Hop til indhold

Er det helt dumt (anskaffelse)


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Nu det ikke for at forsvare schæferhunde avlerne - med ved at vi inden for kaninverden har et hyr med at komme af med arvelige gener - for de kan ligge skjult i mange generationer, og pludselig dukke op når man har to kaniner med samme skjult gener - hvor mange avlsdyr, linier der er solgt ud skal man til at tage ud af avlen... 7 i hvert kuld 2 kuld om året - I kan selv gange op..

 

Jeg ved ikke hvordan det nedarves inden for hunde - men ved kaniner skal begge forældre f.eks være bærer - så her køres rigtig mange test parringer (far/datter - mor/søn) - som så ofte ikke kommer videre i avl men ender på middagsbordet når man har testet linien - Hvad skal der blive af overskuddet af disse test hunde hvis man lavede samme test forsøg??

 

Jah jeg er ikke inde i hundeavl - men at man f.eks kan avle på c-hofter bryder jeg mig bestemt heller ikke meget om, og sån er der nok flere ting man burde kunne gøre bedre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 252
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

men at man f.eks kan avle på c-hofter bryder jeg mig bestemt heller ikke meget om, og sån er der nok flere ting man burde kunne gøre bedre :)

 

Der kan man som hvalpekøber heldigvis selv sætte en standard, for hvis der ikke er købere til kuld på C hofter, tør en opdrætter nok ikke gentage den.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må tilstå at jeg kender mange dejlige schæferhunde men ikke ret mange raske - og næsten ingen der er blevet over 6-7 år.

 

Jeg kan egentlig ikke forstå at man i raceavlen ikke gør noget seriøst ved avlsarbejdet i forhold til sundhed.

HD og AD og allergi ja og så sandelig også gedigne problemer med bugspytkirtlen ...og...

 

Ja prøv at kigge ind på dette link - hele 51 arvelige sygdomme på schæfer . Tak for kaffe!Inherited diseases in dogs

 

Jeg har brokket mig over sundhed på riesenavlen i DK - men vi når da ikke schæferen til anklerne.

 

Hvorfor tror du, at der ikke bliver gjort noget seriøst :genert::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu det ikke for at forsvare schæferhunde avlerne - med ved at vi inden for kaninverden har et hyr med at komme af med arvelige gener - for de kan ligge skjult i mange generationer, og pludselig dukke op når man har to kaniner med samme skjult gener - hvor mange avlsdyr, linier der er solgt ud skal man til at tage ud af avlen... 7 i hvert kuld 2 kuld om året - I kan selv gange op..

 

Jeg ved ikke hvordan det nedarves inden for hunde - men ved kaniner skal begge forældre f.eks være bærer - så her køres rigtig mange test parringer (far/datter - mor/søn) - som så ofte ikke kommer videre i avl men ender på middagsbordet når man har testet linien - Hvad skal der blive af overskuddet af disse test hunde hvis man lavede samme test forsøg??

 

Jah jeg er ikke inde i hundeavl - men at man f.eks kan avle på c-hofter bryder jeg mig bestemt heller ikke meget om, og sån er der nok flere ting man burde kunne gøre bedre :)

 

Det klinger altså temmeligt hult når du vælger at købe hvalp fra et par schæfere som er så skråtstillet. Du risikerer at få en unghund der trækker bagparten efter sig-- hvilket hundeliv er det? Og hvad skal med sådan en hund?- sidde til pynt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men dermed ikke sagt at der ikke findes seriøse avlere. Det gør der bestemt. Men der burde kunne gøres meget mere ved at sætte nogle andre avlsmål- standarter - bedømmelser etc.

 

Jeg er helt enig med Spix i at alene det udseende man har avlet frem er helt ude i skoven og til overordentlig stor skade. Det er simpelthen sygt i mine øjne med en hund der kravler hen ad jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt har jeg lidt svært ved at forstå at der i denne tråd er så få der kan glæde sig på Ninkamus' vegne. Hun skal til at have sin første hvalp... Hun har valgt. Hun glæder sig.... Hvis denne glæde ikke kan deles - hvorfor så ikke lad være at skrive i denne tråd og så oprette en ny hvor I (nogen) fortsat kan svine racen til, hvis der er så stort et behov herfor.

 

 

Det klinger altså temmeligt hult når du vælger at købe hvalp fra et par schæfere som er så skråtstillet. Du risikerer at få en unghund der trækker bagparten efter sig-- hvilket hundeliv er det? Og hvad skal med sådan en hund?- sidde til pynt.

 

:roll:

 

Seriøst....

 

 

-----

 

Jeg har skrevet det andetsteds på dette forum - flere gange endda - at racen og avlen bestemt ikke er fejlfri og der er flere ting man skal holde øje med og handle på - men det bliver efterhånden lidt trivielt at se den race man brænder for og holder så meget af blive hakket sådan på.:evil: Og den ensynethed/fanatisme (hvadend side det kommer fra) gavner på ingen måde Schæferhunden.

 

Nu vil jeg ud i det gode vejr med mit scoop af en dejlig hund - sund og rask, masser af energi og arbejdsglæde, kærlig, dejlig og veltilpasset og fræk som bare fanden :lun::lun::lun::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle at en ikke vinklet hund efter gode og sunde - HD testet forældre, sagtens kan avle HD så det siger spar to - Så der er ingen garanti!

 

Jeg er bestemt faldet for schæferen - Tråden har kørt i over et år - så lidt sjovt det først er nu der kommer indvendinger på racen :confused:

 

Jeg kender flere dejlige schæfer, med vinklet ryg, som lever et sygdomsfri liv :mrgreen:

 

Sidder her med billedet af min vaps på MSN - Hvorfor går tiden ikke hurtigere - nøj jeg glæder mig !!

 

Takker alle schæferhunde entutiasterne, det er skønt at have nogen at dele sin glæde med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

NU har jeg været med i tråden her siden starten, tror faktisk jeg var den første som skrev til TS.

Jeg må også sige at det undre mig, den drejning denne tråd har taget.

Det er super fint, at der er forskellige meninger om Schæferen og omkring avlen, men det bare ikke tråden til at udstille sine negative indvendinger.. efter min mening.

Jeg tror ikke der er en eneste, schæferhundeejer her inde, som bifalder de skræk videoer, som ligger på youtube, af udstillingsschæfere som dårlig nok kan gå, nej vi ønsker schæferen som det den er, nemlig en dejlig familie hund, en fantastisk arbejdshund, som elsker at træne og lære nyt, en hund som passer på familien og elsker sin "flok" en hund som elsker at lege og er utrolig loyal.

Jeg kan som ejer af flere schæferhunde gennem tiden, kun sige, jeg elsker min schæfer og kunne ikke forestille mig at få en anden race før jeg bliver for gammel, til at opfylde dens behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Takker :mrgreen:

 

Helt hvalpe sikret for et par hvalpetænder kan man vidst ikke, der er nok nogle ting der kommer til at lide overlast :cool: - vi mangler lige at sætte de sidste lofter op i køkkenet og døren i ind til stuen, det tager lige en aften, men så vi også på plads :mrgreen:

 

 

Jamen det jo DeeDee :mrgreen:

 

Ja det er godt nok underligt at det er ved at være nu - nu har jeg også kun snakket om det et par år :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er I da bare søde alle sammen!

 

Det er så uvirkeligt at det er så tæt på - og trods det føltes der så længe til som aldrig før!

 

Nu der billeder, nu ved vi hvilken der er vores - det er godt nok mærkeligt, og skønt på en gang !!

 

Jeg skal nok fortsætte med at opdatere - måske han skulle have sin egen tråd når han kommer hjem - denne er jo ved at være lidt lang :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Takker :mrgreen:

 

Helt hvalpe sikret for et par hvalpetænder kan man vidst ikke, der er nok nogle ting der kommer til at lide overlast :cool: - vi mangler lige at sætte de sidste lofter op i køkkenet og døren i ind til stuen, det tager lige en aften, men så vi også på plads :mrgreen:

 

 

Jamen det jo DeeDee :mrgreen:

 

Ja det er godt nok underligt at det er ved at være nu - nu har jeg også kun snakket om det et par år :mrgreen:

Ja :mrsgreen:

 

Det bliver bare så spændende og nervepirrende når det er snart.

 

Man kan ikke sikre sig 100% for hvalpetænder hehe men det er nok heller ikke meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

puha de hænger ved - og formere sig for hver dag der går!!!

 

I dag fik vi en dør i ud til køkkenet - og loftet blev sat op - så nu det ved at være klar til bette mandens ankomst!

Min far kommer lige og får styr på de sidste ledninger på tirsdag - så der er en sikkert for sån en par hvalpetænder :mrgreen:

 

Jeg har dog lige et par dages arbejde på kærestens work, så går tiden heldigvis rimelig hurtig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...