Hop til indhold

Den aggressive hvalp


Gæst Nivlam
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg skriver fordi jeg snart er ved at miste modet med vores gårdhund på 8 mdr.

Han har en del aggressions problemer, - ikke bare et, men flere - og jeg har snart ikke gejsten til at træne med ham mere.

 

Han vogter hans madskål, han har flere gange bidt ud efter vores kat og bidt mig i hånden en enkelt gang og såmænd også bidt min kæreste.

Dette har jeg forsøgt at træne væk ved at sidde med madskålen i skødet, og alle de mange råd om at give ham lidt ekstra godt, hvis han ikke knurrer når jeg rører ved ham mens han spiser, som vi fik af vide ved dyrlægen, og som jeg har kunnet læse mig til.

- Jeg kan sagtens sidde med maden i skødet, og rode rundt i det med fingrene, uden han siger noget til det, men kommer vores kat, så snapper han ud efter hende. (De er derudover rigtig glade for hinanden).

 

Derudover vogter han territorier. Her er det især hans plads i sengen og i sofaen.

Det har vi 'løst' ved at han nu ikke længere må komme op og ligge i sengen, og han skal sove i stuen om natten.

 

Nu er der i løbet af den seneste måneds tid kommet et problem til. Han er begyndt at knurre af ingenting. *Suk*

 

Derudover:

Han er jaloux hvis vi har gæster og de ikke snakker med ham hele tiden, især hvis de vil snakke med vores kat, så står han og bider i dem for at få opmærksomhed. Det forsøger vi at rette, ved at sige 'ned' til ham, eller få ham til at sidde, og giver ham en godbid. Men ligeså snart vi har givet ham godbidden, farer han over til vores gæst og starter forfra.

 

Han tager meget fat om folks håndled med tænderne når han vil lege.

- Vi får vores gæster til at ignorere ham.

 

Og han er begyndt ikke rigtigt at ville høre efter længere.

 

Jeg søger virkelig gode råd, og lidt opbakning. Jeg synes det har været en kamp det sidste halve år. Da vi fik ham var han 'kun' madaggressiv. Og det er bare blevet værre og værre. :cry:

Jeg er ved det punkt hvor jeg konstant går rundt med en knude i maven, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.

Min kæreste er nået til det punkt hvor han ikke har lyst til at have hund mere, men jeg vil rigtig gerne have hund og arbejde med ham, men jeg ved ikke hvad jeg gør galt.

 

Nu har jeg fortalt hvad jeg FORSØGER at gøre, jeg vil rigtig gerne høre jeres råd.

Jeg synes desuden ikke jeg vil være bekendt at give ham væk til en anden familie, det har han for mange problemer til, så det vil slet ikke være i orden, så der er kun muligheden at arbejde med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 274
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil bestemt også råde jer til at få en adfærdsterapeut ind over..

Det er bestemt ikke alm. adfærd..

De vil også hurtigt kunne skimme om der er noget galt med hunden oppe i hovedet, eller det bare er et spørgsmål om at sætte grænserne hårdere op..

 

Jeg ville nok ikke have gjort noget ved dens madagression, men ladet hunden spise uden forstyrrelser..

Men vi er alle forskellige og har forskellige krav til vores hundes kunnen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene jeres problem er for stort til at kunne løses på et debat forum, der skal en adfærds behandler (ikke en dyrlæge, de er sjældent uddannet/kvalificeret til det) til der kommer ud og ser og hunden sammen og kan give nogle brugbar værktøjer.

 

Men øv en træls situation at stå i :cry:

 

Jeg er enig men guanomo i at en adfærdsbehandler ville være en god ting. Men udfra det beskrevne synes jeg bestemt ikke at det lyder som om I har en hund med egentlige adfærdsproblemer.

 

Det lyder som en kombination af lømmelalder-unoder (bideri og kontaktsøgning), noget dårlig prægning fra hvalpetiden (ressourceforsvar) og manglende tillid til Jer som ejere. Alle tre ting kan der gøres noget ved, men det skal starte med at I erkender at Jeres hund ikke er "unormal", for den adfærd I har problemer med, er faktisk ganske almindelig.

 

8-mdrs alderen kan komme som et chok især for førstegangsejere. Hunden er blevet "teenager", hormonerne raser, og den har svært ved at finde ro. De gode ting, den evt. har lært som hvalp, glemmer den igen. Det er en periode alle hunde skal igennem, men det er altså ikke "adfærdsproblemer".

 

Ressourceforsvar overfor andre dyr er heller ikke unormalt. Faktisk er det helt naturligt. De af os, der har flere hunde sammen, må sommetider fodre dem i hvert sit rum, og oplever også konflikter over tyggeben osv. En hund behøver ikke finde sig i, at andre tager dens mad.

 

Det, I rigtigt trænger til at arbejde med, er tillidsproblemerne. Det hjælper ikke at tage hundens madskål fra den eller smide den ud af sofaen. Det overbeviser den bare om at I ikke er til at stole på. Knurren i forskellige situationer er endnu et symptom på at hunden ikke har tillid til Jer. Her ville det være rigtigt fint hvis I kunne få hjælp af en adfærdsbehandler. Men vær forberedt på at Jeres egen adfærd skal ændres før hundens kan blive bedre ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt en del af skylden også tilhører os.

Jeg selv især, for jeg er efter dengang jeg blev bidt, også blevet bange for vores hund.

Jeg har det dårligt i en time efter han har 'gjort noget', hvor jeg egentlig ikke har lyst til at snakke med ham, fordi jeg bliver bange, og hvor jeg lige skal ned på jorden igen. - Det er nok heller ikke det smarteste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok meget rigtig.

Jeg fundet ud af at en af veterinærsygeplejerskerne på et dyrehospital i Horsens er adfærdsbehandler og træner, så hende regner jeg med at skrive til. ;-)

 

Noget jeg godt kunne tænke mig i gad skrive lidt om - hvis i har lyst og tid :genert: - er hvordan jeg kan få et ordentligt forhold til min hund.

Jeg ved godt at jeg ikke skal være autoritær leder, men jeg vil meget gerne have et forhold til hunden, hvor jeg bliver respekteret og hvor jeg ses som værende sjov - det er i hvert fald det jeg mener en hundeejer skal være - ret mig hvis det er forkert.

 

Jeg går da ture med ham, tager ham til legedage et par gange om måneden, leger med ham hjemme og er også den der ligger og nusser ham i sofaen, træner med ham intensivt i ca. 15 min hver dag (det varierer jo lidt fra dag til dag), hvor vi frisker 'alt det gamle' op, men det er åbenbart ikke nok/det der skal til.

Hvad synes I jeg skal gøre?

 

Jeg er i disse dage ved at indlære en klikker, i håb om at det kan være en hjælpende metode til at træne ham, så min træning kan blive mere 'præcis'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok meget rigtig.

Jeg fundet ud af at en af veterinærsygeplejerskerne på et dyrehospital i Horsens er adfærdsbehandler og træner, så hende regner jeg med at skrive til. ;-)

 

Noget jeg godt kunne tænke mig i gad skrive lidt om - hvis i har lyst og tid :genert: - er hvordan jeg kan få et ordentligt forhold til min hund.

Jeg ved godt at jeg ikke skal være autoritær leder, men jeg vil meget gerne have et forhold til hunden, hvor jeg bliver respekteret og hvor jeg ses som værende sjov - det er i hvert fald det jeg mener en hundeejer skal være - ret mig hvis det er forkert.

 

Jeg går da ture med ham, tager ham til legedage et par gange om måneden, leger med ham hjemme og er også den der ligger og nusser ham i sofaen, træner med ham intensivt i ca. 15 min hver dag (det varierer jo lidt fra dag til dag), hvor vi frisker 'alt det gamle' op, men det er åbenbart ikke nok/det der skal til.

Hvad synes I jeg skal gøre?

 

Jeg er i disse dage ved at indlære en klikker, i håb om at det kan være en hjælpende metode til at træne ham, så min træning kan blive mere 'præcis'.

 

Bettina kan du roligt kontakte - hun er både sød og dygtig!

 

Går du til træning med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Betinna fra Bygholm er super sød og dygtig. Jeg håber du får glæde af at snakke med hende. Som Umulia siger, så synes jeg umiddelbart ikke det lyder som om, at din hund har adfærdsproblemer. Han og jer er vist kommet lidt skævt ind på hinanden + nu er han blevet teenager, og det giver nye udfordringer ....

 

Jeg bor i Horsens med en Gårdhundeblanding, Karla, på halvandet år.

 

Hvis du har lyst, vil vi meget gerne mødes med jer :-D Jeg vil ikke påstå, at jeg er adfærdsbehandler eller professionel træner eller noget som helst andet, men nogen gange kan det bare hjælpe at få en anden til at kigge på ens hund :-)

Min tæve vil næppe lege med din hund, hun er lidt sær på det punkt (sikkert afsmitning fra hendes sære a-sociale ejer) :lol: hun leger kun med hunde hun kender... Men vi vil gerne gå tur eller træne sammen med jer, hvis du har lyst? Vores trænings og gåturkammerat er nemlig just flyttet fra byen - og det er bare så meget hyggeligere at træne sammen med en anden, så man kan få kritik og opmuntring :-D

 

Jeg dyrker agility og rally-lydighed med min hund :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, og det gør jeg ikke af den simple grund at der ikke er nogle kurser i Horsens i øjeblikket, og jeg ikke nåede at komme på et af de hold der var i sommers.

 

Jeg holder øje med om hundogtræning snart får nogle hold op og køre, men det bliver jo først efter jul.

 

Jeg har dog læst nok 10 bøger fra ende til anden og set en del videoer med en mand ved navn Eric Letendre på YouTube, han bruger positiv træning og lyder meget fornuftig.

Han foreslog bl.a. hvis ens hund var territorial omkring at ligge i sengen, så var det et privilegie hunden skulle miste.

 

Men jeg gør hvad jeg har været i stand til. Jeg har forsøgt at læse mig frem til alt jeg ikke kan og spørge andre, hvis der har været noget jeg har været i tvivl om.

Han er for så vidt velopdragen, og kan sagtens gå pænt, sidde osv. - til det har jeg fået respekt nok (tror jeg da).

Det er kun hvis vi er ude og gå han ikke hører efter og der er noget mere spændende (f.eks. hvis han kan lugte noget i græsset, eller hvis en fugl flyver forbi tæt ved).

 

Men jeg tror såmænd godt på at vi er kommet skævt ind på hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, mange tak for tilbuddet Amocca. :-D

Jeg vil gerne sige jatak, når vi har fået lidt mere styr på ham. Han er helt ustyrlig når der er andre mennesker end bare os, og hvis der så bliver en hund involveret. Puha, det bliver noget rod.

 

Men igen, hvis jeg må kontakte dig igen senere, så ville både den lille vovhund og jeg være taknemmelige :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, og det gør jeg ikke af den simple grund at der ikke er nogle kurser i Horsens i øjeblikket, og jeg ikke nåede at komme på et af de hold der var i sommers.

 

Jeg holder øje med om hundogtræning snart får nogle hold op og køre, men det bliver jo først efter jul.

 

Jeg har dog læst nok 10 bøger fra ende til anden og set en del videoer med en mand ved navn Eric Letendre på YouTube, han bruger positiv træning og lyder meget fornuftig.

Han foreslog bl.a. hvis ens hund var territorial omkring at ligge i sengen, så var det et privilegie hunden skulle miste.

 

Men jeg gør hvad jeg har været i stand til. Jeg har forsøgt at læse mig frem til alt jeg ikke kan og spørge andre, hvis der har været noget jeg har været i tvivl om.

Han er for så vidt velopdragen, og kan sagtens gå pænt, sidde osv. - til det har jeg fået respekt nok (tror jeg da).

Det er kun hvis vi er ude og gå han ikke hører efter og der er noget mere spændende (f.eks. hvis han kan lugte noget i græsset, eller hvis en fugl flyver forbi tæt ved).

 

Men jeg tror såmænd godt på at vi er kommet skævt ind på hinanden.

 

Det markeret med rødt passer ihvertfald ikke til min ideologi. Tror ikke på at en 8 mdr. gammel hund udfordrer sin ejer på den måde men det er desværre ret så udbredt at anskue det på den måde.

 

Jeg vil anbefale dig at læse bøger af: Anders Hallgren, Lone Greva og Irene h. Jarnved. Det er bøger der er tilgængelige på biblioteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, mange tak for tilbuddet Amocca. :-D

Jeg vil gerne sige jatak, når vi har fået lidt mere styr på ham. Han er helt ustyrlig når der er andre mennesker end bare os, og hvis der så bliver en hund involveret. Puha, det bliver noget rod.

 

Men igen, hvis jeg må kontakte dig igen senere, så ville både den lille vovhund og jeg være taknemmelige :)

 

ok :-D Hvis du har brug for en figurant-gæst eller lignende, så arbejder jeg gerne for en kop kaffe :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henriksen

For mig lyder det som om, at hunden skal lære sin plads i hierarkiet (lømmelalder eller ej). I forbindelse med fodring anvender jeg øvelser, hvor jeg bestemmer hvornår hunden skal spise. Jeg holder skålen løftet indtil hunden får sig sat og forholder sig fuldstændig roligt. Når skålen bliver sat ned på gulvet skal den stadig blive siddende indtil den får et ”ja”. Hvis den viser tegn på at rejse sig inden den får lov, hæver jeg madskålen igen. Denne øvelse anvender min kæreste og børn også, når min hanhund viser tendens til at udfordre dem i hierarkiet. Det samme kan man evt. gøre inden hunden får lov til at gå ud af døren. Hvis den ikke er god til ”sit” kan du jo med fordel koble den kommando på, når den sætter sig ned, når du hæver skålen – det sker helt automatisk.

 

En anden øvelse, der kan virke meget dominerende er dæk-øvelser. Få hunden til at dække og evt. læg hånden ovenpå. Hvis den ikke accepterer dette, er det en klar indikation på, at den ikke vil domineres og det er her du skal sætte dine kræfter ind.

 

Lær den forskel på ”ja” og ”nej” og brug kommandoerne. Lær den at den ikke må noget uden din accept. Det er dig der bestemmer som flokleder. Læg f.eks. en godbid på gulvet foran den. Når den så prøver at tage den, skubber du dens snude væk fra godbidden med et solid dybt ”NEJ”. Når den så begynder at acceptere dit ”NEJ”, kan du give den et blidt lyst ”ja”, som indikation på, at den nu må tage godbidden.

 

Situationen med gæster kan måske klares ved at sende hunden i sin kurv og bede gæsterne og at lade den ligge. Når hunden har fået kommandoen om at gå i kurven, er det vigtigt at den ikke rejser sig uden den har fået lov (ellers har den vundet slaget). Det bør selvfølgelig trænes uden gæster til at begynde med. Når du siger ”ned” til hunden eller får den til at sidde efter den har haft fat i gæsterne, synes jeg ikke du skal belønne den. Efter min mening bør du i stedet skælde ud med hårdt tonefald og sende den væk fra selskabet. Evt. tag fat i den og flyt den ud i kurven mens du skælder ud. Når den så når kurven er det vigtigt du stopper med at skælde ud, da den ikke må forbinde kurven med noget negativt. Giv den kommandoen ”kurv” og lad den blive der. Den må selvfølgelig ikke rejse sig uden at få lov. Det er dig der bestemmer og ved hvad der er bedst for flokken – og nu har du bestemt at den skal være i kurven.

 

Som sidebemærkning er det jo ligeledes vigtigt at rose hunden, når den opfører sig som du gerne vil have den til at opføre sig. Her spiller tonefaldet også en stor rolle.

 

Jeg ville ikke acceptere hundens knurren af mig, min kone eller børn, hvis vi nærmede os mens den spiser. I flokken spiser man efter tur baseret på hierarkiet. Hundens knurren er dens måde at vise på, at nu spiser den (og vi andre må vente til den er færdig). Hvis den knurrede kunne man måske benytte samme fremgangsmetode som når den har fat i gæsterne – altså skæld den ud og send den i kurven med skæld ud på vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om, at hunden skal lære sin plads i hierarkiet (lømmelalder eller ej). I forbindelse med fodring anvender jeg øvelser, hvor jeg bestemmer hvornår hunden skal spise. Jeg holder skålen løftet indtil hunden får sig sat og forholder sig fuldstændig roligt. Når skålen bliver sat ned på gulvet skal den stadig blive siddende indtil den får et ”ja”. Hvis den viser tegn på at rejse sig inden den får lov, hæver jeg madskålen igen. Denne øvelse anvender min kæreste og børn også, når min hanhund viser tendens til at udfordre dem i hierarkiet. Det samme kan man evt. gøre inden hunden får lov til at gå ud af døren. Hvis den ikke er god til ”sit” kan du jo med fordel koble den kommando på, når den sætter sig ned, når du hæver skålen – det sker helt automatisk.

 

En anden øvelse, der kan virke meget dominerende er dæk-øvelser. Få hunden til at dække og evt. læg hånden ovenpå. Hvis den ikke accepterer dette, er det en klar indikation på, at den ikke vil domineres og det er her du skal sætte dine kræfter ind.

 

Lær den forskel på ”ja” og ”nej” og brug kommandoerne. Lær den at den ikke må noget uden din accept. Det er dig der bestemmer som flokleder. Læg f.eks. en godbid på gulvet foran den. Når den så prøver at tage den, skubber du dens snude væk fra godbidden med et solid dybt ”NEJ”. Når den så begynder at acceptere dit ”NEJ”, kan du give den et blidt lyst ”ja”, som indikation på, at den nu må tage godbidden.

 

Situationen med gæster kan måske klares ved at sende hunden i sin kurv og bede gæsterne og at lade den ligge. Når hunden har fået kommandoen om at gå i kurven, er det vigtigt at den ikke rejser sig uden den har fået lov (ellers har den vundet slaget). Det bør selvfølgelig trænes uden gæster til at begynde med. Når du siger ”ned” til hunden eller får den til at sidde efter den har haft fat i gæsterne, synes jeg ikke du skal belønne den. Efter min mening bør du i stedet skælde ud med hårdt tonefald og sende den væk fra selskabet. Evt. tag fat i den og flyt den ud i kurven mens du skælder ud. Når den så når kurven er det vigtigt du stopper med at skælde ud, da den ikke må forbinde kurven med noget negativt. Giv den kommandoen ”kurv” og lad den blive der. Den må selvfølgelig ikke rejse sig uden at få lov. Det er dig der bestemmer og ved hvad der er bedst for flokken – og nu har du bestemt at den skal være i kurven.

 

Som sidebemærkning er det jo ligeledes vigtigt at rose hunden, når den opfører sig som du gerne vil have den til at opføre sig. Her spiller tonefaldet også en stor rolle.

 

Jeg ville ikke acceptere hundens knurren af mig, min kone eller børn, hvis vi nærmede os mens den spiser. I flokken spiser man efter tur baseret på hierarkiet. Hundens knurren er dens måde at vise på, at nu spiser den (og vi andre må vente til den er færdig). Hvis den knurrede kunne man måske benytte samme fremgangsmetode som når den har fat i gæsterne – altså skæld den ud og send den i kurven med skæld ud på vejen.

 

Er du seriøs?

 

Der er ingen hunde der prøver at overtage verdensherredømmet :confused:

 

Man skal ikke skælde hunden for at få fat i gæsten, man skal forebygge og vær så opmærksom (prøve på) så hunden slet ikke får mulighed for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om, at hunden skal lære sin plads i hierarkiet (lømmelalder eller ej). I forbindelse med fodring anvender jeg øvelser, hvor jeg bestemmer hvornår hunden skal spise. Jeg holder skålen løftet indtil hunden får sig sat og forholder sig fuldstændig roligt. Når skålen bliver sat ned på gulvet skal den stadig blive siddende indtil den får et ”ja”. Hvis den viser tegn på at rejse sig inden den får lov, hæver jeg madskålen igen. Denne øvelse anvender min kæreste og børn også, når min hanhund viser tendens til at udfordre dem i hierarkiet. Det samme kan man evt. gøre inden hunden får lov til at gå ud af døren. Hvis den ikke er god til ”sit” kan du jo med fordel koble den kommando på, når den sætter sig ned, når du hæver skålen – det sker helt automatisk.

 

En anden øvelse, der kan virke meget dominerende er dæk-øvelser. Få hunden til at dække og evt. læg hånden ovenpå. Hvis den ikke accepterer dette, er det en klar indikation på, at den ikke vil domineres og det er her du skal sætte dine kræfter ind.

 

Lær den forskel på ”ja” og ”nej” og brug kommandoerne. Lær den at den ikke må noget uden din accept. Det er dig der bestemmer som flokleder. Læg f.eks. en godbid på gulvet foran den. Når den så prøver at tage den, skubber du dens snude væk fra godbidden med et solid dybt ”NEJ”. Når den så begynder at acceptere dit ”NEJ”, kan du give den et blidt lyst ”ja”, som indikation på, at den nu må tage godbidden.

 

Situationen med gæster kan måske klares ved at sende hunden i sin kurv og bede gæsterne og at lade den ligge. Når hunden har fået kommandoen om at gå i kurven, er det vigtigt at den ikke rejser sig uden den har fået lov (ellers har den vundet slaget). Det bør selvfølgelig trænes uden gæster til at begynde med. Når du siger ”ned” til hunden eller får den til at sidde efter den har haft fat i gæsterne, synes jeg ikke du skal belønne den. Efter min mening bør du i stedet skælde ud med hårdt tonefald og sende den væk fra selskabet. Evt. tag fat i den og flyt den ud i kurven mens du skælder ud. Når den så når kurven er det vigtigt du stopper med at skælde ud, da den ikke må forbinde kurven med noget negativt. Giv den kommandoen ”kurv” og lad den blive der. Den må selvfølgelig ikke rejse sig uden at få lov. Det er dig der bestemmer og ved hvad der er bedst for flokken – og nu har du bestemt at den skal være i kurven.

 

Som sidebemærkning er det jo ligeledes vigtigt at rose hunden, når den opfører sig som du gerne vil have den til at opføre sig. Her spiller tonefaldet også en stor rolle.

 

Jeg ville ikke acceptere hundens knurren af mig, min kone eller børn, hvis vi nærmede os mens den spiser. I flokken spiser man efter tur baseret på hierarkiet. Hundens knurren er dens måde at vise på, at nu spiser den (og vi andre må vente til den er færdig). Hvis den knurrede kunne man måske benytte samme fremgangsmetode som når den har fat i gæsterne – altså skæld den ud og send den i kurven med skæld ud på vejen.

 

Wauw... Er det ikke stressende altid at frygte hunden vil "dominere" og nappe verdensherredømmet?

Enten er din hund virkelig klog, ellers er mine virkelig dumme - for de har da ingen ambitioner om dominans eller rang eller whatsitsname... Og det er da uden jeg har fjollet rundt og lagt hånd på dem xD

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om, at hunden skal lære sin plads i hierarkiet (lømmelalder eller ej). I forbindelse med fodring anvender jeg øvelser, hvor jeg bestemmer hvornår hunden skal spise. Jeg holder skålen løftet indtil hunden får sig sat og forholder sig fuldstændig roligt. Når skålen bliver sat ned på gulvet skal den stadig blive siddende indtil den får et ”ja”. Hvis den viser tegn på at rejse sig inden den får lov, hæver jeg madskålen igen. Denne øvelse anvender min kæreste og børn også, når min hanhund viser tendens til at udfordre dem i hierarkiet. Det samme kan man evt. gøre inden hunden får lov til at gå ud af døren. Hvis den ikke er god til ”sit” kan du jo med fordel koble den kommando på, når den sætter sig ned, når du hæver skålen – det sker helt automatisk.

 

En anden øvelse, der kan virke meget dominerende er dæk-øvelser. Få hunden til at dække og evt. læg hånden ovenpå. Hvis den ikke accepterer dette, er det en klar indikation på, at den ikke vil domineres og det er her du skal sætte dine kræfter ind.

 

Lær den forskel på ”ja” og ”nej” og brug kommandoerne. Lær den at den ikke må noget uden din accept. Det er dig der bestemmer som flokleder. Læg f.eks. en godbid på gulvet foran den. Når den så prøver at tage den, skubber du dens snude væk fra godbidden med et solid dybt ”NEJ”. Når den så begynder at acceptere dit ”NEJ”, kan du give den et blidt lyst ”ja”, som indikation på, at den nu må tage godbidden.

 

Situationen med gæster kan måske klares ved at sende hunden i sin kurv og bede gæsterne og at lade den ligge. Når hunden har fået kommandoen om at gå i kurven, er det vigtigt at den ikke rejser sig uden den har fået lov (ellers har den vundet slaget). Det bør selvfølgelig trænes uden gæster til at begynde med. Når du siger ”ned” til hunden eller får den til at sidde efter den har haft fat i gæsterne, synes jeg ikke du skal belønne den. Efter min mening bør du i stedet skælde ud med hårdt tonefald og sende den væk fra selskabet. Evt. tag fat i den og flyt den ud i kurven mens du skælder ud. Når den så når kurven er det vigtigt du stopper med at skælde ud, da den ikke må forbinde kurven med noget negativt. Giv den kommandoen ”kurv” og lad den blive der. Den må selvfølgelig ikke rejse sig uden at få lov. Det er dig der bestemmer og ved hvad der er bedst for flokken – og nu har du bestemt at den skal være i kurven.

 

Som sidebemærkning er det jo ligeledes vigtigt at rose hunden, når den opfører sig som du gerne vil have den til at opføre sig. Her spiller tonefaldet også en stor rolle.

 

Jeg ville ikke acceptere hundens knurren af mig, min kone eller børn, hvis vi nærmede os mens den spiser. I flokken spiser man efter tur baseret på hierarkiet. Hundens knurren er dens måde at vise på, at nu spiser den (og vi andre må vente til den er færdig). Hvis den knurrede kunne man måske benytte samme fremgangsmetode som når den har fat i gæsterne – altså skæld den ud og send den i kurven med skæld ud på vejen.

 

Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at søge noget info om hundesprog og hundeadfærd, inden hunden bliver "ødelagt" pga af du ikke forstår hvad din hund fortæller dig :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om, at hunden skal lære sin plads i hierarkiet (lømmelalder eller ej). I forbindelse med fodring anvender jeg øvelser, hvor jeg bestemmer hvornår hunden skal spise. Jeg holder skålen løftet indtil hunden får sig sat og forholder sig fuldstændig roligt. Når skålen bliver sat ned på gulvet skal den stadig blive siddende indtil den får et ”ja”. Hvis den viser tegn på at rejse sig inden den får lov, hæver jeg madskålen igen. Denne øvelse anvender min kæreste og børn også, når min hanhund viser tendens til at udfordre dem i hierarkiet. Det samme kan man evt. gøre inden hunden får lov til at gå ud af døren. Hvis den ikke er god til ”sit” kan du jo med fordel koble den kommando på, når den sætter sig ned, når du hæver skålen – det sker helt automatisk.

 

En anden øvelse, der kan virke meget dominerende er dæk-øvelser. Få hunden til at dække og evt. læg hånden ovenpå. Hvis den ikke accepterer dette, er det en klar indikation på, at den ikke vil domineres og det er her du skal sætte dine kræfter ind.

 

Lær den forskel på ”ja” og ”nej” og brug kommandoerne. Lær den at den ikke må noget uden din accept. Det er dig der bestemmer som flokleder. Læg f.eks. en godbid på gulvet foran den. Når den så prøver at tage den, skubber du dens snude væk fra godbidden med et solid dybt ”NEJ”. Når den så begynder at acceptere dit ”NEJ”, kan du give den et blidt lyst ”ja”, som indikation på, at den nu må tage godbidden.

 

Situationen med gæster kan måske klares ved at sende hunden i sin kurv og bede gæsterne og at lade den ligge. Når hunden har fået kommandoen om at gå i kurven, er det vigtigt at den ikke rejser sig uden den har fået lov (ellers har den vundet slaget). Det bør selvfølgelig trænes uden gæster til at begynde med. Når du siger ”ned” til hunden eller får den til at sidde efter den har haft fat i gæsterne, synes jeg ikke du skal belønne den. Efter min mening bør du i stedet skælde ud med hårdt tonefald og sende den væk fra selskabet. Evt. tag fat i den og flyt den ud i kurven mens du skælder ud. Når den så når kurven er det vigtigt du stopper med at skælde ud, da den ikke må forbinde kurven med noget negativt. Giv den kommandoen ”kurv” og lad den blive der. Den må selvfølgelig ikke rejse sig uden at få lov. Det er dig der bestemmer og ved hvad der er bedst for flokken – og nu har du bestemt at den skal være i kurven.

 

Som sidebemærkning er det jo ligeledes vigtigt at rose hunden, når den opfører sig som du gerne vil have den til at opføre sig. Her spiller tonefaldet også en stor rolle.

 

Jeg ville ikke acceptere hundens knurren af mig, min kone eller børn, hvis vi nærmede os mens den spiser. I flokken spiser man efter tur baseret på hierarkiet. Hundens knurren er dens måde at vise på, at nu spiser den (og vi andre må vente til den er færdig). Hvis den knurrede kunne man måske benytte samme fremgangsmetode som når den har fat i gæsterne – altså skæld den ud og send den i kurven med skæld ud på vejen.

 

 

Tak for et godt grin :lol: (Ja, sådan var jeg altså nødt til at se på det, for ellers var jeg sgu begyndt at tude på din hunds vegne :cry:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...