Hop til indhold

Snapper


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen det er lige det der er med Dumle. Han gør absolut intet for at skjule sine smerter. Han kan finde på at halte på gåturen fordi at "avav det gør ondt... når nej, den blev bare våd", hvis Dumle har ondt så skal man nok få det at vide også selvom det kun er små ting.

Det er jo heller aldrig ved berøring at han bliver sur og hvis det adfærdsbehandleren siger med andre hunde passer så bliver han slet ikke sur, bare så frustreret over at han ikke kan komme derover og at han ikke ved hvad han skal gøre af sig selv at han begynder at knurre og gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste på et tidspunkt at 80% af adfærdsproblemer vedr. aggression var pga. af at hunden var syg og havde smerter, så for mig vil jeg altid først gøre alt for at udelukke smerter før jeg gør noget andet.

 

Jamen vi har jo også fået ham tjekket ved dyrelægen gang på gangpå gang hvor de lige mærker på hoften, lige mærker på ryggen og så skal de også lige kigge på et sår fra en tæge og der er heller ikke noget. Jeg ved godt det skulle være en kiropraktor hvis det skulle være noget, men jeg er temmelig sikker på der ikke er noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi har jo også fået ham tjekket ved dyrelægen gang på gangpå gang hvor de lige mærker på hoften, lige mærker på ryggen og så skal de også lige kigge på et sår fra en tæge og der er heller ikke noget. Jeg ved godt det skulle være en kiropraktor hvis det skulle være noget, men jeg er temmelig sikker på der ikke er noget.

 

Jamen så længe du er sikker på det ikke er smerter, så syntes jeg at du skal forsætte med den adfærdsbehandling du er i gang med :5up:

 

Jeg skrev det kun for at understrege at det burde være det første man tænker på, og det lyder det jo også til at det var det første du undersøgte, og så er der jo ikke anden vej end adfærdsbehandling.

 

Jeg vil dog indskyde at Baldur har været til rigtig mange dyrlæger, som ikke mente at han fejlede noget, til trods for at han havde hjerte/lunge orm, og højst sandsynlig også problemer med lænden...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så længe du er sikker på det ikke er smerter, så syntes jeg at du skal forsætte med den adfærdsbehandling du er i gang med :5up:

 

Jeg skrev det kun for at understrege at det burde være det første man tænker på, og det lyder det jo også til at det var det første du undersøgte, og så er der jo ikke anden vej end adfærdsbehandling.

 

Jeg vil dog indskyde at Baldur har været til rigtig mange dyrlæger, som ikke mente at han fejlede noget, til trods for at han havde hjerte/lunge orm, og højst sandsynlig også problemer med lænden...

 

Jojo, det var det første. Jeg er ret sikker på der ikke er noget, men det er jo også det at hvis der er så aner jeg jo ikke hvad der skal til for at finde det. Er det et røntgen billede, en blodprøve eller andet.

 

Nu prøver vi med adfærdsbehandling og så ser vi om det virker. Virker det at han får ro på i situationerne er det jo dejligt. Gør det ikke må jeg til at tænke over hvad det så kan være og eventuelt se om jeg kan se et mønster i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo, det var det første. Jeg er ret sikker på der ikke er noget, men det er jo også det at hvis der er så aner jeg jo ikke hvad der skal til for at finde det. Er det et røntgen billede, en blodprøve eller andet.

 

Nu prøver vi med adfærdsbehandling og så ser vi om det virker. Virker det at han får ro på i situationerne er det jo dejligt. Gør det ikke må jeg til at tænke over hvad det så kan være og eventuelt se om jeg kan se et mønster i det.

 

Jeg ønsker det bedste for jer, og håber på hurtig fremgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner jo ikke om du har købt ham gennem en DKK opdrætter.

Men min veninde havde en uden papir-cocker til trim for et halv år siden, der pludselig var blevet spids overfor deres yngste barn.

De fandt efterfølgende ud af, at dens syn her i under 2 års alderen svigtede den og derfor reagerede den negativt på barnets nærhed.

Men smerter kan hos hunde omdirigeres så de udløser udfald /reaksion i lidt ophørte situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst T_Martinsen

Jeg har læst hele tråden igennem, og for mig er der en masse alarmklokker, der bimler og bamler, når jeg læser. Ikke mindst fordi nogle af dine problemer unægtelig lyder som noget jeg selv har måtte slås med, men andre ting er noget som jeg har en veninde, der har ”kæmpet” meget med.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at du vil gøre alt for Dumle, men jeg får sådan en fornemmelse af, at du er ved give op (ret mig, hvis jeg tager fejl) Jeg kan slet ikke bebrejde dig, hvis du vitterligt sidder med den fornemmelse, og jeg har siddet i nøjagtig samme båd. Man sidder og tænker over om, man nu også burde have hund, har man truffet det rette/forkerte valg, er jeg en dårlig hundeejer og mange andre spørgsmål. Svaret er NEJ man er ikke en dårlig hundeejer fordi tingene går skævt, man er en dårlig hundeejer hvis man giver hunden skylden og ikke prøver at rette op på sine egne fejl, hvilket du jo gør.

 

Jeg kender fortvivlens forfærdelige greb i én, men kender også den glædelige lettelse, når bøtten vender, og den er værd at kæmpe for.

 

Du har fået rigtig mange gode råd, og jeg har læst denne tråd for et par dage siden, og har overvejet for og imod om jeg også skal komme med mit bud, for hvorfor skulle mit råd være bedre end andres?? Tja nobody knows, men nu skriver jeg alligevel og håber du læser det, selvom det nok bliver langt. :genert:

 

Jeg kunne i bund og grund skrive det ganske kort, men vælger også at uddybe det lidt, så du kan få en fornemmelse af, hvorfor jeg mener, som jeg gør, og at det ikke er noget jeg bare skriver, bare fordi jeg har hørt det et eller andet sted før.

 

Den korte version er at jeg godt kunne forestille mig, at hans problemer bunder i enten smerte eller måske snarer ubehag og stress. Dette har du fået at vide et par gange, men bl.a. den med smerte/ubehag er blevet skubbet lidt til side, og det er jeg lidt ked af (ked af det på Dumles vegne), da stressen bl.a. kan komme fra eventuelle fysiske problemer. (forklaring kommer længere nede).

Du skriver godt nok, at du har overvejet en kiropraktor, men at du lige skal have overbevist Bjørn først, her vil jeg jo så lige komme med en venlig men begrundet løftet pegefinger, for det her handler ikke om at overbevise Bjørn eller andre om noget, det handler om at gøre det rigtige for Dumle (ved det er hårdt økonomisk).

 

Du nævner selv, at dyrlæge og adfærdsbehandler ikke mener der er noget med ham, men det er også vigtigt at vide, at de som regel ikke er uddannet i at se og ikke mindst og vigtigst af alt, at mærke de fysiske problemer.

Dernæst nævner du, at du ikke er i tvivl om, når Dumle har smerter, fordi han er lidt af en piveskid, kan ikke lige huske dine ord, men langt de fleste hunde reagere kun ved akut smerte, det vil sige, hvis han har fået en torn i poten eller lignende. Ved varige smerter og ubehag lærer de at leve med det, og det gør de ved at kompensere. Problemet er bare at disse kompenseringer med tiden kan give mindst lige så mange problemer, som det reelle problem, og problemerne kan derved ophobe sig. Dette ses også hos hunde med HD, og selv dem kan en kiropraktor hjælpe, så de får så få problemer som muligt.

 

Noget andet er, at rigtig mange hunde er mere på mærkerne, når de er hos eks. Dyrlægen, fordi det for mange er en presset og ubehagelig situation, ikke mindst hvis de har erfaret, at dyrlægen er en ubehagelig starut, der ”roder og rager på én, selvom man ikke helt bryder sig om det.”

Det at de er på mærkerne gør også, at de oftest bevæger sig anderledes, end når de er hjemme i rolige og vante omgivelser, og de pr. natur skal prøve at se stærke og sunde ud. Dette kommer selvfølgelig an på hunden, lige som med alt andet. :-)

 

Det jeg bl.a. bider mærke i er, at Dumle aldrig har kunne lide at få hverken sele eller halsbånd på, trods det at I har prøvet flere forskellige, og så ikke mindst den del, hvor du skriver, at han end ikke vil lade dig røre ned over ryggen, selv i rolige hjemlige omgivelser. En hund der har tillid til sin ejer bør uden problemer kunne lade denne køre hånden blidt ned over ryggen i hjemlige rolige omgivelser, ellers vil jeg stærkt mene, at der er noget galt, og da min fornemmelse ikke er, at det er tilliden mellem jer, (efter at have fulgt jer herinde) ja så kan jeg kun foranledes til at tro, at det er noget fysisk.

 

Du skriver også det med usikkerheden. Nu har jeg aldrig mødt hverken dig eller dumle, men ud fra de ting jeg har læst (ikke kun i denne tråd) så lyder han meget, og lad mig pointere, rigtig meget, som min Lucky, som jeg i øvrigt også på et tidspunkt fik at vide var usikker, hvilken han dog ikke var. Lucky var dog en absolut stresset hund, ikke mindst pga. nogle fysiske skavanker, som vi dog fik behandlet, men i særdeleshed også forkert håndtering. Jeg havde gentagende gange fået at vide, at jeg skulle gå ind og kræve/forlange hans kontakt og der var ikke de øvelser vi ikke var igennem for at få rettet op på hans hvirvlen omkring. Han var vitterligt en tornado på speed, om end han virkede enormt glad, og det tror jeg alle, der kendte ham, ville sige.

Jo mere jeg "krævede", "forlangte" og kæmpede for hans opmærksomhed, jo mere tog han afstand. Det skal lige siges, at dette var blandt andre, når vi var alene, gik tingene meget nemmere.

 

Når en hund er stresset, lukker den af for omverden, hvilket medfører at der også er lukket for indlæring, med lidt held, kan hunden overskue at udføre ganske simple øvelser, som den kan til hudløshed. Det kan sågar gå så stærkt (stressende) at hunden gerne vil, men simpelthen ikke kan rumme de simple øvelser, fordi de kræver at hunden er i ro, og det kan den simpelthen ikke.

Mit råd, hvis Dumle kører sådan op og specielt hvis det er over længere perioder er, stop al træning blandt andre hunde og evt. mennesker også kontakttræning (jeg synes at erindre, at ro har hjulpet før). Nu er der sikkert nogle der vil sige, en hund skal bare lære at, når det er tid til at tage kontakt, så skal den også gøre det, men her siger min egen erfaring mig, at nej hvis man dér går ind og forlanger, så er det, at man kan skyde sig selv i foden.

Jeg kan godt se det logiske og smarte i, at den skal tage kontakt, når man beder om det, og under normale omstændigheder, vil jeg også sige, at de er vigtigt at de lærer det, men man skal ikke presse den ud i det, hvis den er så stresset, så den simpelthen ikke kan rumme det, så er det dig som ejer, der skal sørge for at den får den ro, den har behov for, så den igen kan rumme at bevare kontakten.

 

Da jeg stoppede al træning med Lucky for at få ro på ham, var vi slet ikke i nærheden af andre hunde, som jeg i forvejen ikke kendte og vidste, at han kunne lege stille og roligt med, og han kom ikke med til familie tam tam, hvis jeg på forhånd vidste at der kom for mange mennesker. Det hele handlede om, at han fik ro ro ro, og først herefter skete der mirakler med mit lille pus, og jeg kunne stille og roligt begynde forfra med rolig træning og langsomt bygge på. Han nåede jo desværre ikke at blive ret gammel, så et endeligt resultat, kan jeg ikke komme med, blot at der var himmelvid forskel, fra den tid, hvor jeg ”krævede” hans kontakt, og til den tid, hvor han fik ro, og kom helt ned i gear.

 

Min veninde, som jeg tidligere skrev, har også har haft sine kampe, og stod i selvsamme situation som jeg, hvor hun har fået 1000vis af råd, og jo mere hun gik ind og krævede og trænede, jo mere skubbede hun hunden væk fra sig. For hende har det bl.a. også hjulpet at han har fået ro ro og atter ro. At hendes hund så også har nogle andre problemer end dem jeg har måtte, er så hvad det er, men en ting er sikkert, og det er at hans problemer bunder i en stor grad af smerter/ubehag.

 

Hendes hund har også problemer med seler som Dumle, blot kan hendes ikke lide at få seler af, men når han skal have dem på, og mens de er på, er der ikke noget at mærke på ham. Og det skal hertil siges, at hun gjorde hvad hun kunne for ikke at overskride hans grænser, så det var ikke fordi hun lænede sig ind over ham eller noget, det var selve situationen og ubehaget ved at selen skulle af. Når han havde fået den af, var der intet at mærke på ham. (Nu bruger han så halsbånd i stedet, og dette kan han acceptere)

Han rendte også fint og legede med Lucky som han kendte og havde tillid til, men kom der en fremmed hund, så skulle den nok få besked, så fordi en hund har problemer, så kan de sagtens rende rundt og lege, uden man kan mærke/se det på dem.

 

Det har været en stor omvæltning for min veninde, for de gode gamle råd om, at man skal træne på afstand og langsomt træne sig tættere på, var end ikke muligt, og hun har måtte lærer at læse sin hund for at vide på forhånd om han havde en god eller dårlig dag, for på de dårlige dage kunne han slet ikke rumme at skulle træne noget ude, fordi han hele tiden var på vagt, og disse dage foregik al træning hjemme, hvor han kunne overskue og hvor han fik opgaver, som min veninde med tiden lærte, at han kunne rumme. Og som med Lucky og jeg, kunne hun først, træne de "vigtigere" ting med hendes hund de dage, hvor han havde det godt og havde overskuddet. Alt dette har taget enormt langt tid, men det går fremmad dag for dag, og kun når alt foregår i ro og i det tempo han kan klare.

hendes hunds problemer kom også langsomt snigende, nøjagtig som med Dumle.

 

Uden at kende hverken dig eller Dumle, tror jeg, at det ikke er den helt forkerte fremgangsmåde for jer, og det skriver jeg ud fra ikke mindst denne tråd, men også tidligere tråde. Det har været meget vigtigt for både min egen og ikke mindst min venindes hund, at VI har gået ind og sagt, det kan min hund simpelthen ikke klare, uanset om andre har sagt, at en lille leg skader jo ikke. Det er dig der kender Dumle bedst, så det er dig, der skal slå bremsen i for ham, når det bliver for meget, også under eks. leg, hvis han ikke selv kan sige "stop nu skal jeg lige have en pause"

 

Smerte eller ubehag KAN være en direkte årsag til stress hos hunde, og hvis det er dér Dumles problem ligger, så vil I blot bevæge jer i en ond cirkel, fordi du prøver at træne stressen væk, men smerter/ubehaget får det til at blusse op igen og igen, og så længe han ikke bliver behandlet, kan det i værste tilfælde blive værre og værre og derved bliver stressen også værre og værre, selvom det i perioder kan virke, at nu går det godt.

 

Mit råd er derfor, herefter den lange smøre, at lade Dumle undersøge, om det er kiropraktor, massør, dyrlæge (HD røntgen) eller andet, kan jeg jo desværre ikke sige, men der er som bekendt mange hunde, der har problemer med fastlåste led, så jeg TROR ikke at en kiropraktor er et dårligt sted at starte.

 

Man skal også huske, at selvom hunden ikke vil lade sig røre et givent sted, så behøver problemet ikke nødvendigvis, at sidde lige dér.

 

Undskyld det majet majet lange indlæg. :oops:

Jeg kunne sagtens have skrevet mere, men jeg bliver jo også nød til at behærske mig lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige komme med en update. Det går rigtig godt fremad. Vi kan tage kontakt til Dumle når der kommer andre hunde forbi og i de fleste tilfælde også bevare den. Vi går ikke til træning mere og vi kommer ikke i hundeskov mere. Vi laver søg, godbidsspor, problemløsninger, tricks og går 1-2gange om ugen de 8km frem og tilbage til mine forældre.

Vi har fået et stofbur til ham til når vi er ude og det hjælper ham meget. Kan han selv falde til ro går han derind og ligger sig og har helle. Kan han ikke selv bliver han lukket derind og falder straks i søvn. Det er nemt at mærke at han føler sig tryg der.

Igår havde vi jo Aslan og ham med ude ved mine forældre. Det var som var det en lettelse for Dumle. Folk ville kun lave tricks med ham og lod ham ellers værre. De krævede intet af ham og forsøgte ikke at kæle med ham eller føre en hånd over hans hoved. For det ville Aslan jo hellere end gerne (altså kæles) så Dumle kunne holde sig til os og sit bur hvor han var rolig og tryg.

 

T_Martinsen - Tak for dit indlæg. Jeg har godt tænkt meget over det på det sidste og vi skal have ham til en kiropraktor og have ham tjekket, om ikke andet så for min samvittigheds skyld.

 

Er der nogen der kender en kiropraktor i midtjylland og prisen på sådan en?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det lyder til at I gør det helt rigtige, og skønt at høre, at det er begyndt at gå den rigtige vej med det lille pus. :5up:

 

Jeg kender ikke rigtig selv nogen i Jylland, men ved at Marianna Bendixen jævnligt tager til Jylland og behandler, og så har jeg også hørt godt om Darly Eglin, men har ikke selv været på de kanter, så det er kun hvad jeg har hørt :-)

 

Han holder til i Hasselager, ved ikke hvordan det lige ligger i forhold til, hvor I bor Dyrekiropraktoren

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige komme med en update. Det går rigtig godt fremad. Vi kan tage kontakt til Dumle når der kommer andre hunde forbi og i de fleste tilfælde også bevare den. Vi går ikke til træning mere og vi kommer ikke i hundeskov mere. Vi laver søg, godbidsspor, problemløsninger, tricks og går 1-2gange om ugen de 8km frem og tilbage til mine forældre.

Vi har fået et stofbur til ham til når vi er ude og det hjælper ham meget. Kan han selv falde til ro går han derind og ligger sig og har helle. Kan han ikke selv bliver han lukket derind og falder straks i søvn. Det er nemt at mærke at han føler sig tryg der.

Igår havde vi jo Aslan og ham med ude ved mine forældre. Det var som var det en lettelse for Dumle. Folk ville kun lave tricks med ham og lod ham ellers værre. De krævede intet af ham og forsøgte ikke at kæle med ham eller føre en hånd over hans hoved. For det ville Aslan jo hellere end gerne (altså kæles) så Dumle kunne holde sig til os og sit bur hvor han var rolig og tryg.

 

T_Martinsen - Tak for dit indlæg. Jeg har godt tænkt meget over det på det sidste og vi skal have ham til en kiropraktor og have ham tjekket, om ikke andet så for min samvittigheds skyld.

 

Er der nogen der kender en kiropraktor i midtjylland og prisen på sådan en?

 

Har hørt der er en god en ved en dyreklinik i Lystrup (Århus).

 

Jeg vil også anbefale dig at kontakte Pia (Positiv træning), hun laver noget der hedder Groundwork. Vi har brugt det til Groa, der er bare sket rigtig meget efter de 4 behandlinger hun har fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder til at I gør det helt rigtige, og skønt at høre, at det er begyndt at gå den rigtige vej med det lille pus. :5up:

 

Jeg kender ikke rigtig selv nogen i Jylland, men ved at Marianna Bendixen jævnligt tager til Jylland og behandler, og så har jeg også hørt godt om Darly Eglin, men har ikke selv været på de kanter, så det er kun hvad jeg har hørt :-)

 

Han holder til i Hasselager, ved ikke hvordan det lige ligger i forhold til, hvor I bor Dyrekiropraktoren

 

Den ser fin ud :5up: Altså Dyrekiropraktoren. Ham tror jeg vi vil prøve. Hvis der da så bare stod på hjemmesiden hvad det kostede, men det er åbenbart sådan noget dyrelæger o.l. ikke gør noget ud af at informere om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Hvad går det ud på?

 

Hunden lærer at mærke sin egen krop. Hunden har en sele på, og så er man to om at styre hunden igennem nogle øvelser/ forhindringer. I starten bruger man bodywrap, (hunden får elastikforbinding på).

 

Prøver om jeg kan finde nogle billeder, hvis ja, må jeg så smide dem her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden lærer at mærke sin egen krop. Hunden har en sele på, og så er man to om at styre hunden igennem nogle øvelser/ forhindringer. I starten bruger man bodywrap, (hunden får elastikforbinding på).

 

Prøver om jeg kan finde nogle billeder, hvis ja, må jeg så smide dem her?

 

Det må du gerne ja.

 

Lige nu lyder det ikke helt som noget. Dumle bliver så stresset et nyt sted at han umuligt kan finde roen til at gå på forhindringer og slet ikke hvis der er nye mennesker i nærheden og der har været andre hunde på banen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du gerne ja.

 

Lige nu lyder det ikke helt som noget. Dumle bliver så stresset et nyt sted at han umuligt kan finde roen til at gå på forhindringer og slet ikke hvis der er nye mennesker i nærheden og der har været andre hunde på banen.

 

Det er enetime med Pia ;) Og I kan mødes et sted hvor I mener det er godt for Dumle.

 

smider billeder senere, der kommer forbrydelsen om lidt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...