Hop til indhold

Er der hunde I ikke vil have?


Gæst Trine20
 Share

Recommended Posts

Har jeg godt nok aldrig oplevet, mine forældres terrie bidder, hvis noget gør det mindste ondt, bærer nag som en elefant, men går glad ind til trimmeren (og sådan har det stort set været med alle deres trimme-terrier)

Jeg har mødt fantastisk mange ældre ruhårede hunde som bliver klippet efter råd fra trimmere. Det må der jo være en grund til.

 

Ups, for store hjerner så :oops: det var i Sverige jeg fik en mindre forelæsning om det, men jeg ved jo godt, at jeg bør have mere end en kilde til mine fordomme. Har til gengæld aldrig hørt om hjertesygdommene (de siger da, at de tjekker før avl)

Har du aldrig hørt om Cavaliers der har hjerteproblemer?....... hvor var det nu du kom fra?. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har mødt fantastisk mange ældre ruhårede hunde som bliver klippet efter råd fra trimmere. Det må der jo være en grund til.

 

 

Har du aldrig hørt om Cavaliers der har hjerteproblemer?....... hvor var det nu du kom fra?. :lol:

 

Aner ikke hvorfor de bliver klippet, fik en genbrugshund klippet fordi pelsen var håbløs, den fik aldrig normal pels efter klipningen, så jeg ville nok holde fast i trimningen.

 

Kommer fra en udstilling :cool: manden synes de er vildt nuser og mænger sig med opdrætterene, så det er en lidt ensidig info jeg har, men de sagde at der ikke var grund til bekymring over hjertefejl, for de tjekker forældrene.

 

Nu må du ikke blive bekymret, når en race er 'interessant' så tjekker vi virkeligt grundigt og filosoferer i årevis før vi slår til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner ikke hvorfor de bliver klippet, fik en genbrugshund klippet fordi pelsen var håbløs, den fik aldrig normal pels efter klipningen, så jeg ville nok holde fast i trimningen.

En klippet pels bliver nemlig ødelagt og det vil en trimmer ikke lægge navn til hvis de kan komme udenom. Derfor tror jeg heller ikke de anbefaler det uden at der er en rigtig god grund til det.

 

Kommer fra en udstilling :cool: manden synes de er vildt nuser og mænger sig med opdrætterene, så det er en lidt ensidig info jeg har, men de sagde at der ikke var grund til bekymring over hjertefejl, for de tjekker forældrene.

 

Nu må du ikke blive bekymret, når en race er 'interessant' så tjekker vi virkeligt grundigt og filosoferer i årevis før vi slår til!

Ja,.... og kærlighed gør blind. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

En klippet pels bliver nemlig ødelagt og det vil en trimmer ikke lægge navn til hvis de kan komme udenom. Derfor tror jeg heller ikke de anbefaler det uden at der er en rigtig god grund til det.

 

 

Ja,.... og kærlighed gør blind. :???:

 

Kunne rigtigt godt tænke mig at vide, hvorfor de bliver klippet.

 

Fanger ikke helt, hvad du mener med kærlighed gør blind...at opdrætterne er blinde? manden? mig? hvis vi bare vil nusse og hygge med opdrætterne, synes jeg ikke, der er grund til at bruge deres info til andet end mine lomme-fordomme :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne rigtigt godt tænke mig at vide, hvorfor de bliver klippet.

Du stoler ikke på min info?.

 

Fanger ikke helt, hvad du mener med kærlighed gør blind...at opdrætterne er blinde? manden? mig? hvis vi bare vil nusse og hygge med opdrætterne, synes jeg ikke, der er grund til at bruge deres info til andet end mine lomme-fordomme :oops:

 

Jeg mente opdrætterne. Når stort set alle cavaliers har hjertefejl kan jeg ikke se hvordan de skal kunne komme ud af problemerne ved at teste. Det vil ihvertfald tage oceaner af tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du stoler ikke på min info?.

 

Jeg mente opdrætterne. Når stort set alle cavaliers har hjertefejl kan jeg ikke se hvordan de skal kunne komme ud af problemerne ved at teste. Det vil ihvertfald tage oceaner af tid.

 

Uh, vil slet ikke kalde dig løgner, men eftersom jeg omgiver mig med trimmedyr, og aldrig har hørt det...må jeg få lov at forholde mig skeptisk? synes det lyder besynderligt, har trods alt kendt til en del over 15 som stadig blev trimmet, har svært ved at tro, de ikke ville give udtryk for smerten.

 

arh, har de alle hjertefejl? Fik (fra flere opdrættere) besked om at det er avlet væk og at forældrene bliver tjekket og dermed er hvalpene på den sikre side, der kan man bare se, hvad der kommer ud af at sluge det hele råt og ikke være kritisk :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, vil slet ikke kalde dig løgner, men eftersom jeg omgiver mig med trimmedyr, og aldrig har hørt det...må jeg få lov at forholde mig skeptisk? synes det lyder besynderligt, har trods alt kendt til en del over 15 som stadig blev trimmet, har svært ved at tro, de ikke ville give udtryk for smerten.

Jeg er nu ikke så sart ;-) men er du med inde når de bliver trimmede?.

 

Min gamle trimmer fortalte mig at hun helst ikke strippede ældre ruhårshunde men måske var hun bare ekstra soft.

 

arh, har de alle hjertefejl? Fik (fra flere opdrættere) besked om at det er avlet væk og at forældrene bliver tjekket og dermed er hvalpene på den sikre side, der kan man bare se, hvad der kommer ud af at sluge det hele råt og ikke være kritisk :evil:

 

Mig bekendt er det ikke tilnærmelsesvis avlet væk men jeg kan selvfølgelig være dårligt informeret.

 

Mht. at avle en sygdom væk..... muligt at jeg er uinteligent.... men hvordan kan man få en rask hvalp ud af en parring mellem to syge individer der bærer på den samme arvelige lidelse?. Det må da være musseskridt man bevæger sig fremad med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg henter tit fra trimmer, sidder som regel og venter ½-1 time ved siden af trimmebordet, på at det sidste bliver ordnet og som sagt er, i det mindste mine forældres, en arrig djævel, der ikke finder sig i noget som helst, og han står fint i sin galje og ser fornøjet ud. Der kan selvfølgelig være nogle, der har et eller andet problem, men at det skulle være generelt undrer mig.

 

Var ikke interesseret i en hvalp, så lyttede mest af høflighed, så manden kunne få lov at nusse hundene :oops: troede bare det var sandt, når så mange sagde det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rosa og Eva
Hvor er det forfærdeligt, hvordan kan man dog forsvarer at avle den slags hunde :cry: Og endda købe dem velvidende at der er noget galt!

 

Er det noget avlerne ved på forhånd eller er det noget man først finder ud af bagefter?

 

Åh du kan tro de ved det, Men mennesker kan lukke deres øjne for meget...

 

Jeg har arbejdet på en skole for handicappede børn. De havde mange af de sammme problemer som de hunde, der er avlet til at se abnorme ud.

For med det underlige udseende hos hundene / unaturligt korte snuder følger funktionelle vanskeligheder... Vejrtræningsbesvær, epiledsi, osv osv....

 

Jeg synes det er forfærligt at man støtter sådan noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh du kan tro de ved det, Men mennesker kan lukke deres øjne for meget...

 

Jeg har arbejdet på en skole for handicappede børn. De havde mange af de sammme problemer som de hunde, der er avlet til at se abnorme ud.

For med det underlige udseende hos hundene / unaturligt korte snuder følger funktionelle vanskeligheder... Vejrtræningsbesvær, epiledsi, osv osv....

 

Jeg synes det er forfærligt at man støtter sådan noget!

 

Netop! Måske kommer det af at have tilbragt tid sammen med handicappede mennesker, hvilket mange såkaldt normale danskere jo aldrig har. Jeg har tidligere sammenlignet Fransk Bulldog, Engelsk Bulldog osv. med handicappede og er blevet grundigt tilsvinet over det. Det er mig simpelthen ubegribeligt hvordan folk kan synes at noget er "sødt" hos dyr, som de ville væmmes over hvis det var hos et menneske - f.eks. snorken og vejrtrækningsbesvær.

 

Listen over racer, jeg aldrig skal have, er lang, og de fleste har allerede været nævnt i tråden.

Enhver form for funktionshæmmende træk så som korte ben, lang og/eller skæv ryg, overdrevet flad snude, overdrevent mange rynker, deformt kranie, udstående øjne, manglende evne til at parre og føde naturligt osv. er ting jeg ikke vil støtte.

 

For ellers sunde racer, som f.eks. Berner Sennen og Grand Danois, der desværre ikke lever ret længe, må man bare være kritisk med hvem man køber fra. Men de fleste her kender sikkert min holdning til udstillingsavl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, vil slet ikke kalde dig løgner, men eftersom jeg omgiver mig med trimmedyr, og aldrig har hørt det...må jeg få lov at forholde mig skeptisk? synes det lyder besynderligt, har trods alt kendt til en del over 15 som stadig blev trimmet, har svært ved at tro, de ikke ville give udtryk for smerten.

 

arh, har de alle hjertefejl? Fik (fra flere opdrættere) besked om at det er avlet væk og at forældrene bliver tjekket og dermed er hvalpene på den sikre side, der kan man bare se, hvad der kommer ud af at sluge det hele råt og ikke være kritisk :evil:

 

Kan godt være opdrættere siger det er avlet væk, men så kan de noget andre ikke kan. Nemlig avle sådan noget væk på 3-4 år.

Jeg stoler mere på dyrlæger der siger der er hjerteproblemer, det er nemlig dem der skal behandle hundene.

Dette er ikke fordi jeg vil hagle racen ned, synes de er skønne, men vi valgte fra, grundet det med hjerteproblemer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft schæfer altid, Ninja er min sjette, men hun bliver også min sidste :cry: Jeg har været super uheldig med 5 ud af de 6, og nu er jeg bare nået dertil hvor jeg ikke orker mere - og glæden ved at have hund ligesom forsvinder...

 

Så den næste bliver ikke en schæfer. Jeg havde egentlig overvejet en malinois, men vil ikke tage chancen, da mange af disse er så super stressede. Og der er ikke rigtigt nogle andre brugshunde-racer der tiltaler mig. Så ingen brugshund (bhp/ipo) til mig næste gang...

 

Jeg bryder mig heller ikke om den drejning tervueren-avlen tog på et tidspunkt. Meget nervøse og sky hund, der angstbed i et væk... Og det samme med Groendalen.

 

Også border collierne blev avlet noget sløset i en periode, og jeg oplevede bare så mange af disse der bare ikke formåede at kunne slappe af eller noget. Godt nok er det en energisk hund, og vil gerne arbejde. Men de skal i mine øjne også kunne finde ro, og være afslappede.

 

Og så bryder jeg mig generelt ikke om, at nogle racer ikke kan føde naturligt, og at man ved dette på forhånd :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt kan jeg lide alle hundeindivider :mrgreen:

 

Skal dog aldrig selv have:

 

Hunde der ikke kan reproducere sig naturligt (parring, fødsel, hvalpepleje)

Hunde der ikke kan holde sig selv rene (overdrevne folder)

Hunde der som udgangspunkt er artsfælle-intolerante

Hunde der naturligt er skeptiske overfor verden

 

What she said. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft schæfer altid, Ninja er min sjette, men hun bliver også min sidste :cry: Jeg har været super uheldig med 5 ud af de 6, og nu er jeg bare nået dertil hvor jeg ikke orker mere - og glæden ved at have hund ligesom forsvinder...

 

Så den næste bliver ikke en schæfer. Jeg havde egentlig overvejet en malinois, men vil ikke tage chancen, da mange af disse er så super stressede. Og der er ikke rigtigt nogle andre brugshunde-racer der tiltaler mig. Så ingen brugshund (bhp/ipo) til mig næste gang...

 

Jeg bryder mig heller ikke om den drejning tervueren-avlen tog på et tidspunkt. Meget nervøse og sky hund, der angstbed i et væk... Og det samme med Groendalen.

 

Også border collierne blev avlet noget sløset i en periode, og jeg oplevede bare så mange af disse der bare ikke formåede at kunne slappe af eller noget. Godt nok er det en energisk hund, og vil gerne arbejde. Men de skal i mine øjne også kunne finde ro, og være afslappede.

 

Og så bryder jeg mig generelt ikke om, at nogle racer ikke kan føde naturligt, og at man ved dette på forhånd :shock:

 

Hvilken race vil du så have næste gang? Undskyld at jeg er så nysgerrig. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste et indlæg i et andet forum for et øjeblik siden omkring Basset hunden og hvor stor forskel nogle mener der er på racen nu og for bare 30 år siden.

Der er altså tale om at racen er avlet så meget(hvis det er korrekt sagt) at der er fysiske ulemper for hunde som fx for meget hud ved ansigtet der gør det nærmest umuligt for hunden at se ordentligt og andre træk som for stor hængende brystkasse så hunden går besværet.

 

Mit spørgsmål er så:

Er der nogle hunde racer I mener er avlet så meget at I ikke længere synes det er forsvarligt? Altså alv for avls skyld.

 

Nogle mennesker undgår ligefrem visse hunderacer fordi de ikke kan stå inde for det længere.

 

 

 

har altid gerne ville have en engelsk bulldog, men der er bare for mange problemer med deres fysiske velbefindende at jeg ikke syntes man bør avle mere på dem.. det sku synd for de hunde.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Breton-Jet
[media]
[/media]Synes det program er meget interessant, det har sikkert været postet før i samme sammenhæng, men smider det lige igen :)

Skal nok lige advare, det er lidt hårdt at se på :(

 

Kan ikke se det:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft schæfer altid, Ninja er min sjette, men hun bliver også min sidste :cry: Jeg har været super uheldig med 5 ud af de 6, og nu er jeg bare nået dertil hvor jeg ikke orker mere - og glæden ved at have hund ligesom forsvinder...

 

Så den næste bliver ikke en schæfer. Jeg havde egentlig overvejet en malinois, men vil ikke tage chancen, da mange af disse er så super stressede. Og der er ikke rigtigt nogle andre brugshunde-racer der tiltaler mig. Så ingen brugshund (bhp/ipo) til mig næste gang...

 

Jeg bryder mig heller ikke om den drejning tervueren-avlen tog på et tidspunkt. Meget nervøse og sky hund, der angstbed i et væk... Og det samme med Groendalen.

 

Også border collierne blev avlet noget sløset i en periode, og jeg oplevede bare så mange af disse der bare ikke formåede at kunne slappe af eller noget. Godt nok er det en energisk hund, og vil gerne arbejde. Men de skal i mine øjne også kunne finde ro, og være afslappede.

 

Og så bryder jeg mig generelt ikke om, at nogle racer ikke kan føde naturligt, og at man ved dette på forhånd :shock:

Tervueren han hvalp - Hunde Forum :engel::engel::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Det lyder fuldstændig som Sitto, også en DSG :hjerte:

Man kan gå nok så langt med hende og hun virker ikke spor træt - FØR man kommer hjem.. når hun så først er hjemme og har lagt sig, så er hun også fuldstændig bombet.. men ude på turen viser hun ikke den mindste smule træthed! :drille: Og er vejret dårligt så gider hun ikke rigtig ud, men hun løber overhovedet ikke på væggen - så slapper hun også bare af indenfor.

 

Så altså, hun er aktiv når hun skal være det - og hun er rolig og afslappet når hun skal være dét :klap::5up:

:vuf:

Sådan er Nura såmænd også.. Da hun var hvalp havde hun konsekvent Damp ligegyldigt hvad jeg gjorde, men nu som voksen så er der kun fræs på udendørs.. Indenfor kan hun sagtens slappe af..

 

Der er også god gang i en cocker :hjerte:

 

Mht. valg af hunde vil jeg samstemme med mange herinde. Jeg tror langt, langt hovedparten af de maaaange hunde jeg kommer til at dele tilværelse med i min livstid bliver DKK kunde, med en fornuftig gen-historik og som ligner hunde! Forstået på den måde at de ser proportionerede ud.

 

Fire lige lange ben, snude, tilpas mængde hud, saksebid, hale, ører, ryg .. fortsæt selv.. Altså hunderacer som ikke har et racekarakteristika som ville forhindre dem i at kunne spæne rundt i skoven med mig på en regnvåd novemberdag. Pels er jeg som udgangspunkt ikke bange for - langhårsracer vil bare blive holdt i "hvalpeklip".

 

Terrier går bare ikke sammen med mit temperament.

 

Jeg kommer ikke til at "støtte" opdrættet af hunde som boxere, schæfere osv ved at købe dem som hvalpe - men jeg synes samtidigt at de er enormt dejlige hunde, så jeg skal ikke udelukke at jeg en dag kommer til at krydse vej med dem af anden årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har lige set hele dokumentaren...

 

Føj hvor er det skræmmende, og hvor er folk bare egoistiske i deres avl. Nogle af de avlere var da for håbløse at høre på!

 

Nu er det i hvertfald helt sikkert at jeg aldrig anskaffer mig en af de selskabsracer der er nævnt, uanset om dokumentaren er ensidet eller ej.

 

Kan da under ingen omstændigheder støtte den slags avl - Håber virkelig ikke det ser ligeså skidt ud i DK?!

 

Kan godt se fordelen i at kende hundens temperament/aktivitetsniveau pga. mange års avl, men set i forhold til at anskaffe sig en hund, der kan risikere at leve med smerter og ubehag hele dens liv, så ved jeg godt hvad jeg vælger!

 

Og jeg kan bare ikke forstå hvorfor man ikke kan avle sunde racetypiske hunde (hermed ment en revurdering af racestandarterne), med godt temperament, uden at det skal være så overdrevet at hundende risikere at leve et kummerligt liv?

 

Puha.. Bliver noget arrig over at se det, og tror de billeder af boxeren med epilepsi anfald og cavalierene med så store smerter hænger fast lang tid fremover! :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft schæfer altid, Ninja er min sjette, men hun bliver også min sidste :cry: Jeg har været super uheldig med 5 ud af de 6, og nu er jeg bare nået dertil hvor jeg ikke orker mere - og glæden ved at have hund ligesom forsvinder...

 

Så den næste bliver ikke en schæfer. Jeg havde egentlig overvejet en malinois, men vil ikke tage chancen, da mange af disse er så super stressede. Og der er ikke rigtigt nogle andre brugshunde-racer der tiltaler mig. Så ingen brugshund (bhp/ipo) til mig næste gang...

 

Jeg bryder mig heller ikke om den drejning tervueren-avlen tog på et tidspunkt. Meget nervøse og sky hund, der angstbed i et væk... Og det samme med Groendalen.

 

Også border collierne blev avlet noget sløset i en periode, og jeg oplevede bare så mange af disse der bare ikke formåede at kunne slappe af eller noget. Godt nok er det en energisk hund, og vil gerne arbejde. Men de skal i mine øjne også kunne finde ro, og være afslappede.

 

Og så bryder jeg mig generelt ikke om, at nogle racer ikke kan føde naturligt, og at man ved dette på forhånd :shock:

 

Går du væk fra schæferen? Tænk, det kan jeg slet ikke forestille mig. Men jeg kan dog godt forstå dig udfra hvor uheldig du har været med netop den race... Hvilken race skifter du over til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken race vil du så have næste gang? Undskyld at jeg er så nysgerrig. :oops:

 

Går du væk fra schæferen? Tænk, det kan jeg slet ikke forestille mig. Men jeg kan dog godt forstå dig udfra hvor uheldig du har været med netop den race... Hvilken race skifter du over til?

Uha, jeg vil da også gerne vide noget. :blink: Du har aldrig tænkt på rottweileren?.

 

Ellers vil jeg da lige hinte at der er noget der hedder en flatcoated retriever. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal aldrig have racer med flade næser, mange rynker, udstående øjne eller abnorm pels (f.eks. Puli).

 

Jeg skal heller ikke have en stor hund, selvom der er mange store racer, jeg godt kan lide, for jeg vil kunne magte min hund fysisk.

 

Korthårsracer bliver også sorteret fra, da vi har allergi i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...