Hop til indhold

Husmortråd


potil
 Share

Recommended Posts

Hvad er en dulletråd uden en husmortråd :slem::blink:

 

Jeg lægger ud med et råd jeg fik til at shine mine gamle mørk-lakeret møbler op!

 

man skal pudse sine møbler i ½ rødvin og ½ vaselineolie... de bliver super flotte af det :5up:

 

andre? :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

jeg fik et råd af min svigermor, har dog ikke afprøvet det endnu.

 

Men jeg har et problem med at uanset hvor meget jeg vasker vores vinduer bliver de bare ikke ordentlig rene, det skal lige siges jeg har gjort rent på hotel i en del år nu og med at vaske vinduer og der bliver de sq rene.

 

Nå men hun sagde at en spand varmt vand med opvaskemiddel og en squis salmiakspiritus skulle gøre det. men så må jeg se om det virker når jeg gider vaske vinduer igen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Når jeg laver et glas gulerodssaft, som jeg ææælsker, skræller jeg gulerødderne og bruger "pulpen" i madlaving. På den måde går de gode fibre ikke til spilde.

 

Jeg fryser pulpen ned i små poser og bruger den f.eks. til at jævne spinat (eminent), i lasagne, grøntsagssupper og meget andet.

 

Kan også bruges i frikadeller og andre kødretter samt i bagværk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Salt, grovt salt.

 

Når man nu har en hvid te-kop, som er blevet farvet af teen, så skal man putte grov salt i og en lille smule salt, og så skal man slibe te-farven af med saltet. Virker perfekt :5up:

 

 

Ja!

 

Og i forlængelse heraf: Thermokander som er blevet grimme indeni bliver som nye igen ved at de fyldes næsten op med varmt vand hvori man hælder en spskf bagepulver. Det bruser pænt op.

 

Lad stå natten over (med låget på) hvis kanden er rigtig grim.

 

Jeg ordnede engang en venindes thermokander, som havde en millimetertyk belægning :badr: vha. denne metode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja!

 

Og i forlængelse heraf: Thermokander som er blevet grimme indeni bliver som nye igen ved at de fyldes næsten op med varmt vand hvori man hælder en spskf bagepulver. Det bruser pænt op.

 

Lad stå natten over (med låget på) hvis kanden er rigtig grim.

 

Jeg ordnede engang en venindes thermokander, som havde en millimetertyk belægning :badr: vha. denne metode.

 

:mums: indbygget smagsforstærker

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinduespudsning uden striber: Varmt vand og alm. husholdningseddike, til en 5 l. spand kommes 1-1½ l. eddike i og puds så efter med gamle sammenkrøllede avispapir.

 

Sølv smykker der trænger til lidt pudsning: Læg det i et glas vand og fyld en god sjat alm. sulfo i et par timer, eller efter behov og skyl så godt efter med varmt vand.

 

Køkken og badeværelses armature der er kalket grimt til: Tag køkkenrulle og gennemvæd med alm. eddike og sæt på de til-kalkede steder natten over - kom gerne ekstra eddike på eller put. husholdnings film rundt om sat fast med elastik, så papiret forbliver fugtigt. Vask rent med alm. fin svamp og varmt vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har fået stearin på sit tøj eller dugen, så læg et kaffefilter over og stryg med et varmt strygejern, så suger kaffefilteret stearinen.

 

Når man skifter håndklædet til hænderne, så tør vasken og amaturet af med det inden det bliver smidt til vask. Man får ikke så mange kalkpletter på den måde.

 

Rengørng af fliser i brusekabinen: Skær en citron over og gnid fliserne ind i citron, lad det være på i 5 min. og skyl efter med lunkent vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Rengørng af fliser i brusekabinen: Skær en citron over og gnid fliserne ind i citron, lad det være på i 5 min. og skyl efter med lunkent vand.

 

 

Og i forlængelse af den: Vask fliserne med bilshampoo med voks i, så perler vandet af når man bader

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja!

 

Og i forlængelse heraf: Thermokander som er blevet grimme indeni bliver som nye igen ved at de fyldes næsten op med varmt vand hvori man hælder en spskf bagepulver. Det bruser pænt op.

 

Lad stå natten over (med låget på) hvis kanden er rigtig grim.

 

Jeg ordnede engang en venindes thermokander, som havde en millimetertyk belægning :badr: vha. denne metode.

 

Eller putter lidt vand i, og så lidt køkkenruller og så - ok har ingen anelsen om hvordan man forklare det - ryster den vandret (giver det mening?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Eller putter lidt vand i, og så lidt køkkenruller og så - ok har ingen anelsen om hvordan man forklare det - ryster den vandret (giver det mening?)

 

 

Ja.

 

De thermokander jeg omtalte havde en hård belægning som køkkenrulle ikke havde kunnet klare. Men til mindre belægning er det sikkert virksomt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste husmorråd af dem alle:

 

Nogen problemer - så spørg på hunde-forum :D

 

nej, gift dig med en mand der er god i køkkenet (bla) og få en veninden med rengøringsvanvid, så er man helt ude over alt det her pjat.

 

Hvordan får jeg fx fedtpletter af en trøje? Som jeg altså HAR vasket en 20 gange først.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, gift dig med en mand der er god i køkkenet (bla) og få en veninden med rengøringsvanvid, så er man helt ude over alt det her pjat.

 

Hvordan får jeg fx fedtpletter af en trøje? Som jeg altså HAR vasket en 20 gange først.

Jeg ville prøve tricket med sulfo selv om trøjen er blevet vasket, en ordenlig klat på fedtpletterne, sørg for at det forbliver fugtigt (put evt. i en plastik pose) og så lad det ligge natten over og derefter vaskemaskinen...

 

MEN, der er den mulige risiko for at lidt af blusens farve kan bleges der hvor sulfoen har siddet, jeg har ikke været ude for det men må hellere advare :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Øhm... Nogle råd til at fjerne et helt glas cola fra sit sofabetræk? Det er rimelig dumt at spilde ud over en sofa man er rigtig glad for...

 

Har jeg hørt.

 

Køb en ny sofa :genert: Sid på gulvet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Køb en ny sofa :genert: Sid på gulvet :vedikke:

 

Gode forslag... :lol:

 

Jeg har fået pletten af. Det var faktisk Louies skyld at den kom i første omgang.. Jeg havde stillet et glas cola i sofaen (hvilket jeg ofte gør :stupid:), og så ringede det på dørtelefonen og Louie gøede kun én gang - jeg var vildt stolt, sprang op og roste ham helt vildt. Da jeg kom tilbage var sofaen smurt ind i cola - dumt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nice tråd :D

 

Jeg har et råd fra mine forældre, som i sikkert godt kender nogle af jer :D

 

Men har vuffer skidt/brækket sig på jeres yndige tæppe derhjemme.

Så smid en masse kartoffelmel på pletten, lad den tørre ind og støvsuge det op og dup evt. med danskvand bagefter :D

det hjælper ihvertfald på deres gulvtæppe :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Et tip herfra: Lad være med at stå under bruseren, når du skal spraye kalkfjerner på brusehovedet, for så får du kalkfjerner i øjnene - og det gør bare nuller naller :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...