Hop til indhold

Gå på trapper - hvornår?


Gæst RSB
 Share

Recommended Posts

Hvornår mener I at hvalpen kan begynde at gå på trapper? Meningerne er delte. Kennelen, hvor vi købte Sophus (golden-retriever på nu 3 1/2 måned) sagde, at det kunne vi begynde med "når han kan". Dyrlægen, som vi fik 12 ugers vaccine hos, sagde på daværende tidspunkt, at det kunne vi bare begynde med med det samme, og flere steder på nettet står der henholdsvis ved et halvt eller et helt års alderen. :hmm:

Vi bor på 3. sal og han "kan" godt gå op ad trapper nu. Vi styrer det ved at gå stille og roligt ved siden af med godbidder, så han går istedet for at hoppe. Det går fint. Han får lov at gå en etage, hver gang vi er nede og så bærer vi ham for resten. Han vil meget gerne og spjætter for at komme ned, hvilket han ikke gjorde før han fandt ud af, at han kunne gå selv.

Han kan ikke gå nedad, og det vil jeg heller ikke lade ham forsøge sig med, før hans ben er lidt længere.

Men hvad synes I?? Gode råd er velkomne :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Izzie fik lov at gå op af trapper da hun kunne - men nedaf bærer jeg hende som regel :blink: det er hun også lidt usikker på.

 

Men jeg tror også det afhænger af hvor meget man går på trapper :hmm: jeg bor jo i stuen med egen indgang ud til, og det er faktisk kun hos min mormor at der er trapper op til 2.sal.

 

Jeg tror det er en bedømmelses man selv tager i situationen, men huske at tage hensyn til store hunde og hofter og knæ og sådan noget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil går halvvejs op (5-6 trin)... får så højdeskræk eller nowet.. :blink: og enten glider på maven eller gadunk-gadunk-gadunk'er ned igen.. :stupid:

 

 

Men han er jo osse en stor hund og må slet ikke endnu, så vidt jeg ved.. :genert:

 

Han har været med på 1. sal 2 gange og er begge gange blevet båret ned igen.... fordi han ikke tør andet :shock: Men kræet vejer jo altså 30 kg og spræller som en ål når man bærer ham.. så det er bare ikke en løsning.

 

Vi har valgt at hvis kan vil/kan/tør gå både op og ned, så er det da det han gør.. hvis ikke - er det også ligemeget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har båret begge mine hvalpe op og ned af trapperne (især ned ad) til jeg ikke orkede det længere, der vejede de omkring 19-20 kg. (en lab.-hvalp og en lab. blandings-hvalp).

 

Ned af trapper er en større belastning end op ad fordi de har hele vægten på deres forben/hængsel-led, hvor i mod de op ad bære på den stærkere bagkrop/kugleled.

 

At du tager den i snor og lære den at gå langsomt på trapperne er kun super, de vil så gerne løbe og det er slet ikke godt!

 

Men hvornår er svært at sige præcist for hvor gammel er den nu? - vejer den som den bør - eller er der for meget på sidebenene? osv.

 

Personligt vil min næste hvalp blive båret på samme vis som de to andre, der er så delte meninger om hvorvidt det gør en forskel, men jeg vil hellere "være sikker end ærgerlig" hvis du forstår - og jeg føler at jeg - sammen med alle de andre ting jeg tænker over og gør/ikke gør - gør mit til at det skal gå godt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bar Fie op og ned det første år, men hun fik problemer med bentøjet alligevel, så det handler nok også om de er disponeret for det.

 

Men den næste bliver også båret, hvis der er trapper mens den er under et år.

 

Da jeg valgte race, havde jeg også for øje at jeg skulle kunne bære hunden som fuldvoksen og heldigvis for det *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Bar Fie op og ned det første år, men hun fik problemer med bentøjet alligevel, så det handler nok også om de er disponeret for det.

Uha det fik min første hvalp Buster jo også (Labrador Ret.), ja han endte med aflivning 14 mdr. gammel pga. invaliderende OCD i begge albueled :(

 

Jeg gjorde nogle begynder fejl med ham, bla. i form af for meget motion/for lange gåture, det satte hans vækst i vejret og sammenholdt med at han - åbenbart - var disponeret for det, satte det et alt for hårdt pres på hans knoglevækst!

 

Men som sagt, mine næste hvalpe bliver båret alligevel og min hvalp efter Buster fik jo så heller ingen motion før hun var det ældre og hun lever fint på hendes 7. år :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opgav først "trappekampen" helt da Karla var 10-11 måneder. Hun kunne sagtens finde ud af trapperne allerede da hun var 8 uger! Så det var reelt en "kamp", da hun virkelig synes det var noget pjat, det med at blive båret :rolleyes:...

 

Fra hun var ca 7 mdr fik hun lov selv at gå op - fordi jeg ikke orkede at "kæmpe" mere... Men nedad fik hun altså først lov til da hun var ca 10-11 mdr.

 

Hun er en lille hund - gårdhundestørrelse. Og måske er jeg pylret - men jeg ville gerne bruge hende til agility - som er en højbelastningssport - så ville ikke risikere noget så tidligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, Møffe gik op ad trapperne, fra han var 3/3½ måned. Men max 3 gange dagligt, hvilket hurtigt blev sænket til max 2 gange og jeg bar ham helst den ene.

 

Idag er det kun én gang op ad trapperne dagligt, medmindre jeg er alene hjemme og skal lave noget længerevarende i køkkenet. Det bryder han sig ikke om, at jeg er lige dér og han ikke kan være der.

 

Ned ad trapperne bærer jeg ham stadig, men må snart give fortabt og have ham i sele og snor nedad dem. 30kg er altså ikke letvægterklassen og jeg kan godt mærke, at det efterhånden er ved at være "for meget". Det nytter jo heller ikke noget, at jeg vælter en dag, fordi han pludselig begynder at sprælle. Heldigvis er han vænnet til at blive båret på 1000 mærkelige måde fra opdrætter, så der har næsten ingen problemer været med at han blev båret. Da han var helt lille kunne han dog godt finde på at protestere, men da var han heldigvis stadig så let og lille, at jeg kunne "fixere" ham. Det var måske nok lidt ubehageligt for ham, men det er jo lidt pest eller kolera. Og syntes, at de sunde led er lidt vigtigere end et øjebliks ubehag i form af den "straf" (bar ham på en måde, hvor han intet kunne gøre, men tilgengæld knap så behagelig for ham, hvis han begyndte på noget - han stoppede heldigvis hurtigt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Bar Fie op og ned det første år, men hun fik problemer med bentøjet alligevel, så det handler nok også om de er disponeret for det.

 

Men den næste bliver også båret, hvis der er trapper mens den er under et år.

 

Da jeg valgte race, havde jeg også for øje at jeg skulle kunne bære hunden som fuldvoksen og heldigvis for det *S*

 

:5up: og derfor er det vigtigt at bære hunden, for skavankerne opdager man i reglen først når hunden er 1-2 år.

Måske havde det være meget værre hvis du ikke havde båret hende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder meget fint det du gør, det er jo ned af der skulle være værst for hunden.

 

Og så kan du måske lade ham gå ned af 1/2 sal en gang imellem så han lige får det lært.

 

Ja, det tænker jeg også :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg ville bære hvalpen så længe jeg kunne... Især fordi det er en race der let får problemer med hofterne.

 

Ved ikke om det er rigtigt eller forkert. Men da jeg valgte hvalp, gik jeg bevidst efter en hund jeg kunne bære, da jeg bor på 2. sal. Jeg kunne simpelthen ikke bære hvis hunden fik dårlige hofter og jeg IKKE havde båret hende.. Det er jo ikke sikkert det ville være derfor - men alligevel..

Link til indlæg
Del på andre sites

For store hunde er det så lidt trapper så muligt.

 

Da knoglerne skal utrolig meget igennem. Jeg tror aldrig trapper er sunde for hunde, heller ikke små hunde i stort omfang.

 

 

Vi boede i lejlighed de første 5 uger med Aslan, og de første 3 uger fik han lov at sætte benen op på det første trappetrin, den næste uge 2 trin, og da hun syntes han kunne finde ud af det tog han de 5 trine 1-2 gange om dagen, NÅR Jeg ikke lige fik fanget ham :oops: (dårlig hunde ejer :damn::damn::damn:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Molly på 10 1/2 uge kan gå op ad trapperne, men ikke ned endnu.

Lad hunden prøve sig frem, det kommer når det kommer. Ligesom når mennesker skal lære at gå

 

Det er for tidligt at gå på trapper når hvalpen ikke er ældre...

 

Oscar og svea er blevet løftet til de var 1 år. Og det vil jeg anbefale til alle der spørger. Såfremt de selvfølgelig kan løfte hunden. Kan man ikke det, skal hunden bare ikke suse op og ned, men lære at gå på trapperne i et passende tempo...

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet handler vist ikke så meget om hvornår den kan, som det handler om hvornår den bør... ;-)

 

 

Jeps ;-)

Som sagt kan han sagtens gå op ad trapperne og også i et stille og roligt tempo på alle fire ben uden at hoppe med to ben ad gangen, men spørgsmålet er, hvornår det er tilrådeligt at lade ham gå selv. Vi var jo godt klar over, at når vi valgte en stor hund, var konsekvensen, at det ville blive hårdt at bære ham, i takt med at han voksede, men forhørte os både hos retrieverklubben og dyrlægen, som sagde, at det nok skulle gå. Så det var vi indstillede på og klager ikke - vil jo gøre alt for vores lille skat :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...