Hop til indhold

Bidhæmning


Gæst Cobra
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Vi er de lykkelige ejere af to schæfertæver. Den ældste Fie er 3 år gammel og den roligste hund af verden. Den yngste Zita er 16 uger og er lige så aktiv som en ægte hvalp skal være. Hun er nogenlunde lydig, men har dog sine såkaldte ulvetimer i løbet af dagen, og så kniber det også med at få hende vænnet af med at bide i hænder, ankler og tøj. Jeg har prøvet mange ting for at lære hende ikke at bide for hårdt, bl.a. at knurre efter hende, sige høje lyde, ignorere hende ved at gå min vej i ca. 30 sekunder og aflede hendes opmærksomhed med noget legetøj. Nogen gange lykkes det, men det er desværre ikke så tit.

 

Zita elsker at bruge sin næse, så når vi er udendørs laver jeg altid nogle sporøvelser med hende for at trætte hende mentalt. Indendørs har hun masser af bideting samt en aktivitetsbold, og jeg gør også ofte det at jeg gemmer nogle godbidder som de begge to får lov til at søge efter.

 

Vi synes Zita indimellem er for hård ved Fie, som desværre ikke er så god til at sige fra, hun har gjort det et par gange med det resultat at Zita har pebet højt og ynkeligt, men det har desværre ikke været nok til at stoppe hendes, synes vi voldsomme adfærd overfor Fie, som ellers er meget beskyttende og omsorgsfuld overfor Zita. Det jeg er lidt nervøs for er at Fie uden at ville det kan komme til at tage for hårdt fat så Zita kommer til skade, men det er måske mig som er for "pylret" hvad det angår.

 

Jeg håber nogen herinde kan komme med et par gode råd til dels hvordan vi vænner Zita af med at bide i os og vores tøj, og dels om der er noget vi kan gøre når vi synes hun er for hård ved Fie, eller skal vi bare lade Fie selv klare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Vi er de lykkelige ejere af to schæfertæver. Den ældste Fie er 3 år gammel og den roligste hund af verden. Den yngste Zita er 16 uger og er lige så aktiv som en ægte hvalp skal være. Hun er nogenlunde lydig, men har dog sine såkaldte ulvetimer i løbet af dagen, og så kniber det også med at få hende vænnet af med at bide i hænder, ankler og tøj. Jeg har prøvet mange ting for at lære hende ikke at bide for hårdt, bl.a. at knurre efter hende, sige høje lyde, ignorere hende ved at gå min vej i ca. 30 sekunder og aflede hendes opmærksomhed med noget legetøj. Nogen gange lykkes det, men det er desværre ikke så tit.

 

Zita elsker at bruge sin næse, så når vi er udendørs laver jeg altid nogle sporøvelser med hende for at trætte hende mentalt. Indendørs har hun masser af bideting samt en aktivitetsbold, og jeg gør også ofte det at jeg gemmer nogle godbidder som de begge to får lov til at søge efter.

 

Vi synes Zita indimellem er for hård ved Fie, som desværre ikke er så god til at sige fra, hun har gjort det et par gange med det resultat at Zita har pebet højt og ynkeligt, men det har desværre ikke været nok til at stoppe hendes, synes vi voldsomme adfærd overfor Fie, som ellers er meget beskyttende og omsorgsfuld overfor Zita. Det jeg er lidt nervøs for er at Fie uden at ville det kan komme til at tage for hårdt fat så Zita kommer til skade, men det er måske mig som er for "pylret" hvad det angår.

 

Jeg håber nogen herinde kan komme med et par gode råd til dels hvordan vi vænner Zita af med at bide i os og vores tøj, og dels om der er noget vi kan gøre når vi synes hun er for hård ved Fie, eller skal vi bare lade Fie selv klare det.

 

Velkommen til :-D

 

En hvalp på 16 uger skal jo ikke naturligt være "lydig" så det lyder godt nok at hun ikke er totalt lydig :5up:

 

Når hvalpe bider i os og i andre hunde er det deres måde at kommunikere på - skabe en relation til den anden, som et mindre barn der ikke er så kyndig i kommunikation kan finde på at henvende sig ved at slå gæsten, derfor er det naturligvis vigtigt hvordan man håndterer situationen.

 

Bidhæmningen skal selvfølgelig indlæres og der synes jeg det er vigtigt at se på hvordan andre hunde gør: De ignorer det til dels, men er jo langt mere hårdføre end vi er, dernæst piber de hvis biddet er for hårdt, derefter knurrer de og/eller forlader hvalpen.

 

Hvis vi skal bruge samme tiltag kræver det at vi er gode nok til at "tale hundsk" så hvalpen forstår det for ellers virker vi ikke troværdige i hvalpens øjne og den vil forsøge endnu mere ihærdigt at finde ud af hvad vi mener og dermed ivrigt bide videre.

 

De naturlige "bidepartnere" for en hvalp er andre hvalpe og der skaber vi jo en kunstig situation i og med at hvalpe sammen med andre hvalpe på samme alder stort set har samme rytme ift. aktivitet og søvn. Vi mennesker er langt mere i vigør end hvalpe og derfor kan hvalpene nemt blive overstimulerede og reagere på dette med en opkørthed der er svær at stoppe. Dermed fortsætter det bideri der i hvalperegi eller sville være stoppet hurtigt.

Det var lidt af baggrunden, som jeg synes er vigtig at forstå og som du muligvis allerede kender til :-D

 

Derfor: Hvis Zita er meget i gang og ikke vil stoppe bideriet skal du se på to ting, dels om hun bliver holdt i gang gennem aktivitet/ikke kan slappe af selv og dermed bliver overstimuleret dels om du virker troværdig i situationen = hun faktisk stopper.

 

En hvalp på den alder bør sove meget og have ro til det. Kan hun ikke falde til ro skal hun have hjælp til det.

 

Prøv at "pibe" højt når hun bider og fjern dig derefter fra hende nogle minutter.

Nogle hvalpe tændes yderligere af vores piben og bider bare hårdere. Der synes jeg det kan hjælpe at presse hånden, som alligevel er i hvalpens mund så det kan næppe blive værre, mod hvalpen så den oplever at det bid den er i gang med pludselig mister kontrollen over den der bliver bidt.

Nu har den der bliver bidt kontrollen og hvalpen vil højst sandsynligt slippe taget og roses naturligvis herfor samt belønnes med f.eks. en tyggepind, der samtidig fungerer som afledning.

 

Virker intet af dette ville jeg tage meget kontrol over hvalpens vågne timer og strukturet aktivere/stimulere hvalpen træt - altså undgå bidesituationerne.

 

Jeg går ud fra du er opmærksom på at jo vildere vi leger med vore hvalpe des hårdere bider de.

 

Mht. Fie ville jeg tage det fuldstændig roligt. Hvis Fie er sund og velfungerende er hun en god opdrager og hun skal nok sige fra når Zita bliver for meget.

 

Hvis du blander dig for meget i dette får Zita ikke den nødvendige respekt for Fie og det kan give nogle drabelige efterspil om et par år.

 

Kan du se, at det bliver for meget for Fie skal du roligt fjerne Zita, men langt det bedste er at lade dem selv finde ud af det. Fie kan have nogle "helle" steder hvor Zita ikke kan komme til hende.

 

Det er min erfaring at gode voksne hunde lader snothvalpene gå utroligt langt før de siger fra. Det viser overskud og selvtillid. Først hvis en voksen hund ser jaget ud og forsøger at komme væk fra hvalpen ville jeg blande mig. Men er selvtilliden i orden bliver dette ikke nøvendigt.

 

Selvtilliden holdes blandt andet i top ved at give den ældre hund alenetid med "mor" og lave de ting man plejede før hvalpen holdt sit indtog :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjærglab

Mht til bidhæmning, så oplever jeg også at Emma periodisk skal genopdrages :lol: (hun har boet her i 5 uger nu).

 

Når hun bider mig i hånden siger jegAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUHHH.

 

Og så går jeg væk fra hende, eller hvis hun ligger i sofaen, sætter jeg hende ned og går.

 

Mht til den voksne hund, så lad dem selv afgøre tingene.

Den voksne hund kan godt markere og lyde meget sur, men den bider aldrig rigtig hårdt, altså så den anden bløder.

 

Tilgengæld lyder en hvalp, der er blevet irrettesat af en voksen hund nogle gange, som om den er hårdt såret..............:vuf::vuf::vuf:

 

Men det er spil for galleriet :lol:

 

Med venlig hilsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Tak for rådene til hvordan jeg dæmmer op for Zita's lyst til at bide i arme og hænder. Jeg har fundet ud af at det er værst hvis hun bliver for overivrig, og derfor har vi aldrig leget vilde lege med hende indendørs, netop for at lære hende at her skal vi være forholdsvis rolige. Hvis hun ligger på sofaen ved siden af os, tror hun vi skal lege bideleg, der har jeg prøvet at sætte hende ned og sige FARVEL........, men så kommer hun bare og vil op igen, jeg har også prøvet selv at rejse mig og gå væk, men så hopper hun bare ned og tror hun skal fortsætte. Jeg har også prøvet at presse min hånd imod hende og sige av rigtig højt, men indtil nu uden den store effekt. Det er nok mig som ikke har være konsekvent nok:oops:, måske skulle jeg prøve både at sætte hende ned og så samtidig gå min vej:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Tak for rådene til hvordan jeg dæmmer op for Zita's lyst til at bide i arme og hænder. Jeg har fundet ud af at det er værst hvis hun bliver for overivrig, og derfor har vi aldrig leget vilde lege med hende indendørs, netop for at lære hende at her skal vi være forholdsvis rolige. Hvis hun ligger på sofaen ved siden af os, tror hun vi skal lege bideleg, der har jeg prøvet at sætte hende ned og sige FARVEL........, men så kommer hun bare og vil op igen, jeg har også prøvet selv at rejse mig og gå væk, men så hopper hun bare ned og tror hun skal fortsætte. Jeg har også prøvet at presse min hånd imod hende og sige av rigtig højt, men indtil nu uden den store effekt. Det er nok mig som ikke har være konsekvent nok:oops:, måske skulle jeg prøve både at sætte hende ned og så samtidig gå min vej:hmm:

 

Ja gør det og vær ens hver gang, altså konsekvent, så fanger hun det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...