Hop til indhold

køb af hund


Gæst nikita
 Share

Recommended Posts

Måske slår vi den fast en eller anden dag, men indtil da, så benytter jeg mig af chancen for at uddele en lille side-viden: F1 er ikke en betegnelse for en type af retriever, men en betegnelse der gives på baggrund af hundens ophav. Altså at den er af (engelske/irske) markprøvelinjer. Hvilket igen betyder at hundens aner skal være præmieret på markprøver for at opnå denne betegnelse.

 

Det samme gør sig gældende for spaniels, hvor begrebet FT-spaniel erstatter F1. Men meningen er den samme. FT-spaniels avles på baggrund af forældredyrenes præmieringer på markprøver, uden hensyntagen til hundens eksteriør. Det kan man så mene sit om, og det gør jeg også, men faktum er, at der skal lige så meget papir til at kalde en hund FT eller F1, som det kræver at kalde den en ren racehund.

 

FT-spaniels registreres i DJR, da Spaniel Klubben/DKK stiller krav til præmiering på udstilling - mens F1 også kan stambogsføres i DKK, da Retrieverklubben ikke stiller udstillingskrav inden parring.

 

Lige ved og næsten.

 

F1'ere er labradorer af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. Dét er ganske vist.

 

Men at sige at de er avlet uden skelen til eksteriør overhovedet, er hentet ud af den blå luft. Udseendet kan man ikke skelne en f1'er fra labber af anden avl på, overhovedet.

Hastighed og hvor driftig hunden er, heller ikke.

 

Generelt kan man dog sige at labber af engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer er blødere af sind, meget eager to please, let dresserbare, og med en enormt blød mund.

 

Generelt om retrivere af jagt- og markprøvelinjer (alle, de engelsk/irkse inkluderet) kan man tilnærmelsesvis sige at de vil være mere agilt byggede. Med andre ord: De vil have lidt luft under maven.

Men de vejer ikke mindre, de er hverken smallere, mere lavbenede/langbenede, tyndere eller andet. Ikke generelt. De er bare ikke så enorme som retrievere af udstillingslinjer generelt vil være. (kan i huske mit billede af den dersens "korthårede newfoundlænder"... Sådan ser en jagthund IKKE ud, for så ville den slet ikke kunne holde til arbejdet)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 98
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Måske hjælper det ikke at slå noget ind der er sagt for sjov?! Bare en ide! :mrgreen:

Jeg kender godt hele den fine historie og det jeg mente var, at Mio tilhørte den del af Goldens der har ekstra meget energi - lidt ala jagt-linier - og så synes jeg det er lidt sjovt, at sige at han skulle ha været en F1'er - mere ligger der ikke i det! og hvis man træder nogle DKK/DJR over tærerne af den grund, så må det være deres problem! :5up:

 

Man kunne også enten:

 

- understrege at man siger noget i sjov, så alle kan forstå det er "for sjov" og super underholdende, at ens hund betegnes som en F1

 

- undlade at blive defensiv hver gang der skrives noget, der MÅSKE omhandler ens egen hund (men nok alligevel og sandsynligvis ikke omhandler den, men noget generelt info).

 

Jeg må indrømme, at jeg oplever at du ofte føler dig trådt over tæer og alt muligt andet, og ikke bare kan tage det som den information tingene er. Hvis du er i tvivl understreger jeg endnu en gang, at det her ikke handler om din hund og hvordan den ser ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at sige at de er avlet uden skelen til eksteriør overhovedet, er hentet ud af den blå luft. Udseendet kan man ikke skelne en f1'er fra labber af anden avl på, overhovedet.

Hastighed og hvor driftig hunden er, heller ikke.

 

Det kan godt være at det er en tilsnigelse, men jeg mener så absolut at man ved markprøvelinjerne og avl på disse ser min. 95% på hvad hunden yder og har opnået, og max. 5% hvordan hunden er konstrueret.

 

Når jægeren så ydermere udvælger hvalp, mener jeg der ses 95% hvad forældredyrene har opnået og 5% på hvad pågældende hvalp i kuldet formår i sin unge alder. Og så er vi nede på 0% i forhold til konstruktionen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke gode råd i forhold til hvilken race I skal vælge, jeg synes at I har fået mange gode bud allerede :5up:

 

Det som jeg lige fik lyst til at nævne var, at hvis I ikke har bil og hovedsageligt kommer rundt på cykel, så vil jeg foreslå jer at købe en cykeltrailer (sådan en med overdækning) og fra start lære hvalpen/hunden at være i den, så HVIS I nu skal til dyrlægen f.eks. og hunden faktisk ikke er i stand til at gå selv (det forekommer jo desværre) så har I mulighed for at transportere den hurtigt og forsvarligt :-D Tro mig, man bliver desperat hvis man står med en hund som skal afsted og ikke har noget transportmiddel :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne også enten:

 

- understrege at man siger noget i sjov, så alle kan forstå det er "for sjov" og super underholdende, at ens hund betegnes som en F1

 

- undlade at blive defensiv hver gang der skrives noget, der MÅSKE omhandler ens egen hund (men nok alligevel og sandsynligvis ikke omhandler den, men noget generelt info).

 

Jeg må indrømme, at jeg oplever at du ofte føler dig trådt over tæer og alt muligt andet, og ikke bare kan tage det som den information tingene er. Hvis du er i tvivl understreger jeg endnu en gang, at det her ikke handler om din hund og hvordan den ser ud.

 

Jeg skrev at han burde hedde F1 - kan ikke se hvordan det lyder seriøst på nogen måde? Men ok, det var for sjov - så er det slået fast, og nej, vi har heldigvis ikke alle, den samme form for humor.

 

Jeg ser netop dit indlæg som, at du følte dig trådt over tærerne over mit brug af betegnelsen F1, og at du derfor gjorde opmærksom på, at du endnu en gang skulle belære "os" om hvordan det hele hænger sammen - hvis du har sagt det så mange gange før, så kunne du måske nøjes med, at henvise til et sted hvor du har det stående? Så slipper du for ulejligheden med, at gentage det og folk får det stadigvæk at vide! :5up:

 

Jeg synes ikke dit indlæg var relevant for mit indlæg som du henviste til, og derfor skrev jeg mit andet indlæg til dig. Det er jo en fri debat, så længe man opfører sig ordentligt! :5up:

 

Jeg har en gang følt mig "ramt" på min hund på dette forum, i den gamle tråd, som jeg ikke kan se nogen grund til du hiver frem igen - Ville gerne vide hvor alle de andre tilfælde du henviser til findes, men skal vi ikke bare lade denne ligegyldige diskussion ligge, og så gå tilbage til det denne tråd handler om?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Mit bud til dig ville være en papillon, da det er en lille hund, men i mine øjne slet ikke en taskehund, den har meget pels, men kræver ikke ret meget pelspleje.

 

Den kan sagtens gå ved siden af cykel, den er frisk og aktiv men stadig en selvskabshund, som derfor godt kan være afslappet. Den er god til børn, meget lærenem, og så er den god til andre dyr.

 

Jeg har talt ud fra både erfaring med min egen hund og nogle bekendtes hunde, og så en masse læsestof.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at det er en tilsnigelse, men jeg mener så absolut at man ved markprøvelinjerne og avl på disse ser min. 95% på hvad hunden yder og har opnået, og max. 5% hvordan hunden er konstrueret.

 

Når jægeren så ydermere udvælger hvalp, mener jeg der ses 95% hvad forældredyrene har opnået og 5% på hvad pågældende hvalp i kuldet formår i sin unge alder. Og så er vi nede på 0% i forhold til konstruktionen.

Måske det er en sandhed med Spaniels..Dét skal jeg på ingen måde udtale mig om.

 

Med retrievere er det ikke.

 

Eksteriøren bedømmes bare en kende anderledes, fordi man, til forskel fra udstillingslinjerne, gerne vil opnå en hund der er bygget så den kan holde til mange års arbejde i marken.

Det betyder bl.a. at de dersens hunde med det heeelt abnormt brede kranie, og de enormt tykke ben, og den tromlefede krop, der mange gange nærmest slæber hen af jorden.... ja dem ser man ikke som noget positivt.

 

Ikke noget overraskende i dét :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes så mange dejlige hunde der ude, og det er svært at vælge.

I skulle måske kigge lidt på golden retrievere eller labrador?

De er søde, venlige og nemme familiehunde.

En 11-12 årig vil sagtens kunne håndtere den, den kan løbe med på cykelture og de elsker at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes så mange dejlige hunde der ude, og det er svært at vælge.

I skulle måske kigge lidt på golden retrievere eller labrador?

De er søde, venlige og nemme familiehunde.

En 11-12 årig vil sagtens kunne håndtere den, den kan løbe med på cykelture og de elsker at lege.

 

 

Ja, men tror du at en på 11-12 år kan holde en fx. 7-8 (og op) mdrs hvalp, som ikke helt har lært at gå pænt endnu???? Dét tror jeg ikke !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

En retriever på 7-8 måneder, burde så nogenlunde have styr på at gå ordentligt.

Og de gange hvor de ikke har styr på det, så burde en ordentligt avlet retriever være så eager to please, og så blødsindede, at de med noget så simpelt som en lettere hævet stemmeføring fluks finder tilbage til "klister-gang"

 

 

Men selvfølgelig.... formår man ikke at udnytte at det er nogle af de absolut mest problemfrie racer hvad angår træning og day to day liv med hunde, så vil ikk engang en 70 kgs tøs kunne holde en sund og stærk hund på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

En retriever på 7-8 måneder, burde så nogenlunde have styr på at gå ordentligt.

Og de gange hvor de ikke har styr på det, så burde en ordentligt avlet retriever være så eager to please, og så blødsindede, at de med noget så simpelt som en lettere hævet stemmeføring fluks finder tilbage til "klister-gang"

 

 

Men selvfølgelig.... formår man ikke at udnytte at det er nogle af de absolut mest problemfrie racer hvad angår træning og day to day liv med hunde, så vil ikk engang en 70 kgs tøs kunne holde en sund og stærk hund på plads.

 

Orrk... Det er en familie med 4 børn. Hvor meget tror du, at de i længden vil have tid til at stimulere en ung og stærk retriever?

Goldens og labradors er ikke altid de mest problemfri racer.

 

Ingen racer er garanteret problemfri. Derfor skal det være en hund i håndterbar størrelse, men ikke så lille så den er sart.

Link til indlæg
Del på andre sites

En dansk/svensk gårdhund er en lille hund, håndterbar men ikke lille og sart :blink:

 

Ivrig efter at lære og villige til at adlyde og samarbejde. Det er synd og skam at mange dsg'er tilbringer livet i et hjørne når de har potentiale til alt mellem himmel og jord :lun:

 

Det er den dejligste lille race :hjerte: Ikke så nuttet eller eksotisk, men alle man møder har en historie om en dsg de har haft eller kendt og de blir helt bløde om hjerterne af at møde ens hund :lun: DET er 100 gange bedre end nuttethed :blink:

 

Og så er der ingen arvelige sygdomme der ligger til racen specifikt :5up: Det er en sund og glad race!

Link til indlæg
Del på andre sites

En dansk/svensk gårdhund er en lille hund, håndterbar men ikke lille og sart :blink:

 

Ivrig efter at lære og villige til at adlyde og samarbejde. Det er synd og skam at mange dsg'er tilbringer livet i et hjørne når de har potentiale til alt mellem himmel og jord :lun:

 

Det er den dejligste lille race :hjerte: Ikke så nuttet eller eksotisk, men alle man møder har en historie om en dsg de har haft eller kendt og de blir helt bløde om hjerterne af at møde ens hund :lun: DET er 100 gange bedre end nuttethed :blink:

 

Og så er der ingen arvelige sygdomme der ligger til racen specifikt :5up: Det er en sund og glad race!

 

men desværre er det også en race med tendens til at stresse op - så spørgsmålet er, om den vil kunne håndtere en familie på 4 børn uden at blive hyper-hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

men desværre er det også en race med tendens til at stresse op - så spørgsmålet er, om den vil kunne håndtere en familie på 4 børn uden at blive hyper-hund?

 

:( den havde jeg ikke lige gennemskuet. Men mon ikke den ville kunne vendes til det/ trænes til det. Når den vokser op med den store familie?

 

Altså jeg regner da med at få et par børn i Izzies levetid, og det er jeg helt sikker på hun nok skal klare. Hun er så interesseret i børn og børne/babylyde, desværre kender vi ingen med babyer :engel:

 

Når min lillesøster på 7 år har været her, har hun haft meget voldsomme bevægelser og høje lyde som Izzie ikke har kunne finde ud af :hmm: men efter 1 - 1 1/2 døgn så lærte hun min søsters kropssprog at kende og var ikke nervøs længere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle :-)

Tak for alle jeres fine svar.....

Jeg har købt en hund , en dejlig tæve på 7 måneder. Den er glad for børnene og omvendt.Den hedder nu Bella.:lun:

Det kan godt være at jeg får nogle hug for dette, men det blev en blandings hund af racerne : mor(labrador/retriever) far(collie)

Den er skøn, er god sammen med andre hunde og mennesker. Min mor og jeg var i skoven(hundeskov) igår med vores hunde og de gik løs noget af tiden og den kom hver gang jeg kaldte :-)

Når der nu er collie i den kræver den en del mental træning, og jeg er obs på dette. Jeg vil starte på træning asap jeg skal bare lige have fundet det rette sted for os.

Jeg har en trailer som jeg vil prøve om det duer sammen med hunden.

Jeg har ikke fået taget nogle billeder med mit eget kamera endnu, men når jeg gør skal jeg nok vise hende herinde.

Den dårlige nyhed er at min kat nok er flyttet ud i vores pulterrum/havestue :megaked: men jeg håber med tiden at de vi blive gode venner.

Hunde hilsner den nye vovse ejer :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle :-)

Tak for alle jeres fine svar.....

Jeg har købt en hund , en dejlig tæve på 7 måneder. Den er glad for børnene og omvendt.Den hedder nu Bella.:lun:

Det kan godt være at jeg får nogle hug for dette, men det blev en blandings hund af racerne : mor(labrador/retriever) far(collie)

 

Tillykke med det nye familiemedlem :5up:

 

Du har ikke læst særligt meget med her på H-F, hvis du tror at man her får hug for at have en blandingshund, for det gør man heldigvis ikke, ellers var vi nok flere, der ikke var her :-)

 

Og så vil vi gerne se nogle billeder :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hund. :klap::klap: Glæder mig til, at se billeder:-D

 

Mht. til katten. Jeg tror også de nok skal blive gode venner, hvis du altså også husker at forkæle katten rigtig meget i den næste tid. Katte kan godt finde på, at flytte til en anden familie, hvis de er meget utilfredse med noget. Men med lidt lidt ekstra opmærksomhed, så går det nok.

 

Jeg kan huske, da jeg var barn og mine forældre købte en lille gravhund. Min kat var så møg fornærmet, at hun boede på 1 sal i 14 dage. Men de 2 endte med, at blive gode venner og de gik endda tur sammen.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

tillykke med hunden :-D vi er såmænd masser af blandingshundeejere her på forum... her er plads til alle... det er bare noget nemmere at foreslå racer end det er at foreskå blandinger, når folk spørger om råd... eftersom man aldrig kan forudsige hvordan blandinger udvikler sig :-D

 

Men skønne og unikke er de jo, vores smukke blandingshunde...

 

Vi glæder os til at se billeder

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...