Hop til indhold

Bider i vægge osv...........


Gæst Tmoa
 Share

Recommended Posts

Hun drikker en skål eller to vand om dagen. det er ikke små pytter hun tisser men store tåre, de gange hun tisser på turen virker som om hun makere hvis hun han snuset til noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 359
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej:-D

Du skal have tak for dine mange svar.

Vil helt sikkert prøve at lade hende sove ved Magnus og se om det kan give hende noget godt.

Vi har allerede prøvet at lade hende søge noget mad i stuén...det var hun helt med på..

Tror du at jeg skal prøve at lade hende være kun i gangen eller skal jeg ikke lade hende komme ud i gangen, (det er der hun har ødelagt.)og hun så kun er i køkken-stue. ?

Tror du jeg skal starte helt forfra med alene hjemme træningen i juleferien ?

Hvad tegn skal jeg gå efter nå hun skal ud og tisse og hvor ofte skal jeg lukke hende ud ? tror lidt jeg har stresset hende for har ofte taget hende ud og tisse hvor hun ikke har givet tegn for at slippe for hun gør det inden for

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt fra mig.

Mht løbetid, så bliver tisseriet da ofte mere end normalt. Selv helt renlige kan finde på det indendørs. Mener en normal hund drikker ca 40 ml /kg legensvægt dagligt.Så selv en 6 kg hund kommer op på ca 1/4 liter , der skal afleveres igen.

I forbindelse med ,når du tager på job, afleverer børnene er det meget vigtigt at huset-Hallo- ikke er på den anden ende, svært med 3 drenge. Men der skal ro på, så hun ikke er ophidset når i forlader huset. Så ingen vilde lege lige inden, ingen råben og andre ophidselser, det påvirker en krudugle for meget.

Din unge hund føler sig nok lidt udelukket af familielivet, når du vælger at hun sover på en anden etage, supergodt at lave det om.

Hvis hun har nået sin normale højde, burde hun nok på et unghunde/voksentfoder nu.Eller kunne hun blive for fed.

Held og lykke med træning, ros og især alenehjemmeproblemet.

Kan sagtens se, at du faktisk står alene med 4 krævende dejlige unger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej tak for dit svar..

Hun er med ud at aflevere de 2 store i skolen...så leger hun med andre hunde og så går vi en tur... der efter er vi hjemme noget tid inden den lille skal i vuggestuen og jeg på job....møder på forskellige tidspunkter...2 dage kl 12. 2 dage kl 10 og 1 dag kl 9.så det foregå stille og roligt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej:-D

Du skal have tak for dine mange svar.

Vil helt sikkert prøve at lade hende sove ved Magnus og se om det kan give hende noget godt.

Vi har allerede prøvet at lade hende søge noget mad i stuén...det var hun helt med på..

 

Dejligt

 

Tror du at jeg skal prøve at lade hende være kun i gangen eller skal jeg ikke lade hende komme ud i gangen, (det er der hun har ødelagt.)og hun så kun er i køkken-stue. ?

 

Det sikreste når der er problemer er at ændre hele situationen. Nogle oplever at deres hund ændrer sig positivt når de flytter hunden et andet sted når den er alene og nogle oplever at det er godt at hunden kun har et lille rum.

I virkeligheden kan ingen af os vide om det er det lille rum der giver den positive ændring eller det er ændringen i situationen - altså at man gør det anderledes end hunden er vant til.

 

Jeg ville lære hende skridt for skridt (www.hundeliv.dk/artikler) at være alene i køkken-stue.

 

Tror du jeg skal starte helt forfra med alene hjemme træningen i juleferien ?

 

Det ville være det sikreste

 

Hvad tegn skal jeg gå efter nå hun skal ud og tisse og hvor ofte skal jeg lukke hende ud ?

 

Jeg ville selv tage hende ud efter søvn/hvile, efter aktivitet, efter drikke og spise og ellers hver time når hun er vågen.

Det bør hun kunne holde sig til.

Omvendt er der den mulighed at meget hyppige tisseture har givet hende trangen til at tisse hyppigere end ellers.

 

tror lidt jeg har stresset hende for har ofte taget hende ud og tisse hvor hun ikke har givet tegn for at slippe for hun gør det inden for

 

Det er en mulighed. Og det er vigtigt at hun har nogen med sig ud, så hun kan få positiv, rolig, opmærksomhed for at tisse derude.

 

Når du går morgentur af den varighed med hende bør hun få tømt blæren og skal i princippet kunne vente nogle timer før hun skal igen. hov havde set forkert. Hvor lang er morgenturen?

 

Du skrev ikke hvor store skåle vand hun drikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

hendes morgen tur vare mellem en halv til en hel time...

hun drikker ca en halv litter vand om dagen....

Vi prøver i aften at hun sover hos Magns og håber på det bedste...

Tror jeg prøver at lukke døren ud til gangen og ser om hun så Vil holde sig fra at bide eller om hun bare finder et nyt sted at bide...

Tænker vi må prøve noget forskelligt inden vi opgiver hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107

Vil starte med at sige at jeg ikke har nogle råd da jeg selv er "grøn" med en stor hvalp på 9 mdr.... :-D Har selv nydt godt at alt ekspertisen herinde.

 

Men vil bare sige at jeg rent menneskeligt tager hatten af for dig! Alene med tre drenge, et hus at passe med hvad dertil hører med 3 hjemmeboende børn og så job. Og alligvel har du overskud til at tage dig af den lille firbenede ven og søge hjælp til at gøre det rigtige :hjerte:

 

Så stort skulderklap til dig fra mig :5up: - du er et godt menneske!

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg tænker, at man jo sagtens kunne involvere ihvertfald din store dreng i aktiveringen af hende, ved at lade ham træne med hende - det ville han sikkert synes var sjovt.

 

Han kunne lære hende at give pote eller "gå i garage"- hvor hunden går ind mellem hans ben og står stille der.

 

Udover at søge efter sin mad kunne hun lære at søge efter en bestemt ting - fx hendes legetøj) eller teposer som i gemmer rundt om i lejligheden.

 

Der er en tråd herinde om indendørs søge-aktiviteter - jeg skal lige se om jeg kan finde den til dig...

 

Den var her http://www.hunde-forum.dk/traening/11358-indendors-sog.html

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Vil starte med at sige at jeg ikke har nogle råd da jeg selv er "grøn" med en stor hvalp på 9 mdr.... :-D Har selv nydt godt at alt ekspertisen herinde.

 

Men vil bare sige at jeg rent menneskeligt tager hatten af for dig! Alene med tre drenge, et hus at passe med hvad dertil hører med 3 hjemmeboende børn og så job. Og alligvel har du overskud til at tage dig af den lille firbenede ven og søge hjælp til at gøre det rigtige :hjerte:

 

Så stort skulderklap til dig fra mig :5up: - du er et godt menneske!

 

enig der :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har startet med at lade hende være alene i korte intivaller og derefter øget timerne...

Renlighed har vi trænet, ved at lukke hende ud når hun havde sovet, leget, spist osv...og så rost hende når hun gjorde det ude, hvis hun gjorde det inde og vi så det sagde vi nej og så tog vi hende ud og sagde ronja tis og hvis hun så gjorde det fik hun ros.

Hun giver stadig ikke signal når hun vil ud ?

 

Dansk/svenske gårdhunde og især tæver er meget længe om at blive renlige :engel: min dsg er 10 måneder præcis idag og det er kun den sidste måned at hun har været 100% renlig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk/svenske gårdhunde og især tæver er meget længe om at blive renlige :engel: min dsg er 10 måneder præcis idag og det er kun den sidste måned at hun har været 100% renlig :mrgreen:

 

det tror jeg altså ikke man kan sige - med mindre Karla KUN har taget "renligheden" efter de andre racer i hende :lol:

 

Hun var renlig herhjemme da hun var omkring 12 uger og jeg turde stole på hende hos fremmede mennesker da hun var omkring 16 uger... Det kan vist ikke siges at være længe ;-)

 

Jeg tror nærmere det drejer sig om både træningen bag - hvor opmærksom man er som ejer og så rigtigt meget, nok allermest, af den enkelte hund - Karla er nærmest katte-agtig i sin trang til at holde sig ren (lige bortset fra det der med at rulle sig i døde dyr :lol: :stupid: )

Link til indlæg
Del på andre sites

det tror jeg altså ikke man kan sige - med mindre Karla KUN har taget "renligheden" efter de andre racer i hende :lol:

 

Hun var renlig herhjemme da hun var omkring 12 uger og jeg turde stole på hende hos fremmede mennesker da hun var omkring 16 uger... Det kan vist ikke siges at være længe ;-)

 

Jeg tror nærmere det drejer sig om både træningen bag - hvor opmærksom man er som ejer og så rigtigt meget, nok allermest, af den enkelte hund - Karla er nærmest katte-agtig i sin trang til at holde sig ren (lige bortset fra det der med at rulle sig i døde dyr :lol: :stupid: )

 

DET tror jeg så er rigtigt :blink: læser man om racen finder man ud af at mange har haft den oplevelse at tæverne er længe om at blive renlige, Izzies mor var også længe om det. Kan ikke sige hvorfor, men sådan er det bare :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

DET tror jeg så er rigtigt :blink: læser man om racen finder man ud af at mange har haft den oplevelse at tæverne er længe om at blive renlige, Izzies mor var også længe om det. Kan ikke sige hvorfor, men sådan er det bare :vedikke:

 

ok, sjovt - det har jeg aldrig hørt om med den race før :vedikke: Lige bortset fra farven er hun 100% gårdhund i sind nemlig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at renlighed mht tisseri er en biologisk udvikling af et hormon, der giver hjernen besked om, at blæren skal tømmes. Altså som ved små børn, hvor denne udvikling kommer meget forskellig.

Og som med børn er optagethed af andre ting jo så forstyrrende, så hjernen ikke lige fanger beskedden.

De fleste hvalpe , der fra 4 ugers alderen går på temmelig meget plads med deres mor , søger væk fra spise/sovested for at forrette deres nødtørft, så de ikke sviner i nærheden af sove/spise sted.

Sådanne kan være lettere at få renlige fordi de er lidt vænnet til det.

Mht at lære hunde at sige til, når trængen kommer, har jeg ingen råd. Har kun haft een af 14 hunde, der sagde til, og hun var 4 år , da jeg overtog hende. De andre tror jeg er tankelæser????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
DET tror jeg så er rigtigt :blink: læser man om racen finder man ud af at mange har haft den oplevelse at tæverne er længe om at blive renlige, Izzies mor var også længe om det. Kan ikke sige hvorfor, men sådan er det bare :vedikke:

 

De små racer er ofte meget tidligt kønsmodne og bliver de ikke renlige inden da, bliver renlighedsprocessen sværere at komme igennem.

 

Renlighed er en naturlig adfærd og observeres allerede fra hvalpene er 5 uger gamle. De forlader sove- og legestedet og søger væk for at eliminere som det så smukt hedder.

 

Derfor betyder forholdene hos opdrætteren utrolig meget mht renlighed.

 

F.eks. var min cairn først helt renlig ved to års alderen. Jeg fik hende da hun var 9 - 10 måneder og indtil da havde hun kun haft beton både ude og inde = alt er ens, jeg gør mig bare ren længst væk.

 

Gulvtæpper er herligt sugende og denne følelse kan give hvalpen/hunden samme fornemmelse af renlighed som f.eks. græs da urinen traks bliver suget væk fra overfladen.

 

Måske er det nogle af disse ting der gør sig gældende når mange hunde er lang tid om at lære renlighed, som vi vil have det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mht at lære hunde at sige til, når trængen kommer, har jeg ingen råd. Har kun haft een af 14 hunde, der sagde til, og hun var 4 år , da jeg overtog hende. De andre tror jeg er tankelæser????

 

Hvis hunden komme ud ofte nok behøver den heller ikke sige til.

 

Min oplevelse er at hvis det VIRKELIGT trykker, så skal de nok sige til. Ikke nødvendigvis for at "fortælle" om behovet, men som ertudtryk for deres behov, som lige nu er meget påtrængende.

 

Ingen af mine hunde har nogensinde sagt til undtaget ved dårlig mave eller hvis de af en eller anden grund har haft vandet stående i øjnene og bare skulle NU. Så har de pebet. Ellers ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en lille opdate om Ronja´s nat.

:hmm:

 

Hun fik en kurv op ved siden af Magnus seng, igår aftes, det var hun helt med på og lagde sig straks, jeg fik så at vide i morges at hun har hoppet op i hans seng 3 gange i nat og ville ligge med ham, men blev pænt lagt ned igen da han ikke vil have hende i sengen.:lol:

Jeg lå på værelset ved siden af med døren lidt på klem, for ligesom at kunne følge lidt med hvis der blev problemer, men det eneste "problem" der var ved det , var at Ronja også kom ind til mig og slikkede mig i hovedet et par gange, men blev lagt ind igen.:-D

Der har ikke været nogle problemer med hensyn til tisserri på værelset, hun har holdt sig fra kl 20.30 til kl 6 i morges, så det var jo flot.

 

Nu kommer det der så bliver meget spændende...

Jeg har ladet hende være i stuen_køkkenet i dag, radioen køre på lavt blus,Magnus kommer hjem til hende kl 13 og går en tur med hende inden han skal i klub for jeg har en mega lang dag og er først hjemme halv fen- fem. og ikke nok med det så gik jeg kun en lille tur med hende i morges og vi gik kl syv. dette er helt unormalt at vi går så tidligt, men jeg arbejder i en SFO som laver kryppespil og derfor skulle jeg med i kirken i dag:???:

Uheldigt når der nu lige er de her problemer...men håber på det bedste..:-)

 

I skal nok få en update senere idag, hvis jeg ikke helt har revet håret af mig selv når jeg kommer hjem og hun har splittet min nye lædderhjørnesofa ad:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en lille opdate om Ronja´s nat.

:hmm:

 

Hun fik en kurv op ved siden af Magnus seng, igår aftes, det var hun helt med på og lagde sig straks, jeg fik så at vide i morges at hun har hoppet op i hans seng 3 gange i nat og ville ligge med ham, men blev pænt lagt ned igen da han ikke vil have hende i sengen.:lol:

Jeg lå på værelset ved siden af med døren lidt på klem, for ligesom at kunne følge lidt med hvis der blev problemer, men det eneste "problem" der var ved det , var at Ronja også kom ind til mig og slikkede mig i hovedet et par gange, men blev lagt ind igen.:-D

Der har ikke været nogle problemer med hensyn til tisserri på værelset, hun har holdt sig fra kl 20.30 til kl 6 i morges, så det var jo flot.

 

Nu kommer det der så bliver meget spændende...

Jeg har ladet hende være i stuen_køkkenet i dag, radioen køre på lavt blus,Magnus kommer hjem til hende kl 13 og går en tur med hende inden han skal i klub for jeg har en mega lang dag og er først hjemme halv fen- fem. og ikke nok med det så gik jeg kun en lille tur med hende i morges og vi gik kl syv. dette er helt unormalt at vi går så tidligt, men jeg arbejder i en SFO som laver kryppespil og derfor skulle jeg med i kirken i dag:???:

Uheldigt når der nu lige er de her problemer...men håber på det bedste..:-)

 

I skal nok få en update senere idag, hvis jeg ikke helt har revet håret af mig selv når jeg kommer hjem og hun har splittet min nye lædderhjørnesofa ad:megaked:

 

Dyyyygtig pige! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun er blevet rigtig god til at holde sig natten igennem:-D

 

Fik slet ikke fortalt at vi havde spise gruppe hjemme igår eftermiddag, hvilket går ud på man har 4 børn fra klassen med hejm (6 år) som skal lege og spise, det var jeg lidt spændt på hvordan hun ville tage, om hun ville blive helt vild og køre op så jeg måtte lukke hende ud....

Men nej...:-D

Hun var den dygtigeste lille hund:-D

Hun gik stille og roligt rundt og hilste ikke noget med at hoppe op og blive vild..:-D da de alle havde hilst lagde huin sig i sin kurv og sov i gangen:-D

Da de blev hentet af deres forældre tænkte jeg, nu går den gal for her plejer hun at hoppe op og blive vild, men nej...dygtig igen igen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...