Hop til indhold

prisen på en engelsk cocker spaniel


Gæst Camilla Sjelhøj
 Share

Recommended Posts

Gæst Camilla Sjelhøj

hej alle

 

min søster har længe drømt om at købe en cocker spaniel...

 

og er nu ved at regne på hvad det ville komme til at koste alt i alt om måneden og ikke mindst hvad sådan en lækker lille sag koster i "indkøb" så de kan få sparet det op :)

 

så er der nogle kloge hoveder der sådan ca. ved hvad en stambogs ført engelsk cocker spaniel koster?

 

på forhånd tak for hjælpen...

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle

 

min søster har længe drømt om at købe en cocker spaniel...

 

og er nu ved at regne på hvad det ville komme til at koste alt i alt om måneden og ikke mindst hvad sådan en lækker lille sag koster i "indkøb" så de kan få sparet det op :)

 

så er der nogle kloge hoveder der sådan ca. ved hvad en stambogs ført engelsk cocker spaniel koster?

 

på forhånd tak for hjælpen...

 

Jeg vil da anbefale dig at kigge på hvalpelisten her

 

http://www.spanielklubben.dk/

 

Der er også kontaktinfo til diverse opdrættere rundt omkring i landet.

 

og meget info om racer(ne)

 

God jagt(hund) :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til prisen, men i skal nok regne med mellem 8000-11000, så burde i være godt inddækket! :5up:

 

Derudover synes jeg, at I skulle kontakte en opdrætter, for en hyggelig samtale omkring racen og købsforhold (pris, kontrakt, forventning mm).

 

Der er jo ikke nogen der siger i lige skal købe der, men de fleste opdrættere er glade for at fortælle og vise deres hunde frem! :5up:

 

Held og lykke i "jagten"! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle

 

min søster har længe drømt om at købe en cocker spaniel...

 

og er nu ved at regne på hvad det ville komme til at koste alt i alt om måneden og ikke mindst hvad sådan en lækker lille sag koster i "indkøb" så de kan få sparet det op :)

 

så er der nogle kloge hoveder der sådan ca. ved hvad en stambogs ført engelsk cocker spaniel koster?

 

på forhånd tak for hjælpen...

 

Hej, Camilla.

Hvad mener du med en engelsk cocker spaniel?

Måske er det den man i dag bare kalder cocker spaniel?

Der er en, der hedder "engelsk springer spaniel", men det er en ret stor spaniel, som også bruges til jagt.

 

Alle racerne er beskrevet med billeder på spanielklubbens hjemmeside.

http://www.spanielklubben.dk/

 

--Det skal nok passe, at en hvalp koster omkring 10.000 kr, og derudover skal man jo være forberedt på dyrlægeregninger. Både de planlagte helbredschecks og de uforudsete udgifter på grund af sygdom eller uheld.

 

En hvalp skal også have et godt kvalitetsfoder at vokse op på, og der er også forsikringer, der skal betales. Hundetræning starter med hvalpemotivation allerede når hvalpen er få måneder gammel.

Altsammen koster, så jeg vil tro, at "sådan en lækker lille sag" vil koste mellem 500 og 1000 kr om måneden. Alt efter ambitionsniveauet. Især det første år er dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Camilla

Du skal lige fortælle din søster at foruden almindelig udgifter som forsikring ,vaccination, foder, kursus i hvalpemotivation og lydighed, hvilket er nødvendig som nye hundeejer at følge, evt dyrlægeudgifter, så kommer der udgifter til trimning.

Det er noget man selv kan lærer til husbehov og dagligt pleje, altså på kurser i Spanielklubben, men når hundens pels skal virkelig i bund, må man ofte til profesionel. Nogle cockerer har meget lidt pels, nogle, mest de ensfarvede har rigtigt meget. Mener det koster ca 600 kr/gang ofte 4 gange årligt.

Jeg tror at 8000-10000 kr er OK . Men der skal lige også undersøges om alle forforældre har Ok hofter, altså HD, ingen med øjensøgdomme osv.

Hvis din søster er snu, så undersøg på Spanielklubbens hjemmeside de opdrætterer der bor nær hende, og så kontakt evt en, der avler den farve hun vil have. De fleste er med på hvilken tæver der skal føde og hvilken hanhund der er brugt. Det er jo vigtigt, at ikke få en overgearet jagthund, hvis den Bare, undskyld ,skal være familiehund.

Alle normale cokere er livlige og kræver en hvis tid for at være tilfredsstillede, men der er for mig at se betydelig forskel. Og den er ofte genetisk.Altså arvelig.

Og hvis din søster evt drømmer om at gå til agility, når den er udvokset, så findes disse liner også med gode anlæg for samarbejde og lydighed.

Hej fra Ulla , der har 3 skønner tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

En cocker koster et sted mellem 8.000 og 10.000 med en DKK stambog. Husk nu AAAALLLT det andet der skal regnes med... Jeg har regnet ud af Nura har kostet mig 25.000 det første leveår.

 

Birgitta -> Der er to typer cocker spaniels, og to officielle racer i DKK. En engelsk og en amerikansk. Den amerikanske har en mere markeret overgang mellem næse og pande, er lidt mindre og har længere pels..

 

Det er den der er på billedet øverst i midten på dit link til Spanielklubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

En cocker koster et sted mellem 8.000 og 10.000 med en DKK stambog. Husk nu AAAALLLT det andet der skal regnes med... Jeg har regnet ud af Nura har kostet mig 25.000 det første leveår.

 

Birgitta -> Der er to typer cocker spaniels, og to officielle racer i DKK. En engelsk og en amerikansk. Den amerikanske har en mere markeret overgang mellem næse og pande, er lidt mindre og har længere pels..

 

Det er den der er på billedet øverst i midten på dit link til Spanielklubben.

 

Ja... det er jeg osse blevet klar over.. Men DKK kalder bare den engelske cocker spaniel for "cocker spaniel". Hvis man skal søge efter opdrætter eller hvalpeliste, så er det DET navn, man skal bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj
En cocker koster et sted mellem 8.000 og 10.000 med en DKK stambog. Husk nu AAAALLLT det andet der skal regnes med... Jeg har regnet ud af Nura har kostet mig 25.000 det første leveår.

 

Birgitta -> Der er to typer cocker spaniels, og to officielle racer i DKK. En engelsk og en amerikansk. Den amerikanske har en mere markeret overgang mellem næse og pande, er lidt mindre og har længere pels..

 

Det er den der er på billedet øverst i midten på dit link til Spanielklubben.

 

 

super tusind tak for den oplysning det vil jeg sige videre til hende... har selv en skøn dansk/svensk gårdhund så jeg skal ikke have flere pt... men det var mere fordi hun spurgte hvad det koster at have vores... men rart med lidt tal på...

 

men de har snakket med en avler, som skal have 8000-9000 kr. for en hund fra dem så det er ikke helt unormal pris kan jeg se... men så den også både chippet, vaccineret, har fået ormekur, hvalpe foder osv.

 

men tak for jeres svar alle sammen... det melder jeg videre til hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

men de har snakket med en avler, som skal have 8000-9000 kr. for en hund fra dem så det er ikke helt unormal pris kan jeg se... men så den også både chippet, vaccineret, har fået ormekur, hvalpe foder osv.

 

 

Jeps.. Og sådan skal det også være hos en fornuftig avler...

 

Så skal hun møde forældre dyrene (eller ihvertfald moderen) og have et godt indtryk af stedet... Og så er det ellers bare at veeeeente... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

En cocker koster et sted mellem 8.000 og 10.000 med en DKK stambog. Husk nu AAAALLLT det andet der skal regnes med... Jeg har regnet ud af Nura har kostet mig 25.000 det første leveår.

 

Birgitta -> Der er to typer cocker spaniels, og to officielle racer i DKK. En engelsk og en amerikansk. Den amerikanske har en mere markeret overgang mellem næse og pande, er lidt mindre og har længere pels..

 

Det er den der er på billedet øverst i midten på dit link til Spanielklubben.

 

 

25 kilo :shock: det var ellers ikke så lidt.

 

Jeg var godt klar over at mine havde kostet i det lag, pga al den benzin jeg har brugt på at fragte dem rundt i Europa :mrgreen:, men daaaamn, 25 altså...:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... det er jeg osse blevet klar over.. Men DKK kalder bare den engelske cocker spaniel for "cocker spaniel". Hvis man skal søge efter opdrætter eller hvalpeliste, så er det DET navn, man skal bruge.

 

 

jeg har engelsk cocker, og jeg kalder altså også mine for engelske cockere ;-)

 

I europa kalder man den amerikanske for amerikansk cocker og den engelske for cocker spaniel. I USA er det lige omvendt, der får den engelske oprindelsesnavnet på mens det bortfalder hos amerikaneren.

 

Skal man være pernittengryn, og det er jeg jo :mrgreen:, så er engelsk cocker spaniel den korrekte betegnelse for... tadaaaa den engelske cocker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
25 kilo :shock: det var ellers ikke så lidt.

 

Jeg var godt klar over at mine havde kostet i det lag, pga al den benzin jeg har brugt på at fragte dem rundt i Europa :mrgreen:, men daaaamn, 25 altså...:shock:

 

Hehe.. Jeg blev også vildt overrasket... Lagde mit indlæg ud med at påstå at min hund da havde været "billig" fordi hun aldrig havde været syg og vi ikke har betalt for træning.

 

MEeeeeen så begyndte jeg at lægge sammen. Anskaffelse og mad var jo småting.. så lagde jeg godbidder, tyggeben, marvben og anden fornøjelse/forkælelse oveni.. Mange bække små..

 

Og så gik regnestykket helt bersærk da jeg kom i tanke om at hun havde fået hundepas og det hele ved første dyrlæge vacc. Med reg. ormekur for hun skulle til sverige - og kontrolblodprøve for rabies.. Så kiggede jeg på legetøj (ja - det er også dyrt i længden) forskellige foderaktivering og des lige.. Og så blev jeg chokeret..

 

Oveni kom jeg i tanke om at hun havde haft mere end en hundeseng - at hun endte med at foretrække lammeskin (som hun også har fået et par af)... At hun har fået hundeseler og snore i god kvalitet - og selvfølgelig er vokset ud af dem... At hun har fået kvalitetsvinterdækner og også er vokset ud af et af dem.

 

Så kom jeg i tanke om buret i bilen så hun sad sikkert - og det var ikke billigt... De to kanvasbure vil brugte til alenehjemmetræning og transport da hun var mindre.. Sikkerhedsselen...

 

Det gav 25.000... Snildt :genert:

 

Jeg fik så ikke engang regnet det med hun åd da hun var hvalp. Strømforsyning til bærbar (X2) = ca. 1.000... Et par sandaler og hælen på et par helt nye kalveskinsstøvler... = $$$ Og ubetalt ferie i kort tid efter jeg hentede hende for at give hende ro...

 

Det koster KASSEN at have hund.. Det er også derfor jeg synes det er SÅ åndssvagt at spekulere i prisen på en hvalp - fordi det er INGENTING i forhold til alt det andet. Men I guder hvor er det de bedste penge jeg har givet ud...:hjerte::hjerte: Og næste gang bliver det billigere - for jeg har gemt det hele... (Keep believing :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

hehe ja er godt klar over at hvalpens pris er det mindste af det hele hehe...

 

men min søster og hendes mand skal ud og kigge hos en avler i morgen og planlægger så måske at købe en i løbet af 2010...

 

men det var nu stadig meget rart for dem at vide og en hund kostede 5000 kr i indkøb eller 20.000 kr. i indkøb der er jo en væsentlig forskel... hehe

 

men tror de har fået svar på deres spørgsmål, tusind tak for hjælpen... så nu venter jeg bare på at vi finder vores drømme hus så jeg kan få min drøm opfyldt med en grand danois :banan::slem::lol: men endnu en gang tusind tak for hjælpen alle sammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har engelsk cocker, og jeg kalder altså også mine for engelske cockere ;-)

 

I europa kalder man den amerikanske for amerikansk cocker og den engelske for cocker spaniel. I USA er det lige omvendt, der får den engelske oprindelsesnavnet på mens det bortfalder hos amerikaneren.

 

Skal man være pernittengryn, og det er jeg jo :mrgreen:, så er engelsk cocker spaniel den korrekte betegnelse for... tadaaaa den engelske cocker....

 

Altså... For min skyld kan du da kalde din cocker lige hvad du vil, osse "Engelsk cocker"....... :cool:

 

Men hvis du vil finde en opdrætter i Dansk Kennelklub, eller en hvalpeliste for din race, så er du altså nødt til at søge på "cocker spaniel", for der ER ikke nogen "Engelsk Cocker".

 

Der er ikke så meget tale om "pernittengryneri" men om hvad man rent praktisk skal gøre for at skaffe sig en hvalp:roll:..

 

Det ville vel osse være synd, hvis trådstarter fik det indtryk, at Engelsk Cocker Spaniel var en race, der ikke fandtes i DKK, --for det gør den jo... Under navnet Cocker Spaniel. :mrgreen:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Cocker.pdf

 

:hmm:Det er ulogisk, men det kan jeg jo ikke gøre for...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...