Hop til indhold

Bider i vægge osv...........


Gæst Tmoa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 359
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Jubii.....hun har ikke ødelagt mere end en ledning idag:-D

 

Hun har altid kødben og 2 bamser og nogle tovbolde osv liggende rundt omkring i huset hun har en "skål" der også ligger ting i som hun selv henter..:-D

 

Hun har været helt renlig hele dagen, det er ikke så tit det smutter mere, men det kan lige så godt være når vi er hjemme som når hune er alene eller om natten.

 

Magnus og min mor var hos hende ca en time i dag hvor hun var ude på 2 mindre ture..

 

Jeg har prøver 2 gange med hende at søge mad den første gang gik fint her i morges gik det ikke så godt hun gad ikke rigtig og så begyndte Anton, 1 år at finde maden i stedet...er ikke helt nemt :cool:

 

Jeg synes ikke rigtig hun gider spise med samme appetit som før ? :hmm:

 

Dejlgt, husk nu træthed, træthed, træthed og jeg mener Ronja ikke dig ;-)

 

Prøv at gemme lækkerier i stedet for foderet og gerne ude i gården hvor du spreder det når der er mørkt, så hun ikke kan se det.

 

Eller i haven hvor du eller Magnus kan have hende i 5 m snor så hun ikke smutter over hegnet. Søg i mørke giver en rigtig god bund af tilfredshed og træthed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun gider ikke rigtig spise hendes mad og slet ikke hvis jeg bare kaster det ud i gården....

Når jeg læser om alt det i andre gør for jeres hunde hver dag tænker jeg på om hun overhovedet er det rigtige sted, for vi kæler og hygger med hende og går ture med hende, men alt den træning i ligger i det synes jeg slet ikke jeg kan nå at få rigtig ind i vores hverdag. Her til aften fik hun fat i et kyllinge ben som lå på køkkenbordet fordi hun fik hoppet op og væltet en tallerken mens jeg puttede de 2 mindste i bad...:cry:

 

Kan godt mærke jeg har haft en hård dag på job og er helt færdig så det med at træne nu gør mig helt færdig...vi prøvede med nogle pølse stykker da vi kom hjem det gik nogenlunde,men synes ikke rigtig hun søger efter det er mere tilfældigt om hun finder det ellers mmå vi lede hende hen til næste stykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hun gider ikke rigtig spise hendes mad og slet ikke hvis jeg bare kaster det ud i gården....

Når jeg læser om alt det i andre gør for jeres hunde hver dag tænker jeg på om hun overhovedet er det rigtige sted, for vi kæler og hygger med hende og går ture med hende, men alt den træning i ligger i det synes jeg slet ikke jeg kan nå at få rigtig ind i vores hverdag. Her til aften fik hun fat i et kyllinge ben som lå på køkkenbordet fordi hun fik hoppet op og væltet en tallerken mens jeg puttede de 2 mindste i bad...:cry:

 

Kan godt mærke jeg har haft en hård dag på job og er helt færdig så det med at træne nu gør mig helt færdig...vi prøvede med nogle pølse stykker da vi kom hjem det gik nogenlunde,men synes ikke rigtig hun søger efter det er mere tilfældigt om hun finder det ellers mmå vi lede hende hen til næste stykke

 

Selvom jeg ikke er begejstret for at børn skal have ansvar for dyr, var det så en mulighed at involvere Magnus i noget træning/aktivering?

Det behøver ikke være i timevis, men noget aktivering skal der til.

 

Prøv at få fat i pølsesøgningen først og så udvid langsomt som motivationen kommer.

 

Spred evt masser af bittesmå pølsestykker, så hun nærmest VADER i dem og dermed ikke kan undgå at finde dem.

Det bør give hende motivationen for at søge og det næste skridt er så at mindske pølsemængden til mere passende.

De fleste hunde elsker kogt/stegt kylling og andre rester far vores mad, det kan også bruges.

 

Jeg er sikker på, at hvis du får godt gang i søget og hun får de gode gåture så er du kommet et godt stykke nærmere en "happy ending".

 

Det er så flot at du for dine børns skyld giver det en chance :5up:

 

Prøv at fokusere på det der går godt og ikke så meget på det andet. Det der går godt er fremskridt :-D

 

Det er også rigtig godt at putte med hende når du er træt, der skal ikke altid være fest og ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil prøve det med pølser i flere små stykker i morgen. Både Magnus men ikke mindst Oscar på 6år vil meget gerne lege søge lege med hende..håber det er nok for hende...nu vil jeg ligge mig med Oscar og Anton og se julekalender i sengen med ronja i sin kurv ved siden af for magnus sover hos mormor og morfar om onsdagen.

 

Håber på det bedste med vores liv med ronja

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange ser tingene bare håbløse ud og man har mest løst til, at rende skrigende væk. Du skal have en en hverdag til at fungere med 3 børn og en hund. Det er hårdt arbejde, når man samtidig har et fuldtidsjob.

 

Jeg har læst lidt med på sidelinien i denne tråd og jeg syntes i fortjener, at beholde jeres lille hund. Du er modtagelig for gode råd og det er den vigtigste forudsætning for, at noget vil lykkes. Lige nu fornemmer jeg, at du gerne vil at resultaterne skal komme her og nu og det er ganske forstålig, hvis man er kørt fast. Men jeg tror at hvis du kan holde ud, så vil du blive glad for det.

 

For jer gælder det om, at få en hverdag til at fungere og gider din hund ikke at søge efter sin mad, så giv hende noget andet lækkert istedet, som hun kan søge. Gør det nemt for hende i starten, ved at kaste de lækre godbidder ud på et lille område, vær ved hende og opmuntre hende til at søge. Din store dreng vil garanteret gerne hjælpe.

 

Ja hun har ødelagt noget i dag, da hun var alene og det sagt på jysk rigtig godt træls. Men tingene vender sig ikke fra den ene dag til den anden.

 

Jeg vil anbefalde dig at læse hvalpen af Lone Greva, familiehunden af Lone Greva og Fra hvalp til voksen, tror jeg den hedder af Irene Jarnved. Der er også skrevet en bog om forskelige tricks man kan lære sin hund, jeg husker ikke titlen og forfatteren.

 

Jeg fornemmer, at du gerne vil have det til, at lykkes. Men at du liger nui er kørt fast. Brug os herinde, vi er her for at hjælpe.

 

Held og lykke.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for din opmuntring...den fik sku tårrene til at trille hos mig...du har virkelig ramt et ømt punkt for vi vil hende sku gerne bare ikke lige overskudet altid er der......

Men der er jo også mange ting hn er blevet meget meget bedre til end hun var i starten så den rigtige vej går det da med nogle ting..

Håber på det bedste inden hun splitter vores hus ad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan bare nemt følge dig, som jeg har skrevet før i denne tråd, så var Zacko gammel før han 100% holdt op med at ødelægge ting, han var så kun i vores bryggers men er lige meget i denne sammenhæng. Jeg siger dig når vi lige troede at nu var han færdig med det pjat, ja så kom vi hjem og så havde han gnavet, jeg vidste hverken ud eller ind, for hvad nu hvis han aldrig holdt???? og han fik god tur om morgen og han var ikke urolig over at vi gik, så vi vidste jo heller ikke hvad der skete, han er vores første hund, så vi var jo blanke .........

 

Men idag ville jeg ikke bytte ham for noget overhovedet, og ved du hvad jeg kan faktisk ikke huske hvornår han holdt op og hvornår han var renlig, er bare glemt fordi han jo bare er min Zacko og ja han ødelage vores skabe, men det har ingen betydning nu for jeg kunne ikke undvære ham :lun: håber det giver mening, synes bare jeg ville fortælle at du ikke er den eneste som er ved at give op, men hvis du får styr på det siger du sikkert også sådan om noget tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for din opmuntring...den fik sku tårrene til at trille hos mig...du har virkelig ramt et ømt punkt for vi vil hende sku gerne bare ikke lige overskudet altid er der......

Men der er jo også mange ting hn er blevet meget meget bedre til end hun var i starten så den rigtige vej går det da med nogle ting..

Håber på det bedste inden hun splitter vores hus ad...

 

Når tingene ser mest håbløs ud, så har vi brug for opmuntring og et lille spark.

Link til indlæg
Del på andre sites

klokken er 5.30 og jeg er lige stået op...faldt omkuld kl 20 efter julekalender...med Ronja i Kurven ved siden af Oscar seng..(.som er en 120 seng uden ben så det er næsten som hun ligge i sengen.)

Ronja har sovet sovet og sovet og var helt grokki da jeg vækkede hende:fornaermet:

hun gik lige ud til døren og ville ud at tisse...dygtig hund :-D

Håber på det bedste idag og idag kan hun nå at få en god tur inden jeg skal på job :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se Ronja ikke har spist sin aftensmad fra igår i nu ????

Hun får morgenmad og aftensmad ? er det ok ?

Jeg står og skal ud at købe ny mad, skal hun stadig have hvalpefodder ? hun er fra 12 april så altså 8 måneder.(hun får hills)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se Ronja ikke har spist sin aftensmad fra igår i nu ????

Hun får morgenmad og aftensmad ? er det ok ?

Jeg står og skal ud at købe ny mad, skal hun stadig have hvalpefodder ? hun er fra 12 april så altså 8 måneder.(hun får hills)

 

 

Hun er sikkert godt mæt af al den pølse, så vær ikke bekymret. I en periode hvor hun skal lære at arbejde for sin mad kan godbidder være det eneste hun får. Det ændrer sig.

Du kan blande tørfoder og godbidder sammen i en pose som står natten over så tørfoderet tager lidt smag af godbidderne.

 

Hvordan gik natten? Nå nu så jeg lige dit indlæg. DEJLIGT!!!

 

En lille race som din skulle ikke behøve at få hvalpefoder mere da hun ikke vokser så meget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har ronja været ude at gå en time med søgning i græsset og en masse hunde leg så nu er hun træt og jeg skal til at køre...Magnus kommer kl 13 og går med hende så vi håber på det bedste

Kan i alle have en god dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja gør også alt for hun ikke skal ligge sig ned nu hvor vi er hjemme...hun er nemlig en hygge/putte hund...men nu må hun være vågen når vi er hjemme så kan hun sove når vi er gået :-)

 

Jeg vil tro, at de sidste 20 minutters tid inden du skal ud af døren, er det en god ide at lade hende passe sig selv - og dermed vænne sig til at i smutter ... lade hende falde til ro ...

Link til indlæg
Del på andre sites

det med maden, nævende du ikke i starten af dit indlæg, at hun var i løbetid nu? Det kan godt få nogle tæver til at gå fra maden...

 

Jeg har den lille bog som bliver nævnt med små sjove tricks - den hedder "Cirkustricks for hunde" og der er mange tricks i, som Magnus evt. kunne lære hende...

 

Jeg har selv modtaget den gratis pr post af en en anden flink bruger herindefra, så jeg vil meget gerne sende denne gode karma videre, ved at forære bogen til Ronja og jer :-D

 

Hvis du sender mig en pb med din adresse kan de ryge i postkassen til jer

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her er også nogle aktiviteter det er for stort at vedhæfte. Det er et lille hæfte jeg lavede for år tiilbage

 

 

 

Aktivering

 

 

Alle hunde har behov for aktivitet og har de ikke nok at bruge deres energi til skal de nok selv finde på noget at lave!

Som regel falder de sysler hundene selv finder på ikke helt i vores smag. Blandt andet derfor kan det godt betale sig at beskæftige sin hund med gode aktiviteter.

 

 

Generelt for samtlige øvelser Brug lækre bittesmå godbidder. Giv intet verbalt signal i starten og når du efterhånden lægger ordet på, siges ordet i selve det øjeblik handlingen udføres. Så kommer forståelsen meget hurtigt.

Næste skridt er at ordet siges som signal til handlingen. Her skal kropssignalet mindskes samtidig med at ordet overtager, det skal som kobling og speeder i bilen følges ad. For de øvelser der skal varighed på, lægges denne på lidt efter lidt, men først efter at hunden viser, den har forstået ordet ved at udføre hand-lingen hver eneste gang, den bliver bedt om det.

Herefter kan du trappe ud af godbidderne, hvis du vil det.

Hold nogle sekunders pause for hver 2. - 3. øvelse ellers laver hunden fejl pga. træthed, da disse øvelser er voldsomt koncentrationskrævende!!!

 

 

Se til højre og venstre Stå foran din hund. Hav lækre godbidder i den ene hånd som holdes tæt foran dig i bæltehøjde. Dette for at få hunden til at blive hos dig og fokusere på dig. Bøj dig nu skråt fremad mod hunden og stir til venstre for den på dens hale. Stå stille og sig intet. På et tidspunkt vil hunden lige skæve til sin højre side for at se, hvad det er, du synes er så interessant. Straks giver du godbid og gerne ude på hundens højre side.

 

 

Vaske sig om munden "Dut" hunden hurtigt på snuden med godbidden. Hunden vil da hastigt slikke sig om munden og belønnes straks. Vær opmærksom på at der efter hver godbid som regel kommer et nyt slik, så vær parat til at belønne dette!

 

 

Hviske "Dril" hunden lidt med en godbid og beløn straks den åbner munden eller kommer med en lille lyd.

Skulle den finde på at rynke snuden eller løfte den ene overlæbe (Elvis) synes jeg, du skal snuppe den adfærd i stedet og belønne den. Du kan altid lære hunden at hviske senere.

 

 

"Give me 5" Læg din hånd med godbidder på gulvet eller hold den lidt over gulvet. Straks hunden rører hånden med poten, belønnes den. Når handlingen udføres spontant, skal du til at holde hånden gradvist højere. Husk kun en smule højere af gangen. Til slut skal du til at åbne hånden, så hunden dasker dig i den åbne hånd.

Udvides til "Give me 10" ved at du derefter træner med den anden hånd også. Derefter med begge hænder nedefra og gradvist højere.

Kravle Få hunden ned at ligge i "dækstilling" men uden dæksignal. Brug hellere en godbid til at lokke den ned med. Beløn. Herefter trækkes hånden med godbidderne ganske, ganske langsomt fremad. Hunden skal i starten belønnes blot den strækker sig fremad og for den mindste lille bevægelse fremad.

Må kun øves med hunde uden hofte- ryg- og albueproblemer!

 

 

Sove Ved hjælp af en godbid får du din hund til at lægge sig ned på siden. I starten belønnes den for bare at komme i kontakt med gulvet og efterhånden skal den helt ned at ligge på siden med både hoved og hale.

Beløn den mens den ligger og træk gradvist belønningen ud så hunden kan ligge roligt nogle sekunder.

Du kan så få den op at stå igen ved at "vække" den. Find på noget sjovt at sige.

 

 

Rulle Når din hund kan "sove", kan den lære at rulle. Øvelsen udføres lettest, når du sidder på gulvet med hunden liggende på tværs foran dig med ryggen mod dig.

Mens den "sover" holder du hånden med godbidderne ved dens snude og trækker så hånden lidt ned mod hundens bagben, så dens hoved peger bagud. Beløn.

Derefter skal godbidden trækkes ind over hundens ribben, stadig lige foran dens næse. Beløn hunden for at følge med godbidden.

Sidste etape er at hunden svinger med helt rundt, ved at du fører hånden helt henover hundens brystkasse og ned mod gulvet mellem dig og hunden. Beløn.

Dette kan være en meget vanskelig øvelse for hundene at udføre. Er de usikre eller har smerter vil de helst ikke ned og rulle og dette skal de da skånes for!

Må kun øves med hunde uden hofte-, ryg- og albueproblemer!

 

 

Trille bold Læg en bold, stor eller lille, på gulvet foran hunden. Lige foran bolden og ligeledes lidt inde under den lægger du et par godbidder. Nu kan hunden ikke undgå at komme til at skubbe til bolden, når den tager godbidderne.

Med tiden kan den lære at trille bolden længere strækninger og evt. ind i et "mål" du laver af en spand eller andre ting. Målet skal i starten være stort, så det bliver let for hunden. Gradvist kan du gøre målet mindre for til sidst måske at bruge et stort syltetøjsglas.

Du kan også lære hunden at trille bolden hen til dig så I kan trille til hinanden. En god og rolig måde at omgås bolde på !

 

 

Gemmeleg Brug godbidder. Hold hunden i halsbåndet og vis den, at du kaster 3 - 5 godbidder spredt over ca. 1 m2 i græsset lige foran dig. Slip hunden og lad den samle op. Mens den er beskæftiget med dette spreder du stille og roligt flere godbidder i en stadig større omkreds.

Gradvist skal godbidderne blive mere usynlige (mindre godbidder og/eller højere vegetation) og området de spredes over stadig større og gerne mere kuperet.

Har din hund brug for at blive roligere skal godbidderne lægges så tæt, at hunden kun bevæger sig i skridtgang.

Vil du gerne have lidt gang i hunden, spredes godbidderne mere og /eller du lægger depoter af 3 - 5 godbidder hvert sted.

Således vil din hund hurtigt lære henholdsvis at gå mellem gufferne eller løbe! Hunden lærer det af sig selv med tiden og du kan sagtens bruge begge varianter. Lad være med at blande dig, medmindre hunden går i stå og tror, der ikke er mere. Så viser du den hen til nogle godbidder du evt. har med i lommen for at kunne kaste til samme lejlighed.

Dagligt madsøg i 30 - 45 minutter er en rigtig god basisaktivitet.

Bør bruges med forsigtighed til braknæsede hunde og slet ikke i varmt vejr, de kan have besvær med vejrtrækningen!

 

 

Lederskabsøvelse” Er ikke en egentlig aktivitet, men ganske morsom og yderst anvendelig til at overbevise sin hund om, at man har nogle eminente lederkvali-teter. Øvelsen kan laves både ude og inde, men denne beskrivelse er til den udendørs udførelse.

Mens din hund er optaget af noget andet end dig og er på mindst nogle meters afstand af dig, drysser du nogle få lækre godbidder i græsset eller skovbunden. Uden et ord til hunden stiller du dig nu bøjet henover gufferne og koncentrerer dig om disse. Du kan godt sige "næh hvor lækkert" og "åh hvor dejligt" eller lignende, men kun henvendt til dig selv og du må ikke kalde på din hund.

Vent roligt på at den pludselig får øje på dig og se så, hvad der sker: Den kommer hen til dig! Gør intet andet end at se på gufferne og pas på at hunden ikke kommer til at knalde sit hoved op i dit, når den går ind under dig. Den har måske ikke fundet ud af fidusen og kan finde på at se op på dig. Står den da under dit ansigt og kikker op - AV!

På et tidspunkt vil hunden begynde at snuse sig frem til godbidderne og du har nu fået nogle lederskabspoints, som den der ved, hvor ressourcerne findes.

Prøv også at "klistre" klæbrige guffer op på træstammer eller at lægge nogle på buskenes grene og stå og stir på dem.

Dette er en rigtig god måde at få hunden til at komme på - helt frivilligt.

Det der sker, er at hunden via sin genetiske arv genkender situationen og instink-tivt reagerer "rigtigt". Det du gør, er nemlig at "tage stand" og denne adfærd gen-kendes af alle hunde.

 

 

God fornøjelse ©

 

 

 

Gribe i luften Lyder måske ikke af så meget, men mange hunde kan faktisk have rigtigt svært ved at lære at gribe. At kunne gribe godbidder der kastes stadigt hurtigere og skævt i forhold til hunden kræver en god koncentration. Koncentration er en god modvægt til stressende aktiviteter og kan bruges som dæmpning af hunde, der "kører for højt".

De godbidder du starter indlæringen med skal have nogenlunde samme vægt, da det ellers bliver for svært for din hund at beregne godbiddens hastighed. Bliver det for svært, opgiver hunden at bruge energi på aktiviteten, da den hurtigt lærer, at det er spildt ulejlighed - sådan er det med alle "øvelser" vi vil lære vores hund.

Viser din hund overhovedet ikke tendens til at gribe, skal godbidderne i starten holdes lige foran og ovenover hundens mund, således at du "kaster" godbidderne lige ind/ned i munden på den.

Når dette sidder perfekt, skal du til at "kaste" godbidderne nogle ganske få centimeter fra hunden og gradvist arbejde dig længere og længere væk. Det kan godt tage lang tid overhovedet at få hunden til at gribe og kan hunden bare samle gufferne op fra gulvet bagefter, er det ikke sikkert den vil ulejlige sig med at forsøge at gribe. For nogle hundes vedkommende kan en konkurrerende hund være et godt incitament til at gribe.

Efterhånden som din hund bliver dygtigere og griber sikkert fra 1 - 2 meters afstand, skal du til at kaste godbidderne hurtigere og hurtigere. Dernæst skal du begynde at kaste skævt for hunden.

Når du begynder at kaste hurtigere skal din hund i line, hvis du ikke allerede har brugt den. Din hund må ikke kunne nå gulvet og kan derfor ikke komme til at samle de guffer op, den ikke kan gribe. Du må ikke sige nej, for at forhindre hunden i at samle op. Din hund skal nemlig selv erfare, at den kun kan gribe, når den er koncentreret og at den ikke kan nå de guffer, den ikke griber i første omgang.

Ligegyldigt hvor dygtig din hund bliver til at gribe, så må du KUN kaste når din hund ser på dig. Til gengæld skal du kaste straks der er kontakt!

Når du har kastet færdigt, må din hund ikke umiddelbart tage gufferne. Vent til den bliver rolig eventuelt markeret ved en hørlig ekstra dyb vejrtrækning en enkelt gang. At hunden slapper af bliver signalet til, at den må rydde op på gulvet.

 

 

Hvad vil du lave ? Vis din hund en lækker godbid og se hvad den selv finder på. Du kan få de mest utrolige "øvelser" ud af det.

Din hund vil først prøve alle de "tricks" den kender for at lokke godbidden fra dig, men lad være med at sige "nej" eller andet overhovedet. Et "nej" vil hæmme hunden i at udfolde sig og anden snak vil bare distrahere den. Lad den selv finde på noget nyt. Beløn for den mindste nye bevægelse eller lyd. Min Labrador har på denne måde lært sig selv at kravle baglæns og at "skamme sig".

Denne type udfordring holder din hund ung og glad.

 

 

Lukke dør Når din hund kan "give me 5" kan den også give pote og denne adfærd skal du bruge, når din hund skal lære at lukke døren.

Sid tæt ved en dør der står på klem. Læg din hånd tæt op ad døren og giv hunden signalet til at give pote.

Når du får poten "kommer du til" at skubbe døren helt i. Og lyden udløser god-bidden.

Derefter skal din håndflade pege mod hunden og håndryggen mod døren. Beløn stadig for lyden af døren.

Begynd at lægge verbalt signal på og herefter er der tilbage at markere mindre og mindre med hånden.

Til slut skal du begynde at fjerne dig gradvist fra døren, så din hund efterhånden kan lukke døren, uden at du skal stå ved siden af. Men gå kun langsomt frem.

Husk også at træne på gradvist mere åbne døre.

Princippet er det samme for lukning af skuffer og for at tænde og slukke lys samt aktivering af andre kontaktaktiverede indretninger. Du kan f.eks. lære din hund at ringe på dørklokken, når den vil ind fra haven.

I stedet for din hånd kan du lære din hund at "trykke" på en lap fra en post-it blok. Denne klippes så gradvist mindre, indtil den til slut fjernes helt.

 

 

Åbne skuffer og skabe med åbne håndgreb. Din hund skal være glad for at have en genstand i munden for at kunne lære denne øvelse. Lad den have et viske-stykke eller blødt tov i munden og beløn den for det. Træk også gerne lidt med hunden, men ikke så meget, at den stresser op. Ros den for at holde igen i tovet.

Tovet bindes nu i håndgrebet på en dør, der står på klem. Få din hund til at tage fat i tovet og trække lidt. Du skal holde igen i døren, så hunden ikke får den i ho-vedet og bliver forskrækket. Ros og beløn. Herefter skal døren lukkes og hunden animeres til træk. Måske skal den have lidt trækhjælp.

Hvis håndgrebene er af en art, din hund vil kunne åbne uden tovet, gøres dette gradvist mindre for til slut helt at forsvinde. Træn også afstand på denne øvelse.

 

 

Kende ting ved navn Start med at nævne ting ved navn, hver gang din hund ser på dem. Vift med en klud, rasl med nøgler, og bevæg andre ting således at din hund bliver opmærksom på dem. Sig navnet straks hunden ser på effekterne.

Eller sæt dig på gulvet med en ting af gangen og lær hunden navnene på dem efter samme fremgangsmåde - altså ved at sige navnet når din hund ser på dem. Ros også gerne hunden for at snuse til og berøre genstandene.

Næste fase: Du tager to kendte genstande og lægger med mindst en meters afstand og beder hunden hente/gå til den ene af dem. Du kan hjælpe din hund ved at nævne den kendteste genstand, så er sandsynligheden for succes størst.

Efterhånden som din hund bliver sikrere, beder du den identificere en af tre genstande og trapper langsomt op til så mange genstande som netop din hund kan håndtere. Herefter kan du lære din hund at hente genstandene til dig f.eks. i skuffer og skabe, fra reoler og andre steder.

Rydde op Som en almindelig afslutning på en apportering bortset fra, at du holder hånden over en kurv eller det, du ønsker din hund skal lægge tingene op i. Når hunden slipper, flytter du hånden. Lyden af genstanden der rammer kurven er det, der udløser ros og godbid. Herefter 2 genstande før belønning osv.

Brug evt. samme genstand(e) til din hund har lært at samle op i kurven, uden du er tæt på. (Trænes ligesom afstand til døren der skal lukkes) Efterhånden kan din hund samle mange ting sammen bare ved, at du sætter den i gang.

Nu kan du som beskæftigelse sprede al dens legetøj eller andre ting og bede den rydde op. Eller hvad med at sætte den i gang i børneværelset?

 

 

Legekasse Giv din hund en solid kasse uden huller i siderne og fyld den op med diverse hundelegetøj og hvad du ellers har af sager du ikke skal bruge og som din hund ikke kan komme til skade med.

Drys nu lækre guffer ned imellem tingene og giv din hund lov til at rode i kassen og finde godbidderne. Hjælp den kun hvis den går i stå fordi den ikke tror, den kan finde ud af opgaven. I så fald skal du kun starte med få stykker legetøj i kassen og mange godbidder, så opgaven bliver supernem. Det gælder for alle opgaver, at de skal være så nemme, at din hund ikke kan undgå at få succes !

Efterhånden fyldes kassen op og gerne med enkelte effekter din hund ikke bare lige kan skubbe til side, men skal kæmpe lidt med for at løfte op. Hjælp så lidt som muligt.

Når din hund er blevet dygtig til denne leg og ikke stopper før sidste godbid er spist, kan du presse legetøjet gradvist hårdere sammen, så din hund skal arbejde endnu mere. Og til slut kan du sætte hjul under kassen.

Efter legen kan din hund rydde op efter sig selv!

 

 

"Hvad gør Emil ?" Når Julie en ruhåret gravhund får dette spørgsmål, går hun straks hen og stikker hovedet ned i en krukke! Ligesom Emil fra Lönneberg gjorde med suppeterrinen. Kodeordet kunne også være: "Hvad gør en struds?" eller andet sjovt.

Kast en godbid ned i krukken og sæt ordet på i det øjeblik din hund stikker hove-det ned for at tage guffen. Du kan nøjes med at bruge det sidste ord i den sæt-ning, du vil anvende. Når din hund går til krukken ved synet af din hånd, der er parat til at kaste guffen ned, skal du til at sige ordet først og efterhånden kan hunden gøre øvelsen først og blive belønnet bagefter.

 

 

Flyvende godbid Du skal bruge en flaske, kagerulle eller lign. samt en stor bog eller et bræt (eller hvad du kan finde på). Lær din hund at give pote og at gribe godbidder.

Så lægger du bogen henover flasken som en vippe. "Vippen" skal have kontakt med gulvet på siden modsat hunden. Læg en godbid på denne side og giv din hund den hjælp den skal have til at slå til vippen på sin side så godbidden flyver hen til den.

Find godbidden Giv først din hund en enkelt urtepotte, eller lignende stabelbare beholdere, med en godbid under. Lad hunden selv løfte eller slå til urtepotten.

Efterhånden kan du introducere flere og flere urtepotter med godbidder under og til slut kan du stille mange urtepotter op, men kun have godbid under få af dem eller under en enkelt.

Derefter kan du lære din hund at skille to urtepotter ad, hvor du har placeret en godbid imellem.

Det skal være stille og roligt så i begyndelsen skal du blot sætte potterne meget løst oven i hinanden.

Efterhånden som din hund bliver rutineret, sættes potterne strammere sammen og der kan sættes flere oveni hinanden, så din hund til sidst har et helt "tårn" at skille ad.

Du kan også gemme tårnet for din hund, så den først skal finde det og derefter skille det ad.

 

 

Rolig i bil eller alene hjemmetrænings aktivitet. Giv din hund et syltetøjsglas hvor åbningen er væsentlig smallere end glassets omkreds. Glasset har du først smurt på hele den indvendige side med leverpostej.

Har du klinkegulv eller af andre grunde ikke vil bruge glas må du finde på noget andet f.eks. en rørknogle. Det primære er, at hunden ikke umiddelbart kan få leverpostejen ud og derfor må ligge stille og roligt og "mase" med det. Det er en god rolig aktivitet til hunde, der skal lære at være alene i hjemmet eller i bilen. I bilen skal hunden naturligvis have et "rum" til rådighed og ikke være på bagsædet, hvor glasset kan glide væk.

 

 

"Søløve" Du kan få din hund til at lægge hovedet bagover og balancere med en godbid på næsen, helt vandret, som en søløve med en bold.

Start med at trække hundens næse opad og bagud (godbidder i hånden) og beløn for det. Det er ikke sikkert din hund kan strække ret langt bagud i begyn-delsen og korthalsede hunde kan slet ikke. Beløn for lidt. Hunden skal holde forbenene på gulvet. Efterhånden kan hunden strække længere og længere bagud og opad. Læg ordet på.

Når din hund kan strække halsen langt nok, skal du til at holde positionen 1 sekund, inden du belønner. Derefter 2 sekunder osv.

Derefter lægges godbidden på hundens næse og den får lov til straks at tage den. Herefter skal godbidden ligge 1 sekund, 2 sekunder osv. inden din hund må tage den. Du skal sikkert støtte hundens underkæbe en periode.

Lad være med at sige "nej" eller på anden måde forbyde din hund at tage guffen, hjælp den i stedet ved ikke at træne længere momenter end den kan klare. Dette er en meget koncentrationskrævende og svær øvelse for din hund, så hjælp den så meget den behøver.

Hunde med nakkeproblemer kan/må ikke udføre denne øvelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst med på sidelinien i denne tråd over nogle dage og det er vel nok en helt igennem fantastisk tråd :klap: Jeg vil gerne give noget ros, både til trådstarter, men absolut også til Ninjamor :5up: Trådstarter fordi hun er modtagelig for gode råd! Det er en svær situation at stå i, at blive alene med tre børn og så samtidig have en hund der volder problemer :ae: og så har hun alligevel mod på at gøre en indsats og forsøge at gøre noget ved det i stedet for at give op :5up: Og samtidig tage imod gode råd uden at læse det som andet end det er, nemlig velmente gode råd. Rigtig dejligt!! :klap:

Og ros til Ninjamor for at bruge så meget tid og øse af sin proffessionelle erfaring for at hjælpe en familie og hund i "nød" :kys: Irene, jeg elsker når du "virkelig går i gang" for så kan jeg sidde her på sidelinien og suge til mig :klap:

 

Jeg krydser alt hvad jeg kan for at problemerne snart bliver løst (selv om ting tager tid, det må vi absolut ikke glemme) så denne tråd kan få en rigtig happy ending :banan: Indtil da: En stor tak til jer begge to, det er en dejlig positiv tråd at følge :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst med på sidelinien i denne tråd over nogle dage og det er vel nok en helt igennem fantastisk tråd :klap: Jeg vil gerne give noget ros, både til trådstarter, men absolut også til Ninjamor :5up: Trådstarter fordi hun er modtagelig for gode råd! Det er en svær situation at stå i, at blive alene med tre børn og så samtidig have en hund der volder problemer :ae: og så har hun alligevel mod på at gøre en indsats og forsøge at gøre noget ved det i stedet for at give op :5up: Og samtidig tage imod gode råd uden at læse det som andet end det er, nemlig velmente gode råd. Rigtig dejligt!! :klap:

Og ros til Ninjamor for at bruge så meget tid og øse af sin proffessionelle erfaring for at hjælpe en familie og hund i "nød" :kys: Irene, jeg elsker når du "virkelig går i gang" for så kan jeg sidde her på sidelinien og suge til mig :klap:

 

Jeg krydser alt hvad jeg kan for at problemerne snart bliver løst (selv om ting tager tid, det må vi absolut ikke glemme) så denne tråd kan få en rigtig happy ending :banan: Indtil da: En stor tak til jer begge to, det er en dejlig positiv tråd at følge :kys:

 

Tak skal du ha!

 

Labbe, labbe, labbe i mig :-D

 

Mon ikke alle der er aktiv i denne tråd (og dem på sidelinien) føler det er vigtigt at Ronja og hendes familie finder ud af det?

 

Og Ronjamor er som du skriver rigtig god til at forsøge at hjælpe sin lille hund, det er rigtig flot gået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du ha!

 

Labbe, labbe, labbe i mig :-D

 

Mon ikke alle der er aktiv i denne tråd (og dem på sidelinien) føler det er vigtigt at Ronja og hendes familie finder ud af det?

 

Og Ronjamor er som du skriver rigtig god til at forsøge at hjælpe sin lille hund, det er rigtig flot gået.

 

Lab du bare løs, du har helt afgjort fortjent det :5up:

 

Jo, jeg er sikker på at alle sidder og krydser fingre!! Især fordi Ronjamor virker oprigtigt interesseret i at få det til at virke. Nogle gange kommer der jo nogen herind som nok egentlig mest søger andres accept af at det er ok at give op, men det virker ikke til at være tilfældet her. Rigtig dejligt at opleve :klap: (og vel også derfor du bruger så meget "krudt" på at råde? ;-)) Især kan jeg godt lide den vinkel du har med ikke at dømme :5up: Det ville være noget af det nemmeste (men tilgengæld også fuldstændig ubrugeligt) at sige at "jamen hunden SKAL aktiveres x antal timer om dagen og når den ikke kan være alene, så må du blive hjemme hos den". Det er jo bare ikke en mulighed her og jeg synes at du er rigtig god til at finde alternative løsninger, såsom at den store dreng (nu kan jeg ikke huske hvad han hedder :oops:) kan være med i træningen osv. osv. Nogle gange kommer vi herinde nok til at glemme lidt, at der trods alt er andet i livet end hunde og at man er nødt til at få hverdagen til at hænge sammen, hvilket kan betyde at man ikke kan gøre alt lige efter bogen, men at det sagtens kan lykkes alligevel. Så :5up: til dig for at give råd som kan passes ind i en situation som ikke var planlagt :klap: Jeg bliver sgu så glad når jeg ser sådan noget :lun: Du er fandme (ja her må man altså gerne bande! :mrgreen:) en god adfærdsbehandler Irene :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig på job, men en lille upate fra magnus som har været hjemme hos Ronja kl 13 :-D :-D :-D

Ingen ting bidt i stykker mor:-D :-D :-D

 

Og ja vi vil rigtig gerne vores lille Ronja....men ja vi har også et liv der bliver nødt til at køre ved sinde af vores hundeliv...så håber at det vi gør for hende vil komme til at virke....

Skal ihvertfal hjem og læse noget mere på de forslag til aktivering som der er kommet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...