FrkSmilla Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Lige siden Smillas første løbetid har der været en kolomægtig interesse i hende fra hanhundenes side. Det har betydet at Smilla nu er meget usikker overfor andre hunde der kommer hen imod hende (og jo især hannerne som vold-snuser til hendes ædlere dele, hvis de kan komme til det). Jeg forsøger jo virkelig det bedste jeg har lært at holde de kræ væk, men man kan jo ikke tage instinkterne fra en hund og det er da også ærgeligt/ frustrerende Smilla ikke er 'modigere'. :stupid: Det gør det nok heller ikke bedre at hun i en længere periode ikke har måtte lege med andre hunde pga halthed. Hun er blevet så usikker. Hvad skal jeg gøre for at det bliver bedre? Hvordan gør jeg Smilla modigere (andet end at være der for hende og ikke lade han-hundene overmande hende fuldstændigt? Kan det med tiden blive bedre af sig selv, når hun har haft nogle flere løbetider? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret November 20, 2009 Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Der er nogen der har fortalt mig at når hanhundene viser denne voldsomme interesse, så kan det skyldes at tæven har en urinvejsinfektion eller lignende infektion, så måske skulle du lige få hende tjekket hos dyrlægen? Men ellers ved jeg ikke hvad du skal gøre, udover at forhindre enhver hanhund i at forsøge at humpe hende, jeg ville ikke vente til hun virkede utilpas ved situationen, men derimod forhindre et hvert forsøg på at humpe hende allerede inden hanhunden var kravlet op på hende. Jeg ville også stoppe hanhundenes voldsnusen til hende, og kun accepterer høflig opførsel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Der er nogen der har fortalt mig at når hanhundene viser denne voldsomme interesse, så kan det skyldes at tæven har en urinvejsinfektion eller lignende infektion, så måske skulle du lige få hende tjekket hos dyrlægen? Men ellers ved jeg ikke hvad du skal gøre, udover at forhindre enhver hanhund i at forsøge at humpe hende, jeg ville ikke vente til hun virkede utilpas ved situationen, men derimod forhindre et hvert forsøg på at humpe hende allerede inden hanhunden var kravlet op på hende. Jeg ville også stoppe hanhundenes voldsnusen til hende, og kun accepterer høflig opførsel. Tak Lonny, jeg vil da prøve at få tjekket urinvejsiunfektion og snakke med dyrlægen om det næste gang vi skal derop.:5up: Det kan da godt være det er sådan noget, jeg synes virkelig det er ekstremt (men har jo aldrig haft en tæve før). Der er ikke nogen der humper hende, det er nok heller ikke det første de gør, eller (?) og så langt tillader jeg det nok heller ikke at gå. Men de snuser og slikker hendes ædlere dele, så hun kryber (og ligner en der har fået pisk). Hun er nok også lidt 'sart'/ bangebuks. Jeg synes også det er de færeste han-hunde ejere, der selv flytter deres hund. Det er svært for mig at 'trække' afsted med hende, når hun ikke tør bevæge sig ud af stedet. Løfte hende op må jeg jo ikke, så jeg er nødt til at skulle ud i en forklaring til ejerne hver gang, og så står folk bare sådan lidt 'hø hø..nå og nikker forstående' (ingen handling), mens jeg står og kæmper og blokerer med min arm. :blink: Nogle gange (hvis jeg er blevet lidt irriteret har jeg også sagt til deres hund 'nej!, kan du så opføre dig ordentligt og skubbet den væk' hvis den altså har været meget slem. Men synes det er lidt pinligt at opdrage på andre folks 'børn'. Æih, det er svært. Men nu vil jeg prøve at få tjekket det med urinvejsinfektionen. Det er som regel også kun store hunde jeg synes det er svært med. De mindre hunde tør Smilla lidt lettere gå væk fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret November 20, 2009 Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Det er åbenbart også meget svært for Karla at komme ud af sådanne situationer, så jeg er igang med et "så går man bare væk" træningsprogram med hende... Hun er jo ikke som Smilla, at hun bare finder sig i det - hun vælger at springe i hovedet på dem istedet.... Så har jo i lang tid flyttet mig selv (og dermed også hund) væk fra det, men er nu begyndt at blive stående, men få hende til at flytte sig, så jeg kan komme ind imellem hundene... Min teori bag dette er, at det giver hende "en vej ud", som hun selv kan tage, hun behøver ikke enten at fare i hovedet på det andet kræ, eller vente på at jeg træder imellem (hvilket jeg altid prøver at gøre, men nogengange reagerer man jo et sekund eller to for sent, og så er hendes grænser blevet overskredet - igen igen ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret November 20, 2009 Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Jeg synes også det er de færeste han-hunde ejere, der selv flytter deres hund. Det er svært for mig at 'trække' afsted med hende, når hun ikke tør bevæge sig ud af stedet. Løfte hende op må jeg jo ikke, så jeg er nødt til at skulle ud i en forklaring til ejerne hver gang, og så står folk bare sådan lidt 'hø hø..nå og nikker forstående' (ingen handling), mens jeg står og kæmper og blokerer med min arm. :blink: Der er jeg nok lidt hysterisk anlagt, jeg får altid med en lettere skinger stemme sagt (meget højt), at NU skal de flytte deres hund, fordi min kan ikke lide det! Og min forklaring er, at deres hund er uhøflig, og det er IKKE min tæves pligt at skulle lære deres hund god opførsel, det må de finde en anden til! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Der er jeg nok lidt hysterisk anlagt, jeg får altid med en lettere skinger stemme sagt (meget højt), at NU skal de flytte deres hund, fordi min kan ikke lide det! Og min forklaring er, at deres hund er uhøflig, og det er IKKE min tæves pligt at skulle lære deres hund god opførsel, det må de finde en anden til! Tak, det er også bare super at høre at det er legalt at melde klart ud/ at det er sådan I andre gør. :5up: Man føler sig jo nogengange lidt dum indeni. Det kan jo være folk jeg møder på vejen tænker at så må Smilla og jeg jo lade være at komme i hundeskovene eller at jeg må sige på afstand at min hund ikke må hilse på deres osv. Men jeg synes jo også et eller andet sted, at hanhundene må styre sig lidt og at de skal lære at trække sig hvis 'en dame' stikker halen mellem benene, kryber osv I dag har hun leget med en terrier-tæve på 9 måneder og de havde det bare så sjovt. Jeg kunne mærke hendes selvtillid voksede. Og da der kom flere hunde til var hun pludselig 'én af gruppen' der kunne rende lidt bagefter og ikke den 'nye' der skulle oversnuses af 5 meget pågående hunde. Hanhundene fik jeg holdt væk og jeg blev bare stædigt ved... Så tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 20, 2009 Jeg oplevede forresten også idag, at Smilla bjæffede et par gange af de små han-hunde (altså hun sagde fra). Og så roste jeg hende for det og holdt ellers bare han-hundene væk igen, hvis (når) de kom igen 2 minutter efter. He he.. Men de forstod da i øjeblikket. :5up: Men hendes frygt for han-hundene har nok også meget med størrelsen at gøre så. :hmm: (hun tør ikke sige fra overfor de store). Men det må sgi et eller andet sted også være irriterende for han-hunde ejerne hvis de kommer ned til et 'hunde-møde' og deres hund så kun har øje for min, og hende må de ikke være sammen med. Så kan de næsten lige så godt gå hjem.. eller :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret November 21, 2009 Rapporter Share Besvaret November 21, 2009 Jeg oplevede forresten også idag, at Smilla bjæffede et par gange af de små han-hunde (altså hun sagde fra). Og så roste jeg hende for det og holdt ellers bare han-hundene væk igen, hvis (når) de kom igen 2 minutter efter. He he.. Men de forstod da i øjeblikket. :5up: Men hendes frygt for han-hundene har nok også meget med størrelsen at gøre så. :hmm: (hun tør ikke sige fra overfor de store). Men det må sgi et eller andet sted også være irriterende for han-hunde ejerne hvis de kommer ned til et 'hunde-møde' og deres hund så kun har øje for min, og hende må de ikke være sammen med. Så kan de næsten lige så godt gå hjem.. eller :blink: Nu har jeg jo selv været hanhunde ejer, og selvfølgelig er det irriterende, men igen, det kan jo virkelig ikke være tæveejerens problem at jeg har en hanhund der ikke kan styre sig... Lidt ligesom at det også er irriterende at have en hund der hopper op ad fremmede, men her ville du jo heller ikke forvente at det er vedkommende som din hund hopper op ad, som skal opdrage på din hund, vel :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 24, 2009 Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Jeg havde også for mange år siden en cavaliertæve, så blid og sød, der følte dette med hanhundes næser i rumpen meget generende. Når disse tæver kommer i 1ste løbetid, så reagerer andres kønsmodne hunde jo anderledes overfor dem. Og ofte er tævehunden jo meget ung og uerfaren. Jeg ville slet ikke tillade disse hanner at komme til hendes bagende, hvis de vil hilse pænt, er det face to face. En sådan tæve der udstråler sin ubehjælpsom bliver udnyttet af hanhunde, for hun har vist med sit kropssprog , at hun ikke vil/kan forsvare sig. Min ene tæve er jo en sur "mugost" og ingen ikke inviterede hanner kommer til hendes bagperron. Nu er hun så steriliseret, men hun var lige under 7 mdr, da 1 ste løbetid kom. Men sådan en lille tæve uden temperament skal ikke stille op til hanhundes undersøgelser , slik og snusen. Men hvis det er 2 uger siden den løbetid stoppede, burde hun nok ikke lugte tiltrækkende mere. Jeg ville få et check for også underlivsinfektion, livmoderbetændelse, som er en farlig ting. Kender desværre flere tæver, der fik det allerede efter 1 ste løbetid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Jeg havde også for mange år siden en cavaliertæve, så blid og sød, der følte dette med hanhundes næser i rumpen meget generende.Når disse tæver kommer i 1ste løbetid, så reagerer andres kønsmodne hunde jo anderledes overfor dem. Og ofte er tævehunden jo meget ung og uerfaren. Jeg ville slet ikke tillade disse hanner at komme til hendes bagende, hvis de vil hilse pænt, er det face to face. En sådan tæve der udstråler sin ubehjælpsom bliver udnyttet af hanhunde, for hun har vist med sit kropssprog , at hun ikke vil/kan forsvare sig. Min ene tæve er jo en sur "mugost" og ingen ikke inviterede hanner kommer til hendes bagperron. Nu er hun så steriliseret, men hun var lige under 7 mdr, da 1 ste løbetid kom. Men sådan en lille tæve uden temperament skal ikke stille op til hanhundes undersøgelser , slik og snusen. Men hvis det er 2 uger siden den løbetid stoppede, burde hun nok ikke lugte tiltrækkende mere. Jeg ville få et check for også underlivsinfektion, livmoderbetændelse, som er en farlig ting. Kender desværre flere tæver, der fik det allerede efter 1 ste løbetid. Tak Ulla og jeg skal nok få hende tjekket. :5up: (Uha vil ikke håbe hun har sådan noget ) Og det er efterhånden nogle måneder siden hendes første løbetid sluttede, men det er som om hanhundene har fået øjnene op for at hun er kønsmoden. Jeg er også blevet mere 'streng', nu ved jeg også jeg har opbakning herindefra :blink: og det er det rigtige jeg gør. Så må hanhundeejerne tænke hvad de vil. Jeg starter med at sige til hanhunden at nu skal den lige styre sig og hvis ejeren ikke fatter den, henvender jeg mig direkte til denne og beder hende/ ham fjerne den. Det fungerer. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 24, 2009 Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Tænk, hvis Smilla skulle føle ubehag, hver gang man har lyst til en daglig tur.Tænk, hvis hun skulle blive utryg ved at færdes ude. Min egen bløddyr af en cavalier havde jo 2 ældre gravhunde , en af hvert køn til at være bodygaurds for hende. Og gravbasser er jo lidt kontante, så hun havde da ofte hjælp . foruden mig altså. Men Smilla har kun dig og du skal altid vise hende, at du læser hendes sind og trygheden ved andre hunde og forsvarer hende mod for dominante hanner. Jeg har set adskillige store ivrige hanhunde, der holder snuden under maven/bugen på mindre tæver og vender dem om , så de ligger på ryggen for at få alt i bagenden med. Vi andre, altså mennesker vil jo hellerikke rages på af alle og endvær, der får lyster. Så bare fortæl disse hanhundejere, at det finder du dig ikke i. Hvis hun teedede sig som en hugorm, som min den ene gør, skulle de nok fjerne deres hanhund. Min yngste tæve gøer vildt og så kommer alphatæven, der er hendes mor og så moster rendende , og så står der 3 stk sure og gøer af den grove hanhund. Hvis den rigtig sure også kommer er hannen den lille. Men jeg kender næsten ingen cavalier, der har temperament til selvforsvar. De har i århundrede været avlet på deres blide sind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret November 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Tænk, hvis Smilla skulle føle ubehag, hver gang man har lyst til en daglig tur.Tænk, hvis hun skulle blive utryg ved at færdes ude.Min egen bløddyr af en cavalier havde jo 2 ældre gravhunde , en af hvert køn til at være bodygaurds for hende. Og gravbasser er jo lidt kontante, så hun havde da ofte hjælp . foruden mig altså. Men Smilla har kun dig og du skal altid vise hende, at du læser hendes sind og trygheden ved andre hunde og forsvarer hende mod for dominante hanner. Jeg har set adskillige store ivrige hanhunde, der holder snuden under maven/bugen på mindre tæver og vender dem om , så de ligger på ryggen for at få alt i bagenden med. Vi andre, altså mennesker vil jo hellerikke rages på af alle og endvær, der får lyster. Så bare fortæl disse hanhundejere, at det finder du dig ikke i. Hvis hun teedede sig som en hugorm, som min den ene gør, skulle de nok fjerne deres hanhund. Min yngste tæve gøer vildt og så kommer alphatæven, der er hendes mor og så moster rendende , og så står der 3 stk sure og gøer af den grove hanhund. Hvis den rigtig sure også kommer er hannen den lille. Men jeg kender næsten ingen cavalier, der har temperament til selvforsvar. De har i århundrede været avlet på deres blide sind. Præcis! Hun er helt utrolig venlig, høflig og blid overfor alt og alle, som du beskriver. Det ligger slet ikketil hendes personlighed at sige fra eller blive sur. Åh hvor ville jeg ønske for hendes egen skyld at hun var lidt hårdere i filten. Har mødt flere hanhundeejere der råber til mig på afstand ''er det en tæve''? ''ja...''. ''Godt så sker der ikke noget'' og så kommer deres hanhund ellers farende imod hende. Og det er tit de der meget dominerende han-dyr der skal oversnuse og 'vende hende' som du siger. Og har selv haft sådan en lille grav(han)hund som barn så ved godt hvordan det er (han kunne kun hilse på tæver). :damn: Men den gang vidste jeg/ vi (vi) hvor irriterende han var for tæverne. Han var så trods alt lille, så tænk på når det er en stor hund... (det er også dem hun er mest bange for). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret November 24, 2009 Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Præcis! Hun er helt utrolig venlig, høflig og blid overfor alt og alle, som du beskriver. Det ligger slet ikketil hendes personlighed at sige fra eller blive sur. Åh hvor ville jeg ønske for hendes egen skyld at hun var lidt hårdere i filten. tjaa.... jeg kunne godt tænke mig en der var knap så stor i kæften når det kommer til at fortælle hanhundene en ting eller to Den gyldne middelvej er det optimale. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts