Hop til indhold

Berlin med hund?


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Gæst PPP-Pero

Du er det jo efterhånden et stykke tid siden vi var i Berlin og jeg har helt glemt at opdatere tråden :oops:

 

Vi havde en helt fantastisk tur!

Vi tog af sted fredag morgen kl. 8.30 og var fremme omkring kl. 15.00 (inkl. spisepause og også en lille smule kø på landevejene omkring Hamburg.

 

Vi boede på Home Suite Home Apartments. Et hotel vi havde fundet billigt på Hotels.com (forårstilbud). Vi gav 1150 kr. for tre nætter i en 50 kvm. stor lejlighed med stort køkken og balkon/udestue :5up: Vi boede på 5. sal og var overhovedet ikke genereret af støj hverken udefra eller fra andre lejligheder.

Der var en parkeringskælder under hotellet, hvor man kunne parkere sin bil mod et gebyr på 15 euro pr. nat (100 kr. - tror det er svært at finde billigere i Berlin). Man fik udleveret en nøgle til p-kælderen, så man selv kunne bruge bilen som man ville.

Det kostede 10 euro pr. nat (75 kr.) at have hund med.

 

Hotellet var belliggende i Mitte og der var en metrostation lige ved siden af hotellet. Vi brugte dog slet ikke metrosystemet, da vi var i gåafstand til det hele. Hunde må ellers gerne medtages i metroen - gratis for små hunde og tror også det gælder store hunde, men kan ikke lige huske det.

 

Da vi ankom om fredagen læssede vi baggagen af på hotellet og gik så ellers på opdagelse i byen. Vi fandt hurtigt ud af, at der er mange hunde i Berlin :5up: Vi gik ad Spree (hvor der lå flere parker ned til floden) mod Alexanderplatz. Vi endte med at spise aftensmad i nærheden af Hackescher Markt - vi sad udendørs og der var udover Pero også en anden hund med på restauranten. Tjeneren var sød til at komme med vand til Pero :-) På vej hjem var vi omkring Tacheles på Oranienburger strasse. Det er virkelig et besøg værd :5up: Det er en gammel hærget bygning, som er atelier og galleri for en hel masse alternative kunstnere i Berlin. Hvis man i første omgang ser bygningen uden at vide hvad det er kan det godt se lidt skummelt ud, men det er det altså ikke :-)

 

Næste dag startede vi med morgenmad på en kaffebar lige overfor vores hotel - her måtte Pero gerne være hvis han lå i sin taske (måske måtte han også uden, men det fandt vi ikke ud af). Derefter tog vi på Sightseeing Tour i dobbeltdækker bus, hvor vi kom rundt og så alt hvad man skal se i Berlin. Her var Pero også velkommen hvis han bare sad på skødet af os. Han synes det var vældig spændende :lol: Han elsker også når han får lov til at kigge ud af vinduerne når vi kører bil, så han var virkelig i sit es i sådan en bus :blink:

 

Resten af dagen brugte vi på at gå lidt i Tiergarten, se Holocaust Memorial (her måtte hunde ikke gå selvom det var udendørs, men vi fik lov til at have ham med ind mellem blokkene i hans taske), gå ned ad Wilhelmstrasse hvor vi så Checkpoint Charlie og udendørsudstillingen Topographie des Terrors. Vi fortsatte ned i Kreuzberg ad Mehringdamm. Her spiste vi frokost på en rigtig fin restaurant - vi spurgte om vi måtte tage Pero med ind på restauranten i hans taske (det var for koldt til at sidde ude) og tjeneren så helt overrasket ud og sagde, at det måtte vi selvfølgelig gerne og at han ikke behøvede være i tasken, men bare kunne ligge under bordet. Derefter gik vi ad Bergmannstrasse, hvor vi havde fået anbefalet en kææææmpe secondhandbutik, hvor man betaler tøjet pr. kg. De havde rigtig mange fine ting!.

 

Kan ikke lige huske hvad vi lavede resten af dagen :hmm: Men vi ville spise aftensmad hjemme i lejligheden efter at have været på farten hele dagen. Pero måtte (selvfølgelig) ikke komme med i supermarkedet, hvor vi ville købe ind til aftensmad. Vi opgav så, da vi fandt ud af at de ikke tog visa! :???: og vi gik i stedet for på Subway (hvor de heller ikke tog visa, men vi havde kontanter nok) og tog sandwich med hjem på hotellet.

 

Husk at tage en masse kontanter med hjemmefra! De tager kun visa i større butikker og ikke på restauranter, supermarkeder o.lign. Vi fandt en Geldautomat tæt på vores hotel, men det er super træls at bruge 30 kr. i gebyr hver gang man skal hæve!

 

Næste dag valgte vi at tage bilen ud til KZ-lejren Sachsenhausen, der ligger omkring 30 km. nord for Berlin. Her måtte hunde ikke komme med - ikke på musseerne og heller ikke på de åbne arealer (hvilket jo er helt fair når man tænker på hvad det er for et sted man er og hvilke følelser det frembringer hos de fleste). Pero var derfor alene i bilen i de par timer det tog derinde. Det var rigtig, rigtig interessant! Jeg har før set en KZ-lejr, men derfor var det spændende at se Sachsenhausen (som var en af de mindre KZ-lejre) fordi der knytter sig en anden historie til.

 

Bagefter kørte vi til Stasifængslet, hvor vi heller ikke kunne have Pero med. Der startede en rundvisning lige efter vi var ankommet, men vi havde vist stærkt overvurderet vores tyske evner, så vi forstod kun en brøkdel af hvad guiden sagde. Desværre, for man kunne ellers fornemme at det var en meget intim rundvisning og der var en helt speciel stemning. Alle de andre i gruppen (alle tyskere) var i hvert fald meget optagede af hvad guiden sagde :genert:

 

Vi kørte tilbage og parkerede bilen i hotellets parkeringskælder og gik derefter ned og spiste sen frokost på Hackescher Markt. Vi kunne sidde udendørs på torvet og igen var Pero selvfølgelig velkommen :5up:

 

Da vi kom hjem (omkring kl. 19.00) faldt vi begge i søvn:mrgreen: og vågnede først kl. 23.30. Så gik vi en tur ud til den store hovedbanegård (vist nok den anden største i Europa), hvor vi fik aftensmad på en café i deres indendørs Food Court. Her var Pero også velkommen og lå bare under bordet :-)

 

Den sidste dag brugte vi i Prenzlauer Berg - en rigtig hyggelig bydel, som åbenbart er blevet helt vildt populær. Det er klart et hippie-boheme-sted hvor alle de seje mennesker bor :mrgreen: Her var masser af gode butikker og gode restauranter:5up: Kan virkelig anbefale Entweder Oder på Oderbergerstrasse :klap: Her spiste vi 2 gange den dag :oops: Det var vildt god mad, som altsammen var lavet fra bunden og det var ikke engang dyrt! Her måtte Pero selvfølgelig også være med inde. Han lå og sov under bordet. Her mødte vi også en anden hund, der var med på restaurant.

 

Det var især her i fandt ud af, at hunde er velkomne i butikker. De første steder tog vi ham op når vi gik ind i butikkerne, men alle sagde at vi gerne måtte sætte ham ned, så vi begyndte bare at lade ham gå ind i butikkerne selv. På vores shoppingtur mødte vi op til flere butikshunde :banan: De lå ligeså fint bag skranken og kom så ud og hilste på Pero. Rigtig hyggeligt :hjerte:

 

Da vi endelig kom hjem på hotellet kl. 21.00 for at hente bilen havde vi også lige været omkring butikkerne omkring Hackescher Markt og Tacheles igen (og købt et lærredstryk). Vi var hjemme kl. 3.00 om natten, men havde så til gængæld virkelig fået noget ud af vores sidste dag i Berlin :5up:

 

Så... Generelt er hunde velkomne (næsten) overalt!! Det er en virkelig fed by, som man kan blive ved med at komme tilbage til. Det er tredje gang jeg er der og bestemt ikke den sidste.. Faktisk overvejer min kæreste og jeg ligefrem at tage et semester i Berlin :5up:

 

Jeg vil dog sige, at alle hunde jeg har set i både restauranter og butikker har været relativt små... I hvert fald under cocker-størrelse. Jeg ved ikke om det betyder, at store hunde ikke er velkomne eller at der bare er flere ejere af små hunde, der vælger at tage hunde med de steder. Så hundevenlig som Berlin er kan jeg næsten kun forestille mig det sidste..

En fordel (for os i hvert fald) er også, at der er så mange hunde i gadebilledet, at den der "nåååh-nuttehunde-faktor" ikke findes i Berlin :-D Vi oplevede faktisk ikke at der var en eneste der ville snakke med Pero.. Hvilket er rart for os, for Pero gider ikke snakke med fremmede :lol: (og så er det også lidt mere praktisk når man nu er ude for at se en masse).

 

Jeg tror ikke lige der var mere... Nu har jeg da også fået skrevet noget af en roman.. Men skriver selvfølgelig mere hvis jeg lige kommer i tanke om noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Og så også lige nogle få billeder

 

1. I bilen på vej derned

 

2. På sightseeing i bus

 

3. Ved resterne af Berlinmuren

 

4. På restaurant i Prenzlauer Berg - meget mudret og træt hund

 

 

Resten af de billeder jeg har af Pero er taget i Raw-format, så dem kan jeg ikke lægge ind :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Nå jo - forresten så går alle hunde i Berlin uden snor! Stort set hvert fald! Så man skal være indstillet på, at der pludselig kan stå en hund uden (synlig) ejer. Alle hundene virker dog meget velopdragne og hundevenlige, så det var ikke noget problem for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst FrøkenWhipsy

...Tråden er godt nok et par mdr gammel men har først læst den nu (der er blevet linket til den i en anden, ny, tråd).

Super inspirerende beskrivelse af jeres tur til Berlin! Det vil jeg da helt sikkert have med i overvejelserne når der skal planlægges sommerferietur næste år :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 years later...
På 16.3.2010 den 15:04 , Gæst Dubbi skrev:

Hej.

Faldt lige over denne tråd da jeg Googlede en Berlin oplysning. Er egentlig ikke medlem af siden, men du får et hurtigt svar alligevel.

 

Du kan sagtens tage en lille hund med til Berlin. Vi opholder os 3-4 måneder om året dernede med vores 2 Yorkier. De færdes hjemmevandt rundt i byen med os, og er med til det meste. De bliver transporteret rundt i byen på cykler i cykelkurve, og er ellevilde med at skulle med ud og snuse og opleve byen. Der er pæn utilfredshed/skuffelse at spore, hvis de fornemmer, at byen skal rundes, uden der er reserveret plads på "Berlin Hundetaxa".

 

Når hundene ikke sidder i cykelkurven eller spadserer på fortorvene, bliver de transporteret i en rygsæk. Alternativt har jeg haft den lille i frakkelommen, når vinteren blev for våd og kold.

 

Der er intet problem i at have hunde med på Spree eller i offentlig transport. Vi løser ikke billetter til dem. Vi har dem på skødet. Hvis der en sjælden gang dukker en kontrollør op, er det aldrig blevet påtalt.

 

Berlin er en hunde by, og det skal man have i mente, når byen besøges på denne årstid. Der er hundelort i abnorme mængder over alt. Problemet bliver ofte diskuteret i dagspressen. Folk er jo meget trætte af at jogge rundt i hundelort. Der bliver luftet mange ideer til at begrænse problemet. Bl.a. er der sat gratis hundeposer op på gule standere rundt i byen. Der er endnu ikke tradition for at benytte dem, bl.a. fordi mange af hundene går løse rundt "iført" en Swartze Linke type, med punker hår og et væld af tatoveringer samt en Berliner Kindl i hånden.

 

Er man i besiddelse af lidt humoristisk sans, kan man evt. vædde om, hvem der kan afsætte flest fodspor hen af fortovet, når man uundgåeligt kommer til at træde en hundelort!! Hovedgevinsten kunne evt. være en.....Berliner Kindl. Herlig øl!!

 

Checkpoint Charlie ligger ikke i Bornholmer strasse. Det var der grænseovergangen, der først åbnede for fri passage af folk hin novemberdag for godt 20 år siden var placeret. Først med stempler i passene, der ville have gjort det umuligt for folk at returnere til DDR igen, hvis ikke stedets øverstbefalende havde taget en hurtig beslutning og tænkt "skråt op", man kan da ikke nægte folk at komme tilbage til deres familier....

 

Checkpoint Charlie ligger i Friedrichsstrasse mellem Zimmer str og Kockstr. Bare ud af gaden mod Hallesches Tor. Så er du ikke i tvivl, når du er der. Hvis du fortsætter til H. Tor er det der, der er Karneval des Kulturen i Pinsen, med en mille mennesker og masser af samba musik. Hvis det er der du/I rammer byen, er det næsten et must. Her sner det!!! Også selv om foråret ofte er en måned længere fremme end i DK. Forøvrigt har Berlin Microklima!!!

 

Drejer du th. hænger der er Rosinbomber (Dc3) udenfor Teknisk Museum, og overfor ligger resterne af Anhalter Bahnhof. Det var der SS det sidste døgn før afslutningen af ww2, gik ned og sprængte bunden ud af Landwehr Kanal, med tusindvis af dødsfald til følge. Der kan stadig ses rester af spor og perroner på bakkerne.

 

Der er ikke eller næsten ikke flere gasvarmere tilbage i Berlin. De blev forbudt for et årstid siden. Berlin er en grøn by, der sender øko-signaler ud til hele Europa.

 

Tag en cykel med, eller lej en dernede. Det er en kanon måde at komme hurtigt rundt i byen på....uden at blive træt i benene. Jeg mener det....

 

Berlin er en cykelby, også selvom det ikke ser sådan ud ved første øjekast. De steder, der ikke er cykelstier eller brosten, er det accepteret at benytte fortorvene. Selvfølgelig har fodgængere fortrinsret, og man møder få sure mennesker, hvis man er venlig og overholder få simple regler.

 

Nå, nu må det vist være nok. Mangler du et par hurtige stald fif, kan du sende mig en mail, så skal jer sende et par link.

 

Grüsse

Flemming

Årh Flemming, sikke mange gode tips mig tricks du kan. Har du erfaring med at leje cykel med kurv, der har plads til hund?...Har du flere gode tips modtager jeg dem gerne på [email protected]. Tak :-) Nicole

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...