Hop til indhold

flåter kan ikke lide hendes lugt? eller?


Trei
 Share

Recommended Posts

Er I begyndt at give jeres hunde Frontline/Bayvantic/hvidløg (eller hvad I nu end må bruge som flåt-forskrækker)?

 

Jeg spørger, fordi jeg meget tidligt på sæsonen plejer at begynde at give Ozzie et "skud" Bayvantic, fordi hun ellers har haft en form for magnetisk tiltrækningskraft, men i år har jeg af forskellige årsager endnu ikke fået det gjort, og det fantastiske er, at jeg ikke har set så meget som en eneste flåt på hende.

 

Så er det jeg tænker på, om der mon kan være et eller andet ved Ozzies lugt, der virker afskrækkende i år i.f.t tidligere år. Vi går de samme steder, så det kan ikke være derfor. Jeg ved, at der er en del, der sværger til hvidløg i den ene eller anden form for at undgå flåter. Det skulle vist være noget med at hunden så lugter grimt for flåterne, så det er vel muligt at Ozzie lugter anderledes i år og derfor ikke virker så tiltrækkende på flåter, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Vi har endnu ikke fundet en flåt på Alice og er ikke begyndt at bruge noget endnu.

 

Tror jeg vil begynde næste gang hun skal have loppe-middel og skifte pillerne ud med Bayvantic - pipette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan ikke helt udelukke, at noget i hendes lugt har ændret sig, så flåter finder hende mindre tiltrækkende :hmm:

 

Min gamle Lucki måtte jeg pille flåter - ja i fleretal - af dagligt i sæsonen, men efter han blev opereret, var der højst én om ugen - og turene gik de samme steder hen :confused:

 

De samme ture gik jeg med Bondo, og han fik ikke ej heller ret mange flåter (gav ham Bayvantic én gang i hele hans liv). Nu går jeg de samme ture med Cille, og hun er en ren flåt magnet - så hun er blevet dryppet.

 

Så kemi/lugt og ændringer i samme kan jeg ikke sådan lige afvise :???:

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft flåter hele vinteren. Silke har haft 10-15 stk. bare i år.

Hun kommer selv og siger til når der er en, der generer hende.

Hvis jeg finder den først, så siger jeg: "vi skal lige ta' det lille dyr". Og så render hun ind i sofaen og lægger sig med "dyret" opad, uanset hvor det sidder. Og så snupper mor det med en lille grøn tang. --I højsæsonen kan vi komme op på 10-15 stk om dagen Så vi har øvelsen.

 

Silke bliver dryppet med Advocate, som virker mod lopper, øremider, ræveskab, hjerte/lungeorm og et par ting mere... Men ikke mod flåter. Man kan åbenbart ikke få alt.. :lol:

Og jeg er mere bange for hjerte/lungeorm end jeg er for flåter....... --Det BURDE jeg måske ikke være..... for jeg har selv haft borreliose 3 gange mens jeg har haft Silke...:???:

 

Jeg tror kun at hvidløg virker, hvis man giver det i store doser... Og det er jeg ikke sikker på, at hunde har så godt af. De har i hvert fald ikke godt af for meget løg.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft flåter hele vinteren. Silke har haft 10-15 stk. bare i år.

Hun kommer selv og siger til når der er en, der generer hende.

Hvis jeg finder den først, så siger jeg: "vi skal lige ta' det lille dyr". Og så render hun ind i sofaen og lægger sig med "dyret" opad, uanset hvor det sidder. Og så snupper mor det med en lille grøn tang. --I højsæsonen kan vi komme op på 10-15 stk om dagen Så vi har øvelsen.

 

Silke bliver dryppet med Advocate, som virker mod lopper, øremider, ræveskab, hjerte/lungeorm og et par ting mere... Men ikke mod flåter. Man kan åbenbart ikke få alt.. :lol:

Og jeg er mere bange for hjerte/lungeorm end jeg er for flåter....... --Det BURDE jeg måske ikke være..... for jeg har selv haft borreliose 3 gange mens jeg har haft Silke...:???:

 

Jeg tror kun at hvidløg virker, hvis man giver det i store doser... Og det er jeg ikke sikker på, at hunde har så godt af. De har i hvert fald ikke godt af for meget løg.

 

Nej, hunde har absolut ikke godt af hvidløg i større mængder...! Men i små, kan det hjælpe med at forebygge forskellige ting. Har lige sakset det her fra hundeleksikon (http://www.hundeleksikon.dk/):

 

"Løg og hvidløg

 

 

 

Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.

Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.

Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning."

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar!

 

Grunden til at jeg tænker på, om der kan være noget om det med at Ozzies lugt har ændret sig, er som sagt fordi hun plejer at være en ren flåtmagnet - jeg plejer at begynde med Bayvantic i hvert fald i marts - senest. Og det virker så påfaldende underligt, at hun i år overhovedet ikke har slæbt en flåt med hjem, men jeg klager ikke, håber det varer ved. :-D

 

A9: Sjovt nok er Ozzie også blevet opereret siden sidste flåtsæson, og nu er hun indtil videre helt "clear", så måske det er en mulighed.

 

Sidste sommer kunne jeg gå med Ozzie og en hundekammerat det samme sted og kammeraten fik ikke en flåt på sig, og Ozzie tiltrak en del selv om det kun var lige inden sidste skud Bayvantic skulle holde med at virke. IRK! Så jeg tror altså på, at der må være noget om hvordan flåternes ofre lugter ift om de gider hoppe på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...