Hop til indhold

Husmortråd


potil
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
Gæst teflonhat

Jeg hader sløve knive, men jeg giver ikke 200 kr. for en slibefidus. I stedet tager jeg en keramik-kop eller -skål og vender bunden i vejret. Jeg lægger så knivsbladet på skålens ru underkant (som ikke er glaseret) og trækker knivsæggen et par gange hen over. Jeg vender bladet og gør det samme med den anden side. Så er der eddermame skarp kniv.

 

Og da jeg er parfumeallergiker bruger jeg ikke andre rengøringsmidler end opvaskemiddel, universalrengøringsmiddel, eddike og tandpasta. Eddike fjerner kalk overalt (dog ikke fuger på badeværelset - de smuldrer pga. eddike!) og tandpasta er væsentligt mere skånsomt end ... slibe...pudse...pulver eller hvad det nu hedder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nice tråd :D

 

Jeg har et råd fra mine forældre, som i sikkert godt kender nogle af jer :D

 

Men har vuffer skidt/brækket sig på jeres yndige tæppe derhjemme.

Så smid en masse kartoffelmel på pletten, lad den tørre ind og støvsuge det op og dup evt. med danskvand bagefter :D

det hjælper ihvertfald på deres gulvtæppe :klap:

Jeg bruger salt i stedet for, det klumper ikke så meget.

Redigeret af Gryn
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Vinduespudsning uden striber: Varmt vand og alm. husholdningseddike, til en 5 l. spand kommes 1-1½ l. eddike i og puds så efter med gamle sammenkrøllede avispapir.

 

Sølv smykker der trænger til lidt pudsning: Læg det i et glas vand og fyld en god sjat alm. sulfo i et par timer, eller efter behov og skyl så godt efter med varmt vand.

 

Køkken og badeværelses armature der er kalket grimt til: Tag køkkenrulle og gennemvæd med alm. eddike og sæt på de til-kalkede steder natten over - kom gerne ekstra eddike på eller put. husholdnings film rundt om sat fast med elastik, så papiret forbliver fugtigt. Vask rent med alm. fin svamp og varmt vand.

 

Der er stadig meget kraft i det trykte ord, når det benyttes rigtigt, derfor!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der ved hvordan jeg får en blodplet (Smillas løbetid) af min tunika? Har vasket den 2 gange idag på 40 grader. Begge gange med en klat opvaskemiddel på pletten. Er løbet kørt?

 

(burde selvfølgelig havde taget hånd om pletten straks i stedet for at smide den i vasketøjskurven et par dage først- :stupid:)

 

Jeg kan vel farve den i en mørkere farve ellers?

(Lige nu er den pudderfarvet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der ved hvordan jeg får en blodplet (Smillas løbetid) af min tunika? Har vasket den 2 gange idag på 40 grader. Begge gange med en klat opvaskemiddel på pletten. Er løbet kørt?

 

(burde selvfølgelig havde taget hånd om pletten straks i stedet for at smide den i vasketøjskurven et par dage først- :stupid:)

 

Jeg kan vel farve den i en mørkere farve ellers?

(Lige nu er den pudderfarvet)

 

Ved blod skal man lægge i blød i koldt vand og vaske på 30 grader bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved blod skal man lægge i blød i koldt vand og vaske på 30 grader bagefter.

 

Åhh jeg mente nok at kunne huske det var noget med koldt vand, men tænke ikke det var så genstridigt. Det er for sent nu så, ikke?

 

Ville det mon hjælpe at gøre et sidste forsøg og vaske den ved 60 grader. (Jeg mener det plejer sgu da at gå af sengetøj). :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh jeg mente nok at kunne huske det var noget med koldt vand, men tænke ikke det var så genstridigt. Det er for sent nu så, ikke?

 

Ville det mon hjælpe at gøre et sidste forsøg og vaske den ved 60 grader. (Jeg mener det plejer sgu da at gå af sengetøj). :???:

 

Læg i blød i kold vand sammen med lidt Biotex eller Vanish, og vask så bagefter. Måske du kan redde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ALLE pletter bruger jeg sulfo - INDEN jeg vasker det.

 

Gnid tøjet ind i sulfo - og hvis det er rigtigt skal det lægges ca. 6 timer i en plastik pose ( jeg putter det bare direkte i vaskemaskinen og det er meget sjældent at pletten ikke går af)- og vask det så som du almindeligvis ville gøre.

 

sulfo er også godt til fedtede pletter, men ikke så godt til blod i følge min erfaring.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...