Hop til indhold

Recommended Posts

Jeg har gået og overvejet at købe mig selv en klikker da man jo hører så meget godt om den. Mit hovedsageligt er at når jeg står i modvind og jack er løs så er det tit at han ikke rigtigt hører mig og da jeg ikke altid gider og stå og råbe som en gal tænkte jeg måske man kunne bruge en klikker, han er nu meget god til at komme men det er tit hvis han er på vej ind i en andens have eller sådan at han bliver "døv".

En anden ting er at han jo bliver en stærk hund og vi skal have øvet seriøst "ikke trække og gå pænt-træning" Men der er ikke rigtigt noget som jeg kan få ham til at reagere på. Hvis jeg stopper op hver gang snoren bliver stram så er han lidt ligeglad :/ Skal naturligvis have købt en sele til ham, men det er jo en hel videnskab for sig selv, om hvad der er bedst til en stor hund som han jo vil blive, vil jo også gerne have en som kan spændes meget ud så jeg ikke skal købe en ny om 2 måneder. Men min tanke med gå pænt træning og klikkeren var at hver gang han trækker, så klik, han stopper så snoren bliver løs igen og han får en godbid.

Men har aldrig brugt klikker før så tænkte jeg ville spørge alle de kloge hunde-elsker herinde ?:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikker er ikke skabt som et indkaldssignal - når man klikker, skal det gerne betyde, at det du gør nu, det er HELT rigtig! Og hunden får belønning.

Så vidt jeg forstår, stopper du allerede op, når han begynder at trække og det er super... Husker du at belønne ham for ikke at trække?

Jeg har lært Møffe at gå pænt, ved at stoppe op når han trækker og derudover belønne for kontakt. Det har ført til, at han ikke trækker og at når han er færdig med at snuse, så kommer han tilbage til mig. Og når han er løs, er han en DRØM at gå med. Han løber aldrig langt væk, medmindre han leger med en hund. Han bliver indenfor en radius af max. 10m., går aldrig i forvejen. Vi mangler så lige at træne lidt mere på andre hunde, for der kan han godt liiiige glemme, hvad han har lært, men det bliver helt klart bedre og bedre! Bilder jeg i hvert flad mig selv ind :blink: Har for nylig indført reglen: "Du må kun hilse efter værsgo'" og synes han virker til allerede at have forstået det nogenlunde.

Når, men tilbage til det med klikkeren. Du kan bruge klikkeren i al indlæring, som indikator af, at hunden er på rette vej og hver gang man klikker, får hunden en belønning. Og pointen bag klikkertræning er, at få hunden til at elske kommandoerne så meget, at den følger dem.

Selvfølgelig kan man gå imod bogen og bruge klikkeren på andre måder, hvilket nogle også gør.

Håber det hjalp lidt :blink:

PS. Hvis du er interessret i klikkertræning, vil jeg gerne anbefalde denne bog: Klikkertræning for din hund

Den kan også købes mange andre steder, i visse boghandlere og dyreforretninger og danske hjemmesider :blink: Nu var jeg bare lige inde på den hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal melde dig til et klikkerkursus og få styr på grundprincipperne i klikkertræningen inden du kaster dig ud i det :-D. Klikkeren er et super redskab hvis den bruges korrekt.

Hvis det på nogen måde er muligt - nu ved jeg jo ikke hvor meget han trækker - så skynd dig at rose og belønne ham med godbidder imens han går hvor du gerne vil have det.

Hunde er opportunister, de gør hvad der betaler sig. Så du må sørge for, at det kan betale sig at gøre det du gerne vil have. Hvis du forstærker den ønskede adfærd - at han går med løs snor - begynder den at fylde mere og mere. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle de gode råd.

Problemet med at belønne ham når han får tager kontakt til mig efter vi har stået og ventet imens han trak, så har jeg prøvet at belønne ham når han trækker tilbage så snoren igen er løs, så sker der enten 2 ting, for det meste nægter han at gå videre igen (jeg tror at han tror at han bliver belønnet for at stå, i stedet for ikke at trække) Ellers så flyver han som skudt ud af en kanon. ellers så reagerer han slet ikke på hvad det er som er foregået :stupid:

Derfor jeg tænkte at måske en klikker kunne hjælpe.

Med hensyn til at bruge en klikker til indkald så kan jeg godt se at det nok ikke vil virke, så der må jeg bare være kontant med at han skal bare komme når jeg kalder også tro på at det kommer til at virke på et tidspunkt hver gang. Fordi han er meget god til at komme normalt, men han er også en bisse til at løbe ind i folks haver og det er kun et spørgsmål om tid før jeg får ballade af hus-ejerne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal melde dig til et klikkerkursus og få styr på grundprincipperne i klikkertræningen inden du kaster dig ud i det :-D. Klikkeren er et super redskab hvis den bruges korrekt.

Hvis det på nogen måde er muligt - nu ved jeg jo ikke hvor meget han trækker - så skynd dig at rose og belønne ham med godbidder imens han går hvor du gerne vil have det.

Hunde er opportunister, de gør hvad der betaler sig. Så du må sørge for, at det kan betale sig at gøre det du gerne vil have. Hvis du forstærker den ønskede adfærd - at han går med løs snor - begynder den at fylde mere og mere. :-D

Jaah det kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde sådan et klikkerkursus i nærheden. han er jo en klog bette en men når der bare er en anden hund eller lignede og han er i snor så kan han ikke stoppes uden jeg skal stå og rive løs i snoren. Men er han løs og der kommer andre, så stopper han med det samme. Åh det er ikke nemt alle de ting jeg troede ville være svære at lære ham er nemt og alle de ting jeg slet ikke tænkte over viser sig at være en del svære :stupid: Men kunne det være muligt at bruge klikker til gå pænt uden at han får den ide han har nu, med at når jeg siger "pænt" så stopper han op og forventer en godbid også nægter at gå videre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaah det kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde sådan et klikkerkursus i nærheden. han er jo en klog bette en men når der bare er en anden hund eller lignede og han er i snor så kan han ikke stoppes uden jeg skal stå og rive løs i snoren. Men er han løs og der kommer andre, så stopper han med det samme. Åh det er ikke nemt alle de ting jeg troede ville være svære at lære ham er nemt og alle de ting jeg slet ikke tænkte over viser sig at være en del svære :stupid: Men kunne det være muligt at bruge klikker til gå pænt uden at han får den ide han har nu, med at når jeg siger "pænt" så stopper han op og forventer en godbid også nægter at gå videre?

klik er altid lig med godbid, så godbidden kan du ikke undvære ;-)

Lige med hensyn til dit problem lige nu. Hvis du nu ikke stopper op, men istedet går et par skridt baglæns, så i begge er i bevægelse, og så fortsætter frem igen... i det sekund linen er løs, når du går fremad igen, der roser du overstrømmende...

Link til indlæg
Del på andre sites

klik er altid lig med godbid, så godbidden kan du ikke undvære ;-)

Lige med hensyn til dit problem lige nu. Hvis du nu ikke stopper op, men istedet går et par skridt baglæns, så i begge er i bevægelse, og så fortsætter frem igen... i det sekund linen er løs, når du går fremad igen, der roser du overstrømmende...

Hmm det skal i hvert fald prøves på næste tur måske han kan se pointen så :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites