Hop til indhold

schæfer


Gæst Bellua
 Share

Recommended Posts

At der er nogle, der tager det fortrydeligt, at jeg kalder deres hvide schæfere for Hvid Schweizisk Hyrdehund, tjaa det kan jeg leve med :engel::genert: Jeg vedgår gerne, at schæferen og den hvide schweiziske hyrdehund har flere ligheder end forskelle, men i mine øjne er det altså 2 seperater racer, ligesom mallen, tevureren og groenendalen i forskellige racer :blink: Næsten ens men forskellig :engel:

Eller Cairn terrier og Westie :mrgreen: Ens, men alligevel forskellige racer!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det lave antal af brugere med hvide schæfere/hvis schweisisk hyrdehund herinde :mrgreen: Men det gør sig jo allerede gældende for et par andre subforums..

 

Ja, derudover kan jeg altså heller ikke se det negative i det :genert:

 

Altså nu er der jo ikke nogen krav om at der skal være x antal repræsenteret for at kunne lave et subforum??? Og hvis det er delt op, er der jo netop basis for at andre med samme hundetype opdager det og kommer ind og deltager :-D Nå, det er bare min mening, men jeg kan jo i princippet være ligeglad for der er masser der har en som min herinde :mrgreen:

Dog ville jeg aldrig have øffet over hvis der havde været et subforum for Groenendael, et for Tervuren, et for Mallinois og et for Laeknois mens jeg havde Futte :confused::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er der jo ikke nogen krav om at der skal være x antal repræsenteret for at kunne lave et subforum??? Og hvis det er delt op, er der jo netop basis for at andre med samme hundetype opdager det og kommer ind og deltager :-D Nå, det er bare min mening, men jeg kan jo i princippet være ligeglad for der er masser der har en som min herinde :mrgreen:

Dog ville jeg aldrig have øffet over hvis der havde været et subforum for Groenendael, et for Tervuren, et for Mallinois og et for Laeknois mens jeg havde Futte :confused::engel:

 

Nej - og som jeg skriver, så gør det sig jo allerede gældende for andre forums, altså, at der ikke er så mange brugere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Selvfølgelig er de velkommen til at diskutere - lige så vel som du er velkommen til at deltage i en diskution i berner sennenforaet (og det er du jo mer' end velkommen til). Men jeg ville jo aldrig oprette end tråd i schæfer-fora, hvor jeg spurgte til fx. trimning af en berner sennen :mrgreen: Men jeg må jo gerne give gode råd, hvis jeg mener, at jeg kan hjælpe.

 

Og hvis du nogensinde ville overveje vogntræk med Pelle, ville du da også være mere end velkommen til at besøge berner-subforaet for at spørge "de erfarne vogntrækningsbernerejere" om råd (øhø, vi er vist ikke særlig erfarne nogen af os herinde :genert:

 

Tarrk.. Vogntræk bliver ikke med Pelle, men tak :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I samråd med redaktøren for dette forum, er vi blevet enige om at oprette et subforum:

 

Hvid Schweisisk Hyrdehund/Hvid Schæferhund

 

Er der en kyndig der kan hjælpe med beskrivelsen for dette forum?

 

Selvfølgelig betyder det ikke at man ikke kan deltage i debatten i begge fora som jeg læste tidligere i denne tråd, det er da en stor misforståelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvid schæfer hedder den i DDH. Hvid sweizisk hyrdehund hedder den i DKK. Det er en og samme hund/race. Man må bare ikke stille op til udstilling hos DKK med en der er registreret i DDH og omvendt. Og nej det er ikke 2 forskellige racer. De belgiske kan du ikke samligne med den hvide på den måde. Ja de hedder belgisk hyrdehund. Kun de 2 er ens bortset fra farven. Det er tervueren og groenendalen. Mallen er en rigtig brugshund, der i udlandet bliver anvendt som politi og bombe- minehund. Laikenior har jeg ikke nogen kendskab til. Jeg har aldrig mødt en herhjemm, så jeg ved ikke hvad dens specialle er. Mange af dem der har sort, sort/brune eller grå schæfere kan ikke tåle den hvide. Er det snobberi eller hvad er deres problem med den hvide??

 

Jeg har haft både sort/brun, grå og nu en hvid. De er alle skøne, og holder man af schæfere er der heldigvis en til det brug man har behov for. Derfor er de dejlige og alsidige. Så der er ingen grund til at sætte hvid schæfer i ", for det er en schæfer.

 

Dette indlæg var til guddommelig!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til bernerazuro. Hvilket sprog hentyder du til. Mener ikke jeg har skrevet noget stødende??

 

Den hvid er altså en schæfer. Det bliver godt et lille fora.

 

Der findes jo flere bernnere end den du har. Bla. er der grosseren, mener der er 2 mere. Så der er vel lige så mange som schæferen, hvis de absolut skal deles op. Der er dog flere forskellige i krop og størelse hos de forskellige bernnere end hos schæferen.

 

Nu er vores skæbne jo afgjort af adm. og vi bliver puttet i en anden kasse i forhold til de "rigtige" schæfere. Pyt det bliver min ikke mindre schæfer af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til bernerazuro. Hvilket sprog hentyder du til. Mener ikke jeg har skrevet noget stødende??.

 

Denne smiley :stupid: udtrykker hvad du mener om os i din sætning, så hvis du ikke mener at vi er dumme i knolden eller noget i den retning, så lad være med at bruge den.

 

Den hvid er altså en schæfer. Det bliver godt et lille fora.

 

Ja, men en anden type schæfer - igen, avlen er splittet, de blandes ikke (sort og hvid schæfer parres fx ikke), hverken i DKK eller i DDK eller andre klubber.

 

Der findes jo flere bernnere end den du har. Bla. er der grosseren, mener der er 2 mere. Så der er vel lige så mange som schæferen, hvis de absolut skal deles op. Der er dog flere forskellige i krop og størelse hos de forskellige bernnere end hos schæferen.

 

Der findes 4 sennenhunde, ikke bernere :blink:

 

Grosser schweiseren er højere end berneren og mere slank af bygning, men til gengæld (synes jeg) samtidig mere grov. Deres sind er meget lig hinanden, omend grosseren for mig virker mere doven, ja sløv, vil jeg faktisk næsten beskrive det som. Avlen blev splittet omkring 1900-1920 så vidt jeg husker, hvor man besluttede at avle korthåret og langhåret som 2 seperate racer, kan ikke lige huske det. Det kan dog have været før at avlen blev splittet.

 

De to andre sennenhunde har HELT anderledes temperamenter, der er mere go i dem, de er mindre og langt mere aktive og adrætte i deres bygning. Man kan slet ikke sammenligne dem med hinanden, udover de ens tegninger og deres oprindelse (altså, de to små sennenhunde mod de to store).

 

Nu er vores skæbne jo afgjort af adm. og vi bliver puttet i en anden kasse i forhold til de "rigtige" schæfere. Pyt det bliver min ikke mindre schæfer af.

 

Det er jo op til dig selv, at mene, hvad din egen race er, når der nu er delte menigner om det klubberne imellem. Med mit kendskab til schæfere synes jeg dog, at den hvide fortjente sit eget forum. Avlen er splittet, det er to forskellige racer, der avles i hver deres retning. Man kan så sige, at de begge er schæfertype, ligesom de forskellige sennenhunde er sennenhunde-type. Men ja, avlen er splittet og de avles ikke indover hinanden længere og du beskriver også selv den hvide schæfer som noget anderledes end de sædvanlige typer (som der tilgengæld desværre også er forskel på, men her kan der stadig avles på kryds og tværs og det gøres der også).

 

Angående belgiske hyrdehunde, så var der en gang, hvor det var én race, hvor alle de fire forskellige typer optrådte, så vidt jeg huske at have læst. Men man valgte senere at splitte avlen til fire seperate racer, hvor nogle primært bliver avlet mod brugsarbejde, her mallen. Tervueren er vist mere showhund (MEGET groft sagt/stillet op, for der findes også brugshunde der, men bare for at illustrere, at der er en forskel avlsmæssigt - derudover har jeg heller ikke den store forstand på den verden).

 

Det er vel det samme med mallen og tervueren, som det er med grå/sort schæfer kontra hvid schæfer (og til dels også højavlsschæferen, men igen, denne kan stadig iblandes den sorte/grå). Den ene bliver mere avlet til familiebrug, den anden direkte til brugssport. Det skaber altså forskelle, både sindsmæssigt, men også aktivitetsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke meget jeg har været herinde, men hvis der ikke skal mere end en smiley til for at nogen føler sig stødt, kan jeg ikke forstå det. De er har vel for at blive brugt. Jeg mener altså at man er gal på den hvis den hvide ikke må være en schæfer. Nå slut med det.

 

Hvad de forskellige schæfertyper angår, har du da ret. Jeg har opdaget at den hvide er den sundeste af dem, da de ikke har HD-AA problemer som de andre har. Mest den Sort/brune. Jeg har desværre haft 2 stk. der blev aflivet i en alder af 7½ måned og den næste blev 8 måneder. Begge havde E-hofter!

 

Den sorte's sundhed kender jeg ikke noget til, men hvis den også blandes med de andre 2 så står det lige så skidt til.

 

Det var sennen jeg mente da jeg brugte ordet bernner. Har kendt en grosser.

 

Jeg kan dog ikke forstå at de skal deles op. Det er jo trods deres forskelligheder en type hund man er fælles om.

 

Hos schæferen er det kun den hvid der er røget ud i "kulden". Måske fordi den ikke syntes at have lyst til at side i ærmet på en figurant. Det ses dog. Træningsmæssig og lysten til dette er dog den samme.

 

Jeg kan lide dem alle, men ikke klubberne og deres måder at træne på. Jeg har haft min tervueren med og se på træningen her i nærheden. Det gjorde jeg for at træne ham i at side og kigge på, uden at foretage sig andet. Tit måtte jeg dog gå, det var for hård kost for min mave. :cry:

 

Ang. delt meninger klubberne imellem, så er det kun navnet der er anderledes. NU er min registreret i DDH og dermed en hvid schæfer. Havde den været i DKK og heddet hvid hyrdehund, var den ikke mere accepteret som schæfer af den grund.

 

Jeg er dog glad for min hvide pige. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke meget jeg har været herinde, men hvis der ikke skal mere end en smiley til for at nogen føler sig stødt, kan jeg ikke forstå det. De er har vel for at blive brugt.

 

Selvfølgelig er de her for at blive brugt - men man må tage i betragtning, at smileyerne skal understøtte ens sprog for at tydeliggøre meningen. Negative smileys bruges for det meste kun ifm. selverkendelse eller spøg, netop for at undgå, at folk føler sig stødt eller tirret.

 

Jeg mener altså at man er gal på den hvis den hvide ikke må være en schæfer. Nå slut med det.

 

Det er ikke så meget om den må være en schæfer.

 

Det er mere det, at den hvide schæfer-avl er splittet fra den alm. schæferavl. Derfor snakker man jo unægteligt om to forskellige racer. Begge hyrdehunde, om man kan sige de begge er schæferhunde - ja, det kan ko så misforstås, ved det, at den alm. schæferhund bare hedder schæferhund.

 

Hvad de forskellige schæfertyper angår, har du da ret. Jeg har opdaget at den hvide er den sundeste af dem, da de ikke har HD-AA problemer som de andre har. Mest den Sort/brune. Jeg har desværre haft 2 stk. der blev aflivet i en alder af 7½ måned og den næste blev 8 måneder. Begge havde E-hofter!

 

Den sorte's sundhed kender jeg ikke noget til, men hvis den også blandes med de andre 2 så står det lige så skidt til.

 

Det er blot muligt at avle på kryds og tværs indenfor schæferlinierne. Jeg ved ikke hvor meget, det egentlig bliver gjort - jeg har indtryk af, at avlen nærmest er splittet fuldstændig, så vi nærmest snakker om to forskellige racer. Schæfere af brugslinier har jo også en markant anderledes bygning, meget mere lige ryg, faktisk for nogle vedkommende helt lige. Og HD-problemerne er næppe heller lige så kraftigt udtalt.

 

Det var sennen jeg mente da jeg brugte ordet bernner. Har kendt en grosser.

 

Jeg kan dog ikke forstå at de skal deles op. Det er jo trods deres forskelligheder en type hund man er fælles om.

 

Jeg ved ikke præcist, hvorfor man delte dem op. Måske fordi avlsmaterialet var for spinkelt i starten, men at der oprindeligt var to forskellige type - en til de koldere egne (berneren) og én til de lunere egne (grosseren). Jeg ved det ikke.

 

Måske fordi man ville stabilisere avlen mere, dunno.

 

Hos schæferen er det kun den hvid der er røget ud i "kulden". Måske fordi den ikke syntes at have lyst til at side i ærmet på en figurant. Det ses dog. Træningsmæssig og lysten til dette er dog den samme.

 

Så meget ved jeg ikke om det, men så vidt jeg har lært, er byttedriften en MEGET vigtig del af træningen af brugsschæfere og dermed lysten til at sidde i ærmet, fordi det bærer belønningen i sig selv.

 

Jeg kan lide dem alle, men ikke klubberne og deres måder at træne på. Jeg har haft min tervueren med og se på træningen her i nærheden. Det gjorde jeg for at træne ham i at side og kigge på, uden at foretage sig andet. Tit måtte jeg dog gå, det var for hård kost for min mave. :cry:

 

Det kan jeg dælme godt forstå. Har hørt nok historier fra folk herinde fra og set mine videoer fra visse aktive brugsfolk :cry:

 

Men der findes da heldigvis også dem, der kommer frem uden brug af negative metoder og skaber et forbillede :5up:

 

Ang. delt meninger klubberne imellem, så er det kun navnet der er anderledes. NU er min registreret i DDH og dermed en hvid schæfer. Havde den været i DKK og heddet hvid hyrdehund, var den ikke mere accepteret som schæfer af den grund.

 

Jeg er ikke med på, hvad du mener her?

 

Jeg er dog glad for min hvide pige. :hjerte:

 

Selvfølgelig! Og ved du hvad? Det er det, der er det vigtigste! :5up:

 

Nå, nu vil jeg tulle i seng, det trænger jeg vist til... :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han var fra Kennel Chacami, som hedder noget andet nu. Han blev desværre kun 5 år. Han fik slid i en albue, og trods guldimplantater, diverse medikamenter og en dyr behandling fra Tyskland, blev han mere halt. Han var vildt dejlig og smuk.:-D Savner ham helt vildt. :megaked:

 

Vil gerne sætte et billede ind af ham, men siden her beder om en URL. Det aner jeg ikke hvad er? Kan nogen hjælpe?

Redigeret af cv2002
Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er de her for at blive brugt - men man må tage i betragtning, at smileyerne skal understøtte ens sprog for at tydeliggøre meningen. Negative smileys bruges for det meste kun ifm. selverkendelse eller spøg, netop for at undgå, at folk føler sig stødt eller tirret.

 

Det har du da ret i. Nu har jeg ikke været vandt til så stort et udvalg af smilie's. Jeg lægger ikke den helt store betydning i dem,andet end at de er "sjove". Jeg skal fremover være mere betænksom. Jeg kan da godt se de en vis betydning.

 

 

 

Det er ikke så meget om den må være en schæfer.

 

Det er mere det, at den hvide schæfer-avl er splittet fra den alm. schæferavl. Derfor snakker man jo unægteligt om to forskellige racer. Begge hyrdehunde, om man kan sige de begge er schæferhunde - ja, det kan ko så misforstås, ved det, at den alm. schæferhund bare hedder schæferhund.

 

 

 

Det er blot muligt at avle på kryds og tværs indenfor schæferlinierne. Jeg ved ikke hvor meget, det egentlig bliver gjort - jeg har indtryk af, at avlen nærmest er splittet fuldstændig, så vi nærmest snakker om to forskellige racer. Schæfere af brugslinier har jo også en markant anderledes bygning, meget mere lige ryg, faktisk for nogle vedkommende helt lige. Og HD-problemerne er næppe heller lige så kraftigt udtalt.

 

Den grå er klart sundere en den sort/brune. Den er også mere avlet til brugshund. Så der satser man jo mere på sundhed og psyke. Det gælder heldigvis også den hvide.

 

 

 

Jeg ved ikke præcist, hvorfor man delte dem op. Måske fordi avlsmaterialet var for spinkelt i starten, men at der oprindeligt var to forskellige type - en til de koldere egne (berneren) og én til de lunere egne (grosseren). Jeg ved det ikke.

 

Måske fordi man ville stabilisere avlen mere, dunno.

 

 

 

Så meget ved jeg ikke om det, men så vidt jeg har lært, er byttedriften en MEGET vigtig del af træningen af brugsschæfere og dermed lysten til at sidde i ærmet, fordi det bærer belønningen i sig selv.

 

 

 

Det kan jeg dælme godt forstå. Har hørt nok historier fra folk herinde fra og set mine videoer fra visse aktive brugsfolk :cry:

 

Men der findes da heldigvis også dem, der kommer frem uden brug af negative metoder og skaber et forbillede :5up:

 

Ja selv militæret og politiet er begyndt at bruge klikkertræning på deres hunde, så der er håb for selv de "sejeste" :klap:

 

 

 

Jeg er ikke med på, hvad du mener her?

 

Det jeg mener er at en hvid schæfer vil der altid blive set skævt til. Især hvis man våger at sige det er en hvid schæfer man har. Så falder der brænde ned.

 

 

 

Selvfølgelig! Og ved du hvad? Det er det, der er det vigtigste! :5up:

 

Helt sikkert. Og den bedste hund der findes er ens egen! :banan:

 

Nå, nu vil jeg tulle i seng, det trænger jeg vist til... :gab:

 

Noget helt andet. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af dette forum. Der er så mange valgmuligheder, og der er meget jeg ikke kan finde ud af. Bla. andet når jeg vil citere. Når jeg så vil sende, så kommer der en besked om at det er for kort!! Er helt forvirret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han var fra Kennel Chacami, som hedder noget andet nu. Han blev desværre kun 5 år. Han fik slid i en albue, og trods guldimplantater, diverse medikamenter og en dyr behandling fra Tyskland, blev han mere halt. Han var vildt dejlig og smuk.:-D Savner ham helt vildt. :megaked:

 

Vil gerne sætte et billede ind af ham, men siden her beder om en URL. Det aner jeg ikke hvad er? Kan nogen hjælpe?

¢v det var trist :cry:

tror du er n¢d til at uploade dem til en site (f. eks. photobucket) eller oprette er album her på siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil gerne sætte et billede ind af ham, men siden her beder om en URL. Det aner jeg ikke hvad er? Kan nogen hjælpe?

 

En URL er en webadresse - altså www.etellerandet.dk/ditbillede.jpg

Men du behøver ikke at have billeder liggende på nettet i forvejen for at vise dem her. Når du skriver dit indlæg, er der under tekstfeltet en overskrift, der hedder "Yderligere Information". Her kan du vælge en grå knap, der hedder "Upload filer", og hente billeder fra din egen computer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er de her for at blive brugt - men man må tage i betragtning, at smileyerne skal understøtte ens sprog for at tydeliggøre meningen. Negative smileys bruges for det meste kun ifm. selverkendelse eller spøg, netop for at undgå, at folk føler sig stødt eller tirret.

 

Det har du da ret i. Nu har jeg ikke været vandt til så stort et udvalg af smilie's. Jeg lægger ikke den helt store betydning i dem,andet end at de er "sjove". Jeg skal fremover være mere betænksom. Jeg kan da godt se de en vis betydning.

 

Super :5up:

 

Den grå er klart sundere en den sort/brune. Den er også mere avlet til brugshund. Så der satser man jo mere på sundhed og psyke. Det gælder heldigvis også den hvide.

 

Hvilet jo også burde være det man fokuserede på indenfor al avl, men desværre, nej :(

 

Ja selv militæret og politiet er begyndt at bruge klikkertræning på deres hunde, så der er håb for selv de "sejeste" :klap:

 

Det jeg mener er at en hvid schæfer vil der altid blive set skævt til. Især hvis man våger at sige det er en hvid schæfer man har. Så falder der brænde ned.

 

Det kommer vel så sandelig an på, hvem man spørger. Personligt har jeg ikke noget imod, at man kalder sin hund for hvid schæfer. Kalder dem selv for hvide schæfere, både fordi, det er det, jeg har lært dem at kende som og så også fordi, at FCI-navnet simpelthen er for besværligt :mrgreen:

 

Umiddelbart vil jeg sige, at man går i små sko, hvis man stejler over, at man kalder sin hvide schweisiske hyrdehund for hvid schæfer.

 

Der hvor jeg måske ville stejle, ville være, hvis man sagde, at det var 100% en almindelig schæfer, bare i hvid, for det er det jo ikke :blink:

 

Helt sikkert. Og den bedste hund der findes er ens egen! :banan:

 

Præcist :cool:

 

Noget helt andet. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af dette forum. Der er så mange valgmuligheder, og der er meget jeg ikke kan finde ud af. Bla. andet når jeg vil citere. Når jeg så vil sende, så kommer der en besked om at det er for kort!! Er helt forvirret.

 

Problemet er, at når du citerer et indlæg, har du skrevet inde i det du har citeret. Så dvs. at det bliver tolket som, at du kun har citeret, hvad den citerede har skrevet.

 

For at undgå dette problem, svarer du enten på indlægget i én helhed, bagefter alt det citerede. Eller også deler du det indlæg, du har citeret op, ligesom jeg har gjort her.

 

Oppe der, hvor du vælger skriftstørrelse, skrifttype, farve og indsætter billeder, er der en talebobel et sted. Det, som du gerne, vil citere ved siden af, markere du og så trykker du på denne talebobel.

 

Viser lige, hvordan det skal se ud, men har sat @ ind, så den ikke viser det færdige arbejde :blink:

Det er mig, der er "citeret" og dit svar

 

Selvfølgelig er de her for at blive brugt - men man må tage i betragtning, at smileyerne skal understøtte ens sprog for at tydeliggøre meningen. Negative smileys bruges for det meste kun ifm. selverkendelse eller spøg, netop for at undgå, at folk føler sig stødt eller tirret.[/quote@]

 

Det har du da ret i. Nu har jeg ikke været vandt til så stort et udvalg af smilie's. Jeg lægger ikke den helt store betydning i dem,andet end at de er "sjove". Jeg skal fremover være mere betænksom. Jeg kan da godt se de en vis betydning.

 

Og sådan her, ville det se ud, uden @

 

Selvfølgelig er de her for at blive brugt - men man må tage i betragtning, at smileyerne skal understøtte ens sprog for at tydeliggøre meningen. Negative smileys bruges for det meste kun ifm. selverkendelse eller spøg, netop for at undgå, at folk føler sig stødt eller tirret.

 

Det har du da ret i. Nu har jeg ikke været vandt til så stort et udvalg af smilie's. Jeg lægger ikke den helt store betydning i dem,andet end at de er "sjove". Jeg skal fremover være mere betænksom. Jeg kan da godt se de en vis betydning.

 

Hvis du skriver indenfor

blablabla[/quote@] kommer det, du har skrevet, med ind i det. Så skriv BAGEFTER

 

Hvis du skriver indenfor

blablabla
kommer det, du har skrevet, med ind i det. Så skriv BAGEFTER

 

Håber det giver mening, du er langt fra den første, der har haft problemer med det og det er ikke let at forklare :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for lektioner, men jeg kommer vist til at øve mig meget og kvaje mig en del :damn:Lige som med billederne. Det driller nu også på et andet forum, så jeg tror det er på min com. der er et problem. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for lektioner, men jeg kommer vist til at øve mig meget og kvaje mig en del :damn:Lige som med billederne. Det driller nu også på et andet forum, så jeg tror det er på min com. der er et problem. :hmm:

 

Det kan tænkes :-D

 

Men håber at det hjalp til at forstå hvordan og hvorledes med citerings-systemet i det mindste :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...