Hop til indhold

Vibrationshalsbånd


Gæst mk101
 Share

Recommended Posts

En lille pause fra HF og starter hårdt ud med ny tråd og spørgsmål.

 

Tiden uden fora er blevet brugt til at køre hund nummer tre ind i flokken, til stor glæde for alle i hjemmet. Og må sige at tre på nogle punkter (udover mængden af rengøring der følger med), er vældig smart. For det er noget lettere at tage en hund med ud at træne, når man efterlader to sammen. Samvitigheden er noget renere.

 

Derfor har jeg nu også fået ordentlig gang i træningen med dem alle, og især den ti-årige, som jeg næsten havde glemt hvor glad er for at træne. Desværre er hun med årene blevet så godt som døv, og jeg har i lang tid tænkt, at jeg kunne få det til at fungere med at bruge et "thumbs-up" som et klik.

 

MEN jeg må erkende at det er svært at få så godt timing på, som jeg kan se jeg får med klikkeren på de yngre, og jeg er derfor på jagt efter noget, der kan fungere som lydløs klikker. Førstevalg er en lommelygte, men minuser ved den løsning er, at jeg skal have hende til hele tiden at kigge på mig, og jeg kan have svært ved at belønne godt for eksempelvis en fremadsending. Ligesom den kan have svært ved at komme til sin ret på en solrig dag.

 

Derfor har jeg overvejet at gøre brug af et halsbånd med indbygget kort og rar impuls, da den netop har sine forcer hvor lommelygten kommer til kort. Tilgengæld kan jeg være nervøs for, at et sådan halsbånd ikke reagerer så prompte som en lommelygte. Derfor tænker jeg, om der er nogen der har erfaring med sådanne halsbånd. Giver den en impuls så hurtigt som man trykker på knappen (også selvom hunden er langt væk). Og vigtigst af alt - findes der nogen, der har en lille svag impuls, som ikke er ubehagelig for hunden (med tanke på sådanne typer halsbånd vel oftest bruges som en irettesættelse)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehmmn måske man kunne bruge sådan noget sex legetøj? Eller der er reaktions tiden måske ikke særlig god...

 

Ellers, er det ikke muligt at bruge et halsbånd rundt om benet på hunden, i stedet for halsen? For at det ikke er så ubehageligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, ja - havde skisme da helt glemt kravet om billeder. Er bare vant til at kræve ind hos andre, og ikke selv spæde til. Det eneste jeg har liggende på magelighedscomputeren (oks. min bærbar) er dette fra vores indkøringsuge i Sverige, hvor de to yngste fik mulighed for at lære hinanden ordentligt at kende:

 

Sally_Ayoe_Sverige_marts10.jpg

Ayoe til venstre fylder to i maj, og Sally til højre er to et halvt år gammel. Alt er fryd og gammen og de to er blevet BFF (best friends forever!). Er dog lidt nervøs for når næste løbetid rammer, men kan ikke gøre andet end at afvente reaktionerne fra trioen.

 

Brugte lidt mere tid i selskab med google og kan se, at der er et amerikansk site (Deaf Dog Education Action Fund) der har omtale af vibrationshalsbånd. Og der er åbenbart produceret både vibrende og stødhalsbånd. De fleste bruger dog et vibrationshalsbånd som indkaldssignal, og ikke til klikkertræning som er min tanke. Selvom den brug dog også nævnes på sitet.

 

Så kan tænke at et der vibrerer rent faktisk ikke er ubehageligt. Minus er dog, at jeg indtil videre kun finder produktet i USA og derfor ikke har mulighed for at prøve det af. Så kan være jeg skal få google til at hjælpe mig med at finde ejere af døve hunde i DK, så jeg kan høre om de kender til noget. Indtil videre er den søgen ikke på fuld kraft, og derfor endnu ikke videre vellykket.

 

Sexlegetøj må gerne være alternativet (hvis det ikke er formet som en sommerfugl og generelt ser ud som hvad det er). Men kan den fungere på afstande på op mod 50 meter? Det kan det sikkert, supplerer jeg så selv, for der skal ikke undre mig, at funktionalitet over afstand er kicket med sådan en sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåårh de er søde, begge to! Det må være dejligt at have 3 vovser :lun:

 

Ja sad også lige og læste på den side faktisk, DDEAF.

Der var en som engang postede en video herinde, som trænede sin døve hund med håndsignaler og bank/tramp i gulvet (gætter på at hunden mærker vibrationerne), men det virker selvfølgelig kun indendørs, på trægulv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej undskyld .. Der kom bare lige et billede op af en hund der glad laller rundt med et stykke sexlegetøj om benet :banan:

 

Jeg kan godt se problemet .. Det må ski'sme være svært at træne en døv hund :confused:

 

Men som Buddha også er inde på findes der et stykke legetøj man kan ligge i trusserne, og så hører der en fjernbetjening til der så kan få det til at vibrere .. Det kunne være en mulighed ? Så må det vel på en eller anden måde kunne sættes fast om benet.

 

Men hvor præcis den er og hvor lange afstande den rækker over skal jeg ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting er i hvert fald sikker med tre vovser: det kræver rengøring vældig ofte. Puha, man kan se en forskel syntes jeg. Men det opvejes fuldt ud af glæden de har ved hinanden, og at jeg får trænet dem så meget mere og bedre end da de bare var to. Der havde jeg svært ved at tage en med ud, for at lade en være tilbage.

 

Heldigvis har jeg længe arbejdet med håndsignaler på hende, så hun er vant til at få signaler på den vis. Bruger dem i det jagtlige, men har også for en del andre øvelser.

 

Syntes bare det er svært at få indarbejdet nye øvelser og nu har jeg jo fundet på, at jeg syntes det kunne være sjovt at få trænet hende til LP eller rally. De fleste af øvelser kan hun på forhånd, mens andre skal indlæres fra start. Og her er det så svært at få belønnet korrekt, da timingen bliver skæv, og jeg selv har devalueret mit "thumbs-up" signal fra at være lig et klik til nærmere at være et dygtig. Altså en ting der godt nok bakker hunden op, men ikke altid er lig en godbid.

 

Derfor vil jeg finde noget, der gør at jeg kan arbejde med klikkermetode. Måske lommelygte er det smarte valg til indlæring, og så kan jeg købe et vibrerende halsbånd til kontaktsignal alene. Hmmm, tænke, tænke, tænke.

 

Faldt over en historie med en dame i Faaborg, der træner agility og rally med sin døvfødte parson russell og har kontaktet klubben for at høre, om de kan formidle en kontakt til hende, hvis hun har lyst til at dele ud af gode råd og erfaringer. Især mangler jeg inspiration til hvilke håndsignaler jeg skal kode på alle de mange øvelser der i sådan et program.

 

Lineføringen i sig selv er ikke det store problem, men der skal jo både gås på plads højre og venstre om, og i LP er der også et par nye øvelser der skal på plads - ligesom det hele generelt skal pudses af, da vi ikke har trænet LP i mange år. Så med ønske om generelt at optimere øvelserne, ville en lydløs klikker bare være et hit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej undskyld .. Der kom bare lige et billede op af en hund der glad laller rundt med et stykke sexlegetøj om benet :banan:

 

Jeg kan godt se problemet .. Det må ski'sme være svært at træne en døv hund :confused:

 

Men som Buddha også er inde på findes der et stykke legetøj man kan ligge i trusserne, og så hører der en fjernbetjening til der så kan få det til at vibrere .. Det kunne være en mulighed ? Så må det vel på en eller anden måde kunne sættes fast om benet.

 

Men hvor præcis den er og hvor lange afstande den rækker over skal jeg ikke kunne sige.

 

Ja, det må virkelig se fantastisk ud. Især når vi tager på jagt hvis vibrator skal fungere som "kontakt".

 

Kan ikke finde noget brugbart, så hvis nogen er friske på lummer søgning, så link endelig hvis I finder noget brugbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det A9 linker til, ser da ret rigtigt ud?

 

Hvis det ender med vibrerende legetøj, kan du måske gå forbi den butik som hedder Lust, dem husker jeg værende ret dyre og rimeligt fimsede, men de har måske en væsentligt bedre kvalitet end f.eks. Istedgade.

Link til indlæg
Del på andre sites

For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg altså ikke har sådan en menneske-vibrationsdims, men jeg ved, at deres rækkevidde ikke er særlig lang. Faktisk skulle de ikke engang virke til det korrekte formål, på grund af rækkevidden. Det er ideen, man køber, og ikke produktet, hvis I forstår. Men jeg ved selvfølgelig ikke om andre vil korrigere mig :slem:

 

Så jeg tror du skal holde dig til det rigtige hundeudstyr :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med familieforøgelsen :klap: fantastisk at det er gået så gnidningsfrit :-D

 

Igår faldt jeg over dette produkt, måske det kunne bruges, selvom det et beregnet til hvalpe :hmm:

 

 

Takker. Og ja, indtil videre er det gået overraskende nemt. De første dage når der var lidt uro - hvilket oftest kommer af, at den lille (yngste af de tre men den vi jo så nu har haft i næstlængst tid...) ikke forstår når andre ikke gider hende - var det nok at komme med et stille "ro på" og så faldt tingene til ro. Siden har der faktisk ikke været noget. Håber ikke det er en stilhed-før-storm situation.

 

Så på produktet og det ser ud til, at det er med lyd og ikke vibration, og så går ideen desværre tabt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hahaha - jeg synes dte er fantastisk at overveje det - og det findes jo Ultra 10 remote bullet - frækkere end du tror! men jeg aner ikke hvad reaktionstiden på sådan noget er - du kunne måske ringe og spørge dem?

 

Jeg er frisk på det meste. Bare det virker efter hensigten... Altså til formålet you know.

 

Det er lidt af en opgave, for de lommelygter jeg finder, giver et fint klart lys, men ikke i "flash-effekt". Hverken i den måde de lyser op på, og mest fordi de enten er tændte eller slukkede. Ikke et hurtigt tænd-sluk.

 

Har skrevet nogle mails til nogle danske ejere af døve hunde, som dyrker konkurrence rally med deres hunde. Den ene er ung og døvfødt, mens den anden pludselig blev døv fra dag til dag i en alder af 12. Håber de er friske på at dele ud af deres erfaring.

 

Og tak for lykønskninger med ny hund :lol:!

Link til indlæg
Del på andre sites

For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg altså ikke har sådan en menneske-vibrationsdims, men jeg ved, at deres rækkevidde ikke er særlig lang. Faktisk skulle de ikke engang virke til det korrekte formål, på grund af rækkevidden. Det er ideen, man køber, og ikke produktet, hvis I forstår. Men jeg ved selvfølgelig ikke om andre vil korrigere mig :slem:

 

Så jeg tror du skal holde dig til det rigtige hundeudstyr :mrgreen:

 

Jeg tror du har ret i, at det nok er sikrest at gå efter det, der er produceret til dyr. Kan ikke finde noget herhjemme, hvilket sandsynligvis skyldes, at alt sådan noget el-halsbånd er forbudt herhjemme. Troede dog bare det kun gjaldt ved direkte stød.

 

Har fundet noget i Sverige, men eftersom sådan noget tydeligvis er lavet som et væmmeligt "nu er du dum, kan du straks holde op, skodhund" agrigat, sælges det på hvor lille et ubehag det giver hunden - og ikke at det kan bruges som positiv forstærkning. Og jeg har altså ikke lyst til at give min hund ubehag af nogen art. Heller ikke minimal. Jeg vil bare gerne fortælle hende hvornår hun er dygtig - eller kunne kalde hende ind, så hun stadig kan gå løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har kendt til et par mennesker som har brugt vibrationshalsbånd til deres døve hunde, men de har mere brugt dem som indkald, ikke som markering for belønning som et klik, og jeg ved derfor ikke hvor prcise de er. Der er vel ikke andet for end at finde en forhandlerog ringe dem op og spørge?

 

Indtil videre er jeg nok også nået til, at det smarte må være om jeg kunne indlære et halsbånd som kontakt, og en lygte (eller andet lignende signal) som klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan en lille "laserlommelygte" hængende i min nøglering - jeg har vundet den i et pakkespil, så forestiller mig ikke, at den kan koste mere end max 30 kr. Den har et fint klart lys og reagerer med det samme man trykker på knappen og holder op det sekund man slipper knappen igen...

 

Karla kan lave sit eget lysshow med den ved at sætte pote ned, løfte pote, sætte pote ned, løfte pote - så nem er den at trykke ned...

 

den ændrer selvfølgelig ikke på, at den måske ikke så nem at se i solskin dog...

 

har lagt et billede og en minivideo op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hahaha - jeg synes dte er fantastisk at overveje det - og det findes jo Ultra 10 remote bullet - frækkere end du tror! men jeg aner ikke hvad reaktionstiden på sådan noget er - du kunne måske ringe og spørge dem?

 

Det var lige præcis sådan én jeg mente :klap:

 

Den ser da også forholdsvis uskyldig ud .. jeg mener den er da i det mindste ikke pink eller anden kinky "se-mig" farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det er bare ikke så lige til at finde sådan et halsbånd. Og når jeg finder dem, er de abnormt dyre. Det er meget billigere at få lov at give sin hund stød. Eller som de så diplomatisk skriver: en lille mild elektrisk påvirkning, så den lige ved at øjet i det høje ved hvad den laver.

 

Og at tænke sig lortet (ja, undskyld mit sprog) kan fungere op til over 500 meter, så du lige kan korigere din hund, hvis den laver unoder derude hvor du ikke kan se det. Desværre er stort set alt af amerikansk oprindelse, og her tror man tydeligvis mest på at bruge en masse tid på at fortælle sin hund, at den er et nævenyttigt kræ, der ikke kan gøre noget rigtigt...

 

Tænk sig at der findes så lidt til døve hunde...

 

Amocca, den ser ikke helt dum ud, din lommelygte. Ved du hvor man kan finde den type? Det er nogle ganske andre ting jeg får op når jeg googler. Og så for at få afklaret en uenig herhjemme - lyser den blå eller hvid?

 

Nå, ja - ikke at forglemme: på min rundtur på alverdens sider med særlig nyttige remedier for at få din hund til at opføre sig pænt, finder jeg "spændende ting" som dette - og som sælges med ord som: "this collar provides gentle control and offers a great looking design":

 

goodogcollar2.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro, at den er fundet i en rodekasse i et supermarked eller evt. i Tigerbutikken - den blev som sagt vundet i et pakkespil og de gaver må max koste 30 kr i mandens familie...

 

den lyser et ret koldt hvidt lys.

 

Hvis du ikke kan finde den / en lignende, vil jeg gerne donere min til projekt "lys-klikker".... så ofte bruger jeg den heller ikke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

nu var jeg lige ved at donere min lommelygte til Ascha, fordi jeg troede det var hende, jeg havde haft denne samtale med :genert:

 

men, nu hvor jeg kom i tanke om det, så kunne jeg jo lige spørge, om du mon nogensinde fandt en lygte der duede? (og et halsbånd der vibrerede) eller om jeg skal smide den lille lygte i en kuvert til dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
nu var jeg lige ved at donere min lommelygte til Ascha, fordi jeg troede det var hende, jeg havde haft denne samtale med :genert:

 

men, nu hvor jeg kom i tanke om det, så kunne jeg jo lige spørge, om du mon nogensinde fandt en lygte der duede? (og et halsbånd der vibrerede) eller om jeg skal smide den lille lygte i en kuvert til dig :-)

 

Åh, undskyld. Glemte alt om denne tråd.

 

Du må godt donere din lommelygter videre (tusinde tak for tilbuddet, det er så sødt af dig!). Har fundet en lommelygte til projektet, der dog ikke altid virker så godt, for min finger glider lidt på knappen når de er fedtet til af pølser og andet.

 

Nushka har altid været trænet med lokning (jeg vidste jo ikke bedre den gang :oops:), så det har været lidt svært for hende, at lure hvad pokker der nu skulle foregå, og hvorfor hun ikke blot fik stukket en godbid foran snotten, som hun skulle følge. Der gik et par træningsomgange, hvor jeg var i tvivl om hvorvidt hun forstod princippet i "blinket". For lygten skal være rettet ret meget mod hende, og hun skal se i dens nærhed for at hun ser den. Så kunne ikke gøre som man gør med en klikker: venter til hunden laver noget andet og har ryggen til, klikker og ser om den kommer hen for at få en godbid.

 

Istedet var der noget andet, der fik mig til at tro at hun forstod ideen. For når jeg ventede på hun skulle gentage en adfærd, som hun stadig ikke helt havde fanget, blev hun frustreret. Og i sin frustration gik hun hen og bed i lygten. Så konkluderede at hun havde set en sammenhæng mellem lygte og godbid.

 

Nu har vi lagt det hele lidt på hylden, da jeg er ved at træne hende op til en jagtprøve, hvor basisøvelserne er på plads, men "blot" skal fungere på længere afstande. Når den er overstået (og forhåbentlig bestået) efter kommende weekend, går jeg i gang med at træne rally og LP med hende igen, og så skal jeg have lygten frem endnu en gang. Så ved jeg også hvad jeg skal lave efter aftensmaden, for den her type træning fungerer bedst i tusmørke.

 

Vibrationshalsbånd har jeg endnu ikke fundet, men der er også noget tid at løbe på inden vi når jagtsæsonen. Og så må vi se om jeg til den tid blot accepterer, at hun i højere grad går på jagt på egen hånd. De aktiviteter jeg nu har fokus på med hende (vildtspor, rally og LP) er allesammen aktiviteter med høj grad af samarbejde, og så har jeg ikke længere behov for at kunne få kontakt til hende på lang afstand. Og i det daglige er hun godt opmærksom på hvor vi er henne, så hun ikke bliver væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blander mig lige :)

 

Har læst tråden igennem..

 

De der små lommelygter, er nogle man kan bestille som markedsføring af sit firma. Min far får ofte noget i den stil på byggemesser og andet. Prøv at google det, så finder du sikkert en forhandler der kan sælge dem, og så snakke med dem om en lille bunke.

 

Ellers ville jeg foreslå dig en rød cykellygte!!

Man kan stadig få den slags cykellygter som sidder på gode gammeldags holdere. Og jeg ved (jeg arbejder nemlig i Kvickly) at man kan få en lygte med en rund dut/knap på bagsiden, som bliver skubbet ind af holderen. Den er altså ude hele tiden, og skal skubbes ind for at lyse. Den lyser når man rører den..

Tænker at rød samt en større overflade er lettere at se når den er tændt? Ellers kommer de selvf. også i hvid..

 

 

Vibrationshalsbånd..

Bum bum... Den er nok sværere..

 

Jeg ville gå tilbage til sexlegetøjet, og se om jeg kunne finde en pikring med vibrator og fjernbetjening.. Så kan den sidde om benet på hunden, og lige vibrere når den skal komme...

 

men ved ikke om det laves da den slags jo kun bruges "in action"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...