meget gerne en pm :D

Man finder de bedte opdrætterlinks på specialklubbernes hjemmeside. Så hvis du stadig vil have en Pudel så kig på Pudelklubben.dk Hvis du vil se udstilling er der en i Brøndbyhallen sidste weekend i juni, selskabshunde udstilles søndag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Hej Lul

Jeg vil foreslå en coton de tular.

De skulle også være allergivenlige !! Hvorfor ved jeg ikke men det er noget med deres pels som er speciel.

Men prøv også lige at ringe til Dansk kennel klu de har en linje hvor der er nogen der sidder klar til at besvare spørgsmål og få en snak om forskellige raser. ( det er alså kanon )

Husk pudler gør ofte meget .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Hej Lul

Jeg vil foreslå en coton de tular.

De skulle også være allergivenlige !! Hvorfor ved jeg ikke men det er noget med deres pels som er speciel.

Men prøv også lige at ringe til Dansk kennel klu de har en linje hvor der er nogen der sidder klar til at besvare spørgsmål og få en snak om forskellige raser. ( det er alså kanon )

Husk pudler gør ofte meget .

 

Nu er det her godt nok en rigtig gammel tråd, men sidste linie fik mig lige op i det røde felt :rolleyes:

 

Når en pudel gør meget er det pga ejerens mangelfuldhed mht at aktivere dem mentalt. Min pudel bjæffer 2-3 gange når der kommer nogen ind ad døren (hvis overhovedet han gør det) og så er det det. Ikke at han ikke KAN gø for ved rundering er der altså masser af lyd på ham:engel:.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst am-luca

det med Coton de tulear er allegi venlig er fordi de ikke danne ligeså meget under uld som andre hunde, så der er en del pels pleje, med mindre man vælger at klippe den f.eks. hvalpeklip.

 

nu er jeg selv en lykkelig ejer af sådan en dejlig bomulds hund, men de kræver aktivering som alle andre.

 

men hunde er forskellige nogen meget andre lidt, men selvom der står at de er en selskab hund så har de brug for det.

 

coton de tulaer er meget lære nem, og en skøn hund at have med at gøre, men som andre hund skal de også have en blød og konsekvent opdragelse.

 

men hvorfor ikke at tage ind til en hunde udstiling og se de forskellige racer.

 

men hvis det skal være en lille hund hvad med en jack russel terrier eller en anden lille terrier. men selv små selvskab hunde er jo blevet opdrætte i tidernes morgen som vagt hund, de skulle gø når nogen kom og evt. alamerene de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

det med Coton de tulear er allegi venlig er fordi de ikke danne ligeså meget under uld som andre hunde, så der er en del pels pleje, med mindre man vælger at klippe den f.eks. hvalpeklip.

 

nu er jeg selv en lykkelig ejer af sådan en dejlig bomulds hund, men de kræver aktivering som alle andre.

 

men hunde er forskellige nogen meget andre lidt, men selvom der står at de er en selskab hund så har de brug for det.

 

coton de tulaer er meget lære nem, og en skøn hund at have med at gøre, men som andre hund skal de også have en blød og konsekvent opdragelse.

 

men hvorfor ikke at tage ind til en hunde udstiling og se de forskellige racer.

 

men hvis det skal være en lille hund hvad med en jack russel terrier eller en anden lille terrier. men selv små selvskab hunde er jo blevet opdrætte i tidernes morgen som vagt hund, de skulle gø når nogen kom og evt. alamerene de store hunde.

 

Startindlægget er over to år gammelt, og trådstarter er ikke længere bruger her på forum, så du skal nok ikke regne med, at hun ser dit svar. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cocio

hejsa...

en lhasa er et godt valg.. det er en lille lækker hund og kræver ikk det helt store selvf er der noget pelspleje.. og den gør ikk ret meget og det er en allergi venlig hund... jeg har selv 2 en tæve som ligger med hvalpe lige nu og jeg har os fadren... og jeg har sagls ann herinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...