Hop til indhold

Tarmbetændelse - hvordan smitter det?

Adele
 Share

Recommended Posts

Det er egentlig meget enkelt. Jeg har overvejet at spørge én jeg kender, om hun vil ud at gå med hendes hund og mig og Sherlock, men Sherlock har jo stadig lidt tarmbetændelse. kan tarmbetændelse smitte fra hund til hund, bare ved en gåtur sammen?

Tak på forhånd

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig meget enkelt. Jeg har overvejet at spørge én jeg kender, om hun vil ud at gå med hendes hund og mig og Sherlock, men Sherlock har jo stadig lidt tarmbetændelse. kan tarmbetændelse smitte fra hund til hund, bare ved en gåtur sammen?

Tak på forhånd

Jeg tror da ikke tarmbetændelse smitter? Så burde vi da nærmest få en epidemi når en af mine har, men det er aldrig sket.. Og dyrlægen har heller ikke nævnt noget om smitte så jeg tror ikke det smitter
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Sakset fra netdyredoktor:

Der kan være mange årsager til, at en hund får tarmbetændelse.

Årsager, der har med foder at gøre, kan være:

• Fordærvet foder (fra skraldespande, ådsler og lignende)
  • Pludseligt foderskift
  • Overfodring

Andre årsager kan være:

• Ormeinfektion
  • Infektioner, f.eks. parvovirus, camphylobacter og salmonella
  • Forgiftning, f.eks. foderforgiftning, affaldsforgiftning eller plantegifte
  • Tarmbetændelse kan være et led i anden sygdom, f.eks. hundesyge og nyresygdom

Så vidt jeg kan se er det kun ÅRSAGERNE til tarmbetændelse der kan smitte - altså, hvis det er pga orm eller hundesyge fx...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke noget om emnet, derforjeg spørger. Tarmbetændelse og mavebetændelse, er det ikke næsten det samme?

Gastroenteritis er den diagnose Sherlock fik, her for godt et uge siden. Og det er, så vidt jeg ved, mave/tarm-betændelse

Gastroenteritis smitter hvertfald mellem mennesker.. Det er almindelig "rundesyge" du ved eller maveinfluenza...
Link til indlæg
Del på andre sites

nu snakkede jeg lige med min dyrlæge.. Og rigtig Gastroenteritis findes kun hos mennesker ikke hunde...

Mave/tarmbetændelse hos hunde smitter ikke medmindre der er tale om fx Parvo eller salmonella og den slags...

:5up: Mave/tarmbetændelse hos hunde smitter nemlig IKKE. Hvis det gjorde, så skulle Hailey have smittet de andre, og de fejler intet.

Mon vi har samme dyrlæge?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu snakkede jeg lige med min dyrlæge.. Og rigtig Gastroenteritis findes kun hos mennesker ikke hunde...

Mave/tarmbetændelse hos hunde smitter ikke medmindre der er tale om fx Parvo eller salmonella og den slags...

Nå for søren :eek: Men, der står ihvertfald Gastroenteritis på den seddel vi fik med hjem, fra dyrlægen. Nu har jeg godt nok været ude at gå, men så kan jeg jo invitere den bekendte på gåtur i morgen, i stedet for.

Igen, tak for hjælpen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites