Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen

 

Jeg er ikke helt med på sammenhængen i det du skriver her over?

Jeg ved ikke hvor langt tilbage vi skal til "de gamle dage" du omtaler. Men problemer med hunde i gamle dage kan ikke helt sammenlignes med problemer med nutidens hunde alene fordi vi holder hund anderledes i dag end de fleste gjorde for bare 40 år siden.

Hundene kunne have nøjagtigt de samme typer problemer dengang som nu, men hunden som boede i stalden oplevedes ikke som et problem fordi den ikke syntes om at være alene og viste det på bedste vis.

 

Når entrevæggen i dag nærmest rives ned af en separatangst og måskje under/overstimuleret hund bemærkes det, for så er hundens problem blevet ejerens.

 

Jeg mener ikke man kan sammenligne "for hård" og "for blød" og drage den konklusion at nutidens hunde er problematiske pga manglende konsekvens.

 

Konsekvensen, ensartetheden, har garanteret ikke været bedre dengang.

 

 

 

 

Ok, du omtalte skødehunde og noget med "førerbløde" eller noget i den retning

 

 

 

Hvad anser du for at være "de bløde metoder"?

Anvendelse af hundepsykologi virker på alle hunde.

 

 

gamle dage kan bare være i 80erne

 

jo i gamle blev de holdt anderledes end idag måske lidt hvad vi mangler at hunde bliver behandlet som hunde ikke små børn i pels men rovdyr som de er bare domesticeret

 

 

bløde metoder er alt fra ignorering,godbidder til og lokke med,afledning osv osv hvor man aldrig må tage fat i hunden uden flertallet synes det er synd som også sker i ulveflokken hvis et medlem bliver ved med og ikke rette ind til højre for at sige det så det ikke kan misforståes

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor

gamle dage kan bare være i 80erne

 

jo i gamle blev de holdt anderledes end idag måske lidt hvad vi mangler at hunde bliver behandlet som hunde ikke små børn i pels men rovdyr som de er bare domesticeret

 

Jeg ved ikke... Der er langt fra at behandle hunde som små børn i pelsindpakning og så til at holde hund som "i gamle dage" f.eks. isoleret i hundegård eller stald.

 

Hvorfor ikke bare opdrage og holde hunde som de er programmeret til: Som en del af familien med struktur og grænser?

 

bløde metoder er alt fra ignorering,godbidder til og lokke med,afledning osv osv hvor man aldrig må tage fat i hunden uden flertallet synes det er synd som også sker i ulveflokken hvis et medlem bliver ved med og ikke rette ind til højre for at sige det så det ikke kan misforståes

 

Når nu du henviser til ulveflokken, så er den "retten ind" du nævner jo kun omkring den personlige relation - at et individ får sin personlige grænse overskredet - og her menes i bogstaveligste forstand afstanden til individet eller dennes "ejendom".

 

Det vi kræver af hunde er langt mere end det og derfor bør vi også tage hunde- og indlæringspsykologien i hånden, når vi skal varetage hundens behov og formåen.

 

At bruge godbidder til at "lokke" med, afledning og ignorering er almindelig indlæringsfornuft idet disse redskaber fungerer perfekt hvis personen der står for brugen af dem ved hvad h*n har med at gøre.

Selvom man anvender denne "bløde" opdragelse/træning kan man sagtens få en superlydig og velfungerende hund der forstår et nej, når den hører det.

 

Jeg er enig i, at nogle hundeejere ikke vil indse at hunde også skal lære forbud, men dette er en misforståelse. som hvor kedelig den end er, efter min opfattelse ikke repræsenterer flertallet af hundeejere.

 

Uanset om man er til den traditionelle (gammeldags) træning og opdragelse eller den mere moderne så er en hvilken som helst metode ikke bedre end den person der bruger den.

 

Med dette mener jeg, at et redskab ikke fungerer, hvis personen der bruger det ikke har forstået reglerne for anvendelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg synes også det er værd at nævne, at ofte når man hører den med at "bløde metoder virker ikke på denne hund", så er der tale om en hund, hvor der er blevet eksperimenteret i øst og vest. Først måske med en masse konventionelle 'straffe-metoder', og så prøver man lige 'de dersens bløde metoder'... og erfarer 'at de ikke virker'.

 

Hvis en hund er blevet (forsøgt) opdraget med straf, hele dens liv, vil det nødvendigvis tage et stykke tid før den a) får opbygget tilliden og b) lærer at tingene nu fungerer anderledes end før. Bare som eksempel: hunden der altid har haft for vane at stikke af fra ejer, og altid har fået skæld ud når den vendte tilbage. Her nytter det altså ikke lige at prøve 14 dage med 'bløde metoder' og så forvente/kræve voldsomme resultater. Jo længere (tid) man 'går ned' ad den ene vej, desto længere er der tilbage til nulpunktet/krydset, hvor man kan begive sig ud ad den nye vej.

 

Er en hund vant til at blive trænet/opdraget med straf, vil det uundgåeligt være langt lettere/hurtigere, at opnå nye ønskede (for mennesket) resultater af samme vej, simpelthen fordi det ligger tættere på hundens forventninger og vaner, den 'forstår bedre' straffens sprog, så at sige. Har hunden lært sit og dæk gennem 'konventionelle' metoder, vil det også være lettere at indlære 'giv pote' på samme måde, fremfor at forsøge sig med godbidder til lige præcis dette. Om det så er ønskværdigt, er en helt anden sag.

 

Men for at sætte sagen på spidsen, så tror jeg simpelthen ikke på, at der er hunde der kategorisk ikke KAN lære gennem 'bløde metoder', men det kan i nogle tilfælde - afhængigt af rammer og tidligere erfaringer - kræve stor tålmodighed, og i alle tilfælde kræve at man selv går til opgaven med overbevisning og tro på det man foretager sig... er man utroværdig og halvhjertet, mærker hunden det straks og man kan lige så godt droppe det fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Når nogle mener, at der er nogle hunde, som "bløde metoder" ikke virker på, skyldes det så ikke, at de har en misforstået opfattelse af, at hvis man bruger bløde metoder, bruger man ikke begrænsninger, konsekvens, nej osv., men at man kun må belønne og aflede? :vedikke:

 

Det er jo netop det som jeg blandt andet blev tudet ørene fulde af for et par år siden. Nemlig at man skulle aflede og stimulere/belønne på alle mulige måder. For kun derigennem kunne man arbejde med hunden. Faktisk blev det så besværligt og rafineret og ellitært at høre på at jeg bare gjorde som jeg plejer, dog uden alt det der med at overhovedet tænke i "straf" og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nogle mener, at der er nogle hunde, som "bløde metoder" ikke virker på, skyldes det så ikke, at de har en misforstået opfattelse af, at hvis man bruger bløde metoder, bruger man ikke begrænsninger, konsekvens, nej osv., men at man kun må belønne og aflede? :vedikke:

 

Måske, men jeg har nu mere en opfattelse i retning af thomas. En hund der er vandt til at bliver håndteret og trænet med større eller mindre grad af ubehag opfatter ikke "positiv træning" som lige så forstærkende som andre hunde.

Og så virker det jo ikke så godt...

 

Et eksempel kunne være en hund, der trækker i snoren. Den har været vandt til at blive rykket rimelig hårdt i, hvorefter den går nogenlunde pænt et stykke tid. Ejer bliver nu lokket til at bruge andre metoder og prøver feks at stoppe op og give godbidder når hunden går pænt. Og resultaterne kan meget vel udeblive fordi hunden ikke er vandt til at lytte efter ejeren på den måde og fordi den er vandt til at når straffen (rykket i snoren) udebliver, så må den jo gøre noget rigtigt og så fortsætter vi da bare..

 

Og så bliver ejere frustreret og rykker i hunden og vupti, hunden går pænt og ejer bliver derved belønnet= de bløde metoder virker ikke på denne hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Måske, men jeg har nu mere en opfattelse i retning af thomas. En hund der er vandt til at bliver håndteret og trænet med større eller mindre grad af ubehag opfatter ikke "positiv træning" som lige så forstærkende som andre hunde.

Og så virker det jo ikke så godt...

 

Altså nu er det ikke meningen at jeg vil ødelægge din opfattelse, men jeg oplever hunde trænet med både pig og strøm der viser væsentlig mere fremgang og stabile resultater ved positive/bløde metoder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er det ikke meningen at jeg vil ødelægge din opfattelse, men jeg oplever hunde trænet med både pig og strøm der viser væsentlig mere fremgang og stabile resultater ved positive/bløde metoder :blink:

 

I know, det er jo ikke mig der siger det ikke virker:blink: Det er jo folk i almindelighed der som oftest uden hjælp fra andre lige skal prøve med en lille godbid eller med afledning i en situation hvor hunden plejer at få en på kassen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
I know, det er jo ikke mig der siger det ikke virker:blink: Det er jo folk i almindelighed der som oftest uden hjælp fra andre lige skal prøve med en lille godbid eller med afledning i en situation hvor hunden plejer at få en på kassen..

 

 

Nemli.. Man kan nok sige det nærmere er tålmodigheden (og måske forstanden) der ikke virker :mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg ved ikke... Der er langt fra at behandle hunde som små børn i pelsindpakning og så til at holde hund som "i gamle dage" f.eks. isoleret i hundegård eller stald.

 

hvis man kun går tilbage til 80erne levede hundene ikke i stalden men i hjemmet og jeg så væsentlig flere hunde som var ubetinget lydige end jeg ser idag mange hunde dengang kunne gå fri af snoren alle steder selvom der var andre steder mange brugte slet ikke snor mange af disse hunde kunne endda sidde ude foran butikkerne løs uden som meget som at bevæge en pote fra den siddeøvelse ejeren havde bedt hunden om

 

idag spørger man hunden om den har lyst til og høre efter og hvis ikke kan den bare får lov og gøre som den behager ellers lokker ejeren lige med guf til og få den til og reagere

Hvorfor ikke bare opdrage og holde hunde som de er programmeret til: Som en del af familien med struktur og grænser?

 

det kan man vel også bare gøre

jeg ser intet galt i hundegårde har desværre ikke selv da det er svært i lejlighed

 

 

Når nu du henviser til ulveflokken, så er den "retten ind" du nævner jo kun omkring den personlige relation - at et individ får sin personlige grænse overskredet - og her menes i bogstaveligste forstand afstanden til individet eller dennes "ejendom".

 

Det vi kræver af hunde er langt mere end det og derfor bør vi også tage hunde- og indlæringspsykologien i hånden, når vi skal varetage hundens behov og formåen.

 

At bruge godbidder til at "lokke" med, afledning og ignorering er almindelig indlæringsfornuft idet disse redskaber fungerer perfekt hvis personen der står for brugen af dem ved hvad h*n har med at gøre.

Selvom man anvender denne "bløde" opdragelse/træning kan man sagtens få en superlydig og velfungerende hund der forstår et nej, når den hører det.

 

Jeg er enig i, at nogle hundeejere ikke vil indse at hunde også skal lære forbud, men dette er en misforståelse. som hvor kedelig den end er, efter min opfattelse ikke repræsenterer flertallet af hundeejere.

 

Uanset om man er til den traditionelle (gammeldags) træning og opdragelse eller den mere moderne så er en hvilken som helst metode ikke bedre end den person der bruger den.

 

Med dette mener jeg, at et redskab ikke fungerer, hvis personen der bruger det ikke har forstået reglerne for anvendelsen.

 

 

jeg ser stadig ikke at disse redskaber virker på alle hunde jeg har set det med en af mine veninders hunde den vil da højt og flot s.... på det og gør det igen så vil jeg gerne se noget der virker for de to ting virker ihvertfald ikke heller ikke og sige er hunden også ligeglad med

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ser stadig ikke at disse redskaber virker på alle hunde jeg har set det med en af mine veninders hunde den vil da højt og flot s.... på det og gør det igen så vil jeg gerne se noget der virker for de to ting virker ihvertfald ikke heller ikke og sige er hunden også ligeglad med

 

Kan du ikke forklare helt konkret, hvad det var, din veninde ville have hunden til, og hvilke metoder hun brugte (altså dem, der ikke virkede)? Og hvilke metoder hun så brugte i stedet for, som virkede? Det vil gøre det lidt lettere at forholde sig til. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Kan du ikke forklare helt konkret, hvad det var, din veninde ville have hunden til, og hvilke metoder hun brugte (altså dem, der ikke virkede)? Og hvilke metoder hun så brugte i stedet for, som virkede? Det vil gøre det lidt lettere at forholde sig til. :-)

 

 

for og komme på det rene så er det intet der har virket endnu kræet gør stadig som den behager :stupid:

 

hjemme hos mig har jeg selv to hunde af den store slags dvs når hun er på besøg vil jeg ikke have hendes hund i køkkenet det er rigeligt med to andre af slagsen og det ved hendes hund godt at den ikke må så den går ikke så meget derud meeeeen her kommer så det mest belastende hunden går stadig ud i køkkenet når noget virker meget spændene eller går delvist ud jævnligt og især når vi alle er gået ud fra køkkenet så går han derud meget udspekuleret kræ denne hund her så især når han ser at vi andre ikke kigger så går han derud alligevel selvom han ved han ikke må

 

hun har prøvet og aflede ved og kalde ham ud hver gang han sætter bare en pote i køkkenet og rose ham for og blive ude samme situation når hun kører med mig i bilen jeg har en gulpladevogn med hundebure bagi til mine egne hund men hun sidder ved siden af med hunden nede foran sig på gulvet og han ved han skal blive der men når han kører op eller vi forlader bilen hopper kræet op i sæderne og hvis han ser os inden vi når derhen skynder han sig og hoppe ned hun har prøve og rose hunden for og blive udenfor køkkenet og nede på gulvet i bilen og endda sige nej og tage ham ud men hunden er ligeglad når muligheden byder sig gør han det igen

 

jeg har set masser af hunde lærer at de ikk må være i bestemte rum men hende hund høre ikke en døjt meget uspekuleret kræ må jeg sige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg ser stadig ikke at disse redskaber virker på alle hunde jeg har set det med en af mine veninders hunde den vil da højt og flot s.... på det og gør det igen så vil jeg gerne se noget der virker for de to ting virker ihvertfald ikke heller ikke og sige er hunden også ligeglad med

 

Det er besværligt at kommentere dine indlæg når du skriver ind i den gamle tekst uden at skille det ad. Jeg prøver om jeg kan rede det ud fra hinanden

 

Jeg ved ikke... Der er langt fra at behandle hunde som små børn i pelsindpakning og så til at holde hund som "i gamle dage" f.eks. isoleret i hundegård eller stald.

 

hvis man kun går tilbage til 80erne levede hundene ikke i stalden men i hjemmet og jeg så væsentlig flere hunde som var ubetinget lydige end jeg ser idag mange hunde dengang kunne gå fri af snoren alle steder selvom der var andre steder mange brugte slet ikke snor mange af disse hunde kunne endda sidde ude foran butikkerne løs uden som meget som at bevæge en pote fra den siddeøvelse ejeren havde bedt hunden om

 

Okay, vi er tilbage ved den ubetingede lydighed. Hvorfor er det du vil kræve ubetinget lydighed af et dyr? En anden art end du selv...

Kræver du ubetinget lydighed af andre mennesker?

 

Du kan sagtens få dette med langt blidere metoder end tidligere tiders hundeopdragelse. Spørgsmålet er bare om ikke oplysningom hvordan hunde fungerer sammen, og dermed deres normaladfærd, er nået så langt ud at kun få mennesker kan få sig selv til at kræve lydighed uanset betingelserne af en anden art?

idag spørger man hunden om den har lyst til og høre efter og hvis ikke kan den bare får lov og gøre som den behager ellers lokker ejeren lige med guf til og få den til og reagere

Jeg spørger igen: Hvem er disse "man" du refererer til?

Jeg oplever da sådanne hundeejere, men der er godt meget langt imellem dem

Hvorfor ikke bare opdrage og holde hunde som de er programmeret til: Som en del af familien med struktur og grænser?

 

det kan man vel også bare gøre

jeg ser intet galt i hundegårde har desværre ikke selv da det er svært i lejlighed

 

OK.

Ja :-D

Mht. din venindes hund, så er det ikke til at kommentere på da jeg ikke har en fløjtende anelse om, hvad du taler om, hvordan din veninde opdrager og træner eller noget andet omkring hundene.

Men at tage et eksempel og bruge det som grundlag for vurdering af en metode holder da ikke en meter?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
for og komme på det rene så er det intet der har virket endnu kræet gør stadig som den behager :stupid:

 

hjemme hos mig har jeg selv to hunde af den store slags dvs når hun er på besøg vil jeg ikke have hendes hund i køkkenet det er rigeligt med to andre af slagsen og det ved hendes hund godt at den ikke må så den går ikke så meget derud meeeeen her kommer så det mest belastende hunden går stadig ud i køkkenet når noget virker meget spændene eller går delvist ud jævnligt og især når vi alle er gået ud fra køkkenet så går han derud meget udspekuleret kræ denne hund her så især når han ser at vi andre ikke kigger så går han derud alligevel selvom han ved han ikke må

 

hun har prøvet og aflede ved og kalde ham ud hver gang han sætter bare en pote i køkkenet og rose ham for og blive ude samme situation når hun kører med mig i bilen jeg har en gulpladevogn med hundebure bagi til mine egne hund men hun sidder ved siden af med hunden nede foran sig på gulvet og han ved han skal blive der men når han kører op eller vi forlader bilen hopper kræet op i sæderne og hvis han ser os inden vi når derhen skynder han sig og hoppe ned hun har prøve og rose hunden for og blive udenfor køkkenet og nede på gulvet i bilen og endda sige nej og tage ham ud men hunden er ligeglad når muligheden byder sig gør han det igen

 

jeg har set masser af hunde lærer at de ikk må være i bestemte rum men hende hund høre ikke en døjt meget uspekuleret kræ må jeg sige

 

Sig, at det er for sjovt du skriver dette :shock:

 

Du mener ikke seriøst det du skriver her vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dog en herlig og tiltrængt debat om metoder i hundetræningen:mrgreen:.

 

Jeg har ikke moj erfaring i den bløde træning, for det er først Silke, der har lært mig om den. Inden hende brugte jeg altid fasthed, konsekvens og også gerne fysisk vold for at gennemtvinge min vilje. Det har så været berner sennenhunde, jeg har haft, og de har været robuste nok til ikke at lade sig kue af lidt tvang fra min side... Det er MIG, der har lidt et tab ved den hårdhændede behandling af mine dejlige hunde..... Jeg har mistet en dimension i mit forhold til dem.

 

---I dag oplever jeg, at det kan være ret svært at råbe nogle hunde op, som er vant til fysisk afretning, hvis man ønsker at bruge blidere metoder. (---Dog virker mit specielle "silkehyl" på næsten ALLE hunde. Også dem, der af ejeren er opgivet som nærmest døve ved indkald..:lol:)

 

---Men jeg oplever også at det kan være rigtig svært at gå en tur med en blødt opdraget hund, der lyder sin ejers mindste vink..... Fordi hunden ikke er tilbøjelig til at lytte til andre end sin ejer.

 

-Jeg har selv prøvet at gå tur med sådan en hund. Selv om han var lydighedschampion, så var han altså også en stor, ung golden retriever på omkring de 40 kilo. Og han var tindrende ligeglad med mig og alle mine talenter.. Jeg kunne vælge mellem at lade ham løbe løs og hente ham en halv time senere i en af søerne, eller lade ham være i snor og have uendelige trækkeproblemer.

--Efter mange ture gennem flere måneder fik jeg opbygget nogle rutiner, som gik på en helt bestemt rute, med helt bestemte "underholdninger" undervejs, som søgeleg, fodersøg, lydighedsøvelser, tilladt svømning og apportering. Silke var selvfølgelig med til hele forløbet.. Og hanhunden blev bedre til at følge med os. Men jeg skulle være på mærkerne hele tiden:roll:.

 

---Det, jeg vil frem til er, at med den bløde lydighed udelukker man at andre uden videre kan gå ind og overtage hunden hvis man skulle blive syg. Ja, man risikerer endda, at hunden udsættes for nogle helt utroligt ubehagelige overraskelser fra erstatningslufteren, fordi det måske ikke er muligt for personen at styre hunden med de bløde metoder. --Jeg har set ind i de ulykkelige øjne på sådan en blødt opdraget ung "passehund", som slet ikke kunne forstå passerens voldsomhed. Jeg bad på stedet om at få hunden med hjem, men det så passeren jo som endnu et nederlag med den hund. Heldigvis ville hundens familie vende hjem samme aften..:shock:

 

--Jeg synes det ideelle må være at lære sin hund at fungere også under forskellige former for "lederskab". At reagere positivt på et ryk i snoren, og ikke at panikke fordi føreren skælder ud i en eller anden forkert situation. --Det er bare ret svært at bruge de metoder på sin hund når man VÉD at man kan "snakke sig til rette"..

 

De allerfleste hundeejere SIGER at de træner med "bløde metoder" men det gør de ikke i praksis. Og rigtig mange træningssteder bruger mindre "bløde" redskaber til at opnå lydighed.

 

Meget ville være opnået for alle hundeejere, hvis vi kunne nå frem til at forkaste "rigtig" og "forkert" hundetræning og i stedet tale om at vælge hvilke midler vi vil bruge i de forskellige situationer. Det er altså ikke kriminelt hverken at ruske sin hund eller at skælde den ud. -Mange af os foretrækker bare andre måder at kommunikere med vores hunde.

 

Det helt personlige forhold til hunden er alligevel til dels uafhængigt af metode. Det afhænger mere af hund og ejers individuelle personligheder.

Jeg tror det er en MEGA fejl hvis en hundelydigheds-træner forventer at kunne overføre sin egen personlighed og sine egne evner til sine elever. En træner må undervise sine elever på det niveau de nu engang er på. Og med udgangspunkt i de personer og hunde, der er på holdet. Ellers opnås kun forvanskede eller misforståede eksempler på hundeopdragelse, som direkte fysisk mishandling eller grænseløs magtesløshed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er besværligt at kommentere dine indlæg når du skriver ind i den gamle tekst uden at skille det ad. Jeg prøver om jeg kan rede det ud fra hinanden

 

 

 

 

 

Okay, vi er tilbage ved den ubetingede lydighed. Hvorfor er det du vil kræve ubetinget lydighed af et dyr? En anden art end du selv...

Kræver du ubetinget lydighed af andre mennesker?

 

Du kan sagtens få dette med langt blidere metoder end tidligere tiders hundeopdragelse. Spørgsmålet er bare om ikke oplysningom hvordan hunde fungerer sammen, og dermed deres normaladfærd, er nået så langt ud at kun få mennesker kan få sig selv til at kræve lydighed uanset betingelserne af en anden art?

 

 

 

Jeg spørger igen: Hvem er disse "man" du refererer til?

Jeg oplever da sådanne hundeejere, men der er godt meget langt imellem dem

 

 

 

 

OK.

 

 

Ja :-D

 

Mht. din venindes hund, så er det ikke til at kommentere på da jeg ikke har en fløjtende anelse om, hvad du taler om, hvordan din veninde opdrager og træner eller noget andet omkring hundene.

 

Men at tage et eksempel og bruge det som grundlag for vurdering af en metode holder da ikke en meter?

 

 

jeg kræver ikke ubetinget lydighed de ting jeg nævner er ganske normale ting som feks at man kan færdes med sin hund uden snor alle steder og hunde er ubetinget lydig dvs man behøver ikke skifte fortov som man ser folk gør idag bare fordi der kommer en anden hund eller lign da det formentlig har noget og gøre med hvor meget de har styr på hunden oftest

 

det samfund vi lever i idag er der grund til hundene stort set er ubetingede lydighede hvis de skal færdes på gader og stræder og hunde idag er væsenlig mere i snor pga ofte manglende kontrol i situationer hvor hundene kan kører op i stress eller lign ser intet forkert i hvor er lydigheden idag, ser man hundeejere idag har langt mindre styr på deres hunde idag end bare i 80erne

 

hvorfor kræve ubetinget lydighed det er ikke det jeg kræver men jeg kræver hundene når vi er udendøres at de gør og opfører som jeg beder dem om og hører ubetinget efter ikke at de har travlt med altmuligt andet dufte i græsset osv osv hvis jeg står og kalder skal de bare komme hurtigt det burde enhver hund som færdes i det frie men ja det er dyr med instinkter og jeg ved da godt at sommetider er instinktet stærkere end træningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

eks 1

 

hund skal lære og ikke gø af mennekser og dyr ude i haven

 

hunden løber ud og gøer af mennesker hunden bliver ignoreret hunden begynder gø endnu mere af folk og andre hunde

 

andet eks

 

hunden løber ud i haven og gøer hunden kaldes tilbage og afledes med andet hund stopper adfærden som den var igang med men løber stadig ud i haven og gøer næste gang den hører noget og sådan fortsætter tromlen hunden skulle stoppe gøen i haven men gør det stadig stopper dog med afledning men den skal jo ikke fortsætte denne adfærd næste gang den hører noget :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det var dog en herlig og tiltrængt debat om metoder i hundetræningen:mrgreen:.

 

Jeg har ikke moj erfaring i den bløde træning, for det er først Silke, der har lært mig om den. Inden hende brugte jeg altid fasthed, konsekvens og også gerne fysisk vold for at gennemtvinge min vilje. Det har så været berner sennenhunde, jeg har haft, og de har været robuste nok til ikke at lade sig kue af lidt tvang fra min side... Det er MIG, der har lidt et tab ved den hårdhændede behandling af mine dejlige hunde..... Jeg har mistet en dimension i mit forhold til dem.

 

---I dag oplever jeg, at det kan være ret svært at råbe nogle hunde op, som er vant til fysisk afretning, hvis man ønsker at bruge blidere metoder. (---Dog virker mit specielle "silkehyl" på næsten ALLE hunde. Også dem, der af ejeren er opgivet som nærmest døve ved indkald..:lol:)

 

---Men jeg oplever også at det kan være rigtig svært at gå en tur med en blødt opdraget hund, der lyder sin ejers mindste vink..... Fordi hunden ikke er tilbøjelig til at lytte til andre end sin ejer.

 

Især det sidste du skriver er en rigtig god pointe i den såkaldt bløde opdragelse. For man starter jo med at lave et bånd til sin hund og dermed knytter hunden sig meget til ejeren = fravælger til dels andre.

 

Jeg synes det er flot at du vedgår tidligere tids mere håndfaste træning og det er dejligt at du har erfaret at der manglede en dimension i den relation. For det gjorde der.

 

Jeg er også en "cross-over" hundeejer der ikke har været meget håndfast så dog i 70'erne og de tidligere 80'ere mere så på mine egne lyster end hvad mine hunde kunne honorere.

Så vendte bøtten og det første ½ år ville Fie da sk*** mig en hatfuld for hun oplevede jo at jeg slap kontrollen.

Derfra gik det den rigtige vej med det gode samarbejde :-D

 

-Jeg har selv prøvet at gå tur med sådan en hund. Selv om han var lydighedschampion, så var han altså også en stor, ung golden retriever på omkring de 40 kilo. Og han var tindrende ligeglad med mig og alle mine talenter.. Jeg kunne vælge mellem at lade ham løbe løs og hente ham en halv time senere i en af søerne, eller lade ham være i snor og have uendelige trækkeproblemer.

--Efter mange ture gennem flere måneder fik jeg opbygget nogle rutiner, som gik på en helt bestemt rute, med helt bestemte "underholdninger" undervejs, som søgeleg, fodersøg, lydighedsøvelser, tilladt svømning og apportering. Silke var selvfølgelig med til hele forløbet.. Og hanhunden blev bedre til at følge med os. Men jeg skulle være på mærkerne hele tiden:roll:.

 

Bagsiden af medaljen kan man måske sige

 

---Det, jeg vil frem til er, at med den bløde lydighed udelukker man at andre uden videre kan gå ind og overtage hunden hvis man skulle blive syg. Ja, man risikerer endda, at hunden udsættes for nogle helt utroligt ubehagelige overraskelser fra erstatningslufteren, fordi det måske ikke er muligt for personen at styre hunden med de bløde metoder. --Jeg har set ind i de ulykkelige øjne på sådan en blødt opdraget ung "passehund", som slet ikke kunne forstå passerens voldsomhed. Jeg bad på stedet om at få hunden med hjem, men det så passeren jo som endnu et nederlag med den hund. Heldigvis ville hundens familie vende hjem samme aften..:shock:

 

Men sådan behøver det jo ikke være. Det KAN være sådan. Det er jo op til os selv at lære vore hunde at have tillid til andre end os selv.

 

Selv gør jeg det at jeg bruger enhver given lejlighed til at lade mennesker jeg har tillid til, træne og legemed Pelle, mens jeg er til stede naturligvis. De må lave lige hvad de vil med ham, så længe han morer sig.

Min Rasmus ville nemlig ikke gå med ret mange mennesker og det ville som du selv er inde på være synd at presse sådan en hund til det.

 

--Jeg synes det ideelle må være at lære sin hund at fungere også under forskellige former for "lederskab". At reagere positivt på et ryk i snoren, og ikke at panikke fordi føreren skælder ud i en eller anden forkert situation. --Det er bare ret svært at bruge de metoder på sin hund når man VÉD at man kan "snakke sig til rette"..

 

Selv om man opdrager blødt så ser jeg situationer hvor en skideballe kan være på sin plads - og er den det så modtager Pelle sådan en! Og vi er lige gode venner bagefter.

 

De allerfleste hundeejere SIGER at de træner med "bløde metoder" men det gør de ikke i praksis. Og rigtig mange træningssteder bruger mindre "bløde" redskaber til at opnå lydighed.

 

Ja for hvad er "blødt"? I dine øjne er det en ting og i mine øjne måske en anden ting. De er jo ingen definition på ordet i opdragelses/træningsmæssig forstand.

 

Meget ville være opnået for alle hundeejere, hvis vi kunne nå frem til at forkaste "rigtig" og "forkert" hundetræning og i stedet tale om at vælge hvilke midler vi vil bruge i de forskellige situationer. Det er altså ikke kriminelt hverken at ruske sin hund eller at skælde den ud. -Mange af os foretrækker bare andre måder at kommunikere med vores hunde.

 

Det er ikke kriminelt.

Dog er det ikke foreneligt med god indlæring at bruge sådanne metoder under træning.

 

Det helt personlige forhold til hunden er alligevel til dels uafhængigt af metode. Det afhænger mere af hund og ejers individuelle personligheder.

Jeg tror det er en MEGA fejl hvis en hundelydigheds-træner forventer at kunne overføre sin egen personlighed og sine egne evner til sine elever. En træner må undervise sine elever på det niveau de nu engang er på. Og med udgangspunkt i de personer og hunde, der er på holdet. Ellers opnås kun forvanskede eller misforståede eksempler på hundeopdragelse, som direkte fysisk mishandling eller grænseløs magtesløshed

.

 

Det er jeg enig i. En træners ambitioner må aldrig komme i vejen for hvad individet har behov for/lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg kræver ikke ubetinget lydighed de ting jeg nævner er ganske normale ting som feks at man kan færdes med sin hund uden snor alle steder og hunde er ubetinget lydig dvs man behøver ikke skifte fortov som man ser folk gør idag bare fordi der kommer en anden hund eller lign da det formentlig har noget og gøre med hvor meget de har styr på hunden oftest

 

det samfund vi lever i idag er der grund til hundene stort set er ubetingede lydighede hvis de skal færdes på gader og stræder og hunde idag er væsenlig mere i snor pga ofte manglende kontrol i situationer hvor hundene kan kører op i stress eller lign ser intet forkert i hvor er lydigheden idag, ser man hundeejere idag har langt mindre styr på deres hunde idag end bare i 80erne

 

hvorfor kræve ubetinget lydighed det er ikke det jeg kræver men jeg kræver hundene når vi er udendøres at de gør og opfører som jeg beder dem om og hører ubetinget efter ikke at de har travlt med altmuligt andet dufte i græsset osv osv hvis jeg står og kalder skal de bare komme hurtigt det burde enhver hund som færdes i det frie men ja det er dyr med instinkter og jeg ved da godt at sommetider er instinktet stærkere end træningen

 

Det er da ubetinget lydighed de eksempler du kommer med :confused:

 

Med ubetinget lydig mener jeg, at hunden gør som den får besked på første gang, uanset den har lyst eller ej og uanset hvad der sker omkring den

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hvad er problemet i indlægget:confused:

 

Der er ikke noget problem i det du skriver. Det du skitserer med en hund som godt ved "den ikke må" gå ud i køkkenet, at de er udspekuleret mv. Det er bare typiske udtalelser far hundeejere som ikke har sat sig ind i hundeadfærd.

 

Du tilskriver din venindes hund menneskelige egenskaber når du mener den godt ved den ikke må komme i køkkenet og når du skrver den er udspekuleret.

 

Hvordan i alverden skal man putte et begreb som "må" og "må ikke" ind i en hunds hjerne?

Hunden har erfaret at det får en konsekvens når den går ud i køkkenet, at din veninde kalder, men i det er der jo intet forbud lagt på køkkenadgangen.

Naturligvis gør den det så igen når den kan komme til det, hvorfor skulle den ikke det, set med hundens øjne ?

 

Selvom konsekvensen af at overtræde grænsen til køkkenet havde været et rap bagi med en stegespatel, så ville hunden stadig ikke betragte køkkenet som forbudt område, men som et sted det kunne betale sig at holde sig væk fra når der var mennesker omkring stedet. For det var jo mennesket som klappede til den - eller i din venindes hunds tilfælde - mennesket der kaldte den væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om man opdrager blødt så ser jeg situationer hvor en skideballe kan være på sin plads - og er den det så modtager Pelle sådan en! Og vi er lige gode venner bagefter.

 

Vil du gi' et eksempel på dette?

Jeg har personligt aldrig oplevet, at der er kommet noget godt ud af gi' mine hunde skideballer - andet end at jeg har ku' lukke noget "damp" ud (hvilket jo selvfølgelig kan være meget rart ;-) )

Skideballerne har ikke fået mine hunde til at reagere mere "rigtigt" næste gang de var i samme situation. Derfor forsøger jeg altid at droppe skideballerne og finde på noget mere konstruktivt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er da ubetinget lydighed de eksempler du kommer med :confused:

 

j og uanset hvad der sker omkring den[/QMed ubetinget lydig mener jeg, at hunden gør som den får besked på første gang, uanset den har lyst eller eUOTE]

 

nej det er mener jeg bestemt ikke er ubetinget lydighed,

 

at hunden lystre første gang kan godt være det er ubetinget lydighed men det er ikke det jeg forventer

men jeg forventer ihvertfaldet af xaro at kommer der en anden hund og jeg kalder ham på plads så skal han ski komme og blive på plads indtil han får fri og det er ligemeget om det er tæt på eller ej

 

og nej jeg siger også tingene flere gange de lystre ikke altid første gang det er også ok, men de skal gøre det hvis jeg har bedt dem om og komme så skal de komme selvom jeg må sige det 3 gange nogengange hvis det er noget spændene

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har fået skideballer når hun ruller sig i rævelort. Hun ruller som regel videre mens jeg kommer stormede skældende og smældende. Når jeg er ganske nær så rejser hun sig op med et stort glad grin ---og modtager ros for at rejse sig..:lol:

--Det samme hvis hun ÆDER rævelort. Så er det bare et stort BRUNT glad grin hun viser:mrgreen:.

 

--Og når hun griner på den måde, så kan jeg altså bare ikke lade være med at grine med...:lol:

 

Meningen med at "ytre min utilfredshed" eller snarere at skælde hende huden fuld, er dels at lukke damp ud. Min hund må godt vide hvordan jeg har det med at hun omgås rævelort. Men det betyder også, at hun reagerer på hvis jeg ser hende snuse på en bestemt måde og jeg så siger: "nænæ, ikke rulle".. Det kan jeg sige stille og fredeligt, for hun ved det jo egentlig godt. Hun kan bare glemme det lidt et øjeblik.. :roll:

 

 

Det er en temperamentssag. Hvis DU ikke synes du skal skælde ud på din hund, så skal du da heller ikke gøre det.

 

Hvis ikke Silke var så glad for rævelort, så ville jeg måske heller aldrig skælde ud på HENDE..

Jeg tror det er den eneste situation, der kan få mig til at råbe højt.

 

Jeg tror at både børn og hunde kan have brug for at man er tydelig. Og det er man jo blandt andet ved at vise hvad man føler. Båndene mellem hund og ejer knyttes jo ved at man lærer hinanden at kende. Det gør man også ved at vise sig for hinanden i forskellige situationer.

 

---At skælde ud -eller bare irettesætte Silke for at få hende til at komme, sitte, dække eller hvad ved jeg, ---DET har jeg aldrig gjort. Det ville næppe virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...