Hop til indhold

C-arbejde / beskyttelsesarbejde og positiv forstærkning


Gæst Culpa
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Lad mig først og fremmest tilstå at jeg ikke er sikker på, at denne post hører til her, men det var det nærmeste jeg kunne komme :-)

 

Jeg har snuset lidt til brugshundearbejde- og prøver fra tilskuerperspektiv og er meget interesseret i emnet. Jeg har snakket med nogle forskellige førere om træningsmetoder og jeg bryder mig ikke om de mere grove af slagsen, som der stadig er mange der bruger.

 

Min umiddelbare tanke er at når det er noget man gør primært for at aktivere sin hun og evt. konkurrere med den, så skal det være sjovt og derfor mener jeg også man bør undgå at påføre sin hund ubehag medmindre der er en meget god grund til det.

 

Sporarbejde, udholdendhedstræning og lydighedsarbejde kan, så vidt jeg ved, alle udføres og trænes vha. shaping, men der hvor vandene synes at dele sig er ved beskyttelsesarbejdet (c-arbejde).

 

Selv efter meget søgning frem og tilbage har jeg ikke kunnet finde noget litteratur eller information om førere der træner c-arbejde uden brug af traditionel "avoidance" træning (som f.eks. smertepåførelse a la e-halsbånd, leash-"popping", mv.).

 

Kogt ned:

 

Findes der noget litteratur/information om beskyttelsestræning der ikke benytter de "gammeldags" træningsmetoder? Evt. en henvisning til en person der instruerer i beskyttelsestræning uden brug af disse metoder vil også være en hjælp :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om der findes noget litteratur omkring positiv forstærkning og c-arbejde, ved jeg faktisk ikke :genert:

 

MEN jeg ved, at positiv forstærkning med og uden klikker mere og mere finder indpas også i dette arbejde :-D

 

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men hvis du kommer i nærheden af Århus, skal du være velkommen til at komme og se, hvordan vi træner - hvilket udelukkende er med positiv forstærkning - andet er jo også tåbeligt, når man har verdens bedste naturlige forstærker til rådighed :cool:

 

Hvis Lillefod finder herind, kan han nok være dig mere behjælpelig, da han jo er figurant og arbejder med klikker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Om der findes noget litteratur omkring positiv forstærkning og c-arbejde, ved jeg faktisk ikke :genert:

 

MEN jeg ved, at positiv forstærkning med og uden klikker mere og mere finder indpas også i dette arbejde :-D

 

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men hvis du kommer i nærheden af Århus, skal du være velkommen til at komme og se, hvordan vi træner - hvilket udelukkende er med positiv forstærkning - andet er jo også tåbeligt, når man har verdens bedste naturlige forstærker til rådighed :cool:

 

Hvis Lillefod finder herind, kan han nok være dig mere behjælpelig, da han jo er figurant og arbejder med klikker :-D

 

Det lyder godt - jeg synes det er ærgerligt at der ikke er mere info om emnet, men glæder mig til at lære mere. Desværre bor jeg ikke i nærheden af Århus, men det er da motiverende, hvis I har success med metoden.

 

Kender du selv til hunde og førere der har bestået f.eks. BHP3 udelukkende ved brug af positiv forstærkning?

 

Jeg ved at Michael Ellis, der åbenbart er et stort navn i den verden, delvist bruger positiv forstærkning, men samtidig holder fast i at nogen grad af avoidance træning er nødvendig og savner lidt nogle kilder der modsiger det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at flere af deltagerne ved DM både i BHP 1 og 3 og i IPO 1 og 3 har uddannet deres hunde udelukkende efter klikkermetoden :-D

 

Så jo man kan sagtens bestå en BHP/IPO 1/2/3 ved oplæring udelukkende med positiv forstærkning :cool:

 

Men jeg er en klovn til navne :oops: så kan ikke hjælpe dig der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at flere af deltagerne ved DM både i BHP 1 og 3 og i IPO 1 og 3 har uddannet deres hunde udelukkende efter klikkermetoden :-D

 

Så jo man kan sagtens bestå en BHP/IPO 1/2/3 ved oplæring udelukkende med positiv forstærkning :cool:

 

Men jeg er en klovn til navne :oops: så kan ikke hjælpe dig der.

 

Det er helt ok, det er en stor hjælp bare at vide at det kan lade sig gøre - for hvis det kan lade sig gøre så er der noget at arbejde med og det betyder jo også at der må findes dem der tænker på nogenlunde samme måde som jeg mht. den slags. Så er det bare det med at finde dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Der findes noget litteratur med en overordnet positiv "linie" beskrevet. Dog er det på engelsk og henvendt til konkurrencefolket. Det er dog ikke decideret klikker-principper :-)

 

Forfatteren er nok ikke blandt de mest hellige selv, men synes det skrevne ord er rimeligt anvendeligt :blink:

 

Søg efter Advanced Schutzhund

 

Hvor i landet bor du oghvilken race har du?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Culpa
Der findes noget litteratur med en overordnet positiv "linie" beskrevet. Dog er det på engelsk og henvendt til konkurrencefolket. Det er dog ikke decideret klikker-principper :-)

 

Forfatteren er nok ikke blandt de mest hellige selv, men synes det skrevne ord er rimeligt anvendeligt :blink:

 

Søg efter Advanced Schutzhund

 

Hvor i landet bor du oghvilken race har du?

 

Vi bor i Søborg i øjeblikket - dog kun midlertidigt, vi flytter til Hornbæk midt i juni. Vi henter vores nye vap (Schæfer) i starten af juli, og har i forvejen en Shetland Sheepdog :-)

 

Jeg prøver at google bogen - jeg kan finde god positiv litteratur om stort set alt andet end beskyttelsesarbejde, men har efterhånden researchet mig frem til flere der bruger overvejende positiv træning (i praksis - ikke på bogform endnu).

 

Egentlig er det et interessant emne, hvad "positiv træning" egentlig dækker over og grænsen til aversioner er i et eller andet omfang jo flydende, men uanset, så nægter jeg at påføre min hund smerte eller nævneværdigt ubehag for at få den til at adlyde. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der har den holdning, så det er vel "bare" et spørgsmål om at finde ligesindede at træne med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Vi bor i Søborg i øjeblikket - dog kun midlertidigt, vi flytter til Hornbæk midt i juni. Vi henter vores nye vap (Schæfer) i starten af juli, og har i forvejen en Shetland Sheepdog :-)

 

Jeg prøver at google bogen - jeg kan finde god positiv litteratur om stort set alt andet end beskyttelsesarbejde, men har efterhånden researchet mig frem til flere der bruger overvejende positiv træning (i praksis - ikke på bogform endnu).

 

Egentlig er det et interessant emne, hvad "positiv træning" egentlig dækker over og grænsen til aversioner er i et eller andet omfang jo flydende, men uanset, så nægter jeg at påføre min hund smerte eller nævneværdigt ubehag for at få den til at adlyde. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der har den holdning, så det er vel "bare" et spørgsmål om at finde ligesindede at træne med :-)

 

 

Du er bestemt ikke den eneste med den holdning :blink:

Jeg er overbevist om at du vil finde ligesindede og iøvrigt meget kyndige hundefolk i Schæferhundeklubben i Karlebo, som ikke er særlig langt fra Hornbæk :-)

Du finder deres hjemmeside her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nyegaard foto

Hvad mener du med, at man påfører hunden smerte ved oplæring i C arbejde?

Når jeg indlærer bidearbejde i vores forening (Dansk Politihundeforening) gør jeg det ud fra hundens nedarvede instinkter, jagt på et bytte. Det er derfor ikke nødvendigt at påføre hunden smerte, hvad skulle det hjælpe????? Det der sker i bidearbejdet, ud fra hundens opfattelse er: Fange byttet(ærmet) fastholde det og til sidst aflive det, vinde ærmet og ruske det for at "aflive" det. Man bruger i modprøven, at tildele hunden et par lette slag med en slagstok af læder.Det er måske det du tænker på når du mener man tilfører hunden smerte. Da hunde har en meget højere smertetærskel end mennesker, registerer de det overhoved ikke. Held og lykke med din nye Schæferhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Hvad mener du med, at man påfører hunden smerte ved oplæring i C arbejde?

Når jeg indlærer bidearbejde i vores forening (Dansk Politihundeforening) gør jeg det ud fra hundens nedarvede instinkter, jagt på et bytte. Det er derfor ikke nødvendigt at påføre hunden smerte, hvad skulle det hjælpe????? Det der sker i bidearbejdet, ud fra hundens opfattelse er: Fange byttet(ærmet) fastholde det og til sidst aflive det, vinde ærmet og ruske det for at "aflive" det. Man bruger i modprøven, at tildele hunden et par lette slag med en slagstok af læder.Det er måske det du tænker på når du mener man tilfører hunden smerte. Da hunde har en meget højere smertetærskel end mennesker, registerer de det overhoved ikke. Held og lykke med din nye Schæferhund.

 

Jeg tillader mig lige at kommentere dit indlæg, selvom det er rettet mod trådstarter :cool:

Først og fremmest: C arbejde er en del af IPO og BHP programmet og ikke PH programmet. Hvad angår stokkeslag her, skal de tildeles under trængningen ifb. med overfaldet efter flugten og i IPO/BHP3 også i forbindelse med overfaldet efter modprøven.

Men jeg tror nu ikke det er disse momenter der er Culpa's bekymringer..

 

Træningsmetoder og "værktøjer" er nok nærmere emnet her. Altså vejen til resultatet. Det er jo næppe nogen hemmelighed at de fleste brugshunde i DK arbejder for at undgå lussinger og det der er værre... Heldigvis er der bedre alternativer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nyegaard foto

Det er rigtigt at c arbejdet ikke er det samme som i PH programmet. I PH programmet hedder det frygtløshed for slag, hvor man laver modstop med stok, men det er stadig bidearbejde. Ved indlæringen er det stadig min opfattelse , at man når det bedste resultat ved posisiv indlærering, det vil sige at man leger det ind i hunden.

Prøv at få fat i bogen FORSVARSHUNDEN, den er skrevet af Helmuth Raiser, den er udgivet af Schæferhundeklubbens forlag. Ved ikke om den stadig kan skaffes, den er fra 1984.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvad mener du med, at man påfører hunden smerte ved oplæring i C arbejde?

Når jeg indlærer bidearbejde i vores forening (Dansk Politihundeforening) gør jeg det ud fra hundens nedarvede instinkter, jagt på et bytte. Det er derfor ikke nødvendigt at påføre hunden smerte, hvad skulle det hjælpe????? Det der sker i bidearbejdet, ud fra hundens opfattelse er: Fange byttet(ærmet) fastholde det og til sidst aflive det, vinde ærmet og ruske det for at "aflive" det. Man bruger i modprøven, at tildele hunden et par lette slag med en slagstok af læder.Det er måske det du tænker på når du mener man tilfører hunden smerte. Da hunde har en meget højere smertetærskel end mennesker, registerer de det overhoved ikke. Held og lykke med din nye Schæferhund.

 

Titlen på tråden er beskyttelsesarbejde, og dette er ment ift. hundeføreren og der har jagten intet at gøre.

 

Altså, hvis man skal gå i detaljer ift. hvad der kaldes "beskyttelses/forsvarsarbejde" er det andre motivationer der ligger til grund end jagtinstinktet.

 

At man så arbejder med jagt i stedet er en anden sag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nyegaard foto

Der er noget du har misforstået i mit indlæg. Det er ikke jagt jeg skriver om. Hvad tror du, får en hund til at løbe efter en fig. iført ærme? Er det på grund tvang den gør det? Det er det ikke. Det er fordi det ligger i hundens urinstinkter, at den skal jage et "bytte" der løber væk, stoppe det, fastholde det og aflive det.

Man "tvinger" ikke en hund med normale drifter til at udføre den opgave, det kommer såmænd af sig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...