Hop til indhold

Han vil bestemme - gode råd modtages !


Gæst Aida04
 Share

Recommended Posts

Min skønne Bernerhvalp er begyndt at udfordrer os helt gevaldigt...

Han er en stor bamse på 7½ md og 47 kg :scared: - og da det er rentfysisk han udfordrer er det et stort problem.

Han hopper op, forsøger at gumle på hænder osv. Han snupper også sokker, fra gulv eller direkte fra foden :evil: En rigtig lømmel.

Han er ellers en god hund og super sød sammen med børnene :lun:, bortset fra at han gerne snupper kiks ol. ud af hånden på dem.

Det er min store pige på 12, min mand og mig der bliver udfordret.

 

Jeg er mellem træningshold, men starter op igen så snart der bliver en plads.

Jeg går med ham flere gange om dagen, og mindst en gang af ½-1 time.

Jeg hjemmetræner flere gange om dagen i 5-10 minutter og han er sammen med os al den tid vi er hjemme (bortset fra når han gerne vil være ude).

 

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd til hvordan vi skal gribe dette an, for rent fysisk kan jeg ikke 'tumle' ham når han er i sit lømmellune :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Går ud fra at det ikke er årsagen til "udfordringerne" du spørger til her, men snarere en løsning? :blink:

 

Nu er det jo umiddelbart, i kraft af naturloven, meget svært at ignorere 47 kg social og legesyg unghund. Så hvis jeg var i dit sted ville jeg nok sætte ham i et andet rum eller lukke ham ud i haven hver gang, således han ikke forårsager for meget frustration og dermed uhensigtsmæssige konflikter mellem ham og jer :-)

 

I bund og grund er det vel et opdragelsesspørgsmål. Altså at han skal lære at indordne sig under jeres husregler og det er ikke sikkert det er det optimale tidspunkt lige nu at forvente succes i lige den del af træningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min skønne Bernerhvalp er begyndt at udfordrer os helt gevaldigt...

Han er en stor bamse på 7½ md og 47 kg :scared: - og da det er rentfysisk han udfordrer er det et stort problem.

Han hopper op, forsøger at gumle på hænder osv. Han snupper også sokker, fra gulv eller direkte fra foden :evil: En rigtig lømmel.

Han er ellers en god hund og super sød sammen med børnene :lun:, bortset fra at han gerne snupper kiks ol. ud af hånden på dem.

Det er min store pige på 12, min mand og mig der bliver udfordret.

 

Jeg er mellem træningshold, men starter op igen så snart der bliver en plads.

Jeg går med ham flere gange om dagen, og mindst en gang af ½-1 time.

Jeg hjemmetræner flere gange om dagen i 5-10 minutter og han er sammen med os al den tid vi er hjemme (bortset fra når han gerne vil være ude).

 

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd til hvordan vi skal gribe dette an, for rent fysisk kan jeg ikke 'tumle' ham når han er i sit lømmellune :genert:

 

Din overskrift: Hvad er det du tror din unghund vil bestemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Træn NEJ øvelser, og begynd forfra med line træning.

Nu har jeg en 1, år gammel Schæfer der vejer 41, kg. og måler 72, cm.

Den prøver også at styre mig engang imellem, så er det snor på og ud at træne, med line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Går ud fra at det ikke er årsagen til "udfordringerne" du spørger til her, men snarere en løsning? :blink:

 

Nu er det jo umiddelbart, i kraft af naturloven, meget svært at ignorere 47 kg social og legesyg unghund. Så hvis jeg var i dit sted ville jeg nok sætte ham i et andet rum eller lukke ham ud i haven hver gang, således han ikke forårsager for meget frustration og dermed uhensigtsmæssige konflikter mellem ham og jer :-)

 

I bund og grund er det vel et opdragelsesspørgsmål. Altså at han skal lære at indordne sig under jeres husregler og det er ikke sikkert det er det optimale tidspunkt lige nu at forvente succes i lige den del af træningen :blink:

 

Ja det er løsninger jeg søger - for jeg har en klar fornemmelse af hvad der kan være årsagen - eller i det mindste en af årsagerne...

Noget af grunden er i hvert fald at min mand og jeg ikke har gjort tingene på samme måde...vi havde en aftale om at det var mig der gik til træning, og det så var det jeg lærte vi gjorde, men det har han ikke været god til at holde. En anden del af grunden er ret sikkert også at de 2 mindste er ret højlydte og meget aktive, og at Hector så hyler som de ulve han er iblandt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Din overskrift: Hvad er det du tror din unghund vil bestemme?

 

Hmm, jo det virker som om han kræver opmærksomhed når HAN vil den. Han vil lege med os når HAN vil. osv.

Og lige midt i madlavning ol. passer det ikkelige så godt med en masse leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træn NEJ øvelser, og begynd forfra med line træning.

Nu har jeg en 1, år gammel Schæfer der vejer 41, kg. og måler 72, cm.

Den prøver også at styre mig engang imellem, så er det snor på og ud at træne, med line.

 

Ja jeg tror at du har ret i det med NEJ øvelserne, så jeg startede faktisk i morges med dem igen. Linetræning - kan du uddybe ?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeres hund lyder typisk hvalpe agtig, måske endda overgearet af for meget aktivering? der er ikke megen tid til at slappe af.

 

hvad mener du med tumle ham :shock:

 

Ja han er nok egentlig typisk 'hvalpet' :-D

For meget aktivering...hmm jo måske for meget uro omkring ham med små børn - har du nogle gode råd til at 'geare ned' ?

Han får altid lov at komme ud og få ro når han gerne vil det, og jeg forsøger så godt jeg kan at holde børnene væk fra ham når han går hen og lægger sig. Min ene datter er dog handicappet og forstår det ikke, men jeg gør alt hvad jeg finder muligt for at give ham ro.

Han vil helst være i stuen hvor vi er - jeg har forsøgt at tilbyde ham ro i et andet rum.

Mht gåturene har jeg fået at vide af en træner at det er godt for ham at få snuseture for at køre ham træt ?

 

 

Med 'tumle' mener jeg bare håndtere ham - hvad skal jeg gøre når 47 kg hopper op ? Skal jeg stå stille med ryggen til, tage i halsbånd eller ?

Det hele er svært synes jeg med den vægt bag :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jo det virker som om han kræver opmærksomhed når HAN vil den
.

 

Naturligvis :-D han behøver jo ikke vise opmærksomhedssøgende adfærd når han allerede har jeres opmærksomhed

 

Han vil lege med os når HAN vil. osv.

 

Naturligvis :-D han behøver jo ikke søge leg når han allerede for det tilbudt

 

Og lige midt i madlavning ol. passer det ikkelige så godt med en masse leg.

 

Naturligvis ikke.

 

Men inden du ryger på nogen "linetræning", så tænk på at det han gør, gør han fordi han har erfaret, at han får noget ud af det :hmm:

 

Det er ikke fordi han siger:"SÅ, nu er det nu du, kan du så se at lege med mig, ellers!..."

Han har lært at gøre det han opnår noget ved og den adfærd kan han ikke selv ændre på, han skal have hjælp til at komme ud af situationen.

 

Hvis dine børn er vilde i deres leg, din unghund oplever dig og din mand som inkonsekvente (I gør ikke det samme) så skal han næsten blive snotforvirret og vild.

 

Jeg vil foreslå at han bliver sat i gang med noget som ikke er kompatibel med den adfærd du ønsker at vænne ham af med. Sæt han f.eks. i gang med fodersøg når du skal lave mad. Eller giv ham en rørknogle med fyld

han kan ligge roligt med.

På denne måde kommer I ikke i konflikter, men du får styret hans aktivitet hen i noget roligt i stedet for det vilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke din hund, så det kan være svært at vide årsag og derfor også hvad der hjælper. Min mening er at en så ung hvalp ikke forsøger at bestemme han er ung legesyg og der skal bare ske noget (mangler impuls kontrol, ligesom små børn) Jeg havde en border collie og da han var omkring 4-5 mdr. så var han fuldstændig ude for pædagogisk rækkevidde, lavede alt det jeg ikke syntes han skulle mm.

Det jeg mener er at det er helt normalt at hvalpe på et tidspunkt er nogle lømler, de skal jo lige lærer grænserne at kende, det har ikke noget med at være dominerende eller ville bestemme.

Hvis i aktivere hvalpen meget, kan det være en ide at sætte aktiviteterne lidt ned og i stedet for så træne at den skal slappe af eller lave rolige ting som at give den et kødben .

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min bernerhvalp -nu 9½ måned-opførte sig nøjagtigt lige så tosset som din da han var 7-8 mdr og vi var fortvivlede:rolleyes:.

 

Vi gjorde det, at vi i en periode skar ned på aktiviteterne d.v.s. at vi trænede minimalt og gik ikke så mange ture som før og som et mirakel faldt han til ro i løbet af ganske kort tid(råd fra en bekendt der har haft hunde i 25 år).

 

Vi blev også anbefalet ikke altid at give ham kontakt når han ville, men når vi valgte det og det virkede også på hans aktivitetsniveau (før hoppede han op og bed i os og gøede som en gal).

 

Nu er han rimelig normal igen omend stadig lidt pubertetsagtig når det tager ham;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min bernerhvalp -nu 9½ måned-opførte sig nøjagtigt lige så tosset som din da han var 7-8 mdr og vi var fortvivlede:rolleyes:.

 

Vi gjorde det, at vi i en periode skar ned på aktiviteterne d.v.s. at vi trænede minimalt og gik ikke så mange ture som før og som et mirakel faldt han til ro i løbet af ganske kort tid(råd fra en bekendt der har haft hunde i 25 år).

 

Vi blev også anbefalet ikke altid at give ham kontakt når han ville, men når vi valgte det og det virkede også på hans aktivitetsniveau (før hoppede han op og bed i os og gøede som en gal).

 

Nu er han rimelig normal igen omend stadig lidt pubertetsagtig når det tager ham;-).

 

V.H.

Sille

 

 

Ihhhh du aner ikke hvor meget det letter at læse dit indlæg - tusind tak :lun:

 

Til jer alle - stor tak for indlæggene, jeg sætter stor pris på hjælpen.

Jeg vil prøve at skære ned på aktiviteterne i en periode og nøjes med 1 længere gåtur dagligt.

Det er så dejligt at der er så mange herinde som er gode til at hjælpe os !

 

Jeg tog desuden på biblioteket igår og fandt et par nye bøger som jeg havde set anbefalet i en anden tråd, og jeg er godt igang med at læse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Vi har stadig en lømmel i huset :???::-D

Bamsen er så nogenlunde holdt op med at stjæle strømper, og han lader også det meste af børnenes legetøj ligge når de har slæbt det ind i stuen.

Han er dog dybt forelsket i et par af deres bamser, som han selv henter på værelset når han ser sit snit til det :rolleyes:

 

Jeg har skåret ned på aktiviteterne, og synes egentlig at han i det store hele er faldet noget ned. Jeg kan også 'tale ham ned' når der kommer gæster og hvis min store pige kommer ind i stuen.

Men men, så snart han er udenfor går han i lømmelmode. Han går i playbow, hopper op og napper i hænder og ben. Jeg kan godt se at det er fordi han har vil lege, men det duer ikke at han hopper op på den måde.

SÅ det er projektet den næste tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har stadig en lømmel i huset :???::-D

Bamsen er så nogenlunde holdt op med at stjæle strømper, og han lader også det meste af børnenes legetøj ligge når de har slæbt det ind i stuen.

Han er dog dybt forelsket i et par af deres bamser, som han selv henter på værelset når han ser sit snit til det :rolleyes:

 

Jeg har skåret ned på aktiviteterne, og synes egentlig at han i det store hele er faldet noget ned. Jeg kan også 'tale ham ned' når der kommer gæster og hvis min store pige kommer ind i stuen.

Men men, så snart han er udenfor går han i lømmelmode. Han går i playbow, hopper op og napper i hænder og ben. Jeg kan godt se at det er fordi han har vil lege, men det duer ikke at han hopper op på den måde.

SÅ det er projektet den næste tid...

 

Jeg har en unghund på 1½år - godt nok kun 25kg, men det kan også være rigeligt hvis han springer op, gø'r osv.

Hvis han kører helt op over, at vi fx kommer hen til lågen/kommer ud af døren når han er i haven, så hjælper ignorering ikke meget, så vi "forsvinder" så snart han starter, og det er faktisk effektivt. :5up:

 

I stedet for at stresse ham yderligere, så fjerner vi hans belønning (vores tilstedeværelse), og kommer igen så snart han stopper = belønning.

Det kan godt være, at vi skal gøre det 2-3 gange, når han er helt opkørt, men så virker det som regel også.

 

Hvis det "kun" er fordi Jeres unghund napper, så tror jeg måske jeg ville bruge en anden teknik.. noget afledning :hmm:

Hav noget legetøj eller noget guf i hånden, giv ham kommandoen "sit" (hvis han kender den godt) inden han når at hoppe op/nappe, og beløn ham med hans yndlingslegetøj eller nogle guffer han skal søge efter på gulvet/jorden.

 

Held og lykke med unghundeperioden.. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...