Hop til indhold

Er det helt dumt (anskaffelse)


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Gæst cv2002

Uden at det er for at fornærme dig, så har jeg indtryk af at de fleste hunde der går på baner og træner, kan ikke så godt med andre tæver.

 

Igen uden at lyde styg. Tror jeg det hænger sammen med at i går og træner og hunden er rigtig lydig, men ikke mange træner eller kommer ret meget sammen med andre hunde for sjov. Her mener jeg ikke træning men leg og det at lære andre hunde at kende.

 

Jeg ser på den schæferbane der ligger lige ved mig, at hvalpen kommer med og kigger, får lov at hilse på et par andre hvalpe og får lov at trække ruske i et stykke skind. Jo man får en lydig hund på banen, men virker det så også ude i det virkelige liv.

 

En del af em der træner på banen gør det jo for at opnå noget indenfor konkurencer og har ikke brug for at den skal i byen m.m.. Det syntes jeg er synd. De har jo også brug for afveksling.

 

Hunden står i deres kasser/biler til de skal bruges. Det betyder at de flipper helt ud, når man går forbi parkeringspladsen med sin hund. Der er eller en del meter. Det er for mig et tegn på manglende føling med anre hunde og dem der går forbi, for dem uden hund får også en tur.

 

Jeg ka godt forstå disse hund kører i et højt gear. De kommer ud for at rundere, bide i ærme får så godt nok "premien" med hen til bilen og så sider de i deres små kasser og venter til næste omgang.

 

Jeg forstår ikke dette behov for brug af en hund der ikke skal være vaghund, politihund eller lign. Det er fint at man træner dem til noget de er gode til, men syntes de går lige lovlig hårdt til den. For ikke at nævne de træningsmetoder jeg ser på "min" bane. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 252
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst nyegaard foto

Man skal altid tænke sig godt om inden man anskaffer sig en hund, uanset race. En Schæferhund er hverken værre eller bedre end andre racer. Hvis man ønsker at anskaffe sig en Schæferhund, skal man være helt afklaret med hvad det indebærer af træning. Den skal trænes/motioneres hver dag hele livet, det skal man gøre sig klart, inden man anskaffer sig sådan en hund.

Jeg har og træner stadig scæferhunde, som jeg har gjordt i 33 år. Har lige fået min 6. Scæferhund. Af de 5 foregående kan jeg fortælle, at de alle har været forskellige at arbejde med. Det bedste man kan gøre vedr. træning er at melde sig ind i en forening der har erfaring med brugshundetræning. Dansk Politihundeforening/schæferhundeklubben. De har den erfaring der skal til for at folk får det bedste ud af deres brugshund. Man melder sig jo ikke ind i en jagthundeklub med en mini puddel,vel??

HUSK: Køb altid hunden fra en godkendt kennel!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Puha det er længe siden jeg har været herinde :)

 

Var kommet helt fra det igen da den har stået på meget huskiggeri på det sidste :mrgreen:

 

nyegaard foto: Jeg kunne ikke drømme om at købe en hund uden papir - har set hvor meget bøvl min søster har haft ud af det - og i dag anbefaler hun også KUN hunde med papir... hun har desværre været udsat for en del dårlig avl :(

 

Nå men kan da lige skrive at status er at vi nu har købt os et lille landsted :D

Helt ude på landet, men kun 2 km til by - det er bare så perfekt som det kan være :mrgreen:

 

Vi overtager 1. december - men da kæresten nok samtidig skal overtage firma, har vi besluttet at det nok ikke er helt dumt at vente til foråret/sommeren med at få hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Ihh hvor spændende. Det går hurtigt lige pludselig :lol: Jeg fik min schæferhvalp sidst i december sidste år. I starten gik tiden SÅÅÅ langsomt, men så fløj den bare afsted og jeg fik købt det sidste ind med nød og næppe inden vidunderet kom hjem - og så flyver tiden først. Han er nu 11 mdr, vildt!

 

Glæder mig til at se masser af billeder af det lille vidunder når den tid kommer :lun::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan ikke se hvorfor du ikke skal have en schæfer, hvis du ved hvad du går ind til er den ikke sværere end så mange andre

det vigtigste i mine øjne er to ting, at man sætter sig ind i hundens behov- seriøst og at man er villig til at investerer den tid i hunden som er nødvendig.

 

jeg har haft 2 vidunderlige schæfere- og kunne godt have valgt en igen- da jeg stod overfor at købe ny hvalp her i år.

 

grunden til jeg ikke gjorde det var (udover jeg var faldet for en anden race) også at det er så svært at finde rigtig sunde schæferekinier- og jeg vil på ingen måde støtte dårlig avl og jeg har heller ikke lyst til at risikerer at miste min hund feks som 3-4 årig-

det er også parametre jeg har haft indover her op til jeg købte hvalp i juli :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammy kom da endelig med billeder så kan jeg savle lidt inden jeg selv bliver ejer :mrgreen:

 

Totalt billedespam :blink:

 

Hos opdrætter

- 5 eller 6 uger

xxx.jpg

 

6 uger

 

kaldteduEnzo6uger2dage-1.jpg

 

 

- 7 uger

Enzombold-jagtetafsster.jpg

 

 

 

Enzoogtennisbolden57uger.jpg

 

8 uger

Enzolegetj1-1.jpg

 

EnzoBlBold-1.jpg

 

9 uger

Enzo9uger.jpg

 

10 uger

03-01-2010Kenzo-Enzo9.jpg

 

11½ uge

10-01-201047.jpg

 

14 uger

14uger67.jpg

 

16 uger

Enzoisneen16uger.jpg

 

 

Enzo 7 mdr

Enzooggravkoen3.jpg

 

Enzo (som han ser ud nu 11 mdr gammel)

0947.jpg

 

Kæresten og jeg gik lige på marked i dag ( viborg) og kom til at tale om hund og hvor meget vi glæder os, men at det nok er et godt træk at vente til foråret / sommeren :mrgreen:

 

Efter to vinterhvalpe ville jeg også gerne have haft en sommerhvalp, men så fik jeg øje på Enzo's kuld (faldt totalt for moren, og faren var af de linier jeg gerne ville have hvalp fra). Fik ham hjem 18. december 2 dage efter sneen faldt over DK, og den blev jo som bekendt liggende ret længe haha. Men det kan nu også have sine fordele med frostvejr og ikke beskidte hvalpe-poter alle de gange man skal ind og ud på små tisseture i starten :blink:

 

Glæder mig til at se dine hvalpebilleder meget snart :blink: Har I kontakt med nogle opdrættere?

Link til indlæg
Del på andre sites

:cool:Jeg er selv en af dem der holder af schæferen, så forstår godt at man kan blive forelsket i sådan en hund!:hjerte:

 

Der er bare noget jeg ikke helt forstår, vedr. træning af hunde især når det drejer sig om schæfer og lignende hunde, hvorfor er det nødvendigt at træne angreb, altså figurant med beskyttelse på armen hunden kan rive og ruske i?:evil:

 

Er det fordi det er vagthunde træning, jeg mener schæferhunde nok skal beskytte sin ejer uden at være trænet til angreb, men hvad er det så man træner, hvad skal det bruges til?:hmm:

 

Undskyld hvis jeg spørger dumt!:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:cool:Jeg er selv en af dem der holder af schæferen, så forstår godt at man kan blive forelsket i sådan en hund!:hjerte:

 

Der er bare noget jeg ikke helt forstår, vedr. træning af hunde især når det drejer sig om schæfer og lignende hunde, hvorfor er det nødvendigt at træne angreb, altså figurant med beskyttelse på armen hunden kan rive og ruske i?:evil:

 

Er det fordi det er vagthunde træning, jeg mener schæferhunde nok skal beskytte sin ejer uden at være trænet til angreb, men hvad er det så man træner, hvad skal det bruges til?:hmm:

 

Undskyld hvis jeg spørger dumt!:mrgreen:

 

Det er ikke nødvendigt :-) Men en del gør det - fordi hundene kan lide det og ejerne ligeså. Gruppe c siger ikke mig vildt meget personligt, men jeg har set en masse hunde nyde at arbejde med gruppe c :)

 

Jeg har trænet spor, feltsøg og lydighed med mine schæfere gennem årene. Lige nu går jeg og overvejer hvilket program Enzo skal trænes i. Han nyder i den grad at bruge sin snude, så det skal helt klart være i den retning vi bruger vores krudt (her til morgen snuste han sig frem til et par pengekasser, der var smidt ind i noget krat - tidligere fangster har været en hundesele, en værktøjskasse, adskillige sko, tøj osv).

 

Min gamle schæferdreng var ikke super vagtsom (han var vant til at studiekammerater og venner kom og gik, og at jeg ikke ønskede at han gøede ved besøg) og han elskede al kontakt også fra fremmede vi mødte på gåture osv. Havde vi haft besøg af en hundeglad indbrudstyv er jeg sikker på at han ville dreje hovedet, så han kunne blive kløet det rigtige sted....En nat var jeg ude at gå med ham, hvor en mand kommer løbende nede fra vejen og op mod mig mens han råber. Der var helt øde bortset fra os, så jeg syns ikke det var det fedeste. Zigo sagde ikke et ord, men stilte sig med forpoterne på et meget lavt hegn så han var i hovedhøjde med manden som nu var kommet op til os. Zigo stod helt roligt og kiggede på manden som stoppede op. Selvm han stod helt rolig og kiggede, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at havde den råbende mand ville gøre mig noget, så skulle han forbi Zigo først. Så ja ligesom andre hunde vil en utrænet schæferhund som oftest også beskytte sin ejer.

Redigeret af Sammy
tilføjet lidt tekst
Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er bidearbejde, et spørgsmål om at lære at kontrolere din hund, ikke at lære den at angribe.

Der er ingen tvivl om, at hvis det kommer der til, så vil din hund beskytte dig, så er det jo rigtig vigtigt, at du kan stoppe den igen, uden der sker for meget.

 

Den schæfer jeg havde før, passede rigtig meget på mig, jeg kan huske en sommer afen, jeg var ude og lufte ham ved 24 tiden, han var meget lydig, så han have ikke snor på, han rente rundt inde mellem nogle træer, da pludselig der kommer 6-8 fulde unge mennesker, som begynder at true mig, jeg fløjter lige en gang, så kommer Nico rendende tilbage, sætter sig ved min side og viser sine fine hvide tænder, så kan det ellers være de kunne løbe, her er det jo så træningen virker, for han kunne jo sagtens have løbet dem op og nappet en af dem i armen, men gjorde det jo ikke da jeg ikke havde givet han besked på det.

Jeg har også en anden gang oplevet at træningen har virket, vi var i skoven, vi gik ik på stierne, men inde mellem træerne, længere fremme så jeg noget ligge, trode først det var en soldat, at der måske var en øvelse igang, men kunne godt se på Nico han var meget interesseret i denne "ting" som lå ca 100 m. femme, han begynde at sætte farten op og løbe over mod tingen, jeg kaldte på ham og dækkede ham af ca 10 m. fra, jeg gik over for at se hvad det var, det viste sig at være en død mand, som havde sat ild til sig selv. Politiet roste Nico for ikke at være løbet der over.

Så for mig, har alle dele af træningen relevans og noget du kan bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Totalt billedespam :blink:

 

Glæder mig til at se dine hvalpebilleder meget snart :blink: Har I kontakt med nogle opdrættere?

 

 

Helt ok med billedspam :)

Super dejlig vovse :hjerte:

 

Var lige ude og se mine svigerforældres nye vaps i dag - nurh så er man altså solgt (selv om det ikke var schæfer)

 

Snart er det nok ikke lige der kommer billeder.... (syntes tiden snegler sig afsted, men sån er det jo nok når man går og venter - vi kan overtage gården den 1 december).

 

Hvilken kennel er Enzo fra??

 

Ja vi har haft kig på lidt forskellige - og min søstser træner var ude og besøge det halve af landes kenneler da de skulle finde deres så har lidt noter fra hende også :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
ups - havde ikke lige set du havde svaret :oops:

 

Totalt kær altså :lun::lun::lun:

 

Hvordan går det med dine hvalpe-drømme?

 

 

Helt okay :)

Bette siden hos mine sviger forældre er slet ikke så bette mere - hvor er hun blevet stor...!

 

Jamen det går godt med hvalpedrømmene :)

Vi er kommet godt ud på gården, der var lige noget ulovlig strøm som vi ikke vidste noget om - så det tog lige 3 ugers byggerod i stuer og soveværelse, men nu er det bare super fint (inden længe hedder det så køkken, gang og bad)

 

Så har vi fået et gavekort på en hund fra valgfri kennel af mine svigerforældre :banan:

Jeg har haft snak med en kennel der har flere parringer, og som gerne vil sælge os en hund - så aftalen blev at jeg skrev til dem når vi var ved at være på plads og havde tid til at komme og se kennelen :mrgreen:

 

Så forsøger vi at få det til at passe med når vi har ferie i påsken :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...