Hop til indhold

Bider i vægge osv...........


Gæst Tmoa
 Share

Recommended Posts

De andre tror jeg er tankelæser????

 

Det tror mine hunde af en eller anden underlig årsag også altid :confused:

 

Jeg har haft én hvalp, der mens hun var i "renligheds-indlæringringsfasen" kunne finde på at give et meget diskret signal når det virkelig pressede på -og det tog mig lidt tid at regne det signal ud ;-) Men så snart hun var blevet gammel nok til nemmere at kunne holde sig, så holdt hun også op med at sige til og ventede bare på at jeg selv lukkede hende ud :-)

 

Renlighed er en naturlig adfærd og observeres allerede fra hvalpene er 5 uger gamle. De forlader sove- og legestedet og søger væk for at eliminere som det så smukt hedder.

 

Derfor betyder forholdene hos opdrætteren utrolig meget mht renlighed.

 

 

Jeg har faktisk observeret det allerede fra 3 ugers alderen! Jeg havde et kuld hvalpe sidste efterår, hvor to af hvalpene fik dårlig mave pga. orm, et par dage for de skulle have deres første ormekur, som de normalt får når de bliver 3 uger.

De var lige blevet flyttet fra fødekassen til deres første lille kravlegård, der bestod af et åbent bur, med tæppe hvor de sov og fik mælk hos deres mor, og i forlængelse deraf, selve kravlegården der var dækket med aviser og de to der fik dårlig mave, var super gode til at gå ud af buret og ud på aviserne for at besøge! :-D

 

Den første lille kravlegård:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 359
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

Jeg har faktisk observeret det allerede fra 3 ugers alderen! Jeg havde et kuld hvalpe sidste efterår, hvor to af hvalpene fik dårlig mave pga. orm, et par dage for de skulle have deres første ormekur, som de normalt får når de bliver 3 uger.

De var lige blevet flyttet fra fødekassen til deres første lille kravlegård, der bestod af et åbent bur, med tæppe hvor de sov og fik mælk hos deres mor, og i forlængelse deraf, selve kravlegården der var dækket med aviser og de to der fik dårlig mave, var super gode til at gå ud af buret og ud på aviserne for at besøge! :-D

 

De 5 uger stammer fra studier som Steven Lindsay refererer til, men i princippet vil de fleste hvalpe jo nok søge væk så snart de kan.

 

Det er rigtig fint med de tre uger :-D og så kan man jo tænke lidt over alle de renlighedsproblemer der er rundt omkring :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja hun er blevet rigtig god til at holde sig natten igennem:-D

 

Fik slet ikke fortalt at vi havde spise gruppe hjemme igår eftermiddag, hvilket går ud på man har 4 børn fra klassen med hejm (6 år) som skal lege og spise, det var jeg lidt spændt på hvordan hun ville tage, om hun ville blive helt vild og køre op så jeg måtte lukke hende ud....

Men nej...:-D

Hun var den dygtigeste lille hund:-D

Hun gik stille og roligt rundt og hilste ikke noget med at hoppe op og blive vild..:-D da de alle havde hilst lagde huin sig i sin kurv og sov i gangen:-D

Da de blev hentet af deres forældre tænkte jeg, nu går den gal for her plejer hun at hoppe op og blive vild, men nej...dygtig igen igen:lol:

 

Dejligt :-D

 

Ved du hvad forresten, det kan have meget stor betydning hvordan og hvornår Magnus forlader Ronja efter at være kommet hjem fra skole.

Luftetur er fin og så bør hun nå at falde helt til ro før han forlader hende igen.

Mange (jeg selv inkluderet) har oplevet at få vores alenetræning spoleret fordi vi lige kort har måtte hjem f.eks. fordi man havde glemt noget og så bare har gået igen før hunden lagde sig til ro :damn:

 

Du skal have :5up: for at have ladet hende være sammen med din sofa, vi håber det bedste.

 

Husk: Ronjas træthed og tilfredshed er din ven ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

så kan man jo tænke lidt over alle de renlighedsproblemer der er rundt omkring :hmm:

 

Tror også det har noget at gøre med ejeren, hvis man knækker koden - Petrine blev renlighedstrænet til den helt store guldmedalje, jeg kunne ikke sætte en finger på det, Petrine fattede bare ikke at tisning ikke var på gulvet - en uge hos mig og hun var renlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tror også det har noget at gøre med ejeren, hvis man knækker koden - Petrine blev renlighedstrænet til den helt store guldmedalje, jeg kunne ikke sætte en finger på det, Petrine fattede bare ikke at tisning ikke var på gulvet - en uge hos mig og hun var renlig.

 

Tjah.. Koden har mpske været udelt opmærksomhed på den lille?

Link til indlæg
Del på andre sites

De 5 uger stammer fra studier som Steven Lindsay refererer til, men i princippet vil de fleste hvalpe jo nok søge væk så snart de kan.

 

Det er rigtig fint med de tre uger :-Dog så kan man jo tænke lidt over alle de renlighedsproblemer der er rundt omkring :hmm:

 

Ja, det er i høj grad tankevækkende! Isærdeleshed når man selv har oplevet sådan et hvalpekuld og hvor renlige de er fra naturens side...

 

For igen at tage mit eget kuld som eksempel, så begyndte de fra 3-3½ ugers alderen at komme ud fra kravlegården og løbe rundt i resten af huset og de benyttede i høj grad tiden hvor de var uden for deres egen lille bolig (kravlegården) til at rende og besørge alle andre steder rundt om i huset -det var et frygteligt optørringsarbejde hver gang de havde været ude og rende :blink:

 

Pga. af regn og kulde kom de ikke udenfor før de var 5½ uge, men fra da af, blev der også arbejdet på at tømning af blære og tarme forgik udenfor -hvilket også faldt hvalpene meget naturligt og jeg gjorde selvfølgelig hvad jeg kunne ved at lukke dem udenfor så snart de havde, spist, sovet eller leget og efterhånden begyndte de også selv at sige til! Hvis de gik løse i huset, gik de til havedøren og hvis de var i kravlegården begyndte de at hyle og alle 5 hvalpe var mindst 98% renlige da de flyttede herfra og jeg tror at de uheld hver enkelt hvalp har haft i deres nye hjem, kan tælles på én hånd og de få uheld der har været, skyldes hovedesagligt at de nye ejere lige skulle lære deres hvalps signaler at kende :blink:

 

Så baseret på egne -ganske vist stadig forholdsvis begrænsede erfaringer, vil jeg sige at der virkelig er nogle opdrættere der svigter deres opgave på renlighedsområdet! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med den ødelægger ting kender jeg også til.

købte bare et bur som de kunne stille op inden jeg gik. Min fætter har gjort det samme, og det endte faktisk med at hver gang min fætters hund havde gjort noget den godt viste man ikke måtte, gik den selv ind i buret. Og den elsker stadig at være i buren flere måneder efter (;

og så når hunden er ved at være voksen eller bare ældre, prøver i bare at lade den være alene hjemme uden for buret i 15-30min, og se hvad der sker.

Kender i hvert fald mange der har været glade for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
første ejer havde kun Petrine, jeg har et liv ved siden af - så med mindre du mener overdreven opmærksomhed har været skadelig ;-) så tror jeg ikke helt det var det.

 

Var ikke det jeg mente.

Men at du måske var mere obs på at få gjort hende stueren

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med den ødelægger ting kender jeg også til.

købte bare et bur som de kunne stille op inden jeg gik. Min fætter har gjort det samme, og det endte faktisk med at hver gang min fætters hund havde gjort noget den godt viste man ikke måtte, gik den selv ind i buret..

tror emre den er flygtet af frygt for ubehag... en hund kender ikke som sådan forskel på ret og uret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

...og de få uheld der har været, skyldes hovedesagligt at de nye ejere lige skulle lære deres hvalps signaler at kende :blink:

 

Minder mig om da jeg skulle have ny hvalp. Jeg var ude et sted og se hvalpene myldre rundt i stuen. På et tidspunkt var det tydeligt at en tævehvalp lagde an til "vandpyt" hvilket jeg sagde til opdrætteren.

"Næh, nej, det skal den ikke"

 

To sekunder og der var dømt køkkenrulle.

 

Jeg købte hvalp et andet sted

 

Så baseret på egne -ganske vist stadig forholdsvis begrænsede erfaringer, vil jeg sige at der virkelig er nogle opdrættere der svigter deres opgave på renlighedsområdet! :cry:

 

Enig og så er der de hundeejere der er heldige selvom opdrætteren ikke havde den store hundeforstand.

 

Pelle og hans kuld (født først i maj) havde nemlig uhindret adgang til et lille græsareal, så for Pelle var det helt naturligt at "sådan noget" skulle ske på græs.

Så i den forstand var han renlig fra 1. dag hjemme i en brandvarm juli måned hvor havedøren stod åben hele tiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det med den ødelægger ting kender jeg også til.

købte bare et bur som de kunne stille op inden jeg gik. Min fætter har gjort det samme, og det endte faktisk med at hver gang min fætters hund havde gjort noget den godt viste man ikke måtte, gik den selv ind i buret. Og den elsker stadig at være i buren flere måneder efter (;

og så når hunden er ved at være voksen eller bare ældre, prøver i bare at lade den være alene hjemme uden for buret i 15-30min, og se hvad der sker.

Kender i hvert fald mange der har været glade for det.

 

Velkommen til :-D

 

Jeg er nødt til at reagere på dit indlæg...

 

Jeg kender også til mange hundeejere der er glade for deres bur - og til en del hunde der ikke er.

 

Når din fætters hund gik i buret efter at have lavet noget uønsket så har det været for at slippe for ballade og på den måde kan buret jo sagtens blive hundens ven - hvis den får ballade og oplever burets redning ofte nok :cry:

 

Rigtig mange hunde som ødelægger når de er alene begynder at gø/hyle i stedet når de sættes i bur og så er ejerens problem såvel som hundens ikke løst, det er bare blevet et andet problem for ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja her er så en lille update...

Magnus har ringet for jeg er stadig på job...

Ronja har ædt ledningen i stykker i køkkenet til vores lyskæde uden for :hmm::hmm::hmm:heldigt for min sofa men jo ikke så fedt....

ved sku ikke rigtig hvad jeg skal stille op hvis jeg skal være helt ærligt...holde det her vanvid nogen sinde op igen...

Nu har hun været ude at gå en tur med Magnus og så en tur med min mor og de var hos hende ca en halv time inden de kørte igen, så nu er jeg bare spændt på hvad der så er ødelagt når jeg kommer hjem......har en kollega der havde en hund med samme problem ,hun lukkede den ude i gangen med et stykke brænde i , det hjalp er det måske en idé...men tænker hun har jo altid haft sine kødben hos sig.

Ville det måske være en idé med et bur ? selvom jeg ikke er spor glad for det ?

:cry:

 

Kan man træne alene hjemme når hun har været alene hele dagen eller skal det være i ferie og hvordan skal jeg evt gribe det an........'

 

Hjælp........vil sku nødigt af med hende, var jo ikke lige derfor mine drenge skulle have en hundehvalp for efter noget tid at skulle af med hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja havde jeg vist at det betød så meget hvordan de var trænet med renlighed osv inden vi fik hende..,.så havde vi nok fået hund et andet sted fra...men faldt pladask for hende og hun er den yndigeste lille DsGårdhund man kan tænke sig...:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja havde jeg vist at det betød så meget hvordan de var trænet med renlighed osv inden vi fik hende..,.så havde vi nok fået hund et andet sted fra...men faldt pladask for hende og hun er den yndigeste lille DsGårdhund man kan tænke sig...:hjerte:

renlighed og alene hjemme træner man selv :blink:

 

Et bur vil ikek hjælpe på hende, kun på jer.

Hun vil stadigvæk have alene hjemme problemer.

Ja et ben når hun er hjemme er en god ide, hun har måske ingenting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ja her er så en lille update...

Magnus har ringet for jeg er stadig på job...

Ronja har ædt ledningen i stykker i køkkenet til vores lyskæde uden for :hmm::hmm::hmm:heldigt for min sofa men jo ikke så fedt....

 

Næh, men for hende er problemet lige stort. Hvor længe var Magnus hos hende efter han havde gået tur efter skolen?

 

ved sku ikke rigtig hvad jeg skal stille op hvis jeg skal være helt ærligt...holde det her vanvid nogen sinde op igen...

 

Jeg er ked af at være dum og sige at ting tager tid. Jeg VED godt det er en belastning.

 

Kunne nogen evt passe hende i nogle af dagtimerne?

 

Nu har hun været ude at gå en tur med Magnus og så en tur med min mor og de var hos hende ca en halv time inden de kørte igen, så nu er jeg bare spændt på hvad der så er ødelagt når jeg kommer hjem......har en kollega der havde en hund med samme problem ,hun lukkede den ude i gangen med et stykke brænde i , det hjalp er det måske en idé...men tænker hun har jo altid haft sine kødben hos sig.

Ville det måske være en idé med et bur ? selvom jeg ikke er spor glad for det ?

:cry:

 

Hvor meget havde hun været urenlig i dag?

 

Det hele ser dystert ud, men hvis der er vilje kan det lykkes.

 

Kan man træne alene hjemme når hun har været alene hele dagen eller skal det være i ferie og hvordan skal jeg evt gribe det an........'

 

Det kan du godt. Hendes behov skal bare dækkes først og helst så hun bliver rigtig træt. Når hun sover hos Magnus om natten kan du godt tillade dig at øve alene efter arbejdstid.

Men kan du det for børnene?

 

En hund skal tilvænnes bur for at være tryg der. Kan den være tryg der kan den også være tryg i køkken/stue.

Du kan prøve at købe et stort bur og dække det til med et tæppe og se om hun vælger at være der. Gradvis tilvænning. Det tager også tid.

 

Sætter du hende imidlertid bare i bur fra den ene dag til den anden kan du risikere at få et nyt problem som faktisk er værre at slippe af med: At hun piber og gør.

Du kan give hende baldriandråber eller Zylkene kaplser. Begge dele er mildt beroligende og stressdæmpende (samt naturprodukter).

Baldriandråber: 10 morgen og aften (der står garanteret mindre på flasken)

eller Zylkene efter pakkens anvisning.

 

Hjælp........vil sku nødigt af med hende, var jo ikke lige derfor mine drenge skulle have en hundehvalp for efter noget tid at skulle af med hende
....

 

:ae: Det ville også være et kedeligt signal at sende børnene

 

Hvordan går det med foder/godbidssøget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubii.....hun har ikke ødelagt mere end en ledning idag:-D

 

Hun har altid kødben og 2 bamser og nogle tovbolde osv liggende rundt omkring i huset hun har en "skål" der også ligger ting i som hun selv henter..:-D

 

Hun har været helt renlig hele dagen, det er ikke så tit det smutter mere, men det kan lige så godt være når vi er hjemme som når hune er alene eller om natten.

 

Magnus og min mor var hos hende ca en time i dag hvor hun var ude på 2 mindre ture..

 

Jeg har prøver 2 gange med hende at søge mad den første gang gik fint her i morges gik det ikke så godt hun gad ikke rigtig og så begyndte Anton, 1 år at finde maden i stedet...er ikke helt nemt :cool:

 

Jeg synes ikke rigtig hun gider spise med samme appetit som før ? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

mine svar kommer altså i små bider for må indrømme jeg er ved at være godt brugt...nej der er ikke nogen der fast kan være hos hende eller have hende om dagen...desværre.... hun har af og til været lidt inde hos naboen, men er kun ved lejligheder....

Link til indlæg
Del på andre sites

renlighed og alene hjemme træner man selv :blink:

 

Men hun var 13 uger da vi fik hende og slet ikke renlig overhovedet:???:

nu kender jeg ikke hendes opdrætter jo.

 

men man ikke forvente en hund er renlig som 13 uger :blink:

 

et kort spørgsmål, var det opdrætter i fik hende fra eller havde hun været solgt en gang før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...