fhk2507 Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Jeg har en schæfer han på 14 måneder, pludselig kan han ikke finde ud af at hilse pænt i snor mere, han kaster sig frem når vi kommer tæt på andre hunde, som så bliver bange for ham, han gør ikke noget men det kan andre jo ikke se på ham. nogle forslag til hvordan jeg træner det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 24, 2009 Rapporter Share Besvaret November 24, 2009 Du kunne f.eks lade være med at gå direkte mod andre hunde face to face. evt skifte fortov, lave sitøvelser eller andet så han ikke glor/stirrer på dem, men på dig. Altså aflede ham . Os med respeks for schæfer kan ikke se om han er 8 mdr eller 3 år, her i mørket . Altså træn med afstand, så du efter nogen gevindst kan mindste denne afstand til andre hunde og stadig have kontakt. Det tager så desværre tid med en pupertetshund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret November 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 25, 2009 Det er også den taktik jeg har valgt at gøre det på..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chila Besvaret November 25, 2009 Rapporter Share Besvaret November 25, 2009 Jeg har en schæfer han på 14 måneder, pludselig kan han ikke finde ud af at hilse pænt i snor mere, han kaster sig frem når vi kommer tæt på andre hunde, som så bliver bange for ham, han gør ikke noget men det kan andre jo ikke se på ham. nogle forslag til hvordan jeg træner det? Hejsa .I to har en magt kamp om hvem der bestemmer farten.Du skal rykken ham på røven ,når det show starter,du kan også dække ham af ,så snart du ser en anden hund,husk at give god bider.er han lydig nok så skal det lykkes, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret November 25, 2009 Rapporter Share Besvaret November 25, 2009 Hejsa .I to har en magt kamp om hvem der bestemmer farten.Du skal rykken ham på røven ,når det show starter,du kan også dække ham af ,så snart du ser en anden hund,husk at give god bider.er han lydig nok så skal det lykkes, Sidste del af din ide er den bedste, der ville du ikke skade din hunds nakke :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret November 25, 2009 Rapporter Share Besvaret November 25, 2009 Jeg har en schæfer han på 14 måneder, pludselig kan han ikke finde ud af at hilse pænt i snor mere, han kaster sig frem når vi kommer tæt på andre hunde, som så bliver bange for ham, han gør ikke noget men det kan andre jo ikke se på ham. nogle forslag til hvordan jeg træner det? Aslan var irgtig rigtig slem til det der med at der var andre levende væsner som han skulle passere. Jeg valgte at sætte ham hver evig eneste gang, lige så snart han kom med det første desperate piv. Jeg tror selv det har haft en positiv effekt, også i forhold til at nu sætter han sig automatisk når der er et levende væsen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret November 26, 2009 Rapporter Share Besvaret November 26, 2009 Hejsa .I to har en magt kamp om hvem der bestemmer farten.Du skal rykken ham på røven Jeg tror næppe det er hvad der foregår, og synes jeg bestemt ikke du skal gøre som foreslået! Jeg ville undgå hilse-møder i snor i et stykke tid. Tage kontrol over situationen og få vejledt hunden i at komme forbi i plads / sætte sig indtil hunden er gået forbi. Det skal ikke blive en vane for ham, at hilse på denne måde. Husk endeligt at gøre det positivt med lys stemmeføring og evt. godbidder. Begynder du at skælde, smælde og rykke, kan din hund koble ubehaget i situationen på hundemøder generelt, og så står du pludseligt i langt større problemer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret November 26, 2009 Rapporter Share Besvaret November 26, 2009 Hejsa .I to har en magt kamp om hvem der bestemmer farten.Du skal rykken ham på røven ,når det show starter,du kan også dække ham af ,så snart du ser en anden hund,husk at give god bider.er han lydig nok så skal det lykkes, Hvad begrunder du det med? Har du overvejet om det måske bare er fordi det er en hund, der gerne vil hilse på artsfæller? Det tror jeg personligt er langt mere sandsynligt, end at den prøver at overtage verdensherredømmet Jeg ville da klart bruge den fremgangsmåde du beskriver sidst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret November 26, 2009 Rapporter Share Besvaret November 26, 2009 Jeg har en schæfer han på 14 måneder, pludselig kan han ikke finde ud af at hilse pænt i snor mere, han kaster sig frem når vi kommer tæt på andre hunde, som så bliver bange for ham, han gør ikke noget men det kan andre jo ikke se på ham. nogle forslag til hvordan jeg træner det? Markeringen: Pludselig som fra den ene dag til den anden? Hvis det er sådan, er der en årsag måske ændring i hans tilværelse... Hvad er han vant til at opleve når I møder andre hunde? At han ofte får lov at hilse, at han aldrig får lov eller hvad? Man kan sagtens gribe til en masse begrænsende tiltag, men det i sig selv er kun symptombehandling og ændrer ikke noget inde i hans hoved. Det er det sidste der skal til hvis du vil have han skal ændre adfærd også på længere sigt. Derfor er du nødt til at have kontrol over situationen, som også er skrevet ovenfor, for ellers hænger du bare bagefter hele tiden imens din hund vedligeholder sin adfærd og dermed virkelig cementerer mønstret i sin hjerne. Situationskontrol er kodeordet, større afstand til andre hunde og afledning fra hans ønske om at hilse, afled med godbid, bold eller andet attraktivt straks han spotter den anden hund på afstand. Kan du ikke aflede er afstanden for kort. Hvis han er vokset op med at hilse på alle hunde er det senest nu han skal lære at sådan hænger verden ikke sammen. Vær også meget opmærksom på dine ubevidste signaler til ham. Strammer du op i linen bliver dette signal til at han skal starte den uhensigtsmæssige adfærd så hold linen så slap, eller rettere arbejd så lidt med linen som muligt, så han ikke føler dens frustrerende begrænsning tæt inde ved dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 26, 2009 Rapporter Share Besvaret November 26, 2009 Hejsa .I to har en magt kamp om hvem der bestemmer farten.Du skal rykken ham på røven ,når det show starter,du kan også dække ham af ,så snart du ser en anden hund,husk at give god bider.er han lydig nok så skal det lykkes, seriøst? Hunden prøver ikke at overtage verdens herredømmet. At rykke en hund i snoren , specielt på din måde, vil sandsynligvis skade hunden mere end det gavner. Ja undskyld mit opstød, men kan slet ikke se fordelen i at påføre sin hund (som man vel holder af?) smerter for at træne en gå/hilse situation, eller andet "lydighed"/gode maner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
fhk2507 Besvaret November 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 26, 2009 Markeringen: Pludselig som fra den ene dag til den anden? Hvis det er sådan, er der en årsag måske ændring i hans tilværelse... Hvad er han vant til at opleve når I møder andre hunde? At han ofte får lov at hilse, at han aldrig får lov eller hvad? Man kan sagtens gribe til en masse begrænsende tiltag, men det i sig selv er kun symptombehandling og ændrer ikke noget inde i hans hoved. Det er det sidste der skal til hvis du vil have han skal ændre adfærd også på længere sigt. Derfor er du nødt til at have kontrol over situationen, som også er skrevet ovenfor, for ellers hænger du bare bagefter hele tiden imens din hund vedligeholder sin adfærd og dermed virkelig cementerer mønstret i sin hjerne. Situationskontrol er kodeordet, større afstand til andre hunde og afledning fra hans ønske om at hilse, afled med godbid, bold eller andet attraktivt straks han spotter den anden hund på afstand. Kan du ikke aflede er afstanden for kort. Hvis han er vokset op med at hilse på alle hunde er det senest nu han skal lære at sådan hænger verden ikke sammen. Vær også meget opmærksom på dine ubevidste signaler til ham. Strammer du op i linen bliver dette signal til at han skal starte den uhensigtsmæssige adfærd så hold linen så slap, eller rettere arbejd så lidt med linen som muligt, så han ikke føler dens frustrerende begrænsning tæt inde ved dig. Nej det er ikke sket fra den ene dag til den anden, men over et par uger. Han plejer at få lov til at hilse på de hunde vi møder, men efterhånden som han er blevet så voldsom, er der flere hunde som er blevet bange for ham. Jeg er også gået igang med at træne situationskontrol med ham. så nu det bare træning træning træning og så håber jeg på bedring i hans opførelse. Jeg prøver også så vidt mulig at undgå at stramme snoren, men bruge min stemme og bold/godbid til at holde ham på plads. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts