Hop til indhold

Avl - søger til parring


Gæst bellamusen
 Share

Recommended Posts

Gæst bellamusen

Hej

Jeg har en smuk cavalier king charles spaniel tæve, som jeg vil gerne vil have hvalpe på. Derfor søger jeg en en tricolor eller bleinheim han hund med stamtavle, som er godkendt til avl. Min tæve har stamtavle i DRU. Pris under 3000 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Hvad mener du med godkendt til avl, jeg har en bleinheim han som ikke fejler noget hvis det har din interesse næste gang din hund er klar.

 

At hunden er blevet avlsgodkendt af den stambogsførende klub, og at hunden naturligvis er blevet testet for de arvelige sygdomme der kan ligge i racen.

 

For cavalier er det bla. hjerte og cyringo-myeli der, hvis man er bare en smule seriøs, testes for, omend jeg faktisk ikke mener det er et krav fra den stambogsførende klubs side.

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden er blevet avlsgodkendt af den stambogsførende klub, og at hunden naturligvis er blevet testet for de arvelige sygdomme der kan ligge i racen.

 

For cavalier er det bla. hjerte og cyringo-myeli der, hvis man er bare en smule seriøs, testes for, omend jeg faktisk ikke mener det er et krav fra den stambogsførende klubs side.

 

Det er et krav i DKK/ DRU at man hjertescanner sin cavalier før avl, og det er velset at man undersøger knæ og øjne tillige.

 

Jeg mener ikke der er nogen test, der kan påvise syringomyeli (tror sygdommen stilles ud fra symptomerne). :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et krav i DKK/ DRU at man hjertescanner sin cavalier før avl, og det er velset at man undersøger knæ og øjne tillige.

 

Jeg mener ikke der er nogen test, der kan påvise syringomyeli (tror sygdommen stilles ud fra symptomerne). :hmm:

 

Jeg læste noget på en engelsk side om at man faktisk kan teste for syringo-myeli nu, derfor dén lige kom med.

 

Men i må ikke hænge mig op på det. Det er ikke "min" race :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad ville det være en rigtig god ide at gøre det, hvis racen er plaget af hjertesygdomme.

 

Helt enig. Kunne aldrig drømme om at købe en hvalp af ikke hjerte-scannede forældre, :shock: netop fordi der er så mange problemer med hjertet blandt den race. Troede også det var et krav fra DRU, men det kan jeg heller ikke finde noget om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Kunne aldrig drømme om at købe en hvalp af ikke hjerte-scannede forældre, :shock: netop fordi der er så mange problemer med hjertet blandt den race. Troede også det var et krav fra DRU, men det kan jeg heller ikke finde noget om...

Nej, det kan jeg heller ikke. Kun noget om HD. Det er egentlig mærkeligt, at de ikke er opmærksomme på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon problemet er så stort som man ville gøre det til med det hjerte på King Charles hunde:engel:

 

Ja det er et MEGET stort problem, prøv at ringe rundt til forskellige dyrlæger, så vil de fortælle at det er et stort problem.

Og hvis man avler uden at teste forældredyrene så forsætter problemerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror faktisk det er større end man gerne vil gøre det til, men hvis man ikke tester, så finder man heller ikke ud af det....!

Min hund har ihvertigfald ingen problemer med sit hjerte, og lægen høre ingen mislyde på ham, og de andre jeg har snakket med som ejer en cavalier har heller ingen problemer, ikke sagt det måske kommer sener i hans liv, men så burde man nok have fundet ud af det noget før.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon problemet er så stort som man ville gøre det til med det hjerte på King Charles hunde:engel:

 

Når DKK vælger at hjertescanning medtages som kriterium for at hunden kan godkendes til avl, så er der en grund til det... Hvis det ikke var et problem for racen er der jo ikke nogen grund til at indføre restriktioner omkring det. Så uanset hvor eller om hunden er stambogsført, så bør man få undersøgt sin hund for racetypiske skavanker inden man vælger om der skal avles på hunden...

 

Nedenfor er avlsrestriktionerne for cavalieren ved DKK

 

  • Udstillet på en specialklubudstilling eller en DKK udstilling med præmiering minimum GOOD.

 

  • Endocardioseundersøgt (hjerteundersøgt) af en af DKK’s godkendte dyrlæger og fundet godkendt til avl på en attest fra Life, KU (tidl. KVL). (Oversigt over godkendte dyrlæger)

Godkendt er:

• Mislyd 0 og 1 med prolaps 0, 1 og 2

• Mislyd 2 med prolaps 0 og 1

 

Ikke godkendt er:

• Mislyd 2 med prolaps 2• Prolapsgrad 3, uanset mislyd og alder

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er den mindste smule ansvarlig så får man selvfølgelig hjerte scannet sin cavalier selv om hunden er registreret i dru, det er en lille ting at gøre for at sikre at man avler på sunde dyr, der findes ingen dyrlæger som kan høre om hjertet er 100 % sundt, der skal scannes, det er det mindste man skylder racen at gøre, desværre er der mange som bare parre løs og der ved ødelægger denne smukke race.

 

hilsen santos

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maggiesmor

Uanset hvad klub man er medlem af, og om det er krav eller ej, mener jeg at man bør få hjertescannet sin cavalier.

Der er en eller anden svensk undersøgelse der har vist at 90% af alle cavalier får hjerteproblemer på et eller andet tidspunkt i livet, men der er i mine øjne stor forskel på, om det kommer når hunden er 18 måneder eller når den er 10 år. Så derfor er hjertescanning som 18 måneders en rigtig god ide, uanset hvor hunden har stambog.

 

Om problemet er stort blandt cavalier? Tja, det er jo det som man er ved at forsøge at finde frem til, og vi som cavalier ejere og avlere kan jo gøre vores til at hjælpe ved at få scannet vores hunde.

 

Der er ingen krav om HD fotografering af cavalier i DRU, og heller ikke i DKK, DHL eller DDH.

 

Men generelt tror jeg racen ville være noget sundere hvis f.eks. det med indavl blev taget mere seriøst.

Det er ikke nok at sige, at det der ikke kan ses på stambogen regnes ikke med. Det er faktisk noget svineri syntes jeg!

Jeg har set nogle grove eksempler på cavalier med 26,6 % indavl, og lige netop de hunde er aner til nogle hunde der i dag er meget syge med bl.a hjerteproblemer, og de hunde avles der stadigt lystigt på, på trods af at der er lavet flere hvalpe med problemer.

 

Så jeg vil da kraftigt opfordre til at man tænker meget over hvilke hunde man parre og får helbredstjekket sin cavalier inden man avler!

 

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria Hjort

Helt enig - og fordi ens hund ikke har mislyd på hjertet betyder ikke, at den ikke har hjerteproblemer.

 

Mange små hunderacer bliver rigtigt gamle, men cavalierens gennemsnits alder er faktisk ret lav i forhold til dens størrelse og det skyldes i høj grad hjerteproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Helt enig. Kunne aldrig drømme om at købe en hvalp af ikke hjerte-scannede forældre, :shock: netop fordi der er så mange problemer med hjertet blandt den race. Troede også det var et krav fra DRU, men det kan jeg heller ikke finde noget om...

 

Enig :5up:

 

Jeg ville heller ikke avle på min egen tæve hvis hanhunden ikke er hjerteskannet og tjekket for hofter og knæ - Det samme gælder min egen, hun skal heller ikke parres uden hun selv er hjerteskannet og tjekket for hofter og knæ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Mon problemet er så stort som man ville gøre det til med det hjerte på King Charles hunde:engel:

Ja, det er et rigtig, rigtig stort problem, som vi kun får stoppet ved at avle på 100 % raske hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Min hund har ihvertigfald ingen problemer med sit hjerte, og lægen høre ingen mislyde på ham, og de andre jeg har snakket med som ejer en cavalier har heller ingen problemer, ikke sagt det måske kommer sener i hans liv, men så burde man nok have fundet ud af det noget før.:fornaermet:

Er han da hjerteskannet ? Ellers kan du jo ikke være sikker.

 

Der er heller ikke umidelbart noget galdt med min tæves hjerte (og det er der heller ikke tre generationer tilbage i hendes aner. j.f. hendes stamtræ) Alligevel kunne jeg ikke drømme om at avle på hende uden en hjerteskanning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst steffenl

Jeg har en rigtig pæn han i bleinheim. han mangler 1 cert. for at blive dansk champion og han bliver hjertescannet om 1½måned ca.

prisen er 1000 for parring og 1500 pr levende hvalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er en tråd fra januar 2010, så tror ikke du får et svar:-)

 

Og så skal hanhundeejer huske at være opmærksom på, at hvis hannen er stambogsført i DKK, kan den ikke parre tæve i DRU.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...