Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
]Der er ikke noget problem i det du skriver. Det du skitserer med en hund som godt ved "den ikke må" gå ud i køkkenet' date=' at de er udspekuleret mv. Det er bare typiske udtalelser far hundeejere som ikke har sat sig ind i hundeadfær[/b']d.

 

Du tilskriver din venindes hund menneskelige egenskaber når du mener den godt ved den ikke må komme i køkkenet og når du skrver den er udspekuleret.

 

så fortæl mig endelig hvorfor denne hund så snart den ser en mulighed for at få sin vilje ved at man feks ikke kigger så gør den ting den ikke må den kan ikke forholde sig til en regel uden at skulle prøve om det ikke nu lige kunne betale sig og gøre det alligevel :confused::confused::confused::confused:

 

jeg er helt overbevist om denne her hund bevidst gør ting til sin egen fordel og ja hvis den ser en mulighed for og gå i køkkenet og slikke på gulvet og ikke blive set så gør den det så ja jeg mener bestemt det er uspekuleret

 

men jeg hører gerne din mening om det med gøeriet i haven som jeg har skrevet at det ikke virker:confused::confused::confused:

 

Hvordan i alverden skal man putte et begreb som "må" og "må ikke" ind i en hunds hjerne?

Hunden har erfaret at det får en konsekvens når den går ud i køkkenet, at din veninde kalder, men i det er der jo intet forbud lagt på køkkenadgangen.

Naturligvis gør den det så igen når den kan komme til det, hvorfor skulle den ikke det, set med hundens øjne ?

 

Selvom konsekvensen af at overtræde grænsen til køkkenet havde været et rap bagi med en stegespatel, så ville hunden stadig ikke betragte køkkenet som forbudt område, men som et sted det kunne betale sig at holde sig væk fra når der var mennesker omkring stedet. For det var jo mennesket som klappede til den - eller i din venindes hunds tilfælde - mennesket der kaldte den væk.

 

fortæller du mig virkelig at man ikke kan lære en hund ikke og komme i et bestemt rum:confused::confused:

 

jeg er meget sikker på at denne hund ved den ikke må komme i køkkenet ellers ville den jo konstant gå derud det gør den ikke men mest når kan se vi er gået ind i et andet rum

 

og hvad med eks med bilen hunden hopper op i sæderne så snart hunden kan se vi er væk når den ser os på afstand hopper den ned

 

tror man skal passe på med og gøre hunde dummere end de er synes mange hunde psykologer gør hundene dummere end de er

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen
Milder, kan du ikke fors¢ge dig med nogle kommaer eller punktumer. Det kan være meget svært at læse dine indlæg og få mening ud af det.

 

skal prøve og huske det men det skal gå hurtigt med den små tid jeg har

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har fået skideballer når hun ruller sig i rævelort. Hun ruller som regel videre mens jeg kommer stormede skældende og smældende. Når jeg er ganske nær så rejser hun sig op med et stort glad grin ---og modtager ros for at rejse sig..:lol:

--Det samme hvis hun ÆDER rævelort. Så er det bare et stort BRUNT glad grin hun viser:mrgreen:.

 

--Og når hun griner på den måde, så kan jeg altså bare ikke lade være med at grine med...:lol:

 

He-he, det er faktisk også kun i lorte-spiser-situationer, at jeg kan miste besindelsen lidt og skælde ud. Men min hund (ja, det er egenligt kun den ene) lærer da ikke en pind af det, for han nupper da gerne en lort næste gang igen :mrgreen:

 

 

Meningen med at "ytre min utilfredshed" eller snarere at skælde hende huden fuld, er dels at lukke damp ud. Min hund må godt vide hvordan jeg har det med at hun omgås rævelort. Men det betyder også, at hun reagerer på hvis jeg ser hende snuse på en bestemt måde og jeg så siger: "nænæ, ikke rulle".. Det kan jeg sige stille og fredeligt, for hun ved det jo egentlig godt. Hun kan bare glemme det lidt et øjeblik.. :roll:

 

Jeg har det jo egentlig på samme måde, men da det som sagt alligevel ikke hjælper noget, er det jo spild af tid og hunden synes vist bare at jeg er åndsvag, når jeg hidser mig op :stupid:

Derfor vil jeg hellere finde på noget, som rent faktisk får ham til at spise mindre lort - og vi har da også gjort store fremskridt (nu æder han ca. 90% mindre lort end tidligere, og han kan som regel stoppes med et roligt "nej")

 

 

Det er en temperamentssag. Hvis DU ikke synes du skal skælde ud på din hund, så skal du da heller ikke gøre det.

 

Hvis ikke Silke var så glad for rævelort, så ville jeg måske heller aldrig skælde ud på HENDE..

Jeg tror det er den eneste situation, der kan få mig til at råbe højt.

 

Jeg tror at både børn og hunde kan have brug for at man er tydelig. Og det er man jo blandt andet ved at vise hvad man føler. Båndene mellem hund og ejer knyttes jo ved at man lærer hinanden at kende. Det gør man også ved at vise sig for hinanden i forskellige situationer.

 

Det er jeg helt enig i, at man skal være tydelig. Men det kan man jo sagtens være uden at uddele skideballer :-D

 

---At skælde ud -eller bare irettesætte Silke for at få hende til at komme, sitte, dække eller hvad ved jeg, ---DET har jeg aldrig gjort. Det ville næppe virke.

 

Men har det virket at skælde Silke ud i de situationer omkring rulning og lortespisning som du nævner? Altså, laver hun færre "ulykker"? Det har som sagt slet ikke virket for mig - vel nærmest tværtimod :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er da ubetinget lydighed de eksempler du kommer med :confused:

 

Med ubetinget lydig mener jeg, at hunden gør som den får besked på første gang, uanset den har lyst eller ej og uanset hvad der sker omkring den

 

DVS du mener at hunden kun skal gøre som vi beder den om hvis den har lyst:confused::confused:

 

så hvis jeg er ude og lufte hundene og de ser en anden hund på en pæn tæt afstand,så jeg kalder på dem og de ikke har lyst til og komme men hellere vil ned til den anden hund og de render derned alligevel så er det ok fordi hunden gad ikke lige idag og høre men ville hellere ned og lave ballade nede ved en anden hund:confused::confused:

 

eller hvis de løber over en befærdet vej og ikke gad og lystre så er det ok fordi hunden ikke havde lyst til og lystre idag:confused::confused:

 

så fordi der sker noget spændene omkring hunden skal den ikke hører efter eller hvad

 

dette bliver jeg aldrig enig i

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vil du gi' et eksempel på dette?

Jeg har personligt aldrig oplevet, at der er kommet noget godt ud af gi' mine hunde skideballer - andet end at jeg har ku' lukke noget "damp" ud (hvilket jo selvfølgelig kan være meget rart ;-) )

Skideballerne har ikke fået mine hunde til at reagere mere "rigtigt" næste gang de var i samme situation. Derfor forsøger jeg altid at droppe skideballerne og finde på noget mere konstruktivt :-D

 

Ja det vil jeg da. Og først skal jeg måske definere "skideballe". En skideballe fra mig er et "SÅ er det nok" og er ment som stoppende en adfærd.

Der er ikke nødvendigvis noget læring i det, men det er det der i situationen siver ind hos en hysset hund. Og nu taler vi Pelle, jeg går ikke og uddeler skideballer til andres hunde og Pelle har måske fået 8 - 10? i sit snart 4 årige liv.

 

Det kan være en situation hvor noget bare blev for meget for ham, hvor han f.eks. havde villet være løs med den hund vi lige passerede og inden han er kørt ned igen kommer der en højløbsk tæve svansende lige forbi før jeg ser det.

Det ville før i tiden kunne starte et tågehorn af lyd hos ham og lukke af for alt andet.

 

I sådan en situation har jeg givet skideballe som en "stressstopper" og derefter har vi kunnet kommunikere på almindelig vis.

 

Det er meget længe siden der har været sådan en situation, men de har altså været der.

 

Og jeg har absolut ingen betænkeligheder ved at skære igennem på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det vil jeg da. Og først skal jeg måske definere "skideballe". En skideballe fra mig er et "SÅ er det nok" og er ment som stoppende en adfærd.

 

Ok, så er jeg med. Det er som altid rigtig godt at få defineret hvad vi mener med ordene, så vi ikke snakker forbi hinanden :-)

Jeg tror bare, at mange som jeg vil opfatte skideballe som råben og skrigen og en masse andet grimt. Måske kunne man finde på et ord som bedre dækker over "Så er det nok"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
fortæller du mig virkelig at man ikke kan lære en hund ikke og komme i et bestemt rum:confused::confused:

 

Det har jeg intet nævnt om!

 

Naturligvis kan man da lære en hund det. Jeg taler om den måde du refererer til hundens "udspekulerethed" og at den godt ved den "ikke må".

 

jeg er meget sikker på at denne hund ved den ikke må komme i køkkenet ellers ville den jo konstant gå derud det gør den ikke men mest når kan se vi er gået ind i et andet rum

 

Hvordan kan den vide at den ikke "må"? Der er efter min bedste overbevisning ikke noget der hedder "må" og "må ikke" hos hundene. Der er konsekvenser af handlinger og dem forholder hundene sig til.

Kan det betale sig at forsøge eller kan det ikke betale sig at forsøge.

 

Hvad fik hunden ud af forsøget. Det er hvad den "tænker" og lærer.

 

og hvad med eks med bilen hunden hopper op i sæderne så snart hunden kan se vi er væk når den ser os på afstand hopper den ned

 

Der har den tydeligt forbundet tilsynekomsten af jer med en snarlig "skideballe" eller hvad der ellers sker, hvis den er på sædet når I når bilen. Det er den konsekvens hunden har oplevet ved at være på sædet.

 

Det kunne også være at en hund sidder på sædet, så kommer ejeren og hunden må flytte sig for at give ejeren plads = hunden flytter sig når ejeren kommer.

 

tror man skal passe på med og gøre hunde dummere end de er synes mange hunde psykologer gør hundene dummere end de er

 

Man skal også passe på med ikke at tro de tænker som mennesker og forstår menneskeskabte begreber som "må" og "må ikke".

 

Hvor mange hundepsykologer kender du da, siden du mener de/vi fordummer hundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok, så er jeg med. Det er som altid rigtig godt at få defineret hvad vi mener med ordene, så vi ikke snakker forbi hinanden :-)

Jeg tror bare, at mange som jeg vil opfatte skideballe som råben og skrigen og en masse andet grimt. Måske kunne man finde på et ord som bedre dækker over "Så er det nok"?

 

 

Du har ret..

 

Faktisk har jeg skrevet det du skriver i andre tråde - at "så er det nok" - er anvendelig. For mig er det jo en skideballe fordi jeg normalt ikke behøver bruge den tone

Link til indlæg
Del på andre sites

fortæller du mig virkelig at man ikke kan lære en hund ikke og komme i et bestemt rum:confused::confused:

 

jeg er meget sikker på at denne hund ved den ikke må komme i køkkenet ellers ville den jo konstant gå derud det gør den ikke men mest når kan se vi er gået ind i et andet rum

 

og hvad med eks med bilen hunden hopper op i sæderne så snart hunden kan se vi er væk når den ser os på afstand hopper den ned

 

tror man skal passe på med og gøre hunde dummere end de er synes mange hunde psykologer gør hundene dummere end de er

 

For mig er det ikke en hund, der VED at den ikke må. Det er en hund, der har lært at en adfærd fører til noget ubehageligt, hvis ejer er i nærheden.

 

Lidt ligesom en hund, der kun tisser inde når ejer ikke ser det, da den ved at det er "farligt" at gøre med mennsker i nærheden. Er der mennesker til stede, virker den renlig.

 

men klart hunde er da ikke så dumme, at de ikke ved at når ejer er ude af syne, kan han/hun ikke nå den;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DVS du mener at hunden kun skal gøre som vi beder den om hvis den har lyst:confused::confused:

 

så hvis jeg er ude og lufte hundene og de ser en anden hund på en pæn tæt afstand,så jeg kalder på dem og de ikke har lyst til og komme men hellere vil ned til den anden hund og de render derned alligevel så er det ok fordi hunden gad ikke lige idag og høre men ville hellere ned og lave ballade nede ved en anden hund:confused::confused:

 

eller hvis de løber over en befærdet vej og ikke gad og lystre så er det ok fordi hunden ikke havde lyst til og lystre idag:confused::confused:

 

så fordi der sker noget spændene omkring hunden skal den ikke hører efter eller hvad

 

dette bliver jeg aldrig enig i

Men du nævner jo selv, at du godt kan komme ud for at skulle kalde på dem tre gange inden de kommer, hvis der er noget spændende, de er mere interesserede i. Er det ikke fordi de ikke er motiverede for at komme - altså at de ikke har lyst til at komme?

 

Så kan jeg jo ikke se, at din træningsmetode virker meget bedre end andres "bløde metode."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
DVS du mener at hunden kun skal gøre som vi beder den om hvis den har lyst:confused::confused:

 

 

Naturligvis!! Alt andet ville da være synd :rolleyes: Not!

Hvordan kan du få det ud af min definition af ubetinget lydighed?

 

så hvis jeg er ude og lufte hundene og de ser en anden hund på en pæn tæt afstand,så jeg kalder på dem og de ikke har lyst til og komme men hellere vil ned til den anden hund og de render derned alligevel så er det ok fordi hunden gad ikke lige idag og høre men ville hellere ned og lave ballade nede ved en anden hund:confused::confused:

 

eller hvis de løber over en befærdet vej og ikke gad og lystre så er det ok fordi hunden ikke havde lyst til og lystre idag:confused::confused:

 

så fordi der sker noget spændene omkring hunden skal den ikke hører efter eller hvad

 

dette bliver jeg aldrig enig i

 

Du konkluderer dig frem til noget jeg aldrig har skrevet, aldrig har sagt og aldrig har ment..

NATURLIGVIS skal vore hunde være lydige!

 

Det er måden vi kommer frem til lydigheden på, vi startede med at diskutere, hvor jeg tydeligt skrev, at med "blød træning" kan du få en lige så lydig hund som med alle andre metoder.

 

Mine hunde skal være lydhøre overfor mig og komme, vente, stoppe mv når jeg siger det første gang.

Dette læres gennem positiv træning så hundens oplevelse af "lydighed" er at det er noget den gerne vil bidrage med.

Så er det op til træneren af hunden at sørge for at motivationen for samarbejdet er stort nok, så skidtet virker uanset hvad der trækker den anden vej i hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Floridon

Hej

Ja det er meget trist når hunden bider. Jeg syntes du skal ringe til Danmarks Civile Hunderførerforenings konsulenttjeneste. Tjek dch-danmark.dk - konsulent

Der kan du få gratis råd og vejledning ved at ringe til en konsulent.

 

Mvh.

Marianne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det har jeg intet nævnt om!

 

Naturligvis kan man da lære en hund det. Jeg taler om den måde du refererer til hundens "udspekulerethed" og at den godt ved den "ikke må".

 

 

 

Hvordan kan den vide at den ikke "må"? Der er efter min bedste overbevisning ikke noget der hedder "må" og "må ikke" hos hundene. Der er konsekvenser af handlinger og dem forholder hundene sig til.

Kan det betale sig at forsøge eller kan det ikke betale sig at forsøge.

Hvad fik hunden ud af forsøget. Det er hvad den "tænker" og lærer.

 

 

 

Der har den tydeligt forbundet tilsynekomsten af jer med en snarlig "skideballe" eller hvad der ellers sker, hvis den er på sædet når I når bilen. Det er den konsekvens hunden har oplevet ved at være på sædet.

 

Det kunne også være at en hund sidder på sædet, så kommer ejeren og hunden må flytte sig for at give ejeren plads = hunden flytter sig når ejeren kommer.

 

 

 

Man skal også passe på med ikke at tro de tænker som mennesker og forstår menneskeskabte begreber som "må" og "må ikke".

 

Hvor mange hundepsykologer kender du da, siden du mener de/vi fordummer hundene?

 

dvs du definere det som at hunden ikke ved at den ikke må være i køkkenet fordi den kan finde på og gå derud når ingen lige er opmærksomme :confused::confused::confused:

 

selvfølgelig ved hunden den ikke må være i køkkenet og det skal lige siges han godt kan finde på og gå derud selvom vi er der men ikke så tit

 

jeg kender ikke så mange personligt,men jeg hører ofte dette som nu med at hunden ikke ved den ikke må så derfor gør den det

 

jeg er ret overbevist om der er flere typer hunde og nogle er mere villlige til og tage chancer for en balle hvis de mener det er givende nok det,hvis det feks kan give en steg eller lign

 

så hvis du tror at hunde ikke kan finde på og gøre noget som de bevidst bed de ikke må for ejeren og gør det alligevel det er jeg ret sikker på nogle hunde gør

 

han får som regel ikke så meget ud af det og rende i køkkenet andet end og slikke krummer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
For mig er det ikke en hund, der VED at den ikke må. Det er en hund, der har lært at en adfærd fører til noget ubehageligt, hvis ejer er i nærheden.

 

Lidt ligesom en hund, der kun tisser inde når ejer ikke ser det, da den ved at det er "farligt" at gøre med mennsker i nærheden. Er der mennesker til stede, virker den renlig.

 

men klart hunde er da ikke så dumme, at de ikke ved at når ejer er ude af syne, kan han/hun ikke nå den;-)

 

hvis man har lært sin hund feks ikke og være på 1 sal så skal hunden dælme da ikke rende derop fordi man ikke lige holder øje og det gør de fleste hunde heller ikke

 

men igen der er hunde som er mere villige til og tage chancen for ballade end andre ellers har man ikke sat sig nok igennem

 

jeg er helt sikker på denne hund ved den ikke skal i køkkenet så hvis i mener den ikke fatter det er den jo dum og hvorfor skal den derud hvis den ved den får ballade:confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men du nævner jo selv, at du godt kan komme ud for at skulle kalde på dem tre gange inden de kommer, hvis der er noget spændende, de er mere interesserede i. Er det ikke fordi de ikke er motiverede for at komme - altså at de ikke har lyst til at komme?

 

Så kan jeg jo ikke se, at din træningsmetode virker meget bedre end andres "bløde metode."

 

jo det er sikkert fordi de ikke er så motiverede pga et eller andet spændene men derfor skal de ski komme alligevel

 

og hvad er så mine træningsmetoder når i tror i ved hvordan jeg træner med hundene:confused::confused:

 

ingen herinde aner hvordan mine hunde er trænet og hvilke metoder jeg har brugt, men lyder som om i ved det herinde

 

og så er jeg ret træt af og blive stemplet som en der slår og sparker mine dyr :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Naturligvis!! Alt andet ville da være synd :rolleyes: Not!

Hvordan kan du få det ud af min definition af ubetinget lydighed?

 

 

 

Du konkluderer dig frem til noget jeg aldrig har skrevet, aldrig har sagt og aldrig har ment..

NATURLIGVIS skal vore hunde være lydige!

 

Det er måden vi kommer frem til lydigheden på, vi startede med at diskutere, hvor jeg tydeligt skrev, at med "blød træning" kan du få en lige så lydig hund som med alle andre metoder.

 

Mine hunde skal være lydhøre overfor mig og komme, vente, stoppe mv når jeg siger det første gang.

Dette læres gennem positiv træning så hundens oplevelse af "lydighed" er at det er noget den gerne vil bidrage med.

Så er det op til træneren af hunden at sørge for at motivationen for samarbejdet er stort nok, så skidtet virker uanset hvad der trækker den anden vej i hunden.

 

jeg konkludere hvad det lyder som om hos mig du skrev selv om jeg forlangte ubetinget lydighed uanset om hunden har lyst eller ej ,så i mine øjne lyder det til at det er hundens valg ikke hundeejeren

 

måden vi kommer til lydigheden ved jeg er meget forskellig men jeg er ihvertfaldet godt træt og læse mellem linjerne at jeg ikke er sød ved mine hunde og det hele handler om militær diktatur

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]jo det er sikkert fordi de ikke er så motiverede pga et eller andet spændene men derfor skal de ski komme alligevel

 

og hvad er så mine træningsmetoder når i tror i ved hvordan jeg træner med hundene:confused::confused:

 

ingen herinde aner hvordan mine hunde er trænet og hvilke metoder jeg har brugt, men lyder som om i ved det herinde

 

og så er jeg ret træt af og blive stemplet som en der slår og sparker mine dyr :cry:

Ej okay, jeg antyder på ingen måde at du slår dine dyr - jeg er ked af hvis du har fået den opfattelse. Det har bestemt ikke været meningen.

 

Og selvfølgelig kender jeg ikke dine træningsmetoder, men når du argumentere så kraftigt mod "den bløde metode," går jeg ikke ud fra det er den du bruger.

 

Og så er jeg egentlig bare interesseret i, at vide hvorfor du mener at din metode virker meget bedre, når dine hunde (heller) ikke kommer ved indkald, når der er noget mere spændende i nærheden?

 

Der er absolut ingen skjulte beskyldninger mod dig som en dårlig hundeejer og jeg prøver bestemt ikke at nedgøre dig, jeg spørger af ren nysgerrighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]hvis man har lært sin hund feks ikke og være på 1 sal så skal hunden dælme da ikke rende derop fordi man ikke lige holder øje og det gør de fleste hunde heller ikke

 

men igen der er hunde som er mere villige til og tage chancen for ballade end andre ellers har man ikke sat sig nok igennem

 

jeg er helt sikker på denne hund ved den ikke skal i køkkenet så hvis i mener den ikke fatter det er den jo dum og hvorfor skal den derud hvis den ved den får ballade:confused::confused:

Nu er jeg ikke ekspert, men jeg formoder, at hunden går i køkkenet/på 1. salen/what ever, fordi den får et eller andet ud af det. Som så overskygger skideballen.

 

Jeg mener ikke, hunden er dum - bare at den gør det, der betaler sig for den. Som andre også har været inde på.

 

Og så vil jeg da være så fræk at påstå, at træningen ikke har virket, når det sker gentagne gange. Var det så ikke bedre at give den en anden grund til at blive i stuen, end fordi "det siger jeg?"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ej okay, jeg antyder på ingen måde at du slår dine dyr - jeg er ked af hvis du har fået den opfattelse. Det har bestemt ikke været meningen.

 

Og selvfølgelig kender jeg ikke dine træningsmetoder, men når du argumentere så kraftigt mod "den bløde metode," går jeg ikke ud fra det er den du bruger.

 

Og så er jeg egentlig bare interesseret i, at vide hvorfor du mener at din metode virker meget bedre, når dine hunde (heller) ikke kommer ved indkald, når der er noget mere spændende i nærheden?

Der er absolut ingen skjulte beskyldninger mod dig som en dårlig hundeejer og jeg prøver bestemt ikke at nedgøre dig, jeg spørger af ren nysgerrighed.

 

helt ok :-D

 

MHT trænings metoder tror jeg igen der er en del misforståelser i det jeg skriver ,da jeg er ikke imod bløde metoder, men er heller ikke afvisende for det gamle fra ældre dage jeg bruger lidt af hvert i min træning med hundene

 

MHT indkaldet har jeg aldrig skrevet at de ikke kommer, men at der kan være ting i omgivelserne som gør at de er mere motiverede for at ville andre ting.

 

trænings metode for indkaldet.

har brugt den siden Xaro var lille og synes absolut det er den bedste nogensinde for mig .

er at en holder hunden/hvalpen mens jeg stikker af og kalder på hunden hvor jeg variede afstanden nogengange skulle det være svært og finde mig andre gange nemt,andre gange 5 meter hen og hunden kom løbende til en

intensiv træning det første år af hundens liv flere gange om ugen hvor jeg måtte finde en hjælper til og holde vapsen .

 

synes denne metode har virket enormt godt og begyndte de og slække på indkaldet hundene,startede jeg træningen op igen i ca 14 dage og så virkede det perfekt igen .

 

Xaro da han var omkring to år smuttede han fra mig nede i parken da jeg stod med ryggen til ned imod en anden hund:hmm:jeg opdagede det først da han var meget langt væk jeg og i fuldt løb jeg piftede og han stoppede op og vendte om på fuld skrue .:banan::banan::banan:

samme metode med Jubi da jeg fik hende hjem 14 mdr gammel og hun hørte ikke en døjt efter og var mildt sagt skide ligeglad med mig og min kalden med en mdr tid med denne intensive træning og hun er perfekt i sit indkald stort set det er begge gode men der er da altid de dage hvor man kan gentage sig selv 2-3 gange inden de for rettet snuden rette vej

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Nu er jeg ikke ekspert' date=' men jeg formoder, at hunden går i køkkenet/på 1. salen/what ever, fordi den får et eller andet ud af det. Som så overskygger skideballen[/b'].

 

Jeg mener ikke, hunden er dum - bare at den gør det, der betaler sig for den. Som andre også har været inde på.

 

Og så vil jeg da være så fræk at påstå, at træningen ikke har virket, når det sker gentagne gange. Var det så ikke bedre at give den en anden grund til at blive i stuen, end fordi "det siger jeg?"

 

 

hunden får som regel ikke ud af det end at snuse i gulvet efter nogle småkrummer måske

 

MHT træningen så er vi enige træningen har ikke virket

hvilket gik ud på enten kalde hunden ud af køkkenet hvis den gik derud og sige nej hvis den er på vej derud så den forstår at den ikke må være i køkkenet

 

derfor siger jeg bløde metoder ikke virker på denne hund

 

han er bedøvende ligeglad med sin ejer virker meget egoistisk tænker kun på at gøre ting til egen fordel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg konkludere hvad det lyder som om hos mig du skrev selv om jeg forlangte ubetinget lydighed uanset om hunden har lyst eller ej ,så i mine øjne lyder det til at det er hundens valg ikke hundeejeren

 

måden vi kommer til lydigheden ved jeg er meget forskellig men jeg er ihvertfaldet godt træt og læse mellem linjerne at jeg ikke er sød ved mine hunde og det hele handler om militær diktatur

 

Nå ja, og jeg er træt af at læse, at den bløde linie er vattet og at ingen der opdrager blødt har styr på deres hunde.

 

Du konkluderer totalt udenom det jeg skrev med at hunde naturligvis skal være lydige og at man kan komme til samme lydighed ved at anvende hundepsykologi og læringspsykologi, som er noget blødt pjat efter din mening.

 

Muligvis du føler der skrives noget mellem linierne, det er ikke hvad jeg gør, du til gengæld skriver rent ud at den holdning mange står for ikke virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
dvs du definere det som at hunden ikke ved at den ikke må være i køkkenet fordi den kan finde på og gå derud når ingen lige er opmærksomme :confused::confused::confused:

 

NEJ JEG GØR IKKE! Så læs dog hvad jeg skriver med et åbent sind :-D

 

Jeg spørger dig hvordan en hund, et dyr, som taler et andet sprog skal kunne vide at der er noget der hedder "må" og "må ikke"?

 

"Må" og "må ikke" er ord vi sætter på tilladelse og forbud inde i vores hoveder og i tale til hinanden.

 

Det er forbudt at køre over for rødt lys, det må vi ikke. Det forstår vi.

 

Dyr forstår ikke at de ikke må/må foretage sig en bestemt handling. De forstår altså ikke det forbud der er lagt på en handling som et forbud.

 

Men de forstår, at hvis de gør noget får det en konsekvens for dem. Hvis denne konsekvens er lønnende nok i sig selv, vil hunden fortsætte med at foretage handlingen eller forsøge at foretage handlingen.

Som f.eks. at gå ind i køkkenet og søge efter krummer.

 

selvfølgelig ved hunden den ikke må være i køkkenet og det skal lige siges han godt kan finde på og gå derud selvom vi er der men ikke så tit

 

OK. Du har besluttet at hunden VED den ikke må. Fred med det. Det er naturligvis også nemmere at have den holdning.

 

jeg kender ikke så mange personligt,men jeg hører ofte dette som nu med at hunden ikke ved den ikke må så derfor gør den det

 

Nå, jeg ved ikke hvad du hører, men hunde kan sagtens vide at det den skal til at foretage sig nu kan få en ubehagelig konsekvens og alligevel vælge at gøre forsøget. Hvis det den kan få ud af det er belønnende nok ift. "straffen", så vil den gøre forsøget.

 

Du skrev at din veninde kaldte hunden væk når den gik i køkkenet. Hvis dette er det eneste hun har gjort hvordan skal hendes hund så vide at køkkenet er forbudt område? Hun har jo bare lavet indkald?

 

jeg er ret overbevist om der er flere typer hunde og nogle er mere villlige til og tage chancer for en balle hvis de mener det er givende nok det,hvis det feks kan give en steg eller lign

 

Eller krummer - eller selskab

 

så hvis du tror at hunde ikke kan finde på og gøre noget som de bevidst bed de ikke må for ejeren og gør det alligevel det er jeg ret sikker på nogle hunde gør

 

Læs hvad jeg skriver

 

han får som regel ikke så meget ud af det og rende i køkkenet andet end og slikke krummer

 

Og krummer er åbenbart nok til at holde hans motivation for at gå i køkennet ved lige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
[/b]hvis man har lært sin hund feks ikke og være på 1 sal så skal hunden dælme da ikke rende derop fordi man ikke lige holder øje og det gør de fleste hunde heller ikke

 

men igen der er hunde som er mere villige til og tage chancen for ballade end andre ellers har man ikke sat sig nok igennem

 

jeg er helt sikker på denne hund ved den ikke skal i køkkenet så hvis i mener den ikke fatter det er den jo dum og hvorfor skal den derud hvis den ved den får ballade:confused::confused:

 

Hvad gør dig sikker på at hunden har lært den ikke er velkommen i køkkenet? Du må jo have nogle tegn at gå efter.

 

Hvis hunden har lært det, som i forstået det, så gør den det heller ikke medmindre noget er FOR tillokkende for den.

 

Mine katte får f.eks. mad på gulvet og mine hunde, hvalpe som omplaceringshunde, har altid lært at kattenes skål er "forbudt" område for dem.

Når først hundene har forstået dette, så kan kattemad - også lækre rester - stå i fred for det er ikke med i hundenes bevidsthed, som noget de skal forsøge sig med.

 

De forstår ikke, at de ikke må, men de har lært at de ikke skal tage kattemaden, fordi jeg siger nej når de forsøger og i starten belønner for at de lå lader være.

 

Med tiden vil en opportunistisk hund forsøge sig igen, for det kunne være at det lykkes denne gang. Nu har den ikke hørt "nej" i måske ½ år fordi den ikke har forsøgt sig med kattemaden og en dag prøver den så. Og har måske held til at smage på sagerne.

Har den det, vil den garanteret prøve igen. Har den ikke held vil der gå et pænt stykke tid, afhængig af hundens motitvation og psyke, før den forsøger igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
[/b]o det er sikkert fordi de ikke er så motiverede pga et eller andet spændene men derfor skal de ski komme alligevel

 

Som er selve definitionen på ubetinget lydighed

 

og hvad er så mine træningsmetoder når i tror i ved hvordan jeg træner med hundene:confused::confused:

 

Jeg aner ikke hvordan du træner hunde for du fortæller intet om det.

 

Men hvordan gør du så? Hvordan lærer du en hund at den ikke må komme på 1. sal?

 

ingen herinde aner hvordan mine hunde er trænet og hvilke metoder jeg har brugt, men lyder som om i ved det herinde

 

Jeg har ikke udtalt mig om hvordan du behandler dine hunde, jeg aner det ikke.

 

og så er jeg ret træt af og blive stemplet som en der slår og sparker mine dyr :cry:

 

Okay! :shock:

 

Hvem stempler dig da?

Som nævnt ved jeg ikke hvad du gør/ikke gør ved dine hunde, jeg kan kun gang på gang læse om, at du synes vi andre er blødsødne og vattede i vores metoder.

 

Du melder ud at viden om hundeadfærd indlærings- og hundepsykologi er noget blødt pjat.

 

Hvad vil du have man skal tro om dine metoder?

 

Jeg har ikke et billede af dig som en der slår og sparker dine hund. Det har jeg slet ikke taget stilling til om du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige jeg er lidt på linie med Milder batmusen, hvis jeg kalder på min hund, så skal han komme, ligegyldig om det fordi han har lyst eller ej. han skal ikke rende over til en anden hund hvis jeg siger nej, så kan man kalde det hvad men vil.

Jeg prøver altid selv at bruge de "bløde" træningsmetoder over for min hund, det virker da også for det meste, men jeg må da også indrømme at det ikke altid er tilfældet, så jeg altså ikke nervøs for at tage fat i min hund hvis det er nødvendigt, jeg ville lige som Milder batmusen heller aldrig slå eller sparke min hund.

Jet tror det er meget individuelt hvad der virker på hvilken hund, det kan jeg jo se på de hunde jeg selv har haft, der er meget stor forskel bare inde for samme rase.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...