Hop til indhold

Ivomec og bivirkninger


Gæst Annemette79
 Share

Recommended Posts

Gæst Annemette79

Hejsa

 

Vores hund har lige fået konstateret demodicose (betændelse i hårsækkene pga hårsækmider) og er sat i behandling med ivomec, som han skal have i munden hver dag i 20 dage. Er der nogen herinde som kender noget til ivomec og eventuelle bivirkninger??? Vores hund sover ufatteligt meget og spiser under det halve af hvad han ellers plejer og virker noget slukøret. Han får desuden antibiotika (antirobe) mod betændelse og prednisolon (medrol) mod kløe.

Antibiotika og prednisolon har han fået tidligere uden bivirkninger, så det er derfor jeg mistænker ivomecen for at give ham den ændrede adfærd.

 

Håber at nogen herinde kan hjælpe mig.

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Han bliver behandlet på flere fronter og hans lille krop skal bekæmpe lidelsen hvilket kan være meget belastende i sig selv.

Det er bestemt ikker unormalt at antibiotikabehandling gør træt, det oplever vi jo også selv.

 

Hvis du synes han er for beklemt og træt synes jeg du skulle kontakte dyrlægen og spørge om det er i orden, men mon ikke det er den samlede behandling der slår ham lidt ud?

 

Hvor gammel er han og hvad hedder han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Han bliver behandlet på flere fronter og hans lille krop skal bekæmpe lidelsen hvilket kan være meget belastende i sig selv.

Det er bestemt ikker unormalt at antibiotikabehandling gør træt, det oplever vi jo også selv.

 

Hvis du synes han er for beklemt og træt synes jeg du skulle kontakte dyrlægen og spørge om det er i orden, men mon ikke det er den samlede behandling der slår ham lidt ud?

 

Hvor gammel er han og hvad hedder han?

 

 

Han er 10 måneder og hedder Walter :lun:

 

Jeg har også selv tænkt at det måske kunne være kombinationen af al den medicin han får lige nu, som "slår ham ud". Det er bare så forfærdeligt at se sin lille skat nærmest bare ligge og sygne hen og ikke vil spise, når han ellers farer rundt og ikke selv synes at vi giver ham nok at spise (han fik maks fodermængde per dag, nu spiser han ikke engang det halve).

Når han er vågen er han dog stadig glad og legesyg og han har ikke feber (37,1), så måske er jeg bare overpylret og en smule hypokonder.

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 10 måneder og hedder Walter :lun:

 

Jeg har også selv tænkt at det måske kunne være kombinationen af al den medicin han får lige nu, som "slår ham ud". Det er bare så forfærdeligt at se sin lille skat nærmest bare ligge og sygne hen og ikke vil spise, når han ellers farer rundt og ikke selv synes at vi giver ham nok at spise (han fik maks fodermængde per dag, nu spiser han ikke engang det halve).

Når han er vågen er han dog stadig glad og legesyg og han har ikke feber (37,1), så måske er jeg bare overpylret og en smule hypokonder.

 

Hilsen Annemette

 

Sikkert :lol:

 

Pas på ikke at smitte ham med pylrehumøret :-D

 

Walters krop har sikkert nok at gøre med at blive rask så den kan ikke også kan bruge en masse energi på at fordøje den sædvanlige mængde foder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79

Nu ser det endelig ud til at gå fremad. Walter har for første gang i snart en uge løbet rundt og leget, humpet sine bamser, spist sin mad, elsket gåturen og ellers bare været i godt humør og vågen. Hans hud begynder også at blive lysere/svagt lyserød og den har ellers været helt sort, så nu krydser jeg fingre for at det her snart får en ende og vores lille basse bliver rask igen :klap:

 

Jeg talte med dyrlægen i morges og han sagde at ivomec godt kunne give træthed og nedsat appetit, men at det selvfølgelig skulle være tåleligt for hunden, så hvis jeg synes det blev for meget, så kunne jeg give ham det hver 2. dag istedet for hver dag.

 

Det var lige en lille update herfra :vuf:

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
hvis der er ivermectin du mener har det store bivirkninger hos især hyrdehunde

 

Ja det er ivermectin som er det aktive stof i ivomec og ja, jeg har godt læst at hyrdehunde ikke kan tåle det stof, så det er heldigt at vi ikke har en hyrdehund :blink: Kender du noget til bivirkningerne ved ivermectin?

Gad vide hvordan man egentlig behandler hyrdehunde mod hårsækmider, når de ikke må få ivermectin??? :hmm:

Nå det var vist lige en helt anden historie :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja det er ivermectin som er det aktive stof i ivomec og ja, jeg har godt læst at hyrdehunde ikke kan tåle det stof, så det er heldigt at vi ikke har en hyrdehund :blink: Kender du noget til bivirkningerne ved ivermectin?

Gad vide hvordan man egentlig behandler hyrdehunde mod hårsækmider, når de ikke må få ivermectin??? :hmm:

Nå det var vist lige en helt anden historie :-D

 

 

der er meget forskellige reaktioner på evermectin men det er noget med hos hyrdehunde at de har et mindre P-glycoprotein end andre racer og derfor gør det at det farlige stof kan trænge ind og skade hunden eller den kan dø af forgiftningen af ivermectin

 

så det er meget giftift men det findes i mange produkter til hunde især ormemidler

 

sygdommen hos hyrdehunde hedder MDR1

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...