Hop til indhold

Et spørgsmål (undskyld)


Gæst cv2002
 Share

Recommended Posts

Gæst cv2002

Jeg blander mig i de ikke hvide's forum, men det hvide forum er dødt. Så derfor stiller jeg mit spørgsmål her.

 

Hvad mener man med følgende: Hvid schæfer og hvid swiezisk hyrdehund. Racerne er to variationer af samme race, stambogsført i henholdsvis DDH og DKK. ? :vedikke:

 

Det er sidste sætning jeg ikke kan forstå. Racen er ens bare registereret i 2 forskellige klubber. Så jeg er ret uforstående overfor den sætning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Nu er jeg ikke expert på det område :genert:

Men svaret er relativt simpelt - og dog...

Den tyske schæfer som vi kender den, udspringer af mange års stolte avlstraditioner hvor den tyske SV (Schäfer Verein) har været angivende for standarden til FCI (og dermed DKK). Selvom den "hvide" schæfer for os almindelige mennesker bare ligner en schæfer der er.. ja, hvid, afviger den trodsalt fra standarden på den oprindelige, både fysisk og i særdeleshed mentalt. Derfor vil den aldrig kunne godkendes på samme vilkår som feks. den langhårede schæfer er blevet det (eller snart bliver?) i FCI.

FCI har først for ganske få år siden godkendt Ny Hvid Schweizisk Hyrdehund som race efter en længere prøveperiode, hvor avlerne af denne skulle bevise bla. regelmæssigheden i forhold til den angivne standard.

 

Derfor vil igen, hverken Schæferfolk eller NHSH-folk, bryde sig om udtrykket "Hvid Schæfer". Det vil være det samme som at kalde Hollandsk Hyrdehund for "Brindlet Schæfer" ;-)

 

Hvad DDH vil acceptere bestemmer de helt selv - og det siger vel egentlig det hele.. :hmm:

Hvis vi snakker racehund er der derfor kun én - nemlig Ny Hvid Schweizisk Hyrdehund :-D

 

Bliver sikkert korrigeret hvis jeg tager fejl :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst cv2002

Jeg tror du tager fejl. For den hund der i DKK hedder hvid schweisisk hyrdehund, hedder i DDH hvid schæfer. Det er den samme hund og man kan skifte fra den ene klub til den anden så hedder hunden lige pludseligt noget andet.

 

Jeg har så min ide til hvorfor den i DKK ikke må hedde hvid schæfer.

 

I følge min dyrlæge snakker vi om en og samme hund, bare med en anden farve og forskellige eneskaber. Den grå og sort/brune er jo også forskellige oppe i hovedet. Der er flere drifter i den grå den er sundere i skelettet. Den sortbrune er ikke videre sund og har ikke så høje drifter til eks. bidearbejde som den grå.

 

Den hvide er meget blid af sind og rolig. Du får den dog nok ikke til at bide en figurant i ærmet! Gø af hem kan den dog sagtens. Dens evne og lyst til at lære til både spor og lydighed er der dog ingen forkskel på. Den hvide er den af schæferen der er sundest. Både når det gælder HD-AA og rygproblemer.

 

Alt dette skal man nok ikke diskuttere med en "ægte" schæfer m/k. De har ikke alle meget til overes for den hvide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du tager fejl. For den hund der i DKK hedder hvid schweisisk hyrdehund, hedder i DDH hvid schæfer. Det er den samme hund og man kan skifte fra den ene klub til den anden så hedder hunden lige pludseligt noget andet.

 

DDH hunde kan vist ikke overflyttes til DKK uden at få et fedt avlsforbud.

 

Men ja, så vil det hedde en hvid schweisisk hyrdehund - og det er der jo ikke noget i vejen for :vedikke: Ærlig talt ville jeg ikke kunne andet end at grine af det, hvis det var min race.

 

Jeg har så min ide til hvorfor den i DKK ikke må hedde hvid schæfer.

 

FCI - DKK har intet at gøre med det ;-)

 

I følge min dyrlæge snakker vi om en og samme hund, bare med en anden farve og forskellige eneskaber. Den grå og sort/brune er jo også forskellige oppe i hovedet. Der er flere drifter i den grå den er sundere i skelettet. Den sortbrune er ikke videre sund og har ikke så høje drifter til eks. bidearbejde som den grå.

 

Den hvide er meget blid af sind og rolig. Du får den dog nok ikke til at bide en figurant i ærmet! Gø af hem kan den dog sagtens. Dens evne og lyst til at lære til både spor og lydighed er der dog ingen forkskel på.

 

Først og fremmest vil jeg ikke mene, at en dyrlæger er kvalificeret til at kategoriserer 100 års avl bare sådan. Det er ikke dyrlægens job og ej heller uddannet til dette. Og vedkommende modsiger da også sig selv - hvis to hunde har forskelligt udseende og egenskaber må det da være to forskellige racer :confused:

 

Og nu er sagen bare, at racen (schæfer) ikke har udstillingskrav - og derfor er det muligt, at avle efter andet end det "perfekte" udseende ;-) Derfor to temmelig forskellige linier, der dog stadig har en del fællestræk.

 

Men hvad gør noget til én og samme race - hvor går grænsen? Som lillefod siger med sammenligningen med hollandsk hyrdehund. Hvis de hvide ikke er motiveret for bidearbejde - hvor meget schæfer er de så? Ikke at jeg ikke ville mene, at højavls og brugsschæferen måske kunne tåle at deles i to :vedikke: Men det er de bare ikke blevet - men måske en dag, måske ikke.

 

Når den hvide er så forskellig fra den alm. kendte schæfer, som du selv siger, så synes jeg da også kun, at det er godt, at den har et andet navn - så folk ikke tror, de køber deres fremtidige politi-/BHP-schæfer og får en slem skuffelse, når den ikke er rigtig egner sig? Det gør sadel-schæferen trods alt, der er flere højavlsfolk, der også præsterer i brugsklasserne - selvom de selvfølgelig ikke slår brugsschæferne, avls og genetik kan jo ikke benægtes.

 

Der er mange racer, hvor lign. er sket, som med hvid schæfer/schæfer - men der har jeg da ikke opdaget folk være utilfredse :vedikke: Cairn Terrier og West Highland White Terrier fx.

 

Og der går navnet terrier jo ikke for det samme som schæfer - terrier er en gruppefortegnelse.

 

Så det er hyrdehund, der er rette gruppefortegnelse ved schæfer og hvid schweisisk hyrdehund/hvid schæfer (bare lige, hvis nogle skulle være i tvivl)

 

Den hvide er den af schæferen der er sundest. Både når det gælder HD-AA og rygproblemer.

 

Måtte lige ind og tjekke på hundeweb, og du har sørme ret - over 80% er 100% frie både i AD og HD - næsten 90% ved HD. Dejligt! Rygproblemer kan man desværre ikke lige lave en scanning for.

 

Alt dette skal man nok ikke diskuttere med en "ægte" schæfer m/k. De har ikke alle meget til overes for den hvide.

 

Eller i det hele taget schæferinteresserede DKK-fanatikere :engel:

 

Ej, seriøst. De har nok lige så meget til overs for den hvide, som jeg har til overs for grosser schweiser sennenhunden (avlsmæssigt er der samme forhold mellem denne og berneren, som der er mellem schæferen/hvid schweisisk hyrdehund)... Hvilket nok er gensidigt også mellem de to schæfer-linier :lol: Man er vel egen race/linie nærmest.

 

Håber jeg har formuleret mig nogenlunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...