Hop til indhold

Indendørs søg


Bailey_f1
 Share

Recommended Posts

"Søge" bliver i vores hus kun brugt om mad, "find" bliver brugt hvis det er en genstand / legetøj / tepose der skal findes...

 

Ja, det er katisk også fjollet jeg sagde det dengang om bamsen, når den blev 'væk'. Kan være jeg skal bruge 'finde' om maden så. :stupid:

 

Eller også 'bare' aflære hende det. Ellers kan jeg nok ikke selv finde ud af det til sidst. Så er det alligevel nok lettere at 'omvende' hunden. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det er katisk også fjollet jeg sagde det dengang om bamsen, når den blev 'væk'. Kan være jeg skal bruge 'finde' om maden så. :stupid:

 

Eller også 'bare' aflære hende det. Ellers kan jeg nok ikke selv finde ud af det til sidst. Så er det alligevel nok lettere at 'omvende' hunden. :blink:

Du kan også bare gøre det omvendt.. "Søge" bliver brugt om bamsen og "find" bliver brugt om foderet. Hunden er jo bedøvende ligeglad med hvad det hedder :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også bare gøre det omvendt.. "Søge" bliver brugt om bamsen og "find" bliver brugt om foderet. Hunden er jo bedøvende ligeglad med hvad det hedder :-)

 

Ja, men på et eller andet tidspunkt kommer jeg nok selv i tvivl om hvad der er hvad. :lol: Eller hvis kæresten skal sætte hende igang med det. Men ja for hende er der jo ikke den samme logik. :5up:

 

Jeg plejer faktisk at sige noget i retning af ''søg - hvor er den henne? Søg!'' Tror jeg dropper 'søg' for en tid og ser hvad der sker. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gerne vil have ændret dit "søg" til "find"

Start med at sige søg bamsen som du har gjort hidtil ?

Tilføj så Søge, find bamsen - i løbet af kort tid vil du kunne droppe "søge" og nøjes med "find bamsen" eller ""find tingen".

 

Efter lidt tid uden brug af ordet søge, kan du så begynde at bruge dette ord til noget andet f.eks. madsøg - "søg maden"

 

Hos os hænger de to dog ofte sammen - "Søge, find te-posen" eller "Søge, find maden", men det kræver jo altså at hun kan navnene på (nogle af) de forskellige ting (f.eks. bamse, bold, mad, te, etc.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men på et eller andet tidspunkt kommer jeg nok selv i tvivl om hvad der er hvad. :lol: Eller hvis kæresten skal sætte hende igang med det. Men ja for hende er der jo ikke den samme logik. :5up:

 

Jeg plejer faktisk at sige noget i retning af ''søg - hvor er den henne? Søg!'' Tror jeg dropper 'søg' for en tid og ser hvad der sker. :-)

 

Ellers kan du bruge find "Bamse", find "te", find "sko" osv osv, så du navngiver de ting du vil have fundet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh det er jo faktisk det samme I siger. :bigsmile: God idé at lære hende navnene på tingene. For synes faktisk det var lidt smart at lære hunden at søge både te, karry og forskellige kryderier som Lædermor foreslog det. Det kunne vi helt sikkert få meget sjov ud af.

 

Har lyst til at gå igang nuuuuu, men hun sover. :lun: Og vi skal til træning i aften, så må hellere lade være med at begynde på noget nyt... Hvis vi skal lave noget, når hun vågner må vi hellere repetere lidt lektier. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men på et eller andet tidspunkt kommer jeg nok selv i tvivl om hvad der er hvad. :lol: Eller hvis kæresten skal sætte hende igang med det. Men ja for hende er der jo ikke den samme logik. :5up:

 

Jeg plejer faktisk at sige noget i retning af ''søg - hvor er den henne? Søg!'' Tror jeg dropper 'søg' for en tid og ser hvad der sker. :-)

Okay det er jo så et problem :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Jeg lærer ikke aslan forskellige ord for hver ting, jeg har to af hver ting, han får så en af tingene at snuse til og det er så den duft han skal finde mellem de andre som også er gemt.

 

aslan er også total bold fikseret, jeg har et skab den kommer ind i og siger slut, så ved han bolden er væk, han kan faktisk blive helt stresset ved at have sin ynglingsbold hele tiden, har den konstant i munden selv når han sover.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååh ja, men var det ikke også Amocca der sagde det var bedst a have 2 af hver, når man havde flere dufte. :hmm:Kan snart ikke finde rundt i det længere. :lol:

 

Nårh lyder ellers sødt med den bold. :lun:

 

hvis jeg har gemt forskellige dufte - så har jeg to af den som hun skal finde - ellers ved hun jo ikke hvilken duft hun skal følge :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor tidligt er I begyndt på de der avancerede søge-aktiviteter? Det lyder rigtig sjovt og godt for hunden.

Sophus kan søge efter mad og legetøj udenfor også under visne blade og på træstubbe osv., men han er ikke så sikker med sin næse endnu og skal ofte lige have lidt hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor tidligt er I begyndt på de der avancerede søge-aktiviteter? Det lyder rigtig sjovt og godt for hunden.

Sophus kan søge efter mad og legetøj udenfor også under visne blade og på træstubbe osv., men han er ikke så sikker med sin næse endnu og skal ofte lige have lidt hjælp.

 

Så længe du starter i det små, kan du sagtens prøve te-søgning med ham nu :-D... Start helt tæt på ham indtil han har fanget konceptet og prøv så bare at lægge den rundt om dørkarmen ind i det næste rum... og bed ham "finde /søge" hvad end du nu vil bruge...

 

Det behøver ikke at være te, det var bare hvad vi havde i huset der duftede "specielt" og som var i en handy "pakke" så det ikke svinede der hvor man lagde det :mrgreen:

 

Hvis han ikke viser super interesse i opgaven, så skal der en super belønning til når han finder den rette ting - Karla viser så stor glæde ved opgaven, at hun bare får en "sejrsrunde" med te-posen som hendes belønning :lol: og at vi selvfølgelig hopper og danser og fortæller hende hvor dygtig hun er... og så får hun lov at prøve en gang til ;-)

 

Når jeg slutter, får hun en lille godbid og et "slut", så hun er klar over at legen er ovre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede da vi kom hjem fra hundetræning og hun fangede det lynhurtigt. :klap:De første 2 klik var bare den lå ved siden af hende og ved det 3. klik havde jeg lagt den om bag et hjørne. Og derefter kunne jeg faktisk gå igang med at gemme rundt i lejligheden. (Har dog ikke gemt den under/ i noget endnu. Kun synlige steder på gulvet). Hun synes bare det var så sjovt og ville have vi skulle blive ved og ved. Tilsidst var jeg nødt til at tage hende med ud at gå for at hun kunne komme til at tænke på andet. :lol: Hun kommer også med den i munden. Jeg har bare taget noget køkkenrulle, drysset noget te ud i det og 'samlet det til en pakke' med en elastik omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede da vi kom hjem fra hundetræning og hun fangede det lynhurtigt. :klap:De første 2 klik var bare den lå ved siden af hende og ved det 3. klik havde jeg lagt den om bag et hjørne. Og derefter kunne jeg faktisk gå igang med at gemme rundt i lejligheden. (Har dog ikke gemt den under/ i noget endnu. Kun synlige steder på gulvet). Hun synes bare det var så sjovt og ville have vi skulle blive ved og ved. Tilsidst var jeg nødt til at tage hende med ud at gå for at hun kunne komme til at tænke på andet. :lol: Hun kommer også med den i munden. Jeg har bare taget noget køkkenrulle, drysset noget te ud i det og 'samlet det til en pakke' med en elastik omkring.

 

Derfor er det vigtigt at have et tydeligt "slut" signal :-D Vi bruger at man får en guf når man afleverer sidste gang og så bliver der sagt slut...

 

Men fedt at hun synes det var en fest :klap: Karla elsker det også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor er det vigtigt at have et tydeligt "slut" signal :-D Vi bruger at man får en guf når man afleverer sidste gang og så bliver der sagt slut...

 

Men fedt at hun synes det var en fest :klap: Karla elsker det også!

Okay, så skal jeg altså bare sige ''slut'' hver gang (efter sidste søgerunde) og efter x antal gange forstår hun, at nu er det 'slut' mor mener når hun siger 'slut' tilsidst..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så skal jeg altså bare sige ''slut'' hver gang (efter sidste søgerunde) og efter x antal gange forstår hun, at nu er det 'slut' mor mener når hun siger 'slut' tilsidst..?

 

Jeg bruger "slut" om alt der er slut. Godbidder, leg, træning osv. Jeg siger "slut" og viser hende mine tomme håndflader. Det respekterer hun fint. Men det er jo også indlært fra hun var lille bitte...

 

Smilla er jo en vaks lille en, så mon ikke hun hurtigt fanger hvad slut betyder? Jeg ville også bruge det i alle andre sammenhænge - jvf. dit "slap af"-projekt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger "slut" om alt der er slut. Godbidder, leg, træning osv. Jeg siger "slut" og viser hende mine tomme håndflader. Det respekterer hun fint. Men det er jo også indlært fra hun var lille bitte...

 

Smilla er jo en vaks lille en, så mon ikke hun hurtigt fanger hvad slut betyder? Jeg ville også bruge det i alle andre sammenhænge - jvf. dit "slap af"-projekt :-D

 

Rigtig god idé. Viser hende også nogle gange hænderne, men det mere for at sige at der ikke er mere at komme efter (mad).

 

Gad vide om man også kan bruge det til 'slut med at jage kattene'? Ej, det er vel ikke helt det samme. :lol:

 

Men lyder som en god kommando.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Når hun engang bliver interesseret i øvelsen, kan i udbygge den... vi har udbygget den til duft-diskriminering. Hvor hun skal identificere en bestemt type te - liggende blandt en masse andet te ... den leg holder hun meget af :-D

 

Det prøvede vi så i går - vild succes - vi takker for tippet :5up:

 

Havde taget 3 forskellige te-breve med hjem - Earl-grey, Grøn og Skovbær (som er den hun plejer at finde - dog andet mærke)

Viste hende de 3 poser og viste hende så skovbæren igen.

Spredte de 3 poser ud på gulvet.

Hun snusede en gang til dem alle 3 og stillede sig så oven på skovbær-teen :banan:

Vi gentog 7 gange i løbet af aftenen - alle med det samme resultat :5up:

 

Og så har hun i øvrigt lært at rynke næse - det ser SÅ sjovt ud :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det prøvede vi så i går - vild succes - vi takker for tippet :5up:

 

Havde taget 3 forskellige te-breve med hjem - Earl-grey, Grøn og Skovbær (som er den hun plejer at finde - dog andet mærke)

Viste hende de 3 poser og viste hende så skovbæren igen.

Spredte de 3 poser ud på gulvet.

Hun snusede en gang til dem alle 3 og stillede sig så oven på skovbær-teen :banan:

Vi gentog 7 gange i løbet af aftenen - alle med det samme resultat :5up:

 

Og så har hun i øvrigt lært at rynke næse - det ser SÅ sjovt ud :vuf:

 

Orv det skal vi da også have prøvet. Smilla er efterhånden også blevet dygtig til at finde teen. (Dog skal den stadig være lidt synlig. Det der med skuffer og skabe ved jeg ikke om vi nogensinde når til. Måske er hun for kortnæset. Kan Karla det, Amocca?

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv det skal vi da også have prøvet. Smilla er efterhånden også blevet dygtig til at finde teen. (Dog skal den stadig være lidt synlig. Det der med skuffer og skabe ved jeg ikke om vi nogensinde når til. Måske er hun for kortnæset. Kan Karla det, Amocca?

 

Jeg har ikke gemt det inde i skabe og skuffer - men det er ikke synligt. Det ligger under ting; tæpper, sko, legetøj, skubbet ind bag hundebur og radiator og den slags ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det prøvede vi så i går - vild succes - vi takker for tippet :5up:

 

Havde taget 3 forskellige te-breve med hjem - Earl-grey, Grøn og Skovbær (som er den hun plejer at finde - dog andet mærke)

Viste hende de 3 poser og viste hende så skovbæren igen.

Spredte de 3 poser ud på gulvet.

Hun snusede en gang til dem alle 3 og stillede sig så oven på skovbær-teen :banan:

Vi gentog 7 gange i løbet af aftenen - alle med det samme resultat :5up:

 

Og så har hun i øvrigt lært at rynke næse - det ser SÅ sjovt ud :vuf:

 

Nu markerer hun jo, så jeg ved ikke om i kan bruge vores måde... Jeg plejer at tage fx 10 tebreve af forskellige slags (jeg drikker ikke selv te - men pickwick laver sådan nogle pakker med 5 forskellige slags breve i)...

 

Dem smider jeg oveni hinanden hulter til bulter. Den jeg vil have hende til at finde ligger der kun 1 af i bunken og jeg har 1 ekstra i hånden. Jeg giver hende lov at snuse til brevet i min hånd, og så er det ellers ud og rode bunken igennem og komme hen til mig med den rette :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu markerer hun jo, så jeg ved ikke om i kan bruge vores måde... Jeg plejer at tage fx 10 tebreve af forskellige slags (jeg drikker ikke selv te - men pickwick laver sådan nogle pakker med 5 forskellige slags breve i)...

 

Dem smider jeg oveni hinanden hulter til bulter. Den jeg vil have hende til at finde ligger der kun 1 af i bunken og jeg har 1 ekstra i hånden. Jeg giver hende lov at snuse til brevet i min hånd, og så er det ellers ud og rode bunken igennem og komme hen til mig med den rette :-D

 

Nej det kan vi slet ikke bruge - jeg vikler snorene sammen :damn: :mrgreen:

 

Nej helt rigtigt - vi er nød til at have lidt afstand imellem så jeg kan se hvilken hun markerer på.

 

Ellers er det vist næsten samme metode....

Pickwick assorterede

Lugter til den der skal findes (vi har så kun prøvet én dag og derfor brugt skovbær=target som hun kender i forvejen, og "kun" 3 breve)

og så markering hvor du bare bruger apportering

 

Slog mig lige - pakker du brevene ud eller lade du dem være i indpakningen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...