Hop til indhold

Snapper


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror sørme at jeg har fanget at det stort set er ikke-eksisterende i Danmark nu :mrgreen:

 

 

ok, hvis du ikke har fanget det, så kommer jeg endelig på banen.... :mrgreen:

 

Cocker rage syndrome er en epilepsi-lignende sygdom som gør at cockeren kan få racerifald ud af det blå, i stil med et epilepsi-anfald. Når anfaldet er ovre er hunden helt sig selv igen.

 

Sygdommen er arvelig, og koblet på det helfarvede gen. Når man siger det er de røde cockere der er problemet skyldes det, at de røde cockere var uhyre populære i 70'erne-80'erne hvor sygdommen huserede, og til trods for at sort dominerer over rød, var der langt flere røde end sorte cockere, og det var dengang helt normalt at parre rød med rød.

 

Eftersom rage jo er et forholdsvis stort problem har man i skandinavien avlet sig ud af det, delvis ved selekteret avl, delvís ved at parre brogede med helfarvede. Jeg vil lægge hovedet på blokken og sige at hos de stambogsførte cockere har vi det ikke.

 

MEN temperamentsmæssigt er der flere aspekter i det.

Jeg vil sige at de helfarvede har en lettere tænding/mere temperament end de brogede som oftest er mere flegmatiske. Det er min påstand at det helfarvede selvstændige temperament gør at de i mine øjne er mere egnede til jagt end de brogede, som i forhold til er meget træge. Det er bl.a årsagen til jeg selv har helfarvede.

 

Et andet aspekt er, at de røde cockere er de flestes drømmecocker. Hunden de husker fra deres barndom/ungdom. Jeg har en veninde som opdrætter brogede. På et tidspunkt lavede hun et helfarvet kuld, og hun sagde at de fleste af dem der ringede på dette kuld ikke havde sat sig ind i hvad det ville sige at have en cocker, mens de der normalt henvendte sig på de brogede hvalpe allerede havde undersøgt lidt, i og med de havde fundet ud af at cockeren fandtes i andre farver end rød.

 

Indrømmet er vi dog måske ved at få temperamentsproblemer igen i racen, måske er det fordi vi igen i dag glemmer at krydse mellem helfarvede og brogede, måske er det fordi vi bare ikke er dygtige nok til at sortere hvalpekøberne fra. Den stambogsførte cocker er jo stadigvæk relativt billig at få fat i sammenlignet med alle andre racer og derfor ser vi nok desværre ofte at hunden havner i de forkerte hænder.

 

Vil mn læse mere om rage kan det gøres her http://members.lycos.co.uk/ragesyndromeinfo/index.htm

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nok nærmere hos ejerne, hvis jeg må være så fri at komme emd dén melding, uden at pege fingre i nogen retninger.

 

Cockerspaniels er jagthunde.

Det er de færreste cockerspaniels der reelt bruges til jagt.

 

Kunen det tænkes, at det slet og ret er ejeren der "glemmer" eller slet og ret ignorerer at der faktisk er tale om en brugshunderace, der om nogen har behov for noget fornuftigt indhold i livet.

 

Kunne det tænkes, at alle de "problemer" almindelige mennesker har med deres cockere, deres gravhunde, deres cairnterriere og mange mange flere racer, faktisk skyldes at de ikke har taget hensyn til racen, da de anskaffede sig hunden i første omgang.

 

:hjerte: præcis

 

Og lad mit til mariab's indlæg indskyde at der er rigtig mange hunde der ikke bryder sig om at blive båret på, ligesom jeg heller ikke helt forstår hvorfor gæsterne skal klappe hunden når den bare ligger?

 

En af mine, en sort i øvrigt, synes heller ikke altid det er lige festligt at blive båret rundt på. Nu skal det lige siges at hun var min første cocker og hun var alenehund da jeg boede i lejlighed og har derfor i den grad været udsat for snot-forkælethed :genert:, hvis hun har besluttet sig for at hun vil ligge i en transportkasse så skal jeg ihvertfald ikke bryde mig om at løfte hende ud. Så kan man være stensikker på at hun brummer mig en sang. Nu har vi aldrig haft gæster der har været dumme nok til at gå til hundene når de sover eller har lagt sig for at få fred, men jeg er da sikker på at de heller ikke ville bryde sig specielt meget om det.

 

Mht. eksemplet om min hund så er der ingen tvivl om at meget af det er min opdragelse som ikke har været god nok.

 

Nu er det desværre forholdsvis kort det mariab skriver, og der kan naturligvis have ligget en defekt hos hunden, men det kan jo også være forfejlet træning fra starten.

 

Det kunne selvfølgelig være interessant at finde ud af, hvis det var en stambogsført hund, hvilke linier denne hund er ud af. De hunde jeg støder på er jo oftest på træningspladser eller på udstillinger, og selvfølgelig ved jeg jo godt der er nogle linier jeg selv ville gå uden om, men jeg kender da med sikkerhed ikke alle. Mange af de hvalpekuld der bliver registrerede ser vi jo aldrig nogen steder, så en temperamentsdatabase ville ikke være at foragte.

Link til indlæg
Del på andre sites

^og netop det at blande brogede med helfarvede var noget Dumle's opdrætter gjorde meget ud af (dog er jeg i dag ikke helt sikker på hvor meget han egentligt havde styr på), men Dumle er jo også hvid på brystet, men at der så enten er FT (som der jo blev sagt, men som jeg også lidt tvivler på idag) eller andet i ham uden at vi blev oplyst om det beviser jo så også bare lidt om hvor lidt han egentligt havde styr på det (og hvor lidt vi vidste).

Link til indlæg
Del på andre sites

FingRENE, han bruger 2 - 3 fingre, du skal gøre det rigtigt :mrgreen:

 

Ok jeg har aldrig set en udsendelse med ham i taler om, men det lyder som om han har set Kill Bill, og forsøger at udføre five finger exploding heart move....

 

 

Udover det, det som han hentyder til, åbner hunden ikke munden og skubber til hvalpen/markerer, med hjørnetænderne? Eller husker jeg galt?

Vil mene at hvis man endelig skal totalt efterligne hunden, skal man vel få sat lidt ekstra på sine hjørnetænder og så bruge munden. Hvad hvis hunden blev bange for hænder? Så har man da et problem når man vil give godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Udover det, det som han hentyder til, åbner hunden ikke munden og skubber til hvalpen/markerer, med hjørnetænderne? Eller husker jeg galt?

 

Der skal som regel rigtig meget til før en voksen hund griber til sådan noget.

 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... Ved pinning f.eks. tager hunden om den anden hunds snudeparti og holder fast et øjeblik, men uden agressivtet og uden et mærke efterlades.

 

Vil mene at hvis man endelig skal totalt efterligne hunden, skal man vel få sat lidt ekstra på sine hjørnetænder og så bruge munden. Hvad hvis hunden blev bange for hænder? Så har man da et problem når man vil give godbidder?

 

Godbidder :shock: skulle det nu være nødvendigt?

Det er det ikke ifølge manden med de stive fingre

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal som regel rigtig meget til før en voksen hund griber til sådan noget.

 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... Ved pinning f.eks. tager hunden om den anden hunds snudeparti og holder fast et øjeblik, men uden agressivtet og uden et mærke efterlades

 

Sådan???? Jeg aner det virkelig ikke. :genert:

 

image009.jpg

 

 

Havde altid forestillet mig pinning som at én hund låser en anden hund fast. Eksempelvis det klassiske labbeslagsmål, hvor én lab resolut klemmer forbenene om den anden hund, og ganske enkelt lægger sig ned med den anden under sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lige haft min bedstemor på besøg. Vi mødtes hjemme ved hende og fulgtes hjem til os. Dumle gik fuldstændig amok da han så hende. Knurrede og gøede og prøvede af al vold og magt at komme hen til hende. Han har altid været meget glad for min bedstemor førhen. Jeg fik kontakt til ham, men det tog noget tid og da vi fulgtes herhjem var der intet, han hilste endda pænt på hende på vejen, men da vi kom indenfor var han igen sur på hende. Han kom i buret og fik timeout og mens vi sad og drak kaffe lå han og sov, så snart bedste rejste sig blev han gal igen :(

Jeg prøvede at kontakte adfærdsbehandleren idag, men uden held, så prøver igen imorgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sådan???? Jeg aner det virkelig ikke. :genert:

 

image009.jpg

 

 

Havde altid forestillet mig pinning som at én hund låser en anden hund fast. Eksempelvis det klassiske labbeslagsmål, hvor én lab resolut klemmer forbenene om den anden hund, og ganske enkelt lægger sig ned med den anden under sig..

 

Et fedt billede.

 

 

Pinning foretages som regel fra siden og den pinnede hund vil ofte lægge sig ned på siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, hvis du ikke har fanget det, så kommer jeg endelig på banen.... :mrgreen:

 

Cocker rage syndrome er en epilepsi-lignende sygdom som gør at cockeren kan få racerifald ud af det blå, i stil med et epilepsi-anfald. Når anfaldet er ovre er hunden helt sig selv igen.

 

Sygdommen er arvelig, og koblet på det helfarvede gen. Når man siger det er de røde cockere der er problemet skyldes det, at de røde cockere var uhyre populære i 70'erne-80'erne hvor sygdommen huserede, og til trods for at sort dominerer over rød, var der langt flere røde end sorte cockere, og det var dengang helt normalt at parre rød med rød.

 

Eftersom rage jo er et forholdsvis stort problem har man i skandinavien avlet sig ud af det, delvis ved selekteret avl, delvís ved at parre brogede med helfarvede. Jeg vil lægge hovedet på blokken og sige at hos de stambogsførte cockere har vi det ikke.

 

MEN temperamentsmæssigt er der flere aspekter i det.

Jeg vil sige at de helfarvede har en lettere tænding/mere temperament end de brogede som oftest er mere flegmatiske. Det er min påstand at det helfarvede selvstændige temperament gør at de i mine øjne er mere egnede til jagt end de brogede, som i forhold til er meget træge. Det er bl.a årsagen til jeg selv har helfarvede.

 

Et andet aspekt er, at de røde cockere er de flestes drømmecocker. Hunden de husker fra deres barndom/ungdom. Jeg har en veninde som opdrætter brogede. På et tidspunkt lavede hun et helfarvet kuld, og hun sagde at de fleste af dem der ringede på dette kuld ikke havde sat sig ind i hvad det ville sige at have en cocker, mens de der normalt henvendte sig på de brogede hvalpe allerede havde undersøgt lidt, i og med de havde fundet ud af at cockeren fandtes i andre farver end rød.

 

Indrømmet er vi dog måske ved at få temperamentsproblemer igen i racen, måske er det fordi vi igen i dag glemmer at krydse mellem helfarvede og brogede, måske er det fordi vi bare ikke er dygtige nok til at sortere hvalpekøberne fra. Den stambogsførte cocker er jo stadigvæk relativt billig at få fat i sammenlignet med alle andre racer og derfor ser vi nok desværre ofte at hunden havner i de forkerte hænder.

 

Vil mn læse mere om rage kan det gøres her http://members.lycos.co.uk/ragesyndromeinfo/index.htm

 

Tak for lige at fjerne den sidste rest af tvivl :mrgreen: :5up:

 

 

(Godt indlæg i øvrigt :5up:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Petrine pinner os - tager hele hagen ind i munden....skal vi til at være bekymrede? (for at komme latter i forkøbet, så var det helt seriøst spurgt)

 

Det ville jeg ikke være.

Min Rasmus tog nogle gange lidt fat om min hage når han var rigtigt oppe at køre i en gensynsynssituation og jeg har kendt flere andre, hvis hunde gjorde det samme.

 

Se på helheden og balancen i den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal som regel rigtig meget til før en voksen hund griber til sådan noget.

 

Jeg er ikke helt med på hvad du mener... Ved pinning f.eks. tager hunden om den anden hunds snudeparti og holder fast et øjeblik, men uden agressivtet og uden et mærke efterlades.

 

Godbidder :shock: skulle det nu være nødvendigt?

Det er det ikke ifølge manden med de stive fingre

 

Nej jeg mente at de skubber til den anden hund, har nu heller aldrig set det, men har godt set pinning.

 

Aaah ok, han opdrager uden godbidder... nok ok jeg ikke har set den serie!

Lyder som den der bog, En lydig hund på 21 dage - skræk og jammer, det hele handlede om at gøre hunden forskrækket eller smide småsten efter den UDEN at den nogensinde opdagede hvem der gjorde det, for ja så kunne selv forfatteren regne ud hvor lidt tillid den ville have til en :damn:

 

Så har jeg lige haft min bedstemor på besøg. Vi mødtes hjemme ved hende og fulgtes hjem til os. Dumle gik fuldstændig amok da han så hende. Knurrede og gøede og prøvede af al vold og magt at komme hen til hende. Han har altid været meget glad for min bedstemor førhen. Jeg fik kontakt til ham, men det tog noget tid og da vi fulgtes herhjem var der intet, han hilste endda pænt på hende på vejen, men da vi kom indenfor var han igen sur på hende. Han kom i buret og fik timeout og mens vi sad og drak kaffe lå han og sov, så snart bedste rejste sig blev han gal igen :(

Jeg prøvede at kontakte adfærdsbehandleren idag, men uden held, så prøver igen imorgen.

 

:ae: nej det lyder da ikke godt? Ihh jeg er ked af at skrive det, men synes du skal prøve at tale med adfærdsbehandleren om, om der KAN være andet galt.

Om der kan være en sygdom i hjernen eller andre steder, bare for en sikkerheds skyld...

Håber du snart får fat i hende/ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg mente at de skubber til den anden hund, har nu heller aldrig set det, men har godt set pinning.

 

Aaah ok, han opdrager uden godbidder... nok ok jeg ikke har set den serie!

Lyder som den der bog, En lydig hund på 21 dage - skræk og jammer, det hele handlede om at gøre hunden forskrækket eller smide småsten efter den UDEN at den nogensinde opdagede hvem der gjorde det, for ja så kunne selv forfatteren regne ud hvor lidt tillid den ville have til en :damn:

 

 

 

:ae: nej det lyder da ikke godt? Ihh jeg er ked af at skrive det, men synes du skal prøve at tale med adfærdsbehandleren om, om der KAN være andet galt.

Om der kan være en sygdom i hjernen eller andre steder, bare for en sikkerheds skyld...

Håber du snart får fat i hende/ham..

 

Ja jeg fik det heller ikke gjort i dag. Godt nok fordi jeg glemte det inden "ringetiden" var ovre :damn:

Ja, det vil jeg prøve. Han har jo altid godt kunnet lide hende, så jeg kan slet ikke forstå den adfærd :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle's stress har desværre udviklet sig i en meget uheldig retning og er blevet 10 gange værrer efter den kemiske kastration :(

Inden den kemiske så vi nogle tegn på nogle situationer hvor vi skulle være ekstra opmærksomme og passe ekstra meget på at få ham væk fra situationen og stresse ned, men efter den kemiske er de situationer blevet værre og der skal ikke så meget til længere.

 

Lige nogle dage efter den kemiske kastration var jeg ved at træne "hold den" med Dumle. Har længe forsøgt at lære ham at holde en genstand og vi var efterhånden nået rigtig langt, men denne gang skete der noget så Dumle vendte sig om og gik med genstanden. Dum som jeg var tog jeg ved hans bagben lige foran låret og trak tilbage :stupid: (ja aner virkelig ikke hvad jeg tænkte på). Dumle smed genstanden, vendte sig om og satte et tandsæt i hånden på mig. Ikke så det gjorde ondt eller noget, bare lige så jeg kunne mærke han havde tænder. Det var helt min egen skyld, og dumt det var det. Siden da har han ikke villet lege "hold den" med mig, men han blev dog vist også selv overrasket og kom hurtig meget forsigtig hen og ville undskylde.

 

Efter den kemiske er han også blevet meget mere opfarende når der går folk forbi vinduet. Vi har efterhånden fået godt styr på det igen ved at afspærre ham vejen og sige et roligt nej når han gør det, men efter vi er flyttet er det gået lidt den forkerte vej igen. Igår dummede jeg mig så igen. Dumle sad på sofaen sammen med os og nogen gik forbi vinduet. Dumle farede op og gøede og jeg blev forskrækket og skubbede til ham. Igen vendte han sig om og jeg fik tandsættet at føle.

Han har tydeligvis været helt oppe i det røde felt og er blevet forskrækket da jeg skubbede til ham, men jeg er nu stadig ikke helt glad for situationen. Igen kom han hurtigt hen for at undskylde bagefter.

 

Nu har vi så lige været ude på middagstur. Her mødte vi Frigo igen. De to hyggede sig vældig sammen da Frigo's gåturs veninde kom gående. Frigo og ejer gik hen for at hilse på og Dumle hidsede sig op. Vi gik nogle få skridt bagud og jeg fik ro på Dumle, men da vi skal passere hinanden vil Dumle hilse på Frigo's veninde (en lille meget forsigtig sheltie pige). Hun trækker sig en anelse tilbage, men virker stadig interreseret. Dumle hiver og slider for at komme hen til hende, men er ikke sur på nogen måde (og jeg er ikke opmærksom på hvor stresset han er). Ejeren rækker så ned for at snakke med Dumle og vise hunden at han ikke er farlig. Her snapper Dumle igen :shock: Jeg blev meget overrasket, men kan godt se at det har været en kombination af at han ikke kan lide at blive klappet på hovedet og han ikke havde set hende komme, men stadig en meget dårlig situation :(

 

Ved egentligt ikke helt hvor jeg vil hen med denne tråd udover at fortælle det. Vi vil nu prøve at undgå de situationer bedst muligt, få kontrol over hans stress og så være mere bestemte når vi trækker os væk fra noget og forklare andre ejere at det altså er nødvendigt og så er vi blevet enige om at en adfærdsbehandler vist ikke kan vente meget længere.

:hmm:hej, for et par år siden havde jeg en papillon,der bed det var når hun var i sengen og sofaen eller jeg skulle give mad, seg søgte hjælp de forskellige steder, det hjalp bare ikke . det var mig hun ikke kunne lide, hun rørte aldrig andre dem var hun glad for. dyrlægen syntes at hun skulle ud i et andet hjem. og det kom hun så, i dag er hun bare glad og har aldrig bidt nogen. har været der og hun bed ikke engang mig nu:engel:. det er svært når de bider man bliver altid så ked af det.håber at din hund fåer det bedre når en adfærdsbehandler set på din hund . :lun::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Update: Det går meget bedre efterhånden. Vi har altid godbidder med på gåturene nu til at aflede Dumle med og vi har fundet ud af at både mennesker med og uden hund undgår en bedre hvis man laver "watch me" øvelse og ser koncentreret ud mens de går forbi.

Da Dumle snakkede med Hyan i dag var han ved at stresse godt op, men jeg fik det stoppet med en kontakt øvelse og så hjalp det at Hyan er godt trænet så et "sit" fra hans ejer og så sad han roligt mens vi snakkede så Dumle også faldt til ro. :-D

Så indtil videre har vi undgået dumme situationer, men jeg har så også undgået at få bedste på besøg den sidste tid :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...