Hop til indhold

Nedtrapning/udtrapning af prednisolon


Gæst Annemette79
 Share

Recommended Posts

Gæst Annemette79

Hej

 

Er der nogen herinde der har erfaringer med hvordan man skal trappe sin hund ud/ned i behandling med prednisolon (medrol vet) og hvad bivirkninger der evt. kan være i forbindelse med nedtrapningen?

Vores hund har fået 8 mg om dagen i ca 2 uger og vi har så givet ham 4 mg om dagen i 1 uge og giver ham nu 2 mg om dagen. Det har vi planer om at gøre i en uge og så sætte det ned til 1 mg om dagen. Han har tidligere fået medrol i korte perioder som han blev trappet ud af, men det var kun 4 mg og i samråd med dyrlægen.

Vi har snakket med vores dyrlæge, men han mener at vores hund skal blive ved med at have medrol, pga kløe. Det skal dog siges, at selvom vi selv har trappet ham ned i dosis, er hans kløe ikke forværret.

Grunden til at vi vil have ham trappet ud af behandlingen er, at han har fået konstateret dyb hudbetændelse og hårsækmider og vi har læst overalt at hunden for alt i verden ikke må behandles med prednisolon da det forværrer sygdommen.

 

Hilsen

 

Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Er der nogen herinde der har erfaringer med hvordan man skal trappe sin hund ud/ned i behandling med prednisolon (medrol vet) og hvad bivirkninger der evt. kan være i forbindelse med nedtrapningen?

Vores hund har fået 8 mg om dagen i ca 2 uger og vi har så givet ham 4 mg om dagen i 1 uge og giver ham nu 2 mg om dagen. Det har vi planer om at gøre i en uge og så sætte det ned til 1 mg om dagen. Han har tidligere fået medrol i korte perioder som han blev trappet ud af, men det var kun 4 mg og i samråd med dyrlægen.

Vi har snakket med vores dyrlæge, men han mener at vores hund skal blive ved med at have medrol, pga kløe. Det skal dog siges, at selvom vi selv har trappet ham ned i dosis, er hans kløe ikke forværret.

Grunden til at vi vil have ham trappet ud af behandlingen er, at han har fået konstateret dyb hudbetændelse og hårsækmider og vi har læst overalt at hunden for alt i verden ikke må behandles med prednisolon da det forværrer sygdommen.

 

Hilsen

 

Annemette

 

Hvad er behandlingen for hudbetændelsen og hårsækmiderne ?

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Hvad er behandlingen for hudbetændelsen og hårsækmiderne ?

 

:-D

 

 

Hej :-D

 

Han får 0,1 ml ivomec oralt (mod hårsækmider) og 100 mg antirobe vet (mod hudbetændelse) daglig. Det skal han have i 20 dage og så skal vi snakke med dyrlægen igen om hvordan det går. Det er på fredag :-D

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

 

Han får 0,1 ml ivomec oralt (mod hårsækmider) og 100 mg antirobe vet (mod hudbetændelse) daglig. Det skal han have i 20 dage og så skal vi snakke med dyrlægen igen om hvordan det går. Det er på fredag :-D

 

Hilsen Annemette

 

Så han er i behandling:-D

 

Mon ikke det så er smartest at snakke med dyrlægen om nedtrapningen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Så han er i behandling:-D

 

Mon ikke det så er smartest at snakke med dyrlægen om nedtrapningen:-D

 

 

Der har vi gjort mange gange, men han siger at Walter skal blive ved med at have det pga kløe, men på trods af at vi selv har trappet ham ned i dosis, har han ikke fået mere kløe. Når der så alle steder står at prednisolonbehandling øger væksten af hårsækmider og at man under ingen omstændigheder må give hunden prednisolon hvis den har problemer med hårsækmider, ja så får det altså mine alarmklokker til at ringe og derfor vil jeg ikke have at min hund skal have prednisolon.

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har vi gjort mange gange, men han siger at Walter skal blive ved med at have det pga kløe, men på trods af at vi selv har trappet ham ned i dosis, har han ikke fået mere kløe. Når der så alle steder står at prednisolonbehandling øger væksten af hårsækmider og at man under ingen omstændigheder må give hunden prednisolon hvis den har problemer med hårsækmider, ja så får det altså mine alarmklokker til at ringe og derfor vil jeg ikke have at min hund skal have prednisolon.

 

Hilsen Annemette

 

Jeg kan sagtens følge dig, og er bestemt heller ikke tilhænger af prednisolon, det er ren symptombehandling og i øvrigt et stof der på længere sigt nedbryder kroppen.

 

Jeg har selv haft hund der i lange perioder var på prednisolon, og vi har altid fået at vide at der skulle nedtrappes med 4 dage på hver dosis, og at det skulle gå langsomt, over ca 20 dage, selvom det til sidst bliver svært at dele pillen i stykkerne:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Jeg kan sagtens følge dig, og er bestemt heller ikke tilhænger af prednisolon, det er ren symptombehandling og i øvrigt et stof der på længere sigt nedbryder kroppen.

 

Jeg har selv haft hund der i lange perioder var på prednisolon, og vi har altid fået at vide at der skulle nedtrappes med 4 dage på hver dosis, og at det skulle gå langsomt, over ca 20 dage, selvom det til sidst bliver svært at dele pillen i stykkerne:-D

 

 

Så lyder det som om at vores nedtrapning ikke er helt forkert i forhold til da i trappede ud. Jeg vil jo nødig gøre Walter mere syg end han er i forvejen :cry:

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Det lyder som et skift til en mere kompetent dyrlæge ville være på sin plads!

 

 

Det har vo også tænkt på flere gange, men vi har så fået af vide af nogen som har den samme dyrlæge, at han er super dygtig og altid opdateret mht den nyeste viden indenfor sygdom og behandling. Alternativet til den dyrlæge vi har nu, har vi før haft og der sætter vi aldrig vores ben igen. De var faktisk ved at tage livet af et af vores marsvin (ved godt det ikke er en hund, men den er stadig et medlem af familien). og vi skiftede derfor til vores nuværende dyrlæge, som stillede en diagnose, behandlede den og reddede dens liv (den havde fået skab, en meget alvorlig sygdom hos marsvin og den anden dyrlæge sagde at der ikke kunne gøres noget ved det).

For at vende tilbage til den nuværende situation, har vi skrevet til Aalborg Dyrehospital og Dyrlæge Boysen i Lyngby, som efter hvad vi har læst os frem til på nettet, skulle være eskperter i hudsygdomme og især behandlingen af hårsækmider, så nu må vi se hvad de skriver tilbage. Vi har beskrevet Walters sygdoms- og behandlingsforløb og stillet nogle spørgsmål i den forbindelse. Vi er også villige til at køre til enten Aalborg eller Lyngby for at få Walter behandlet, hvis det bliver nødvendigt.

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
det skal gøres meget gradvist små doser nedad af gangen så binyrene vænner sig til at hunden nu får mindre mængder binyrebark

 

Vi har trappet ham ned sådan her:

 

4 mg 2 x dgl i 2 uger = 8 mg dgl

2 mg 2 x dgl i 1 uge = 4 mg dgl

1 mg 2 x dgl i 1 uge = 2 mg dgl

1 mg 1 x dgl i 1 uge = 1 mg dgl

1 mg hver 2. dag i 2 uger = 1 mg hver 2. dag

 

og herefter slut

 

Lyder det ok??? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Vi har trappet ham ned sådan her:

 

4 mg 2 x dgl i 2 uger = 8 mg dgl

2 mg 2 x dgl i 1 uge = 4 mg dgl

1 mg 2 x dgl i 1 uge = 2 mg dgl

1 mg 1 x dgl i 1 uge = 1 mg dgl

1 mg hver 2. dag i 2 uger = 1 mg hver 2. dag

 

og herefter slut

 

Lyder det ok??? :confused:

 

lyder ok lyder meget som det jeg gjorde da jeg skulle trappe ud af det med hunden men hvor lang tid har vovse været på prednisolon:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
lyder ok lyder meget som det jeg gjorde da jeg skulle trappe ud af det med hunden men hvor lang tid har vovse været på prednisolon:confused:

 

 

Han har været på prednisolon af flere omgange, ganske kortvarigt (1-2 uger) og max 4 mg dgl, hvor han så er trappet ud igen. I denne omgang havde han fået 4 mg dgl (husker ikke hvor længe, men han er kun 10 måneder så det er ikke i årevis :-D) og blev så sat op til 8 mg dgl pga voldsom kløe.Det fik han i 2 uger og så er vi begyndt at trappe ud. Var det til at forstå, eller blev det lidt rodet:confused:

Skal måske lige sige at han ikke klør sig mere :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Det lyder godt nok foruroligende og meget voldsomt, at en hvalp har været på prednisolon over flere gange. Det er altså rigtig skrap kost for immunforsvaret og hvalpens organer.

 

Det er også derfor at vi gerne vil have ham trappet ud af det igen og når vi ikke rigtig kan få hjælp fra dyrlægen til at trappe ham ud, ja så må vi jo gøre det selv :hmm: Men jeg er da glad for at det lader til at det er den rigtige måde vi trapper ham ud på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Han har været på prednisolon af flere omgange, ganske kortvarigt (1-2 uger) og max 4 mg dgl, hvor han så er trappet ud igen. I denne omgang havde han fået 4 mg dgl (husker ikke hvor længe, men han er kun 10 måneder så det er ikke i årevis :-D) og blev så sat op til 8 mg dgl pga voldsom kløe.Det fik han i 2 uger og så er vi begyndt at trappe ud. Var det til at forstå, eller blev det lidt rodet:confused:

Skal måske lige sige at han ikke klør sig mere :banan:

 

pas på med di ikke er længere tid om og udtrappe end nødvendigt skal helst ikke tage meget længere tid end den tid han har været på prednisolon efter min erfaring men hvad siger dyrlægen:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
pas på med di ikke er længere tid om og udtrappe end nødvendigt skal helst ikke tage meget længere tid end den tid han har været på prednisolon efter min erfaring men hvad siger dyrlægen:confused:

 

Jeg troede faktisk ikke at man kunne trappe for langsomt ud. Hvad sker der ved det?

Dyrlægen mener at Walter skal blive ved med at have prednisolon, men da han er i behandling for dyb hudbetændelse pga hårsækmider og vi har læst overalt at prednisolon i den forbindelse forværrer sygdommen, ja så synes vi ikke at han skal have det. Så vi gør det uden hans "medvirken".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg troede faktisk ikke at man kunne trappe for langsomt ud. Hvad sker der ved det?

Dyrlægen mener at Walter skal blive ved med at have prednisolon, men da han er i behandling for dyb hudbetændelse pga hårsækmider og vi har læst overalt at prednisolon i den forbindelse forværrer sygdommen, ja så synes vi ikke at han skal have det. Så vi gør det uden hans "medvirken".

 

ved at du bruger for lang tid på og trappe ud så får hunden jo i endnu længere tid denne prednisolon som ikke er godt for kroppen især ikke hvis det er en kortvarig periode som hunde har været på denne medicin men det ved dyrlægen sikkert mere om end jeg gør

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...