Hop til indhold

Første lløbetid og natte hyleri

Recommended Posts

Hej Alle,

Sif vores 7 måneder er lige kommet i løbetid første gang, og har de 2-3 sidste nætter hylet meget iløbet af natten. Hun sover alene nedunder i vores 5m2 forgang, men har de 2 sidste nætter hylerede en del og været urolig med krasen på døren osv. fra allerede kl 3-5 om natten. Normalt står vi op lidt over 6 og normalt plejer hun at sove dertil.

Hun har også virket lidt "morsyg" overfor min kærste.

Så har andre oplevet at hunden pludselig ikke længere vil sove alene og kan dette være et udtryk for løbetiden?

Da vi bor i rækkehus er det ikke helt let at ignorere dette, samt vores egen nattesov er os også dyrebar :-) Så er der nogle gode råd at hente?

mvh. Klaus og Sif, 7 måneder Springer/Cocker Spainal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107

Coco er ikke kommet i løbetid endnu ( hun er 8 mdr), så det venter vi spændt hvornår sker :-)

Kan derfor ikke hjælpe på det område, men kan ikke lade være at kommentere på det med at jeres hvalp (som hun stadig er i mine øjne når hun er 7 mdr) sover alene lukket inde i et rum på 5 m2 :cry:.

Det er de færreste hunde der bryder sig om at være afskåret "flokken"/familien på den måde. Hun har måske gjort det til nu fordi I har sagt hun "skulle" men tror næppe hun er glad ved det....

Er der nogen måde hun kunne have sin seng ved siden af jeres så hun ville være mere tryg :-)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er for de fleste unge tæver en kæmpe hormonal omvældning at komme i løbetid. Der sker store ting i kroppen og de bliver ofte usikre.Hvis hun skal græde sig gennem disse uger vil hun nok efterfølgende blive mere sart mht alenetilværelsen.Disse unge, næsten stadig hvalpe har brugt for tryghed, så jeg synes, hun skal have en anden soveplads om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:jeg har hende i soveværelset i sin kurv , der har jeg altid haft mine hunde om natten, de skal være der hvor jeg er. i løbetiden gåer jeg lidt flere små ture med hende så hun fåer tid til at tisse ordenligt af, der er et gammelt tæppe i min seng der må hun ligge sig. nu er det jo ikke det helt nye sengetøj jeg bruger i de 3-4uger,skifter heller en gang for meget. hun kan godt pjevse noget , de kan vel også havde lidt ondt lige som os.:blink::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vist også noget om, at den tid hun sover alene også skal regnes med som alene-hjemme-tid :hmm:

Er det fordi hun ikke skal gå op ad trapper at hun sover i et andet rum? Eller bare fordi i ikke vil have hende der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle,

hun sover alene nedenuden af flere grunde, især fordi vi venter barn og af den grund vil vi gerne have hun er tilvendt til at sove alene. Derudover har vi også kat som er oven på, og de 2 går desværre ikke helt i spænd og møghunden synes den er lidt sjov at jage.....også om natten!

Det har jo gået rigtigt fint med at sove nedunder indtil nu, hvor hun de sidste 3-4 natter er stået op kl lidt i 4 og kradset i døren samt hylet. Indtil da har hun næsten altid sovet til kl 6, hvor vækkeuret har ringet. Og det antal gange hun har vågnet tidliger henfalder til en gang om ugen, hvor hun da skulle tisse osv.

Vi har ligeledes også skiftet foder eller det normale foder (ProVet Junior) vi havde løb ud og vi tænkte at prøve noget andet/nyt. Så vi er faktisk også begyndt at overveje om dette er forklaringen eller en del af den? Vi mistænker hende lidt for at være sulten.

Så aktion-plan er i bedst luksus-fælde stil:

* Gå tilbage til det oprendelige foder.

* Give hende lidt ekstra at spise inden vi går i seng.

* Flere turer og især en inden sengetid (hun få altid morgen og sen eftermiddag tur, samt nogle gange aftentur).

* Overveje om katten kan sove nedunder og hunden ovenpå for en periode.

Så ser vi om 4 dage igen om vi kan få fuldmagten tilbage :-)

Tak til alle for svar!

Mvh,

klaus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Alle,

hun sover alene nedenuden af flere grunde, især fordi vi venter barn og af den grund vil vi gerne have hun er tilvendt til at sove alene. Derudover har vi også kat som er oven på, og de 2 går desværre ikke helt i spænd og møghunden synes den er lidt sjov at jage.....også om natten!

Det har jo gået rigtigt fint med at sove nedunder indtil nu, hvor hun de sidste 3-4 natter er stået op kl lidt i 4 og kradset i døren samt hylet. Indtil da har hun næsten altid sovet til kl 6, hvor vækkeuret har ringet. Og det antal gange hun har vågnet tidliger henfalder til en gang om ugen, hvor hun da skulle tisse osv.

Vi har ligeledes også skiftet foder eller det normale foder (ProVet Junior) vi havde løb ud og vi tænkte at prøve noget andet/nyt. Så vi er faktisk også begyndt at overveje om dette er forklaringen eller en del af den? Vi mistænker hende lidt for at være sulten.

Så aktion-plan er i bedst luksus-fælde stil:

* Gå tilbage til det oprendelige foder.

* Give hende lidt ekstra at spise inden vi går i seng.

* Flere turer og især en inden sengetid (hun få altid morgen og sen eftermiddag tur, samt nogle gange aftentur).

* Overveje om katten kan sove nedunder og hunden ovenpå for en periode.

Så ser vi om 4 dage igen om vi kan få fuldmagten tilbage :-)

Tak til alle for svar!

Mvh,

klaus

Super:5up:

Bare husk at, når hunden er nedenunder om natten, så regnes det med i hunden alenetid pr. dag:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk tisser tæver i løbetid jo oftere end normalt.

Hvis I forsøger at tage hende ovenpå , så bliver det exstra svært for hende at forstå, hvis hun skal nedenunder igen.

Måske en dårlig ide med natmad, det aktiverer jo tarmene, så hun måske vågner meget tidligt pga trang til at komme på potten.

Ingen hurtig skift af foder, det giver ofte meget urolig mave, så det er forkert.Det nye skal tilsættes det gamle foder med øgning af mængden over en uge.

Og husk lige, at visse tæver 2 mdr efter løbetid igen bliver urolige, hormonbetinget af evt falsk drægtighed. Så er de igen noget sarte pzykisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk tisser tæver i løbetid jo oftere end normalt.

Hvis I forsøger at tage hende ovenpå , så bliver det exstra svært for hende at forstå, hvis hun skal nedenunder igen.

Måske en dårlig ide med natmad, det aktiverer jo tarmene, så hun måske vågner meget tidligt pga trang til at komme på potten.

Ingen hurtig skift af foder, det giver ofte meget urolig mave, så det er forkert.Det nye skal tilsættes det gamle foder med øgning af mængden over en uge.

Og husk lige, at visse tæver 2 mdr efter løbetid igen bliver urolige, hormonbetinget af evt falsk drægtighed. Så er de igen noget sarte pzykisk.

OK......det med alene tiden! Vi går jo begge på arbejde og hun er da alene en 8 timer om dagen. Og hvis det at sove alene nedunder også skal indregnes så er hun faktisk alene en 15 timer den stakkel :hmm:

Men vi går på barsel imorgen og så er vi jo hvjemme hos hende de næste 10 måneder tilsammen.

Set i det lys har vi 2 muligheder:

1). Hun bliver i hvores 5m2 gang om natten.

2). Vi har et stort transport bur, som vi tildels bruger til bilen men også som Time-out når hun laver for meget ballade og som hun har været "låst" inde i da hun ødelagde lidt ting en måned tilbage (vi bruger det nu kun som hendes værelse så lågen er åben til den 5m2 store gang, når hun er alene hjemme). Men dette transport bur kunne anvendes og opstilles lige uden for vores soveværelse. Så er hun tæt på os, kan se, høre og lugte os. Samtidig kan hun ikke jagte katten og hopper ikke i sengen eller op på baby osv.

Som sagt ovenstående så havde hun for en måned tilbage et par uger hvor hun ødelagde ting, især da hun var i stuen, derefter røg hun i den 5m2 store gang og har i en periode været i transportburet om dagen. Det var efter rådgiving fra hundetræning osv. fordi hun nok ikke kunne overskue vores 50m2 stue/køkken med udkig til gade osv.

Nå alt dette er sagt, så har vi ikke indtryk af hun er bange for at være alene, men hun er en aktiv hund og leger meget, så vi tror de ting hun ødelagde var af kedsomhed.............og hvis jeg tænker alene-nattetid lagt sammen med dag-alenetid, så forstår jeg måske godt hvorfor hun er så glad for vi kommer hjem og er super hyperaktiv.

Så måske hun skal vendes til at sove i transportbur lige uden for vores soveværelse med døren åben så hun kan se, lugte, høre os? For når barsel er overstået, så er det jo nok den løsning vi skal bruge til den tid alligevel hvis hun nu udtrykker "at hun savner os"!

Hilsen, Klaus

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hun er overglad/hyperaktiv når i kommer hjem kan det godt være tegn på hun har det skidt med at være alene hjemme :-) om det skyldes hun også sover alene om natten kan i jo se når i putter hende i soveværelset i et bur/kurv.

Men i skal næppe være nervøs for jeres hund hopper op til baby'en :blink:.

Når jeg kommet hjem så har hun aldrig hylet og puden i kurven er altid dejlig varm og hun ligner en der har sovet og strækker sig. Naboerne har kune et par enkle gange hørt hende gø/tude i længere tid, så vi har ikke indtryk af hun er decediret ked af at være alene hjemme og nogle gange løber hun selv ud og ligger sig både for natten og n år vi tager på arbejde. Andre gange ser hun lidt ked ud synes jeg:megaked:

Det er en Springer Spanial, så ja hun hopper om i sengen, sofaen, men er nu meget villig til at hop ned på kommadoen "ned" :-)

Må diskutere dette med kærste :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husker i også at stimulere hende mentalt med fodersøg osv.?

Nok ikke nok..........Vi går som sagt meget tur med hende, og går til hundetræning. På turerne "Dækker" jeg hende af og gemmer godbider og lader hende finde dem, samt leger også "find pind". Derudover elsker hun at jeg kaster bolde eller flicebee...........men jeg er selv begyndt at overveje om hun er lidt for glad for det at hente flicebee...........dvs. om det at hente ting er en stress-leg og øger hyperaktivitet generelt! Men det er nok et sted vi også kan sætte mere ind med fodder-søgning og ja, jeg ved det trætter dem meget!

Men synes nu lidt jeres spørgsmål gå væk fra det oprendelige spørgsmål, hvorvidt det at hun kommer i løbetid kan give en adfærdændering og dermed hundehyleri om natten som udtryk for hun ikke kan lide at være alene? Mit spørgsmål er så vil om jeg skal ændre noget eller ikke i de næste 2-3 uger løbetiden stå på (ud over de normale ting med at have hende i kort snor/væk fra hanhunde osv)?

Vi er selv noget bekymmeret over at tage hende op på 1.sal nu hvis det skyldes løbetid hun hyler lidt!

Det er en spinger spanial med krudt i røven, men som sagt har vi ikke indtryk af hun er decideret ked af at være alene hjemme eller at hun er understimuleret! Hendes nattehyleri og stå tidligt op kl. 4 er først rigtigt blevet et problem her de sidste dage hvor vi har opdaget hun er kommet i løbetid.

Igen tak for alle svarene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nok ikke nok..........Vi går som sagt meget tur med hende, og går til hundetræning. På turerne "Dækker" jeg hende af og gemmer godbider og lader hende finde dem, samt leger også "find pind". Derudover elsker hun at jeg kaster bolde eller flicebee...........men jeg er selv begyndt at overveje om hun er lidt for glad for det at hente flicebee...........dvs. om det at hente ting er en stress-leg og øger hyperaktivitet generelt! Men det er nok et sted vi også kan sætte mere ind med fodder-søgning og ja, jeg ved det trætter dem meget!

Jeg kan desværre ikke svare på det oprindelige spørgsmål, men du har da heldigvis også fået en del gode svar på det :5up:

Men det her med flicebee'en (eller staves det virkelig sådan :confused:), der har du observeret rigtigt! Hver gang du sætter hende til at hente den, tænder du hendes jagtinstink, hvilket er en stressfaktor. Gøres det for meget, kan det gå hen og blive kronisk. Hvor meget der skal til varierer og nogle hunde er heldigvis udmærket i stand til selv at sige stop.

Hvis kastelegen skal blive mere fornuftig, kan du kaste den/gemme den hen et sted, hvor hun også skal lede efter den, altså bruge sin næse osv.

Og så vil fodersøg også være en god modvægt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det her med flicebee'en (eller staves det virkelig sådan :confused:), der har du observeret rigtigt! Hver gang du sætter hende til at hente den, tænder du hendes jagtinstink, hvilket er en stressfaktor. Gøres det for meget, kan det gå hen og blive kronisk. Hvor meget der skal til varierer og nogle hunde er heldigvis udmærket i stand til selv at sige stop.

Ja, det er også det jeg tænker lidt! Når jeg går tur med hende og slipper hende fri, standser hun tit op og kigger på mig og vil bare have mig til at kaste bold eller Flicebee´en (ved heller ikke hvorledes det staves :-)

Så prøver at lege med hende på anden måde lidt det næste stykke tid, da det alligevel ikke går at slippe hende når hun lugter godt for hanhundene :-)

Igen tak for alle de gode idlæg, kommentare og råd. Man bliver dog lidt forvirret :vedikke:

klaus

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er også det jeg tænker lidt! Når jeg går tur med hende og slipper hende fri, standser hun tit op og kigger på mig og vil bare have mig til at kaste bold eller Flicebee´en (ved heller ikke hvorledes det staves :-)

Så prøver at lege med hende på anden måde lidt det næste stykke tid, da det alligevel ikke går at slippe hende når hun lugter godt for hanhundene :-)

Igen tak for alle de gode idlæg, kommentare og råd. Man bliver dog lidt forvirret :vedikke:

klaus

Puha, bliver næsten ked af at høre, at jeres springer er alene ca. 15 timer i døgnet - hvis vi medregner nattesøvnen hvor hun også er alene. Nu har jeg selv to af slagsen og er også vokset op med springere. Og er der noget de er, så er det nogle meget, meget sociale hunde der har brug for at være meget sammen med deres familie.

Aktivering på jeres gåture bør have fokus alene på det at bruge snude og hoved. Ikke noget med at kaste pinde, bolde eller frisbee. Fysisk aktivitet kan altid opildnes og trænes således du står med en hund, der kan klare at løbe ti km. uden at virke træt og udkørt. Derfor gælder det om at udfordre hunden mentalt, sådan at den trættes behørigt og er klar til at have ro på. Hun vil sandsynligvis undre sig over ændringen i jeres gåture, men vil hurtigt lære at det er sjovere at snuse rundt selv - hun skal bare lige lære at kunne underholde sig selv.

I perioder med løbetid er hunden ofte træt og har derfor ikke brug for den samme mængde motion, hvilket jo er dejligt når de ikke kan gå uden snor i perioden. Så her kan I, som du selv nævner, virkelig få trænet hjernegymnastik. Enten ved fodersøg eller forskellige problemløsningsopgaver og almindelig lydighedstræning.

Det er heller ikke ualmindeligt at de bliver mere klistrende og kontaktsøgende, og også nogen der bliver fysisk utilpas og pylrede. Der er igen nogen, der bliver meget (han)hundeglade. Således ville min gamle, der nu er steriliseret, hellere end gerne hilse på ALLE hunde i sin løbetid, hvor hun var knap så fokuseret på andre hunde ellers. I forhold til klynkeriet har vi ikke de store problemer med den lille (som stadig har sin tredje løbetid tilgode), mens den store var storslem. Især i den periode hvor hun var falsk drægtig. I selve løbetiden kunne hun være meget interesseret i at komme ud at gå, og søge til døren konstant. Så dybest set: det er forskelligt fra tæve til tæve hvordan de reagerer i løbetiden.

Og så helt nysgerrig: er det en standard engelsk springer spaniel eller en FT springer I har?

Og et lille P.S. Når I er hjemme på barsel, så husk at opretholde alene hjemme tid med hunden, sådan at den ikke vænner sig til have selskab hele tiden og får problemer med at være alene hjemme når I igen starter jeres hverdag op.

Nå, ja - og et P.P.S. Kender flere med spaniels der har fået børn, hvor hunde og børn sover i samme værelse uden det giver problemer med at hunden hopper rundt på barnet. Spaniels vil enormt gerne være med hvor tingene sker, og vil også gerne være med til at nusse om barnet. Ligesom jeg syntes de har en god fornemmelse for, at de her skal være ekstra påpasselige - selvom det er lidt sværere at styre sin begejstring når man er en unghund end når man er et par år gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes nu lidt jeres spørgsmål gå væk fra det oprendelige spørgsmål, hvorvidt det at hun kommer i løbetid kan give en adfærdændering og dermed hundehyleri om natten som udtryk for hun ikke kan lide at være alene? Mit spørgsmål er så vil om jeg skal ændre noget eller ikke i de næste 2-3 uger løbetiden stå på (ud over de normale ting med at have hende i kort snor/væk fra hanhunde osv)?

Vi er selv noget bekymmeret over at tage hende op på 1.sal nu hvis det skyldes løbetid hun hyler lidt!

Det er en spinger spanial med krudt i røven, men som sagt har vi ikke indtryk af hun er decideret ked af at være alene hjemme eller at hun er understimuleret! Hendes nattehyleri og stå tidligt op kl. 4 er først rigtigt blevet et problem her de sidste dage hvor vi har opdaget hun er kommet i løbetid.

Igen tak for alle svarene :-)

Det må du undskylde det tænkte jeg slet ikke over :oops::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke, hvor meget af det jeg fik berørt i tidligere indlæg, og om det egentlig blev serveret så tydeligt som jeg håbede på.

For ja, løbetiden kan godt give en adfærdsændring. Men samtidig kan hendes alder også give en adfærdsændring, der betyder at I må gå tilbage i træningen i forhold til det at være alene hjemme. Puberteten er svær for de fleste - også for hunde. Og her kan der komme en usikkerhed og angst for at være alene. Hvis den ikke behandles/trænes behørigt, kan I få indlært nogle problemer omkring det at være alene. Forstået sådan at det ikke er en ændring der forsvinder automatisk med alderen.

Personligt - men det er også med baggrund i min holdning om, at jeg ikke mener hundene bør være alene om natten også - ville jeg ændre på hvor hunden tilbringer sin nat. Men ikke kun lade det være en ændring de næste to-tre uger, men generelt. Hvis I også fremover syntes hun skal have alenetid og natten i bryggers, så er ændringen de næste par uger, at sørge for at hun ikke udviser tegn på separationsangst eller på at være i socialt underskud. Ganske som når man starter med at træne hunden til at være alene hjemme.

Hvorfor er det I er bekymrede for at lade hende sove på førstesalen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan oplyse dig at vores Freya også hylede om natten i hendes første løbetid.

Hun sover også alene nedenunder, er også alene hjemme om dagen når vi er på arbejde.

Men under løbetiden var hun en dramaqueen uden lige, hun hylede om natten, og vi skiftedes til at gå ned og berolige hende, men lige så snart man kom op igen, begyndte hun at hyle igen, det var næsten som at have en 10 ugers hvalp igen, vi endte med at skiftes til at sove sammen med hende nede i stuen, som vi gjorde da hun var hvalp.

Da løbetiden var slut, var der ingen problemer med at sove alene mere.. Jeg fik af vide af flere at første løbetid altid var det værste, fordi hunden slet ikke kan finde ud af hvad der sker med kroppen.

Vi har ikke været i 2. løbetid endnu, men håber den bliver lidt nemmere end første:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt fra mig. En spaniel er jo næsten født som en hermoride,(undskyld udtrukket) for de fleste er extremt nysgerrige og behagesyge, meget socialtfocuserende og vil være i nærheden af deres mennesker.

Når baby kommer, følger der et vist natteroderi med, og jeg mener ikke , din unghund skal udelukkes fra at følge lidt med der også . Hun skal være en del af flokken. Hendes følsomme periode, som unghund , går jo til over 2 den løbetid, så her skal tiden bruges til at knytte bånd ,også til den lille ny.

Jeg er på nr 10 tæve, og fraset et par stykker der var voksne , da jeg overtog dem, har de fleste da vist nogen adfærdsændring i denne alder , til de mere fyldrede.

Og husk - tag en brugt ble med hjem inden baby arriverer og lad hende undersøge den godt.

Min venindes møgforkælede, men meget lydige spaniel, blev helt urolig i starten , når baby stod i barnevognen alene i haven, han hentede mor heletiden. , Siden kun når baby vågnede eller gryntede lidt.

Og så drop de hente pindelege- de stresser.

Jeg har en snart 10 årig boldtidiot af en spaniel. Hunden har som ung dresseret min mor som boldkaster. Nu er mor 93 år og kommer kun sjældent og ikke til leg. Men hun prøver alle af- kast så den bold- helst 1000 gange. Lav hjerne/næsearbejde, det bliver de mere harmoniske af.

Jeg skal også have introduseret baby , men kun et barnebarn for mine 5 hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så helt nysgerrig: er det en standard engelsk springer spaniel eller en FT springer I har?

Og et lille P.S. Når I er hjemme på barsel, så husk at opretholde alene hjemme tid med hunden, sådan at den ikke vænner sig til have selskab hele tiden og får problemer med at være alene hjemme når I igen starter jeres hverdag op.

Nå, ja - og et P.P.S. Kender flere med spaniels der har fået børn, hvor hunde og børn sover i samme værelse uden det giver problemer med at hunden hopper rundt på barnet. Spaniels vil enormt gerne være med hvor tingene sker, og vil også gerne være med til at nusse om barnet. Ligesom jeg syntes de har en god fornemmelse for, at de her skal være ekstra påpasselige - selvom det er lidt sværere at styre sin begejstring når man er en unghund end når man er et par år gammel.

Mange tak for dit lange svar!

Det er en blanding mellem en cocker og en springer spanial, om det er FT eller FIELD eller ENG ved jeg ikke! Men den ligner meget en lille Springer. Hun er vil 15 kg nu!

Ang. aktivering, så vil vi gerne gå til spor og agiliti med hende, men hun er stadig for ung til det ifølge vores hundeklub. Men spor øver vi allerede ved godbidgemme leg!

Ang. dit PS: Det er vi helt med på! Og også af deng rund overvejer vi med at flytte hende kurv/bur op til vores soveveærelse efter barsel! Giver det mening?

Ang. dit PSS: Hun har helt klart fornemmelsen af at passe på små børn af 2-4 årige, men da hun er en "springer" og hopper udenvidre 1½ væk fra gulvet og op i sofaen, samt desværre også sengen, så er vi lidt bekymmeret, men er ved at træne at hun skal afvente invaitation til at komme op i sofa (seng kommer hun altså aldig med vores gode vilje :-)

Link til indlæg
Del på andre sites