Hop til indhold

Trækker din hund en slæde eller vogn?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Vil bare høre om der virkelig ikke er nogen herinde som bruger deres hunde til træk?

For vil gerne høre meget mere om det :-D Alt helst, hvordan man begynder, hvornår man begynder, hvor tit man gør det, hvad man øver først, hvor i gør det, om i kender steder hvor folk træner osv osv.

 

Har selvfølgelig læst lidt om det rundt omkring, men ikke målrettet nok endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare høre om der virkelig ikke er nogen herinde som bruger deres hunde til træk?

For vil gerne høre meget mere om det :-D Alt helst, hvordan man begynder, hvornår man begynder, hvor tit man gør det, hvad man øver først, hvor i gør det, om i kender steder hvor folk træner osv osv.

 

Har selvfølgelig læst lidt om det rundt omkring, men ikke målrettet nok endnu.

 

Følger lige med her! Stabyer er jo også kendt for at blive brugt som trækhunde, og jeg kunne egt. godt tænke mig at gøre noget ud af det på et tidspunkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

altså jeg dyrker weightpull og er medlem af weightpull danmark...og har stillet op til 2 stævner+ jeg gerne lærer andre om det hvis de er interesserede....

 

Men jeg er ikke sikker på at det er på samme måde med de der slædevuffer? hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
altså jeg dyrker weightpull og er medlem af weightpull danmark...og har stillet op til 2 stævner+ jeg gerne lærer andre om det hvis de er interesserede....

 

Men jeg er ikke sikker på at det er på samme måde med de der slædevuffer? hehe...

 

naaaaah ikke helt:mrgreen:

 

Vogn: http://samoyeddogs.dk/Galleri/Galleri_vognkorsel.html

slæde: http://samoyeddogs.dk/Galleri/Galleri_sladekorsel.html

 

Ps... Joey er Freyas far:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
naaaaah ikke helt:mrgreen:

 

Vogn: http://samoyeddogs.dk/Galleri/Galleri_vognkorsel.html

slæde: http://samoyeddogs.dk/Galleri/Galleri_sladekorsel.html

 

Ps... Joey er Freyas far:engel:

 

 

hehe...nej okay...det er vist ret langt fra faktisk...:mrgreen:

 

Men Weightpull er jo udviklet til træning af slædehunde i sommerperioderne hvor der ikke er så meget sne...:-D...så måske er der inspiration at hente alligevel...hehe...

 

Flotte hunde iøvrigt..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke selv stort til det, men har prøvet at finde ud af noget om vogntræk, fordi jeg selv drømmer om, at Møffe skal trække en vogn, når han bli'r stoooor :engel:

 

Jeg har fået dette svar fra én:

 

Hej Rikke

 

Undskyld mit sene svar.

 

Det du skal fokusere på er lydighedstræning, hvor især det at gå til højre/venstre, omkring, fremad skal din hund kunne.

Du kan starte med at sæt en sele på din hund og lade den slæbe 1 plasticduk i hver side. Når din hund bliver ældre, omkring 1 år

så kan man begynde at lære den at gå med begyndervogn, og først da kan den gå med en rigtig vogn.

 

Vi har nogle begyndervogne og rigtige vogne på vores træningsplads, som vi øver med en gang imellem.

 

Men hvis du kun vil gå til vognkørsel, er der noget i Hillerød - se deres hjemmeside: Berner Ekvipagen.

 

Mere ved jeg desværre ikke om vognkørsel på sjælland.

 

Bernerknus xxx

 

 

Derudover tror jeg også, at det er en RIGTIG god idé at lære sit kræ "stop" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
hehe...nej okay...det er vist ret langt fra faktisk...:mrgreen:

 

Men Weightpull er jo udviklet til træning af slædehunde i sommerperioderne hvor der ikke er så meget sne...:-D...så måske er der inspiration at hente alligevel...hehe...

 

Flotte hunde iøvrigt..:engel:

 

Pga. af pelsen køres der kun hundespand i vinterhalvåret.. simpelthen fordi at det er for varmt om sommeren med sådan en pels.. Det gælder for spidshundene - de nordiske slædehunderacer som bruges..:engel:

 

Hvornår andre racer trækker vogn ved jeg dog ikke:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror såmænd sagtens man kan træne weightpull også, det er ikke det samme men alligevel er det vel inden for samme princip.

 

Ja, fremad, højre, venstre og stop er gode ting, men de fleste vogne/slæder er der nu også en bremse på ;-)

 

Vi blev anbefalet at starte med at han skulle trække en pind eller lignende, og at vi så hurtigt som muligt skal flytte os bagved ham, så han nemlig lærer både at det er ok at der er ting bag ham og også at kommandoerne kommer derfra.

Det er også en god ide at lære hunden at når selen er på, leger man ikke.

 

Vil prøve at skrive til hende fra samojed-siden. Fandt også denne side, som jeg også vil skrive en mail til: http://www.ulvedalen.com/sporten.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Shasta09

Vi har prøvet lidt slædetræk med Shasta, sådan lidt og bare for sjovt, har jo hørt at de ikke rigtigt må trække noget før de er 1 år.

 

Det kom sig egentligt af, at jeg en dag havde min datter med på en slæde da jeg gik tur med Shasta, og der blev hun ved med at tage fat i snoren på slæden som om at hun ville hjælpe med at trække.

 

Så der prøvede jeg for sjovt at binde snoren fast i Shastas sele for at se om hun ville trække slæden, og det ville hun rigtig gerne. Men jeg gik så med snoren fra kælken i hånden bagved shasta så hun ik var alene om at trække, jeg trak det meste af vægten selv, men hun forstod helt klart princippet i det og syntes at det var rigtig sjovt.

 

Vi har prøvet det 2 gange siden, hvor jeg på samme måde har holdt i snoren så det ikke er hende der trækker det hele selv, men hun syntes at det er vildt fedt, det kan jeg mærke på hende.

 

Her er et billed jeg tog med min mobil tlf da vi kom tilbage til huset, syntes det så SÅ sødt ud at det måtte jeg lige have et billed af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi købte en kenjan sele her op til jul med henblik på at få Viktor til at trække en kælk med en af ungerne på, og det er da også gået nogenlunde.:-D

Viktor vil gerne trække, men har svært ved at vænne sig til at der er noget der larmer omme bag ved ham ( Jeg har ellers fulgt Dogfathers råd om lade ham trække en dunk med vand i først).:hmm:

Skal nok prøve at se om jeg ikke kan få taget et billede næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brugt Bamse til træk, hvilket jeg fortryder lidt nu.

Han er jo 1/2 grønlandshund, men er blevet 8 år og er ved at få lidt dårlige ben :cry:

 

Nå, men never mind.... Det findes skam en klub der hedder "Dansk trækhunde klub". På deres hjemmeside står der lidt om hvordan man gør.

 

Du kan evt. prøve at skrive til dem og få dem til at forklare lidt mere om det.

 

De beskriver bla. at man kan købe et slags løbehjul med bremser, som hunden så skal trække - det ser rigtigt sjovt ud.

Der er bare den ulempe at man skal have 2 hunde til at trække sådan et løbehjul :cry: og løbehjulet er vist ret dyrt.

 

Glæder mig til at høre nærmere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en man kan bruge til 1-6 hunde: Sleds, Dog Gear Catalogue

 

De har også løbehjulet (dog scooter), det smarte er, at man kan hjælpe hunden, så tror sagtens man kan bruge den til 1 kun.

 

Man skal huske at få en ordentlig træksele! En som fordeler vægten på hele kroppen.

 

Hvem skrev det med hunden der ikke kunne lide vanddunken? Prøv en anden ting, en gren f.eks., eller noget som larmer mindre.

I starten kan i også bare trække tingen mens i går med hunden, så det er bag ved men hunden kan se det ikke "hænger fast" på den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Her er en man kan bruge til 1-6 hunde: Sleds, Dog Gear Catalogue

 

De har også løbehjulet (dog scooter), det smarte er, at man kan hjælpe hunden, så tror sagtens man kan bruge den til 1 kun.

 

Man skal huske at få en ordentlig træksele! En som fordeler vægten på hele kroppen.

 

Hvem skrev det med hunden der ikke kunne lide vanddunken? Prøv en anden ting, en gren f.eks., eller noget som larmer mindre.

I starten kan i også bare trække tingen mens i går med hunden, så det er bag ved men hunden kan se det ikke "hænger fast" på den :-D

 

Bruger en kæde når jeg hjælper andre i gang...på græs larmer den ikke ret meget, og den glider let gennem græsset...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger en kæde når jeg hjælper andre i gang...på græs larmer den ikke ret meget, og den glider let gennem græsset...:-D

 

Jeg så et glimt jord i dag, så måske kommer der snart græs! Apropo græs..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...