Hop til indhold

Adfærd før, under og efter løbetid.


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Der har den sidste tid været en del tråde/indlæg omkring tævers løbetid. Jeg har søgt på nettet og fundet en del svar men ikke rigtig nogen hvor det er ejeren der udtrykker direkte hvordan hans/hendes tæve opføre sig.

 

Dyrlægesiderne har jo en masse omkring hvis/måske/isåfald osv osv osv..

 

Men jeg kunne utrolig godt tænke mig at vi herinde på HF indlage egne oplevelser/erfaringer omkring vores egen tæver og deres løbetid.

 

Jeg har som sagt altid haft tæver og der har kun været en enkel med den typiske falske hvalptid efter hendes løbetid, hun havde en speciel bamse som blev passet og plejet i et par dage og så var det overstået.

En anden var lidt morsyg når det stod på men ellers ikke andet...

 

Nu læser jeg så om tæver der helt eller delvis går fra foderet, andre der syner helt hen i en periode ..

 

Hvordan har du oplevet din tæves løbetid ?

Er den bedre eller være med en hanhund i huset ?

Er nogle racer mere udsat for problemer i løbetiden end andre eller ... ?

Og hvordan har du afhjulpet problemet ? (steril, piller, sprøjte.. eller andet)

 

:?:

 

Tyns dette ville være en god ide at dele erfaringer omkring dette da det ser ud til at være et stort problem for en del tæveejere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Izzie er totalt morsyg :roll: meget opmærksom på lyde og farer hurtigere op. Plus idag snappede hun efter en anden hund :( 2 gange :(

 

I ugen inden var hun pisse irriterende :rolleyes: og hørte bare overhovedet ikke efter :roll:

Den sidste uge har hun været ualmindeligt lydig :hmm: men idag er hun holdt op med at blød og begyndt at blive ulydig igen *suk*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har pt. 3 tæver i huset. Tidligere har jeg haft tæve og kastreret hanhund sammen.

 

Kimmi er 6 år, Splint er 2 år og Vilya er 6 mdr - alle 3 Border Collier. Kimmi er mor til Splint.

 

Kimmi har aldrig været mærket af hendes løbetider. Hun kom i den første, da hun var 21 mdr. og derefter hver 7.-8. måned indtil hun fik hvalpe knap 4 år gammel. Før det har hun aldrig været falsk drægtig, men det bliver hun nu - jeg mærker det ikke på hende og hun har heller ikke "hvalpe", men hun danner "mælk", der løber en del og hun får hævede mælkekirtler. Efter hun har haft hvalpe er hun ikke længere særligt renlig - dvs. jeg tror faktisk hun bløder væsentligt mere nu. Kimmis kuldsøster blev meget falsk drægtig efter første løbetid, og jeg var derfor meget obs på at holde hende i gang i den periode - jeg vil simpelthen ikke have det. Om det var det, der virkede eller at hun bare ikke er disponeret for det, ved jeg ikke. Måske det bare er som med hovedpine og rygsmerter - hvis man ikke anerkender dem, er de der ikke :mrgreen:

 

Kimmi levede de første 4 år sammen med Robin, der blev kastreret som 2½ år gammel. Han har aldrig været særligt optaget af tæver og var det heller ikke under Kimmis løbetider. Når hun var højløbsk reagerede han dog - og viste tydelige tegn på, at han gerne ville parre hende. Han stoppede dog, når jeg sagde nej. Han var interesseret to eller tre dage og her sagde hun kun halvhjertet fra.... Det var ganske praktisk, når man nu stod og skulle have tæven parret - en helt privat ægløsningstest :mrgreen: De var ikke alene sammen - heller ikke om natten, da jeg ikke ville have, at hun skulle føle sig "forfulgt".

 

Splint kom i første løbetid da hun var 15 mdr. og har siden været meget stabil - april og oktober (og ja... hun er på vej). Hun starter og Kimmi kommer så 14 dage efter. Splint bliver lidt morsyg, forstået sådan, at hun gerne vil putte.... men det vil hun egentlig altid :mrgreen: Hun bliver ikke falsk drægtig - so far!

 

Vilya har ikke været i løbetid endnu - men jeg tror hun kommer det væsentligt tidligere end de andre. Det ville ikke overraske mig, hvis hun følger trop om en måneds tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige startet på 2. løbetid her i huset. Så erfaringerne er jo ikke mange ;-).

 

Første løbetid var Karla ekstremt klæbrig og morsyg - hun var 8,5 måned da det startede. I en sådan grad, at hun fx max gik 5 meter væk fra mig når vi var ude at gå tur... Der var ingen "døvhed" eller lign. Derudover var hun ret "trist" og gad ikke noget som helst... Hun kunne da liiiige lokkes med ud at gå, men udover det så lå hun egentlig mest bare og sov og så lidt trist ud... Ingen falsk drægtighedssymptomer overhovedet.

 

Indtil videre er 2. løbetid helt anderledes. Hun er lidt putte-agtig, men det er hun nu altid. Ingen tristhed overhovedet - derimod super arbejdsiver :5up: Sådan som hun var før hun gik igang med sin 2. teenageperiode - yay! Lad os håbe det bliver ved :x:

 

Om hun er mere "døv" tør jeg ikke sige, for vi er igang med 2. modningsperiode på samme tid :mrgreen:, så ved ikke hvad der er hvad her... Hun er ikke så døv, at jeg ikke kan have hende gående fri - men af og til skal hun da lige tænke sig om 2 gange inden hun kommer når der bliver kaldt ;-)...

 

Begge gange havde hun ingen interesse i hanhunde - indtil hun blev højløbsk. Der havde vi så ca 4 dage i første løbetid, hvor hun egentlig helst bare ville stå og hænge på gadehjørner, for at holde øje med om der mon kom nogle lækre drenge forbi :slem: Mon ikke det gentager sig denne gang...

 

Hun er yderst skarp i mælet hvis man snuser hende for længe bagi - men igen, det er hun egentlig altid... Hun synes dog, at have en lidt kortere lunte når hun er i løb....

 

Tæver reagerer hun ikke anderledes på end hun plejer, det gjorde hun heller ikke under første løbetid. Vi har dog oplevet 2 kendte tæver, der har reageret negativt på hende i denne omgang :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila er i løb med ca.6,5 mdr i mellem. Mylsa starter præcis en uge efter sheila, uanset om sheila har trukket den lidt.

 

Sheila har hver gang været falsk gravid. Hun burde være sådan altid, er simpelthen verdens bedste hund i de 2 mdr når hun er gravid:)

Hun "føder" så een pivdyr hvalp efter de 2 mdr og passer den i ca 3 uger. Der har hun mælk, vil ikke altid ud og går og piver en del, men virker egentlig bare som om hun hygger sig med at være mor. Det har dog ikke været særlig udtalt her de sidste 2 - 3 gange.

 

Mysla har haft mælk i patterne, men ellers ikke været påvirket. Men sidste gang fik hun dog så meget mælk at hun fik betændelse og hun slæbte rundt på en pivgris... Så denne gang har jeg vedtaget at alle pivdyr med lyd bliver lagt væk, eftersom pivende lyde får mælken til at løbe til:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser spændt med her.

 

Tror at min golden tæve er ved at komme i løb, men er ikke helt sikker.

Det kan meget muligt bare være en trods-fase, synes bare ikke hun har teet sig sådan her før. Hun er kun 6 mdr. så jeg synes et eller andet sted det er lidt tidligt.

-Baseret på andres erfaringer om at hunde født om foråret oftest venter til næste forår med at komme i første løbetid.

Ved ikke om det er en teori, der holder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Der har den sidste tid været en del tråde/indlæg omkring tævers løbetid. Jeg har søgt på nettet og fundet en del svar men ikke rigtig nogen hvor det er ejeren der udtrykker direkte hvordan hans/hendes tæve opføre sig.

 

Dyrlægesiderne har jo en masse omkring hvis/måske/isåfald osv osv osv..

 

Men jeg kunne utrolig godt tænke mig at vi herinde på HF indlage egne oplevelser/erfaringer omkring vores egen tæver og deres løbetid.

 

Jeg har som sagt altid haft tæver og der har kun været en enkel med den typiske falske hvalptid efter hendes løbetid, hun havde en speciel bamse som blev passet og plejet i et par dage og så var det overstået.

En anden var lidt morsyg når det stod på men ellers ikke andet...

 

Nu læser jeg så om tæver der helt eller delvis går fra foderet, andre der syner helt hen i en periode ..

 

Hvordan har du oplevet din tæves løbetid ?

Min tidligere hund,en tæve, var meget påvirket af det.

Tror hun havde ondt,blev i virkelig dårlig humør overfor andre hunde.

Er den bedre eller være med en hanhund i huset ?

Den var værre

Er nogle racer mere udsat for problemer i løbetiden end andre eller ... ?

Det tror jeg ikke.

Tror det meget individuelt. Ligesom hos mennesker.

Og hvordan har du afhjulpet problemet ? (steril, piller, sprøjte.. eller andet)

Hun fik ro og det hjalp en anelse.

Desværre måtte hun aflives i en tidlig alder så jeg nåede ikke at få hende neutraliseret.

 

:?:

 

Tyns dette ville være en god ide at dele erfaringer omkring dette da det ser ud til at være et stort problem for en del tæveejere...

så har jeg svaret

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hej, Mille er ca. 3 år og i løbetid - hos mig for første gang - I slutningen af 2. uge er hun begyndt at ville "parre som en hanhund" og hun piver utroligt meget. Jeg synes, det er synd for hende, og ved ikke, om det er normalt. Jeg har ikke lyst til at få hende steriliseret. Er der noget, jeg kan gøre: jeg siger nej, når hun prøver - men skal hun have lov til det? Jeg har ikke læst om andre, der har samme problem. HaDa

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Mille er ca. 3 år og i løbetid - hos mig for første gang - I slutningen af 2. uge er hun begyndt at ville "parre som en hanhund" og hun piver utroligt meget. Jeg synes, det er synd for hende, og ved ikke, om det er normalt. Jeg har ikke lyst til at få hende steriliseret. Er der noget, jeg kan gøre: jeg siger nej, når hun prøver - men skal hun have lov til det? Jeg har ikke læst om andre, der har samme problem. HaDa

 

Først vil jeg lige sige, at dette er en meget gammel tråd:-D

 

Hvorfor har du ikke lyst til at få hende steriliseret? Du synes jo det er synd for hende, men vil ikke hjælpe hende?

 

Min tæve blev rigtig deprimeret i sine løbetider og blev også falsk drægtig efterfølgende.. Og nej, jeg ville ikke lade hende humpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen

Sjovt nok at tråden blev taget op igen.

 

Jeg har netop haft en af mine i løb og for første gang nogensinde har jeg mærket en forandring på hende. Udover dette så tyder noget på at hun har fået en livmoderbetændelse oveni så NU har jeg taget beslutningen at hun imorgen vil blive steriliseret.

Det er synd når hun døjer med sin løbetid og hvis det holder stik at der er betændelse så er fremtiden jo præget af at det kan komme hurtiger igen og igen.. det vil jeg ikke byde hende.

 

Det er mere synd for hunden at de bliver depri og underlige, samt at man skal skælde ud på dem hele tiden end det er at lade dem strerilisere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok at tråden blev taget op igen.

 

Jeg har netop haft en af mine i løb og for første gang nogensinde har jeg mærket en forandring på hende. Udover dette så tyder noget på at hun har fået en livmoderbetændelse oveni så NU har jeg taget beslutningen at hun imorgen vil blive steriliseret.

Det er synd når hun døjer med sin løbetid og hvis det holder stik at der er betændelse så er fremtiden jo præget af at det kan komme hurtiger igen og igen.. det vil jeg ikke byde hende.

 

Det er mere synd for hunden at de bliver depri og underlige, samt at man skal skælde ud på dem hele tiden end det er at lade dem strerilisere.

 

Ja, det er sjovt nok at tråden bliver taget op igen - og godt.

 

Jeg har nemlig lidt problemer med Nana, som for godt og vel 2 ugers tid stoppede med hendes 3. løbetid.

Før perioden begynder, mærker jeg (og hun) intet til det.

Men under, var hun så deprimeret og stille. Opsøgte mig slet ikke for at få kæl, hvilket hun tit gør, når hun er "normal" og sov og sov.

Appetitten fejler til gengæld ikke noget :mrgreen:

Og nu 2 uger efter hun var højløbsk, var hun total stille og gad slet ikke rally til træning i går - gad kun at lave lidt tricks. Da vi kom hjem var hun sååå træt og sov resten af dagen og aftenen.

I dag er hun helt normal - glad, kælen osv.

Det må da siges at være hormonerne, der spiller hende et pus :vedikke:

 

Jeg har så også besluttet at hun skal steraliseres, når jeg har sommerferie.

Det passer nemlig med at hun så er lige mellem to løbetider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Freja-pigen

Freja er igang med sin første løbetid, hun er 9 måneder nu.

Det ser ud til at hun er stoppet med at bløde her den 5 dag. Ugen før hun kom i løbetid, var hun meget putteglad, hvilket hun ikke plejer at være(hun får det hurtigt varmt med alt den pels). I de dage hun har blødt har hun været ekstrem lydig:D! Hun vil meget gerne lege med de hunde vi møder når vi går tur, så på det punkt har hun ikke rigtig forandret sig. Hun har været meget renlig, så har kun tørt få klatter op ! :)

Hun drikker dog mere end hun plejer, men ved ikke om det skyles løbetiden eller det varme vejr. Synes hun er lidt mere træt end normalt. vi har ikke helt besluttet endnu om hun skal blive steriliseret, men indtil videre virker det ikke til hun lider under sin løbetid. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg gik herind for at læse lidt om løbetid. Min hund Bodil er i hendes 3. løbetid og en anelse skør. Hun har aldrig haft den store appetit på hendes foder, men nu vil hun ikke engang spise den, hvis der er leverpostej eller lign. i. Så nu har jeg købt noget "vådt" hundefoder, som jeg håber kan hjælpe. Hun går og virker lidt "hvor er det synd for mig" agtig, er træt men også meget kælen og skal helst ligge på skødet eller tæt op ad mig i sofaen. Hun bløder en del, og da hun kommer i møbler og sengen, må jeg give hende "ble" på, selvom hun ikke er glad for det, og den næsten er bidt helt i stykker.

 

Jeg læste tidligere i tråden, at JeanetteH skrev, at hun ikke ville lade hendes tæve humpe. Jeg er nysgerrig på, om der er en særlig grund til det? Bodil humper hendes kurv i perioder - særligt op til løbetiden og jeg synes det er ok - så længe det kun går ud over kurven. Har oplevet andre tæver humpe Bodil - og det synes jeg ikke er i orden, men der kan vel ikke ske noget ved, at de humper deres legetøj osv. Eller hvad?

 

Dbh.

DS

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den mindste er i hendes første løbetid nu, hun bliver 9 måneder om en uges tid, hun har mange smerter ved ægløsning, sover meget, vil ikke spise, og er meget morsyg, hun er nu højløbsk og apetitten er kommet tilbage.

Jeg har ikke med de tæver jeg har haft, oplevet at de har haft ondt, som hende her, håber at det er fordi, at det er første løbetid.

Jeg har 2 intakte hanhunde i huset + en kastreret, uha de har det ikke godt, så den ene bliver nok kastreret her inden længe (han skal ikke bruges i avl), så er der én mindre stresset hanhund, og især nu hvor hun gerne lægger sig, henne ved børnegitret og kigger ud til dem (den bisse). Glæder mig til om en uges tid, hvor det hele er overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 years later...
Gæst Kirsten

Wilma på 2 år er i løbetid nu. Hun har blødt ca. 5 dage og for første gang oplever jeg, at hun er utroligt pjevset og piver meget. Wilma er rastløs og intet kan underholde eller trøste. Hun har, de gange hun har været i løbetid, været virkelig god til at holde sig selv ren - har fundet 2 mikroskopiske pletter på gulvet. Wilma er en lille hund (7 kilo) og kom ret tidligt i den første løbetid. Hun var præcis 7 måneder, da det skete. I går stak Wilma af ud af havelågen, som hun på mystisk vis havde fået åbnet. Hun var væk et kvarter - 20 minutter og jeg har ingen anelse om, hvorvidt hun er stødt på lystne hanhunde på springturen. Tror dog ikke, der er den store risiko for, at hun er blevet drægtig, da det stadig er i starten af løbetiden.... Krydser fingre for, at der ikke er sket noget. Det skete i et øjebliks uopmærksomhed - jeg var sikker på, at hun trissede rundt i haven i nærheden af mig som sædvanligt.

Vores "gamle" hund Olivia havde nogle helt anderledes løbetider. Vi valgte, at få fjernet hendes livmoder på mistanke om, at der var noget galt og det viste sig at holde stik, da hun havde begyndende livmoderbetændelse. Inden da, havde Olivia gennemgået flere falske drægtigheder med et hav af pivedyrshvalpe, der skulle passes og plejes og som hun ikke ville forlade. Hun var besværet og stresset og vi var kun glade for, at hun ikke skulle opleve det mere, efter hun fik fjernet livmoderen.

Mvh. Kirsten

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...