Hop til indhold

schæfer


Gæst Bellua
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather
Hvis ikke vi er velkommen fordi vores hvide schæferhunde har stambog i DDH og ikke i DKK, ja så tror jeg at jeg finder et andet forum!

Heldigvis er min hvide schæfer anderkendt i schæferhundeklubben, hvor vi træner. Og det er en DKK klub !!! Underligt ikk

 

 

Tror ikke det handler om ikke at være velkommen...men om at der bare lige er en kort beskrivelse i toppen, og at der ikke er taget højde for at der i forskellige forbund er forskellige navne til enkelte racer...

 

der er ingen brugere herinde der har noget problem med hvor din hund er registreret...

 

Ellers ville der jo heller ikke være plads til amerikansk bulldog, som jo ikke er godkendt af FCI fordi der er to typer...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis ikke vi er velkommen fordi vores hvide schæferhunde har stambog i DDH og ikke i DKK, ja så tror jeg at jeg finder et andet forum!

Heldigvis er min hvide schæfer anderkendt i schæferhundeklubben, hvor vi træner. Og det er en DKK klub !!! Underligt ikk

 

progress.gif

Selvfølgelig er du da velkommen på forum. Det eneste der diskuteres, er hvorvidt det hedder hvid schæfer og dermed hører under schæfer forum eller om det hedder hvid hyrdehund (?) og om der derfor skal oprettes et seperat forum til den type hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke vi er velkommen fordi vores hvide schæferhunde har stambog i DDH og ikke i DKK, ja så tror jeg at jeg finder et andet forum!

Heldigvis er min hvide schæfer anderkendt i schæferhundeklubben, hvor vi træner. Og det er en DKK klub !!! Underligt ikk

 

Jeg tror du har misforstået hvad debatten går ud på, og beklager, hvis det er mig der har formuleret mig forkert :???:

 

Det jeg mente er, at schæferavlen jo er delt i to. Den alm., typiske schæfer (gul og sort) med tilhørende brugstype. Og så den type, man kender som hvid shcæfer eller hvid schiesisk hyrdehund.

 

Forum er byder alle racer velkommen, med eller uden stamtavle og ligegyldigt hvilken klub - lige så vel som blandinger :blink: Men her er jo nogle subfora til bestemte racer. Og så kan man da diskutere, om hvorvidt den hvide schweisiske hyrdehund ER en schæfer eller egentlig en seperat race. Så vidt jeg har forstået, så er sidstnævnte gået hen og blevet det aktuelle. Og så bør racen da have et subforum her i forum (det jeg mente med at kontakte Admin)? Tænker jeg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid schweizisk hyrdehund/hvid schæferhund og den alm. schæferhund er to forskellige racer. De har muligvis samme oprindelse, men i dag er de to racer.

 

Så jeg synes, den hvide bør have sit eget forum. Dermed mener jeg ikke, at den ikke kan være på HF, det kan den selvfølgelig. Men den bør have sit eget subforum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid schweizisk hyrdehund/hvid schæferhund og den alm. schæferhund er to forskellige racer. De har muligvis samme oprindelse, men i dag er de to racer.

 

Så jeg synes, den hvide bør have sit eget forum. Dermed mener jeg ikke, at den ikke kan være på HF, det kan den selvfølgelig. Men den bør have sit eget subforum.

 

Så det vil sige at de to racers adfærd og øvrige egenskaber (bortset fra farven som vi alle kan se) er så forskellige, at deres ejere ikke har noget at snakke med hinanden om?

 

For mig bekræfter det bare hvor absurd hele det det stambogs-show er.

Jeg er glad for at stå udenfor det cirkus!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det vil sige at de to racers adfærd og øvrige egenskaber (bortset fra farven som vi alle kan se) er så forskellige, at deres ejere ikke har noget at snakke med hinanden om?

 

For mig bekræfter det bare hvor absurd hele det det stambogs-show er.

Jeg er glad for at stå udenfor det cirkus!

 

Selvfølgelig har de ting at snakke om! De to racer er immervæk temmelig ens! Men de er 2 forskellige racer, hvis man følger FCI. Og det er nok FCI, som der er flest der vælger at følge, sådan umiddelbart når man tænker på medlemstal bare i DK (her ment Dansk Kennel Klub).

 

Men hvis to forskellige racer pludselig hører sammen under kun den ene race, så bliver pointen i racespecifikke underfora da lidt pointeløs? Og det er vel det der debatteres og ikke hvorvidt om "de har noget at snakke om" :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er DDH da ikke anerkendt her i dette forum ?:hmm:

 

Hej Bellua

 

Jeg er også den heldige ejer af en hvid schæfer. Der er nemlig deres betegnelse i DDH. I DKK heder de Hvid hyrdehund, men det er nøjagtig den samme race.

 

Og skønne er de. Min pige er 7½ måned. Jeg har både haft sort/brune og en grå. Den hvide er helt klart den roligste og den mest familieegnede, uden at den abolut skal være brugshund. De vil, som alle andre racer, gerne have noget at lave. Forældrene til min er i træning som rednngshunde. Hendes mor er vildt dygtig :klap:

 

Du vil aldrig få en ejer af en sort/brun eller grå til at mene at en hvid schæfer ikke er en schæfer. Det er så deres problem. Det gode ved den hvide er, at den er meget mere sund i skeletet og dermed ikke har de hofte/albueproblemer som dem. Så det var endnu et plus. Deres farve er også bare skøn. :5up: Jeg får meget ros for min af forbipasserende. Mange spørger dog hvad det er for en race. Den hvide er jo ikke så udbredt. Ca. 2000 i DK. Det pudsige er at en helsøster til min fra første kuld bor 5 min fra mig!. Jeg havde aldrig mødt den. Så vi håber begge at vores hunde får glæde af hinanden. :-P

 

Så til dem der mener at de ikke er schæfere :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til bernerazuro

 

Der er 3 slags farver der pt er tilladt. Den brun/sort den grå og den hvide. Den ene er ikke mere end den anden. Deres farver siger intet om at, her har vi en schæfer. De har alle 3 et forskelligt sind, psyke og arbejdsbehov, samt det de er mest egnede/dygtige til. Så jeg vil bestemt mene at de skal i samme skuffe. Et afdeling for kun hvide schæfere vil blive meget lille, da der kun er ca. 2000 her i DK.

 

Jeg kan personligt godt lide alle de 3 schæfere, og ser ikke ned på de andre farver. Dem der gør det er godt nok stakler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har misforstået hvad debatten går ud på, og beklager, hvis det er mig der har formuleret mig forkert :???:

 

Det jeg mente er, at schæferavlen jo er delt i to. Den alm., typiske schæfer (gul og sort) med tilhørende brugstype. Og så den type, man kender som hvid shcæfer eller hvid schiesisk hyrdehund.

 

Forum er byder alle racer velkommen, med eller uden stamtavle og ligegyldigt hvilken klub - lige så vel som blandinger :blink: Men her er jo nogle subfora til bestemte racer. Og så kan man da diskutere, om hvorvidt den hvide schweisiske hyrdehund ER en schæfer eller egentlig en seperat race. Så vidt jeg har forstået, så er sidstnævnte gået hen og blevet det aktuelle. Og så bør racen da have et subforum her i forum (det jeg mente med at kontakte Admin)? Tænker jeg :blink:

 

Hej igen

 

 

Alle schæfere er hyrdehunde!

 

Der er 3 farver schæfere med hver deres sind og arbejdevne. Den sort/brune den grå og den hvide. Den grå bruges meget at politiet, da den kører i et højere gear end de andre 2 og den er skarpere. Den sort/brune vil jeg betegne som mere alround. Den er god som vaghundt, men kan være noget af en kylling, den er en dejlig familiehund og vil gerne arbejde. Den hvide er meget rolig har et stille sind, vil gerne arbejde, men behøves ikke for at være en kanon god familiehund. Nok den bedste af de 3. I hvert fald for dem der vil have en schæfer uden at skulle lave brugsarbejde med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ingen problem i at dette forum også er for hvide schæfere, men regner med at BlackGSD (redaktør for schæfer forum) kommer med en kommentar, hvis det ikke er så hensigtsmæssigt at blande dem sammen.

 

Er det tilfældet, oprettes der et forum for den hvide schæfer.

 

Det ville være rigtig ærgeligt, hvis der skulle laves et seperat forum for den hvide schæfer. Den er lige så meget schæfer som de andre 2. Så den har helt klart også sin plads der.

 

Og da der kun er ca.2000 stk. hvide, vil det forum blive temmelig tamt. Så jeg håber det bliver som nu. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis to forskellige racer pludselig hører sammen under kun den ene race, så bliver pointen i racespecifikke underfora da lidt pointeløs? Og det er vel det der debatteres og ikke hvorvidt om "de har noget at snakke om" :confused:

 

Det er da kedeligt med et tomt forum - nu er formålet med fora jo ligesom kommunikation :confused: Jeg kan forestille mig at det måske er derfor der er både et Selskabshunde-forum og et Spidshunde-forum - fordi til trods for at det er flere racer, så har de alligevel så meget tilfælles at det er spændende at kommunikere med andre om det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Racebeskrivelserne i toppen af de forskellige fora er ca. 3 linier lange. Hvorfor ikke fokusere på lighederne i stedet for forskellene, så alle kan være med? Det ser ud til at lykkes fint for flertallet af racefora herinde

Deet må du tage med Admin og/eller den pågældende redaktør der har stået for racebeskrivelsen!

 

Og det har i meget høj grad noget med sagen at gøre, ellers ville folk jo ikke undre sig over den måde det står på i dette forum, vel? Var det ikke sådan diskussionen startede?

Der er jo ikke nogen der har sagt at der er "nogen" der ikke er velkomne - alle er velkomne!

Jeg kan ikke rigtigt se hvad det har med en racebeskrivelse at gøre?

 

Jeg tror jeg stopper her. Dit evige hetz mod DKK generelt er trættende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jamen for dælen da også!

 

Når Umulia, Berzaurus og andre som IKKE HAR schäfer er velkommen i dette fora så er alle andre det naturligvis også!

Det er uanset hvad man kalder sin hund - det må da være en logisk konklusion på denne tråd

Link til indlæg
Del på andre sites

håber også redaktøren kommer på banen her.

 

Men umiddelbart er det ikek alle hvid schæfer opdrætter der har samme holdning/info omkring oprindelsen eller om det er en schæfer som alle andre eller en selvstændig schæfer race.

 

http://www.the-white-diamond.dk/

 

KORT HISTORISK RESUMÉ: I USA og Canada udviklede hvide schæferhunde sig efterhånden til en selvstændig race. I begyndelsen af halvfjerdserne blev de første dyr importeret til Schweiz. Den amerikanske hanhund "Lobo", født den 5. marts 1966, anses som stamfader til racen i Schweiz. Via forbindelser med denne hanhund, som var registreret i Schweiz, og flere importerede hunde fra USA og Canada blev hvide schæferhunde efterhånden udbredt over hele Europa, hvor de i dag lever i stort tal, opdrættet rent i generationer. Derfor føres disse hunde som en ny race i tillæg til den schweiziske hundestambog (SHSB)

 

FARVE:

Hvid

 

og den "almindelige" schæfer er oprindeligt fra tyskland.

 

Men derfor synes jeg sagtens forummet kunne hedde Schæfer ect. ect. og være blå hvis det var det.

Link til indlæg
Del på andre sites

håber også redaktøren kommer på banen her.

 

Men umiddelbart er det ikek alle hvid schæfer opdrætter der har samme holdning/info omkring oprindelsen eller om det er en schæfer som alle andre eller en selvstændig schæfer race.

 

http://www.the-white-diamond.dk/

 

KORT HISTORISK RESUMÉ: I USA og Canada udviklede hvide schæferhunde sig efterhånden til en selvstændig race. I begyndelsen af halvfjerdserne blev de første dyr importeret til Schweiz. Den amerikanske hanhund "Lobo", født den 5. marts 1966, anses som stamfader til racen i Schweiz. Via forbindelser med denne hanhund, som var registreret i Schweiz, og flere importerede hunde fra USA og Canada blev hvide schæferhunde efterhånden udbredt over hele Europa, hvor de i dag lever i stort tal, opdrættet rent i generationer. Derfor føres disse hunde som en ny race i tillæg til den schweiziske hundestambog (SHSB)

 

FARVE:

Hvid

 

og den "almindelige" schæfer er oprindeligt fra tyskland.

 

Men derfor synes jeg sagtens forummet kunne hedde Schæfer ect. ect. og være blå hvis det var det.

 

 

Ja, jeg kender historien, men selv den tyske schæfer har hvide gener!

 

Selvom den Hvide schæfer endnu ikke er så kendt i Danmark, er det ikke som nogle tror, en ny race eller om man vil ny variant af Schæferen.

Den Hvide Schæfer er lige så gammel som racen selv og kan derfor føres langt tilbage - faktisk tilbage til før den allerførste registrerede Schæfer, Horand Von Grafrath og i omkring 125 år har forskellige opdrættere arbejdet på at sikre racetypiske hvide schæfere.

 

På grund af sine egenskaber og den hvide farve, har den hvide schæfer været populær som en hyrdehund. Farven betød bla. at ulvene ikke kunne skelne den fra fårene. Ligeledes kunne den skjule sig i fåreflokken som værn mod tyve og røvere.

 

Første gang den hvide schæfer optræder og vises frem var, så vidt man ved ved udstillingen i Hannover-showet i 1882. Det var Baron Von Knigge der udstillede sin gråhvide Kiraso (født 1878) og sin helt hvide schæfer Greif. Den Hvide Schæfer ses igen på udstilling i 1887 hvor Greif blev udstillet sammen med Greifa og Greif II.

 

Enhver Tysk Schæferhund, som kan føre sine rødder tilbage til den første officielle renavlede Tyske Schæfer Horand, som var farvet, siges at have mindst en hvid ane i sin stamtavle og i sin genetiske blodlinie.

 

Man ved, at Horands mor, Lene Sparwasser, var 50 % hvid. Horands morfar Greif var hvid. Eftersom Horands mor var 50 % hvid, så betød det, at Horand og hans bror Luchs var bærere af det hvide gen, og det er forklaringen på, at der kan forekomme hvide schæfere i et farvet kuld hvalpe. Farvede schæfere kan altså være bærere af genet for hvid pels.

:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

du behøver ikke belære mig omkring oprindelser ect. :-)

 

Jeg er ikke redaktør for dette forum, så ikke mig du skal overbevise :blink:

 

Undskyld, det var ikke for at belære dig.

Jeg syntes bare at begge historier skulle med

 

Bellua

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bellua

 

Jeg er også den heldige ejer af en hvid schæfer. Der er nemlig deres betegnelse i DDH. I DKK heder de Hvid hyrdehund, men det er nøjagtig den samme race.

 

Og skønne er de. Min pige er 7½ måned. Jeg har både haft sort/brune og en grå. Den hvide er helt klart den roligste og den mest familieegnede, uden at den abolut skal være brugshund. De vil, som alle andre racer, gerne have noget at lave. Forældrene til min er i træning som rednngshunde. Hendes mor er vildt dygtig :klap:

 

Du vil aldrig få en ejer af en sort/brun eller grå til at mene at en hvid schæfer ikke er en schæfer. Det er så deres problem. Det gode ved den hvide er, at den er meget mere sund i skeletet og dermed ikke har de hofte/albueproblemer som dem. Så det var endnu et plus. Deres farve er også bare skøn. :5up: Jeg får meget ros for min af forbipasserende. Mange spørger dog hvad det er for en race. Den hvide er jo ikke så udbredt. Ca. 2000 i DK. Det pudsige er at en helsøster til min fra første kuld bor 5 min fra mig!. Jeg havde aldrig mødt den. Så vi håber begge at vores hunde får glæde af hinanden. :-P

 

Så til dem der mener at de ikke er schæfere :stupid:

 

Venligst spar os for det sprog.

 

Til bernerazuro

 

Der er 3 slags farver der pt er tilladt. Den brun/sort den grå og den hvide. Den ene er ikke mere end den anden. Deres farver siger intet om at, her har vi en schæfer. De har alle 3 et forskelligt sind, psyke og arbejdsbehov, samt det de er mest egnede/dygtige til. Så jeg vil bestemt mene at de skal i samme skuffe. Et afdeling for kun hvide schæfere vil blive meget lille, da der kun er ca. 2000 her i DK.

 

Jeg kan personligt godt lide alle de 3 schæfere, og ser ikke ned på de andre farver. Dem der gør det er godt nok stakler.

 

Du glemmer den sorte :blink:

 

Forskellen er, at den hvide avles seperat fra de andre farver.

 

Den alm. sort-brune kan sagtens parres med den sorte eller den grå (eller den sort-brune brugstype, som typisk er mere mørk end den alm.). Der vil stadig komme stamtavle på hvalpene, det er bare to forskellige linier (udstilling og brugstype) indenfor samme race, de har 'fælles stambog'.

 

Den hvide schæfer derimod avles jo for sig selv, den blandes ikke sammen med de andre - ergo må man konkludere, at det er en anden race?

 

Hej igen

 

 

Alle schæfere er hyrdehunde!

 

Det er jeg udmærket godt klar over :-D

 

Men de er jo to forskellige racer, med samme oprindelse og derfor nok meget ens alligevel - voldsomt meget kender jeg ikke til den hvide schæfer.

 

Der er 3 farver schæfere med hver deres sind og arbejdevne. Den sort/brune den grå og den hvide. Den grå bruges meget at politiet, da den kører i et højere gear end de andre 2 og den er skarpere. Den sort/brune vil jeg betegne som mere alround. Den er god som vaghundt, men kan være noget af en kylling, den er en dejlig familiehund og vil gerne arbejde. Den hvide er meget rolig har et stille sind, vil gerne arbejde, men behøves ikke for at være en kanon god familiehund. Nok den bedste af de 3. I hvert fald for dem der vil have en schæfer uden at skulle lave brugsarbejde med den.

 

Se ovenstående svar til dit andet indlæg.

 

Det er da kedeligt med et tomt forum - nu er formålet med fora jo ligesom kommunikation :confused: Jeg kan forestille mig at det måske er derfor der er både et Selskabshunde-forum og et Spidshunde-forum - fordi til trods for at det er flere racer, så har de alligevel så meget tilfælles at det er spændende at kommunikere med andre om det :-)

 

Tjaaah, der ville kunne komme lige så meget gang i et "hvid schæfer"-subfora, som der er i berner sennenforaet :blink: Vi er 2 faste bernerejere herinde og så et par stykker som kommer forbi og er aktiv en gang imellem.

 

Hvis Bellua og cv2002 + Elsang blev aktive brugere, så ville det jo være nogenlunde det samme.

 

Men skrev jeg ikke også, at man kunne overveje at give "dispensation", fordi der er så få brugere, racen er så lille og de derudover minder ret meget om hinanden (tror jeg da)?

 

Og så findes der jo "Dagens Indlæg" - så kan man deltage over det hele, det gør jeg :mrgreen:

 

Jamen for dælen da også!

 

Når Umulia, Berzaurus og andre som IKKE HAR schäfer er velkommen i dette fora så er alle andre det naturligvis også!

Det er uanset hvad man kalder sin hund - det må da være en logisk konklusion på denne tråd

 

Selvfølgelig er de velkommen til at diskutere - lige så vel som du er velkommen til at deltage i en diskution i berner sennenforaet (og det er du jo mer' end velkommen til). Men jeg ville jo aldrig oprette end tråd i schæfer-fora, hvor jeg spurgte til fx. trimning af en berner sennen :mrgreen: Men jeg må jo gerne give gode råd, hvis jeg mener, at jeg kan hjælpe.

 

Og hvis du nogensinde ville overveje vogntræk med Pelle, ville du da også være mere end velkommen til at besøge berner-subforaet for at spørge "de erfarne vogntrækningsbernerejere" om råd (øhø, vi er vist ikke særlig erfarne nogen af os herinde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan oplyse mig om det negative ved et specifikt forum for den hvide schæfer/hyrdehund?? For jeg har godt nok svært ved at få øje på det a015.gif

 

Det lave antal af brugere med hvide schæfere/hvis schweisisk hyrdehund herinde :mrgreen: Men det gør sig jo allerede gældende for et par andre subforums..

 

Ja, derudover kan jeg altså heller ikke se det negative i det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en anelse forundret over, at min uskyldige bemærkning i indlæg 2 i denne tråd kan forårsage sådan et påstyr :genert:

 

Jeg har absolut intet imod hvide "schæfere", synes de er dejlige :hjerte: Træner med flere i Schæferhundeklubben, og de jeg træner med kalder deres hunde for Hvid Schweizisk Hyrdehund, hvilket er den FCI anerkendte betegnelse for racen.

 

Om, hvis og hvordan schæferen blev til i sin tid, er mig fuldstændig underordnet, herunder hvilket racer der indgik i det mix, der blev til schæferen :lun:

 

På et eller andet tidspunkt i avlsarbejdet bliver man nødt til at sætte nogle standarder for, hvordan en given race skal se ud!

 

FCI - som er verdensførende kynologiske sammenslutning - har vedtaget, at en schæfer ikke kan være hvid, ligesom de har vedtaget, at en schæfer ikke kan have hængeører eller være langhåret, selvom "hængeøre-racer" (aner ikke hvad jeg skal kalde det:oops:) og langhåret racer indgår i mixet.

 

Det hvide i schæferen er gennem avl blevet "fordrevet", således at der i samme kuld i dag ikke kan være hvide og sort/gule, grå, sorte hvalpe, mens der stadig sagtens kan være langhåret eller hvalpe med hængeører.

 

At der er nogle, der tager det fortrydeligt, at jeg kalder deres hvide schæfere for Hvid Schweizisk Hyrdehund, tjaa det kan jeg leve med :engel::genert: Jeg vedgår gerne, at schæferen og den hvide schweiziske hyrdehund har flere ligheder end forskelle, men i mine øjne er det altså 2 seperater racer, ligesom mallen, tevureren og groenendalen i forskellige racer :blink: Næsten ens men forskellig :engel:

 

Alle er naturligvis meget velkomne i dette sub-forum, og jeg debaterer og snik snakker hellere end gerne med alle :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...